Zelfbeschadiging, snijden


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey!

Zoals aan de titel al te zien is, doe ik aan zelfbeschadiging in de vorm van snijden. In een ander topic dat ik heb aangemaakt genaamd Hulp om snijden had ik de vraag hoe ik hulp moest zoeken. Nadat dat probleem opgelost was, kwam ik nog wel eens met een update en een nieuw obstakel waar ik tegenaan botste, maar omdat se vraag al beantwoord was, las alleen Pin nog mijn vragen. Vandaar dat ik dit topic ben begonnen, om er hopelijk voor te zorgen dat meerdere mensen mijn topic lezen zodat ook meerdere mensen hun mening er over kunnen geven. Wel een kleine disclaimer: als je hoopt te lezen over iemand die probeert te stoppen met zelfbeschadiging is dit niet jouw topic, niet nu in ieder geval, misschien later...

Dat ik doe aan zelfbeschadiging is bekend bij mijn ouder, mijn mentor, een leraar (lees mijn eerdere topic), sommige vriendinnen en een orthopedagoog waar ik eens in de twee weken naartoe ga om te praten.

Ik begon eerst met zelfbeschadiging op mijn pols (....). Nu is dus het moment gekomen dat ik het niet echt meer kan verbergen met een horlogebandje en mijn vraag is nu dus ook: Hoe ga je om met deze open wonden? Hoe verberg je ze? Moet ik ze verbergen?

Zelf vind ik dat het niet echt netjes is om open 'wonden' zo openlijk te laten zien, sommige mensen kunnen bijvoorbeeld niet zo goed tegen wonden en het is misschien ook confronterend voor mensen om te zien dat ik mezelf dat aan doe. Ik snap dat ik nu mijn omgeving buiten mijn ouders en vrienden hier op een gegeven moment over moet vertellen, ook al vind ik dat een beetje eng.

Groetjes,
Anoniempje

Tekst aangepast door de Kindertelefoon in verband met forumregel 9

16 reacties

Hey,

In de winter de wonden verbergen is niet zo heel moeilijk, gewoon lange mouwen dragen.
In de zomer is dat natuurlijk een stuk lastiger.....

Ik probeer het altijd zo lang mogelijk uit te stellen om korte mouwen te dragen, maar als het 30 graden is en je draagt een shirt met lange mouw gaan mensen je helemaal raar aankijken. Dus je moet daar een keer doorheen.

Als ik geen open wonden heb doe ik een beetje foundation op de littekens, dan zijn ze een stuk minder zichtbaar. Maar met een wond die nog niet is genezen kan dat niet. Je zou er gewoon een huidkleurige pleister op kunnen plakken, als mensen er dan naar vragen zeg je gewoon zoiets als: 'ik ben een beetje onhandig/ongelukje gehad'

hopelijk heb je hier iets aan?

Xxjee
Hey!

Allereerst heel erg bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik me (wanneer het littekens zijn geworden) misschien ook wel ga wagen aan een vorm van camouflage.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik morgen een korfbalwedstrijd heb (binnen) en ik dus niet weet hoe ik ermee om moet gaan. Lange mouwen onder mijn tenue is nogal vreemd en dus geen optie. Ook zitten de sneeΓ«n erg dicht op elkaar en kan ik er ook niet echt iets op plakken...
Ik zit dus in een ietwat lastige situatie. Heb je misschien nog andere suggesties?

Groetjes,
Anoniempje
hey,

ik speel zelf volleybal, dus ken de struggles,

als ik echt veel wondjes had deed ik nog wel eens een gaasje over de wondjes en dan sport tape erover heen.
Ik zei toen dat ik een polsblessure had. Heb op een gegeven moment een polsbrace gekocht, ik vertelde iedereen gewoon dat ik was gevallen. Daar heb een toen een paar weken mee gelopen. Met training/wedstrijden had ik m gewoon standaard om. Niemand die er naar vraagt

xxjee
Hey!

Nog bedankt voor je tips! Ik heb er ook maar een gaasje op geplakt. Een teamgenootje vroeg er wel naar en ik antwoordde eerlijk dat het door zelfbeschadiging kwam, toen mijn trainster ernaar vroeg heb ik het een beetje afgewimpeld met: "Oh, gewoon een wondje." Ik denk dat ik het zo nog een paar keer ga doen en daarna gaan we toch naar buiten, dus dan kan ik een shirt onder mijn tenue aan.

Groetjes,
Anoniempje
Hi,
wel stoer dat je het gewoon eerlijk vertelde aan je teamgenootje! Ik zou het niet kunnen

chill dat je binnenkort naar buiten gaat, hoef je je er ook niet meer zo druk om te maken!

blij dat ik kon helpen

liefs,
Xxjee
hee ik heb precies hetzelfde probleem, ik ben er gelukkig nu mee gestopt en dat is tegelijk ook mij grootste tip. Stop er eerst mee en dan kun je verder kijken. Ik weet als geen ander hoe het is om te stoppen, dat is echt lastig... Ik heb i.p.v. gesneden maar een paar keer dingen kapot geslagen en oprecht dat hielp (-> tip!) Als je bent gestopt dan kun je littekencreme er op gaan doen, na een tijdje zie je alleen nog maar (iets lichter als je huid) strepen op je arm. Zo valt het toch alweer iets minder op dan dat er open wonden op je arm zitten.

Ik hoop dat je er iets aan hebt 🙂
Hey!

@Anoniem12390 Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben alleen nog niet van plan om binnenkort te stoppen, de voordelen zijn voor mij op dit moment groter dan de nadelen.

Wel heb ik een andere vraag, aan jullie beiden. De zomer komt er natuurlijk aan en slechts een paar mensen weten dat ik mezelf snijd. Mijn ouders zijn ook niet op de hoogte van mijn nieuwste littekens. Aan de ene kant wil ik gewoon met korte mouwen rondlopen met mijn littekens voor iedereen te zien, als het om school gaat bijvoorbeeld maakt het mij ook niet zo veel uit wat mensen denken. Echter als ik denk aan de vragen die volwassenen (hiermee bedoel ik familie, vrienden van mijn ouders etc.) gaan vragen als ze het zien wordt ik een beetje bang. Omdat ik het natuurlijk al een tijdje doe en zij er niks van wisten en ook omdat ze zich misschien zorgen gaan maken (wat ik begrijp, maar niet echt prettig vind). Mijn vraag is dus hoe jullie het doen? Dragen jullie make up zodat de littekens niet goed te zien zijn, of niet? En zo niet, wat is jullie ervaring met mensen die er achter komen/vragen stellen?

Groetjes,
Anoniempje
Hey,

Ik snap helemaal wat je bedoeld, tja hoe ga je daar mee om?

Ik draag altijd zo lang mogelijk lange mouwen, of een spijkerjasje.
Maar dat wordt op een gegeven moment te warm....

Als ik geen nieuwe wondjes heb doe ik er een beetje concealer op. Dan zijn de littekens minder zichtbaar.
Verder zorg ik dat ik mn armen zo houd, dat het nauwelijks ziet zitten.

Toch merk ik dat mensen er eigenlijk nooit op letten. Vraag even bij jezelf af, kijk je ooit naar iemands armen? Ik niet tenminste. De meeste mensen zullen het niet eens zien.

Als ze het toch zien, verzin ik meestal een smoesje. Maarja, hoe meer littekens het zijn, hoe moeilijker het is om iets geloofswaardig te bedenken.

Als kinderen er naar vragen is het niet zo moeilijk: "gevallen" maar een volwassene gelooft dat niet zomaar.....

Het ligt er ook aan hoe erg de wonden zijn. Heb je oppervlakkige krasjes? "Vastgezeten in prikkeldraad" oid.

Maar als je echt wat diepere wonden hebt is het wel super lastig.

Het is wel zo dat als je gewoon met blote armen gaat lopen, je armen bruin worden en de littekens vervagen dan (dit weet ik niet helemaal zeker, maar was bij mij wel zo)

Ik snap je situatie heel goed, ik zit ongeveer in dezelfde. Mn ouders weten dat ik gesneden heb, maar niet dat ik weer ben begonnen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Liefs,
Xxjee
Hey!

Heel erg bedankt voor je reactie. Ergens weet ik ook wel dat, net zoals jij zei, het de meeste mensen niet opvalt, maar zelf vind ik het gewoon zo overduidelijk zichtbaar...

Groetjes,
Anoniempje
Hi,
Ik snap wat je bedoeld. Voor je gevoel kan iedereen van 10 km afstand al zien dat je littekens hebt. Het voelt ook heel raar om het niet te verbergen, maar dat is wel de manier waarop je het minst aandacht trekt.
Als je met 30 graden lange mouwen draagt gaan mensen je wel echt raar aan kijken en vragen stellen.
Liefs,
Xxjee
Hey ,

Deze problemen zijn voor mij zo hetzelfde.
Bij mij weten mijn ouders, een paar vriendinnen, en een leraar (oud-mentor) het. Mijn ouders hebben geloof ik geen idee hoe erg het nou echt is. Maar ik heb nu dus toetsweek en het is echt heel warm op school. Ik heb 1 keer gewoon een korte mouwen shirt aan gedaan omdat, ik alleen nog wonden had waar mijn mouwtje overheen viel en wonden boven mijn enkels.

En de dag dat ik korte mouwen aan had (alleen tijdens toetsen en even daarvoor) merkte ik dat echt niemand kijkt. Nu vraag ik mij af is dat omdat, iedereen alleen geconctentreerd was op de toets of gaat dat normaal ook gebeuren??

Over wat @Anoniem06 dus zei: ik heb ook het idee dat iedereen het ziet en er op gaat focussen maar weet niet of dat echt zo is. Je kan het als je alleen nog littekens heb een tijde misschien gewoon proberen??

Weet iemand ook misschien wat ik moet met mijn probleem
Mijn ouders zijn dus omdat, dat moest een tijdje geleden het te weten gekomen. Niet dat dat heeft geholpen maar ja, zij denken dus volgens mij ondertussen dat ik het amper meer doe want dat heb ik zelf gezegt. Maar ze willen elke keer zomer shirten gaan kopen en dat wil ik echt niet want ik vind mijn arm zelf niet bepaald mooi!!! Wat moet ik doen????

sorry voor dit lange verhaal
Hey vlindertje!

Ik herken de situatie waar je in zit, met je ouders die het niet weten. Ik weet niet of je ouders graag willen dat je hulp zoek (als je het ze verteld) want dan snap ik dat je liever niet hebt dat ze het weten. Verder weet ik ook niet zo goed hoe de relatie met je ouders is, dus daar kan ik verder niet over oordelen. Als je wilt dat ze het weten/je je verplicht voelt het ze te vertellen zou ik het gewoon doen.

Overigens denk ik wel dat het belangrijk is om iemand te vertellen over je situatie (je oud-mentor, of als je dat liever hebt een van je vriendinnen) en dat persoon ook op de hoogte te houden, zodat als dat persoon merkt dat het slechter gaat met je, hij of zij in kan grijpen. Dat klinkt misschien niet zo leuk, maar als je er te diep in zit heb je zelf geen idee of je aan de bel moet trekken of iets dergelijks.

Misschien is het ook een goed idee om zelf een topic te starten, want eigenlijk ben ik nu een beetje off-topic gegaan en dat mag niet van de forumregels.

Groetjes,
Anoniempje
Reputatie 7
Badge +6
Beste forumgebruikers,

Zoals Anoniem06 al zegt, gaan de antwoorden of-topic, als ze niet een reactie zijn op de vraag van de topicstarter. Zie bij 'Follow the Rules' forumregel 12:
12. Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic
Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp.

In dat geval vragen we inderdaad aan forumgebruikers om een eigen topic te starten, zodat het forum overzichtelijk blijft.
Hee

Snijden ik herken het ik heb het zelf ook gedaan en m'n arm zit helemaal onder maar ik heb nu een tattoo er over heen laten zetten je ziet m'n littekens nog wel omdat het iets is wat van mij is en bij mij hoort maar door de tattoo ben ik sterker geworden en kan ik ook zeggen nee dit doe ik niet
Hey,
ik snap heel goed wat je bedoelt, ik heb immers hetzelfde probleem.
ik wil als eerste ff zeggen dat ik ontzettend veel respect voor je heb dat je het hebt verteld aan je ouders/ mentor docent en vrienden. Echt heel knap van je😘
verder vraag je of hoe wij het verbergen en of je het moet verbergen.
ik vind niet dat je je wonden hoeft te verbergen. Het verteld iets over jezelf.
Toch verberg ik het persoonlijk wel liever. Ik heb het nog niet echt iemand verteld (behalve wat vrienden) en dan ik het niet slim om het op die manier te showen.

ik kan het ook niet meer verbergen onder mijn horloge dus ik draag continue in het bijzijn van anderen een lange trui. In de winter was dit niet zo’n big deal. Maar ja, nu word het zo langzamerhand wel wat warmer en straks is het onmogelijk.
Als de truien echt te warm worden stap ik over op een blouse. Gewoon een hele dunne die het wel verbergt. Midden zomer verberg ik het zo veelmogelijk onder armbandjes en horloges. Verder kun je wat foundation erop smeren zodat het minder opvalt.
meer tips heb ik niet, sorry.

ik hoop wel dat je er iets aan hebt,
xx AπŸ’–πŸ’–πŸ’–
hyy, anoniempje

ik ben geen iemand die snijd dus ik weet er niet veel van (ik kan er niet heel veel van zeggen), ik heb die andere topic ook gelezen en praat er met iemand over!! ook je vader en je moeder.
hun hebben het recht en ,dat is belangrijk!!!
praat je er al over met je vrienden/vriendinnen?
het ligt er aan of er thuis iets is maar je kan bij je vrienden/vriendinnen en tantes ooms bij iemand slapen (een tijdje of heel lang)
( tip) zoek afleiding dat je je niet gaat snijden!!! ga met huiswerk bezig of andere dingen







ik hoop dat je hier wat aan hept😘

Reageer