Beantwoord

zelf pijn doen

  • 29 December 2019
  • 13 reacties
  • 604 Bekeken

Badge

Ik doe mezelf wel eens pijn. Eerst deed ik het heel klein, alleen maar door met mn nagels in mijn huid te gaan. Niks ergs. Maar pas heb ik ook met een schaar een klein sneetje in mijn arm gemaakt. Op de een of andere manier voelde het 'goed' en deed ik er meer. Het voelt goed om mezelf te straffen. Ook doet het op de een of andere manier geen pijn meer. Ik weet dat ik het volgende keer weer ga doen.  En ik ben bang dat ik iets ergers doe. Heeft iemand ervaring hiermee en die het ook gelukt is om er mee te stoppen? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 30 December 2019, 16:14

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo Anoniempje45 :)

Kun je het niet bespreken met iemand die je vertrouwd zoals je mentor of een vertrouwenspersoon op school die er daarvoor is. Is er ook een reden dat je jezelf dan snijd of is het alleen maar dat je het ooit ontdekt hebt en het gewoon een fijn gevoel is?

-Dr8gon99

Badge

Ik durf niet echt naar iemand toe te gaan.

Ik doe het omdat ik me onzeker voel of als er iets aan de hand. Op de een of andere manier geeft het controle. Alsof dat het enige is waar ik controle over heb. Ook doe ik het om mezelf te straffen.

Hallo Anoniempje45 :)

Je kunt ook over iets anders controle nemen zoals iedere keer dat je de neiging hebt om jezelf te snijden te gaan sporten zoals bijvoorbeeld joggen of even een aantal push-ups zodat je je lichaam niet beschadigd en het is nog goed voor je gezondheid ook.

-Dr8gon99

Badge

Dat is inderdaad ook wel een goed idee. Ik zal het de volgende keer proberen.

Bedankt 

Laten we hopen dat het lukt en dat je het volhoudt :)

-Dr8gon99

Badge

Ja hoop ik ook:) 

Echt bedankt dat je mee wilde denken, het is fijn om he tf met iemand te kunnen delen 

Ik vindt het ook fijn om even iemand te helpen op dit forum met dit soort problemen en dat diegene zich er dan ook fijn door voelt :)

-Dr8gon99

Hallo Anoniempje45,

 

Ik heb zelf ook ervaring met automutilatie (een duur woord voor zelfbeschadiging) en daarvan kan ik je vertellen dat als de verdere tips niet helpen, je dan echt met iemand moet praten. Ik schaamde me ontzettend toen ik sneed en ik deed er alles aan om het te verbergen voor iedereen. Ik overtuigde mijzelf elke keer dat het maar 'één keertje' zou gebeuren, maar het ging steeds slechter. Ik heb er uiteindelijk met iemand van de GGD over gepraat toen diegene bij ons op school kwam. Zij heeft me overtuigd om met mijn ouders te praten, wat ik heb gedaan. 

 

Laat me je een ding zeggen: Eenmaal als je in zo'n soort situatie zit, kom je er niet meer alleen uit. Spreek alsjeblieft met iemand die je vertrouwt of iemand die er verstand van heeft. Die mensen zorgen voor hulp, zoals een psychologe. Het helpt echt!

 

Ik hoop dat je hieraan iets hebt en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

 

Groetjes.

Badge

Hallo,

Ik schaam mij inderdaad ook, goed om te horen dat je het tegen je ouders heb gezegd. 

Hoe reageerde zij daarop? 

Bedankt :)

 

Hallo,

Ik schaam mij inderdaad ook, goed om te horen dat je het tegen je ouders heb gezegd. 

Hoe reageerde zij daarop? 

Bedankt :)

 

Ik heb het als eerste tegen mijn moeder verteld. Ze schrok er wel van, en ik was best beschaamd daardoor, maar ze omhelsde me al snel en zij heeft daarna het initiatief genomen om hulp voor me te zoeken. Ik durfde het niet tegen mijn vader te zeggen, dus heeft ook mijn moeder het aan hem verteld. Alle twee ondersteunen ze mij en het was echt minder erg dan ik had verwacht. Ik ben blij dat ik het ze heb verteld. 

 

Ik hoop echt dat dit je helpt en dat je de hulp krijgt die je nodig hebt. Onthoud goed dat je er niet alleen voorstaat! :)

 

 

Badge

Wat fijn! 

Echt bedankt, ik ga het proberen tegen ze te zeggen.

 

Goed plan van je om het tegen je ouders te vertellen.

-Dr8gon99

Badge

Ik doe mezelf wel eens pijn. Eerst deed ik het heel klein, alleen maar door met mn nagels in mijn huid te gaan. Niks ergs. Maar pas heb ik ook met een schaar een klein sneetje in mijn arm gemaakt. Op de een of andere manier voelde het 'goed' en deed ik er meer. Het voelt goed om mezelf te straffen. Ook doet het op de een of andere manier geen pijn meer. Ik weet dat ik het volgende keer weer ga doen.  En ik ben bang dat ik iets ergers doe. Heeft iemand ervaring hiermee en die het ook gelukt is om er mee te stoppen? 

Ik vind dit heel heftig om te lezen. Zelf heb ik hier ook problemen mee. Maar altijd als ik die impuls heb om mezelf pijn te doen, denk ik aan de mensen om me heen die ik dan eigenlijk veel meer pijn doe. Schrijf dit soort gevoelens op en praat erover met mensen die je vertrouwd. Ik kan hierover met mijn frans docent praten, maar voor jou is er ook iemand die de tijd neemt om naar je te luisteren en je wilt helpen. Onthoud je bent niet alleen in dit. En geef vooral niet op. ❤️‍🩹❤️‍🩹

Reageer