Zelfmoordneigingen van vriendin


  • Anonymous
  • 0 reacties
Mijn vriendin heeft me pas verteld dat ze nadacht over zelfmoord en dat ze zichzelf pijn doet. Later hoorde ik dat ze echt geprobeerd heeft om zelf moord te plegen d.m.v. het snijden in haar polsen. Ook snijdt ze zichzelf op andere plekken. Ze kan niet zo goed tegen stress en teleurstellingen. We zitten in het examenjaar, dus dat zorgt voor stress.

Het vervelende is dat ik haar al zo lang ken, meer dan 10 jaar en dat we altijd goede vriendinnen zijn geweest, maar de laatste tijd niet meer. Ik weet niet zo goed hoe ik haar kan helpen, heeft iemand wat tips of is iemand ook zoiets overkomen?

14 reacties

Weten haar ouders het Of iemand anders?
Ik zot met het zelfde probleem mijn vriendin doet dit ook en zit momenteel in een dip ik ben ban dat ze het opnieuw gaat proberen
Weten haar ouders het Of iemand anders?
Ja, haar ouders weten er van en een andere vriendin en ik. Ook heeft ze al een paar gesprekken gehad met een psycholoog.
Ohh ok miss Kun je wat meer leuke dingen met haar doen en er soort van voor zorgen dat ze haar gedachten verzet daarvan en dat ze daardoor ziet dat het leven toch wel mooi is? Xxx
Hoi,

Dat je vriendin nu afstandelijk overkomt, is niet heel raar. Veel mensen keren meer in zichzelf wanneer ze zich rot voelen. Sommigen doen dit omdat ze zich schamen voor wat ze voelen, anderen doen het omdat ze niet willen laten merken dat het slecht gaat of uit 'bescherming' naar anderen. Vaak bereiken ze hier alleen maar mee dat ze zich nog rotter voelen (eigen ervaring).
Bedenk maar dat ze het jou heeft verteld. Jij bent één van de weinigen die het weet, dus dan moet je wel een goede vriend zijn!

Je kunt je vriendin natuurlijk niet dwingen open te zijn over haar gevoel, maar wat je wel kunt doen is haar laten weten dat je er voor haar bent en dat ze dus wel open kan zijn bij jou! Luisteren naar iemand die het lastig heeft, is vaak alles wat we willen. Een knuffel en steun, daar hoef je geen opleiding voor te volgen, daar heb je vrienden voor!

Het is goed dat ze ook professionele hulp heeft. Als je denkt dat het helemaal de verkeerde kant op gaat (als ze bijvoorbeeld erg vaak verteld dat ze dood wilt, ze wordt nog somberder, etc), dan is het belangrijk om aan de bel te trekken.

Gr. Pin
Bedankt pin en just-a-girl-x
Hoi,
Jeetje, wat klinkt dit heftig zeg?! Jij moet het wel ongelofelijk moeilijk hebben.
Een beetje prive vraag, maar ben je gelovig? Soms helpt het om te geloven in hetgeen waar in je gelooft.
Hoe komt het eigenlijk dat je vriendin (of jij?!!!) wat afstandelijker zijn geworden, heeft er zich iets vooraf gespeeld?
Welk niveau doe je examen?
Hoi,
Jeetje, wat klinkt dit heftig zeg?! Jij moet het wel ongelofelijk moeilijk hebben.
Een beetje prive vraag, maar ben je gelovig? Soms helpt het om te geloven in hetgeen waar in je gelooft.
Hoe komt het eigenlijk dat je vriendin (of jij?!!!) wat afstandelijker zijn geworden, heeft er zich iets vooraf gespeeld?


Hey,

Ik ben niet gelovig en ik doe examen in havo.

Hoe het komt dat we wat afstandelijker zijn geworden: Vooral mijn vriendin is heel erg verandert, ik ken haar wel heel goed dus ik weet ook van haar dat ze zich altijd probeerd aan te passen aan anderen. Ze heeft ook een andere beste vriendin, die niet echt een goed invloed op haar heeft. En we spreken niet meer af met elkaar, alleen met een groep vrienden of vriendinnen.

Onze ouders zijn nog steeds goed bevriend, dus we horen veel van elkaar via onze ouders. Dit nieuws had ik van haar gehoord, alleen ze had tegen mij gezegd dat ze alleen maar nadacht over zelfmoord en niet dat ze het ook geprobeerd heeft, dat hoorde ik van mijn ouders. Ik hoorde ook van mijn ouders dat ze het ook heel jammer vindt dat we geen contact meer hebben, maar dat merk ik nooit aan haar, dus dat is een beetje lastig.

Nu weet ik dat ze het alleen aan mij en haar beste vriendin heeft vertelt van onze vriendengroep. Ik spreek niet meer met haar af, dus ik weet niet zo goed of ik nu wel moet afspreken of dat dat gek is. Ik fiets ook nooit echt alleen met haar en we zitte niet naast elkaar in de klas, dus ik kan haar niet echt vragen hoe het met haar gaat. Is dat gek om via app te doen of zal ik het haar gewoon via app vragen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet niet zo goed hoe het nu verder moet met ons.
Hoi,

Ik denk dat je best met haar kan afspreken. Dat is niet raar, want jullie zijn dus wel vrienden. Dan ben je ook meteen alleen met haar en dan kun je je zorgen uiten. Zorg dan wel dat jullie daarna nog iets leuks gaan doen, zodat jullie het in ieder geval positief afsluiten.

Je zorgen uiten is fijner om in real life te doen, maar via app kan ook. Zo laat je in ieder geval zien dat je om haar geeft.

Gr. Pin
Hoi,

Ik denk dat je best met haar kan afspreken. Dat is niet raar, want jullie zijn dus wel vrienden. Dan ben je ook meteen alleen met haar en dan kun je je zorgen uiten. Zorg dan wel dat jullie daarna nog iets leuks gaan doen, zodat jullie het in ieder geval positief afsluiten.

Je zorgen uiten is fijner om in real life te doen, maar via app kan ook. Zo laat je in ieder geval zien dat je om haar geeft.

Gr. Pin


Bedankt, ik denk dat ik haar even app om te vragen of ze zin heeft om wat leuks te doen. Het is inderdaad wat persoonlijker om met haar te praten.
Hoi,

Ik denk dat je best met haar kan afspreken. Dat is niet raar, want jullie zijn dus wel vrienden. Dan ben je ook meteen alleen met haar en dan kun je je zorgen uiten. Zorg dan wel dat jullie daarna nog iets leuks gaan doen, zodat jullie het in ieder geval positief afsluiten.

Je zorgen uiten is fijner om in real life te doen, maar via app kan ook. Zo laat je in ieder geval zien dat je om haar geeft.

Gr. Pin


Beste deathhallowsgirl,
Zoals Pin al heeft geschreven denk ik dat het inderdaad ook handig is om af te spreken.
Succes, je kan het! Veel sterkte in het herbouwen van jullie vriendschap!

Je kunt het...!

Liefs,
X
Heel erg bedankt! x
Dit klinkt misschien hard, maar iets dat ik me altijd herinner als ik ook maar een beetje dat soort gedachten krijg, is dat zelfmoord enorm egoïstisch is. Het is niet iets dat je jezelf aandoet, het is iets dat je al je vrienden en familie aandoet. Als ik daar aan denk dan gaan die gedachten meestal heel snel weg.

Reageer