Vraag

Zelfmoord

  • 24 May 2018
  • 2 reacties
  • 167 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyy iedereen

Een paar dagen geleden heeft mijn vriend mij verteld dat hij vorige week verkracht is en dat hij zelfmoord gaat plegen, hij heeft ook gevraagd of ik mee wou gaan om samen er een eind aan te maken. Ik was erg geschrokken, en heb geprobeerd hem eruit te praten, zonder enig succes. Nu wil ik hem als vriend niet teleurstellen, en ik heb er zelf ook veel in het verleden over nagedacht, maar ik ben in de war.
Help! Wat moet ik doen?!

Grts. Florisjuhhh

2 reacties

"Help! Wat moet ik doen?!"
Nog een Lucretia lijkt mij onnodig, dus het was goed dat jij met hem praatte.
Het lijkt mij ook verstandig dat jij dit blijft doen, ookal zet je hem daarmee niet direct van de gedachtes af, het gaat erom dat hij zijn probleem met een ander kan delen.

Het lijkt mij handig om iemand anders ook over in te lichten, die hem zou kunnen helpen.
Het kan zijn dat hij dat niet wilt, maar zijn leven is meer waard dan het vertrouwen dat hij jou schenkt.
Hi Florisjuhhh,

Wat goed van jou om je vriend te willen helpen en wat verschrikkelijk dat hij verkracht is.

Jammer genoeg weet ik en mijn twin hoe het is om verkracht te worden. Wij zijn door andere jongens verkracht, maar of het nu door een jongen of een meisje gebeurt (weet niet wat bij hem is gebeurd) het is altijd verschrikkelijk en had nooit mogen gebeuren.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dat de reden is dat hij zelfmoord wilt plegen, maar het is een hele traumatische gebeurtenis.

Ik denk dat het daarom sws goed is om met iemand over de verkrachting te praten. Hij heeft jou er al dingen over verteld, als ik het goed begrijp en ik snap dat jij ook niet precies weet wat je er allemaal mee moet doen. Je hebt hem al gesteund en gezegd dat hij geen zelfmoord moet plegen om iets wat iemand anders hem aangedaan heeft.

Het is niet zijn schuld, hij heeft niet om die verkrachting gevraagd.

Ik kan me heel goed voorstellen dat hij zich vies voelt en misschien denkt hij ook dat het zijn schuld is, omdat hij bv. met iemand is meegegaan of afgesproken heeft. Maar niemand mag dingen bij jou (hem dus) doen die hij niet wilt. Ook al zou ie afgesproken hebben om “iets” met die ander te doen, dan nog mag die ander daar geen misbruik van maken en had die ander moeten stoppen toen jouw vriend het vroeg of op een andere manier aangaf dat hij dat niet wilde.

Ik kan me ook voorstellen dat jouw vriend een soort van “verlamd” was en dus zich op dat moment niet kon verweren of er misschien zelfs niets van kon of durfde te zeggen. Het heeft zo veel impact, dat je niet weet wat je op zo’n moment moet doen. Dat kan natuurlijk ook gebeuren, maar nog steeds mag die ander daar geen misbruik van maken.

Wij schaamden ons ook toen we verkracht waren. Het is heel gek, in het begin toen het eerst kijken en wat voelen was, vonden we het nog soort van spannend, omdat het allemaal nieuw was. Toen het verder en verder ging wilden we het niet meer, maar die jongens deden het gewoon en ze zeiden dat we het zelf wilden. We geloofden dat zelfs en gaven onszelf de schuld dat het gebeurde.

Dat zijn “normale” reacties in zo’n situatie en wij kregen een schuldgevoel en schaamden ons ook. We durfden het niet echt tegen iemand anders te zeggen. Dat hadden we wel geprobeerd, maar we werden niet serieus genomen en toen wisten we niet hoe we verder moesten en lieten het soort van maar gebeuren, want het heeft bij ons veel langer dan die ene keer geduurd.

Het is daarom belangrijk om er met iemand over te praten. Iemand die sws naar je luistert en jouw verhaal serieus neemt.

Dat kunnen je/zijn ouders zijn of bv. een mentor op school, dus iemand die jij/hij vertrouwt en die je kan helpen op de juiste plek terecht te komen voor hulp.

Soms is iemand waar je anoniem met je verhaal terecht kunt wel de beste oplossing. Ik denk hierbij dus aan de Kindertelefoon.

Kijk hier hoe je kunt chatten/bellen met de Kindertelefoon:
https://www.kindertelefoon.nl/13-18/chat/
elke dag tussen 11.00-21.00 telefoonnummer 0800 0432 (gratis en anoniem)
Lees even op de pagina hoe de chat werkt voor als hij/jij/jullie liever chatten.

Wat hij/jij/jullie ook kunnen doen is contact opnemen met
www.alshetjouoverkomt.nl
24/7 bereikbaar op 0800 0118
Je praat dan met iemand van het Centrum Seksueel Geweld
Op de site kun je er meer over lezen.

Je kunt natuurlijk ook je verhaal kwijt bij de politie etc., maar misschien zijn de bovenstaande als eerste “makkelijker”, alhoewel er niks makkelijks aan een verkrachting is.

Omdat ik denk dat er grote kans is dat de zelfmoordgedachten te maken kunnen hebben met de verkrachting, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, heb ik bovenstaande instanties genoemd.

Maar voor zelfmoordgedachten kun je sws 24/7 bellen met:
https://www.113.nl/
telefoonnummer 0900 0113
Kijk op de website voor meer informatie.

Ik hoop dat je/jullie er iets mee kunnen, want het mag niet zo zijn dat jouw vriend niet de juiste hulp krijgt voor zoiets verschrikkelijks als een verkrachting.

Goed dat jij zo je best voor hem doet en misschien helpt het bovenstaande daar ook nog een beetje bij.

Als je nog vragen hebt dan lees ik het wel en misschien kunnen we je/jullie dan nog verder helpen.

Groetjes,
M&M’s

Reageer