Wat moet ik doen, school, slaap, eten en praten ~A


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hii,

ik krijg steeds meer problemen. En als 1 probleem opgelost lijkt te zijn komt de ander er meteen weer aan.

Ik heb een vriendin die zelfmoord wil plegen. Ik zie haar nauwelijks en app maar weinig met haar. Maar ik moet haar steunen. Omdat ze niet zonder mij kan. Opzich vind in dat niet erg, maar hoe kan ik haar het beste helpen?

Ik ben laatst nog al geschrokken want een vriend kreeg zomaar een epileptische aanval. Ik wist niet eens dat hij er last van had en schrok nog al. FIJN lekker nog meer stress. Een vriendin had mij later verteld dat ze dacht dat die aanval ook door stress kan komen ( hij heeft net ontdekt dat hij homo is ) officieel weet ik dat nog niet. Want die vriendin mocht het aan niemand vertellen. Wat moet ik hier nu weer mee doen?

Ik praat meestal met mijn mentor over dit soort dingen. Alleen wil ik niet echt meer met haar praten. Want dan gaat ze vragen of ik het al aan mijn ouders heb verteld. En dat wil ik echt nog niet. Verder ben ik gewoon bang dat ik lastig ben.
Wat moet ik doen??

Die mentor gaat ook eind van het schooljaar weg, ze verhuisd naar de andere kant van het land, dan heb ik niemand meer waar ik alles aan kan vertellen.

Ik heb ook nogal een probleem met huiswerk. Ik doe er namenlijk HELEMAAL NIKS aan. Dat is de reden waarom ik meestal moet nablijven. Het lukt me gewoon niet. Het is een soort van onzichtbare muur. Ik voek me er echt heel slecht door.

Ik slaap veel te weinig. Ik zit meestal tot 21.30 op mijn telefoon en lees daarna in mijn bed tot 00.30. Daarna heb ik eindelijk motivatie om mijn huiswerk te maken of te leren. Dan ben ik rond 1.30 klaar en dan val ik rond 2.00 in slaap. En hiephiephoera mijn wekker staat dan weer om 7.00. Ja inderdaad, dat is 5 uur slaap!!
Dat is eigenlijk veel te weinig. Maar ik lijk er geen last van te hebben. Is het belangerijk im echt 8 uur te slapen of is 5 uur genoeg??

En dan nog, ik eet ook best wel veel. Veel brood, snoep, fruit en dan nog avind eten. En dan later nog meer brood. Het gekke is eigenlijk dat ik totaal niet aankom. Ik groei alleen een beetje. En ik heb ook nog steeds een licht ondergewicht. EN zeer weinig energie.

Kan iemand mij hier mee helpen

~Asy

19 reacties

Hooooi,

Hmmm, wat irritant zijn jouw problemen. Misschien moet je de sloten veranderen :8

Moet je jouw depressieve vriendin steunen omdat zij dat zegt of omdat jij dat zegt? Kijk, ik vind het erg lief van je dat je haar graag helpt, maar het heeft ook een grens. Je doet gewoon wat je kunt binnen jouw bereik. Dus als jij hem gaat stressen, is het verstandig om daar de grens te trekken. Dit is niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor je vriendin. De steun die jij haar dan nog biedt, is dan 100% goed, omdat je geen ergenissen of stress hebt wat er doorheen schijnt. Ofwel, de kwaliteit van jouw hulp gaat dan omhoog.

Hoe jij haar het beste kan helpen? Geen idee. De depressie van iedereen is anders. Die van mij houdt van de zon, die van haar misschien van de regen (;)). Wat ik bedoel, vraag haar hoe zij het beste geholpen wordt en wat zij prettig vindt / wat zij van jou 'verlangt'.

Ik denk dat het voor niemand voordelig is als jij het geheim van je vriend met je mee draagt en zelfs niet met hem kan delen dat je het weet. Ik weet niet hoe slecht hij er nu aan toe is door zijn epileptische aanval, maar als hij gewoon weer aangesterkt is, zou ik samen met die vriendin die het jou zei, vertellen dat je het weet en dat je hem steunt, etc. Ik denk dat je er maar beter open over kan zijn naar hem. Geheimen komen toch altijd uit.

Oké, dus je mentor vraagt je dan of je het je oudes hebt verteld. Dan zeg jij nee. Klaar toch? Of hangt ze er een soort deadline aan van "Ja, als je het nu niet zegt doe ik het?" Dat zou ik namelijk erg gemeen vinden. Zij heeft ook gewoon geheimhoudingsplicht (tot je vertelt dat je jezelf of iemand anders iets aandoet/gaat aandoen/wilt aandoen en nee, dan bedoel ik niet die virtuele plant die je hebt vermoord). Ik denk dat het wel slim is om met haar te praten. Zeker nu ze weg gaat. Beter dat je nu praat en je het ook op een fijne manier kan afsluiten met haar, dan dat je later nog graag met haar had willen spreken.

Er zijn natuurlijk ook andere mensen waarmee je kunt praten. Andere leraren? Of een vertrouwenspersoon op school? Huisarts of buren? Die depressieve vriendin :8 We kunnen vast wel iemand bedenken :)

Anders ga je een keertje naar het bos en dan zoek je een lieve boom uit. Nee nee wacht, je doet je ogen dicht en kiest op gevoel. Dan zit het sowieso goed. Dan het liefste niet een boom met een grote stip erop, want die worden binnenkort gekapt. Gewoon een grote lieve boom met genoeg kracht om jouw verdriet te absorberen. Dan wordt dat jouw nieuwe maatje :)

Oké, misschien is dat een beetje triest, maar deze boom is wel echt, in tegenstelling tot jouw virtuele plantjes, en bomen gaan niet zo snel dood :8

Die onzichtbare muur loopt ook door mijn hoofd. Erg vervelend. Ik blijf er steeds tegenaan lopen. Daar krijg ik dan hoofdpijn van en dan kan ik gewoon geen huiswerk meer doen :8

Kun je met school praten over die muur? Het is namelijk veel nuttiger om de tijd die je nu besteedt aan nablijven te besteden aan begeleiding ofzo. Kun je het daar met je mentrix over hebben?

Wellicht kunnen we je routine voor het slapen wat aanpassen. Als je nu eerder stopt met je telefoon, kun je eerder lezen en eerder huiswerk doen. Idee?
Slaap is heel belangrijk. Omdat je jong bent, kan je lichaam veel aan, maar dat duurt niet eeuwig. 8 à 9 uur slaap is toch wel echt een must. Zeker in de puberteit.

Voor dat eten geldt hetzelfde. Je ziet heel veel mensen die altijd alles konden eten en dan op latere leeftijd lichamelijke klachten krijgen. Toch overgewicht of foute bloeddruk dingen etc. Ik wil je niet bang maken of zeggen dat dit bij jou gaat gebeuren, maar het is een mogelijkheid.

Daarbij, suikers zijn ook lang niet alles. Snoep geeft je wellicht een kort durende boost, maar is totaal niet voedend. Het beste eet je gezond, zodat je die risico's in de toekomst verder weg maakt en je ook nog eens minder honger en minder energie overhoudt.

Het is lastig om een goed voedingspatroon te krijgen en meegerekend dat je ondergewicht hebt, is het misschien een idee een diëtist te raadplegen. Ik denk dat dat jou erg kan helpen.

Zo, dat was het weer voor nu. Ik hoop dat het een beetje heeft geholpen :):$

*buiging*
Gr. Pin
Ik heb me echt helemaal dood gelachen! Ik voel mij echt een stuk beter nu!

Ik wil die depressieve vriendin helpen omdat ik weet hoe vreselijk het is. Ik ben bang dat als ik haar op dat gebied laat vallen. Ik haar helemaal kwijt raak. En dat wil ik ook niet.

Dat geheim van die vriend hoef ik bij me te dragen tot hij het besluit mij te vertellen. Ik zie hem alleen in het weekend. Dus de kans is er dat hij het dit weekend tegen mij verteld. Ik heb mijn vriendin echt beloof om het niet tegen hem te zeggen ( dat ik het weet )

Hmm, ja. Ik denk dat ik donderdag met haar ga praten ( ze is woensdag altijd vrij ) zij lijkt mij ook echt te begrijpen. En dat voelt echt heel erg fijn.
Ze is de enige die mij echt begrijpt ( naast jij en divirgent dan ).

Ik heb geen andere leraren, een vertrouwens persoon of buren die ik met mijn probleem kan opzadelen. Ik wil het met mijn vriendinnen er niet over hebben. Want ik wil dat zij geen last van mij hebben. Ik wil dat ze gelukkig zijn. 1 vriendin weet er wel iets van, maar niet echt.
Ik praat soms met mijn afselingsleider. Maar die heeft weer een heel ander deel van mijn probleem dan mijn mentor.

Hmm. Ik woon naast een heel stel bomen. Dus daar zit er vast wel 1 tussen. Misschien wil mijn boomhut mijn depressie wil nemen. ?

Tsja. Ik wil het niet hebben over mijn virtuele groene vingers ??
En inderdaad. Die boom overleeft het langer dan mijn plantjes app.

Hmm. Misschien wil school wel rekening houden met mijn muur. Zou eigenlijk wel fijn zijn. Hoewel het enige wat ik krijg waarschijnlijk een cursusje focussen is. Oja en nig 1ntje om je hoofd leeg te houden.

Als ik eerder stop met mijn tel blijf ik gewoon langer lezen. En mijn telefoon is gewoon een manier om me voor mijn gevoelens te verstoppen..

Hmm. Ik ken dikke mensen die ee beter uit zien dan ik.
En als ik dik ben wordt ik net zo'n leuke seqouia!

Ja. Snoep is gewoon lekker. En ik wordt er vrolijk van ( oftewel suiker is drugs! )

Ik weet het niet hoor... als ik naar een diëtist ga geef ik toe dat er iets mis is met mijn eetpatroon. En daar heb ik geen zin in

Bedankt voor de tips
*buiging*
~Asy
Hi,

Fijn dat je je al beter voelt!

Oké, je helpt haar dan met veel emotie. Dat is dus een extra reden om de grens goed te bewaken. Anders wordt jouw hulp ook heel emotioneel gestuurd e.d. Daar heeft - zoals ik eerder zei - niemand baadt bij.

Ik denk dat geheimen niet goed zijn in een vriendschap. Ik zou zeggen, houd het dan bij je tot dit weekend en als hij het heeft verteld, vertel jij dat je het wist.
Dat is mijn mening, dat is wat ik zou doen, maar je mag natuurlijk zelf weten wat jij ermee doet.

Goed dat je met haar gaat praten! Topper!

Er is niemand anders. Hmmmmmm. Dat is jammer. Dat wordt dan dus de boom...
Je hebt de huisarts geskipt. Is hij/zij een optie?

Een boomhut. Je weet wel dat hout in de vorm van plakjes al dood is hè? Ik weet niet of die hun magische krachten nog hebben... Misschien moet je de boom dan nemen waar de hut in zit :8

Dat cursusje klinkt goed, ik hoop dat het helpt!

Jij ziet je problemen wel, maar je erkent ze niet. Dat is ook irritant, want dan moet je erkennen dat er iets fout is en dan moet je hulp accepteren. Echter, wat is daar erg van? Het kan er alleen maar beter van worden toch?

Je wilt toch dat de dingen beter worden? Dan moet je eerst echt accepteren dat ze nu niet goed gaan. En dat moet je helemaal zelf doen vrees ik.
Nou ja, een boom kan je er wel mee helpen natuurlijk.

Voor nu, LEG JE TELEFOON WEG!!! Ik wil geen reactie van jou zien op dit topic of ergens anders vandaag! Gewoon offline! (Dit is de enige manier om te zien of je bezig bent op je phone, al is het geen waterdichte methode :8) Oké, je mag wel je planten verzorgen, maar niks meer!

Lekker slapen dus vannacht!!

*buiging*
Gr. Pin
Hii,
Dit is een nutteloze reactie ?want ik ga morgen pas serieus kijken. Weltrusten

*buiging*
FOEI!!! Slapen jij :8 ?

Welterusten!

*buiging*
Hii, ben ik weer.

Ik ga hem echt niet vertellen dat ik het al weet. Ik heb die vriendin BELOOFT dat ik het niemand zou vertellen. Nu is de kans klein dat iemand hier weet over wie ik het heb. Dus ik vindt dat datvwel mag. Maar ik kan echt geen beloftes gaan verbreken. Dat vindt ik nog erger dan de waarheid achterhouden ( het is immers geen liegen als ik er niks over zeg )

Huisarts is ook geen optie, ik krijg volgend jaar een nieuwe mentor, maar ik heb nogal wat problemen met mensen vertrouwen enz. Dus dat wordt moeilijk. Vooral omdat er geen enkele docent is aan wie ik mijn probleem zou willen vertellen. En tja. Dat dus.

Hmm. Ik kan heel wat problemen accepteren. Maar dingen die betrekking hebben op mijn eetpatroon nog niet echt. Helaas.

Ik zat te denken en bedacht mij dat doorzetten, hoop en vertrouwen de enige dingen zijn die he uit een depressie kunnen halen. Maar waneer heb je nou doorzettings vermogen?
Als je toch nog iets doet aan je situatie, maar het meeste maar gewoon laat gebeuren?
Of pas als je echt de hele tijd probeert alles beter te krijgen?
Dat is net iets als mijn huiswerk. Je hebt mensen die alles doen om een achterstand in te halen, en je hebt mij. Ik ben de laatste dag ineens nog keihard bezig en krijg het natuurlijk nooit optijd af...

Ik krijg ook steeds meer respect voor cactussen: ze overleven in erg droog klimaat en blijven jaren leven!

Bomen hebben ook heel veel doorzettigsvermogen en hoop. Ze zetten elke winder door om te overleven. En ze blijven hopen op de lente. Ik denk echt dat bomen een beter leven hebben dan wij.

Dat standbeeld ga ik morgen in de mediatheek proberen te maken. Of terwijl ik moet nablijven.

We hadden vandaag AK, we zitten bij natuurrampen en tsunami's, en tien was er een vraag van: wat als je op het strand zit en er komt ineens een tsunami?, wat is je overlevingsplan? Ik: overlevingsplan??!! Ehh doodgaan denk ik??
Tien moest ik weer aan ons standbeeld denken.

Ik denk dat ik een soort van minderwaardigheidscomplex heb.. ik weet dat mijn cijfers echt fsntastisch zijn ( ik sta gemiddeld een 8,4 ) maar tegelijk voel ik me slecht en dom. Tijdens toetsen denk ik dat ik niks met weet.En dan blijkt het toch heel goed te zijn gegaan... En huiswerk gaat ook niet zo best.... ( ik loop ondertussen bijna een maand achter.. ) ook mijn concentratie is niet echt goed. Tijdens een blokuur AK heb ik maar 6 opdrachtjes uit ons werkboek gemaakt.. dat is ongeveer eebvhalf paragraaf. Terwijl de meeste 1/2 paragrafen hebben gemaakt...

Wat voor zin heeft mijn leven nog?
Of eigenlijk.
Wat voir zin heeft het om hier te blijven. Kan ik niet beter vertrekken?, naar japan ofzo??

*Buiging*
~Asy
Haai,

Lekker geslapen? :8 :D

Oké, dan vertel je het niet aan hem. Nu heb je wel een beslissing gemaakt 🙂 Topper! :8

Huisarts is geen optie want?
Heb je alle docenten die bij jou op school rondlopen als eens gehad als docent?
Sommige docenten zijn trouwens ook heel erg anders als mentor dan als docent. En ja, dan bedoel ik ook in positief opzicht.
Mijn mentor is namelijk een nog slechtere mentor-docent dan alleen een docent. Knap hè, hij kan echt niks. Ik heb liever een boom als mentor, die kunnen véél meer!

Goed dat je in ieder geval goed bent in problemen accepteren. Dan is er veel ruimte om te werken aan de acceptatie van je eetpatroonprobleem :):8

Als ik kijk naar mijn depressie en mezelf, dan vind ik dat ik doorzettingsvermogen heb, omdat ik nog leef... Voor anderen gelden misschien wel andere redenen.
Je probeert het in ieder geval nog wel met je huiswerk, maar of ik het diehard doorzettingsvermogen noem, dat weet ik ook niet...

Ik bedenk me net iets. Als je dan toch per se hogere cijfers wilt halen, waarom begin je dan niet met je huiswerk te maken? Ik maak namelijk altijd mijn huiswerk en leer niet, dat is hoe ik mijn voldoendes haal. Jij doet volgens mij het tegenovergestelde. Dus als je nu leert én je huiswerk maakt, haal je je belachelijke doelen misschien wel!

Cactussen zijn echt geweldig inderdaad ?Buiging voor de cactussen.

HAHAHAHA die opdracht. Nice. Ik zou opschrijven: "Zelfmoord plegen, dat mislukt toch iedere keer, dus iemand zal me wel uit het water vissen en dat word ik wakker in het ziekenhuis ofzo" of: "Mijn snorkel uit de schuur pakken en hopen dat mijn zwemflippers en ook nog liggen."

Ik denk niet echt dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, maar dat je gewoon perfectionistisch bent. Ik heb zelf altijd, ik weet dat ik beter kan en daarom is het niet goed. Dat is natuurlijk onzin, want een 8.4 is al heel erg goed en je bent geen robot.

Trouwens, nu bedenk ik me ook weer. Je haalt deze hoge cijfers terwijl je geen huiswerk maakt?! Damn girl, that's impressive. Je doet het echt heel goed!

Wat ik als tip kreeg van mijn therapeut vroeger (een aardige, dus je kan deze wijsheid geloven) was dat ik gewoon een keer een onvoldoende moest halen en dan ging ervaren dat de wereld niet vergaat en dat het niet erg is. Dus, je moet gewoon 'lage' cijfers blijven halen. Dan besef je vanzelf dat het niet slecht is :)

Wat voor een zin heeft het leven nog? Nou, wat moeten je virtuele plantjes anders beginnen? Zij zijn afhankelijk van jou en jij hebt verantwoordelijkheid over hen!
Wellicht kun je naar Japan. Maar eerst even school afmaken :P;) Daarna mag blijkbaar alles van de wereld...

*buiging*
Gr. Pin
Dat van die zm plegen dat altijd mislukt is echt geniaal!

Ik zit nu in de mediatheek ne te blijven en heb over 2 en een half uur een afspraak met mijn mentor. Tot die tijd probeer ik mij te focussen om mijn huiswerk. Maar mijn vriendinnen zitten hier ook nog dus dat werkt niet zo goed ?

Ik heb niet heel veel tijd nu, ik kom vanmiddag terug en kijk je hele bericht nog even door
Reputatie 7
Badge +7
Lieve dames,

ook voor dit topic geldt dat ik jullie echt moet vragen om niet off-topic te gaan. Doordat jullie vooral vragen aan elkaar stellen, is het meer een chatgesprek geworden en heel moeilijk voor anderen om daar tussen te durven komen. Het is heel fijn dat jullie steun aan elkaar hebben, maar helaas is het forum niet bedoeld om op deze manier te gebruiken.
Letten jullie daarop?

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
@Marieke
Als ik naar dit topic kijk, zie ik niet heel erg goed waarom dit dan een chatgesprek is. Ja, ik ben de enige die tot nu toe heeft gereageerd, maar i.h.a. zijn het steeds lange berichten met gerichte vragen over de zaken die echt te maken hebben met het topic. Iemand anders kan hier (naar mijn mening) nog best makkelijk een bericht posten.
Alleen het laatste bericht is iets chat-achtig en er zitten nog 2 kleintjes bij, maar dat is nog wel te overzien.

Dit is trouwens gewoon een vraag zodat ik weet waarom jullie dit precies een chatgesprek vinden, juist zodat ik er beter op kan letten, want ik dacht dat het hier nog wel goed ging...

Gr. Pin
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Pin,

een chatgesprek hoeft niet per se steeds korte zinnen te zijn. In een chatgesprek wordt alleen op elkaar gereageerd, dat is hier ook het geval. Jullie verwijzen naar een ander topic ( bomen, cactussen ) en de buiging komt steeds terug.
Nogmaals , het is echt fijn dat jullie steun aan elkaar hebben maar in dit geval dreigt het meer een prive briefwisseling te worden. Ik kom er daarom nu even tussen, juist omdat het nu nog te overzien is.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
Hoi Marieke,

Dus als we niet meer verwijzen naar andere topics (of in ieder geval een stuk minder of dit vermelden met link ofzo) en als er nog iemand anders reageert (of meerderen), dan is het geen chatgesprek meer?

Gr. Pin
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Pin,

het blijft een grijs gebied.
Wat ik nu zie is dat het echt een prive-briefwisseling is geworden waarin jullie alleen met elkaar praten, en insider-grapjes maken zoals de bomen, cactussen en buigingen. Dat kan intimiderend en niet uitnodigend zijn voor anderen om ook te reageren.
Lees alsjeblieft jullie gesprek even terug, dan zie je vast wat ik bedoel.
Ik wil er hier verder niet op ingaan omdat dit natuurlijk ook off-topic is 🙂 dus mocht je er nog meer over willen weten, dan wil ik je vragen om er een apart topic voor aan te maken.

Groetjes, Marieke / De Kindertelefoon
Oke opnieuw.

Ik ben vandaag met mijn mentor gaan praten. Zij heeft gezegt dat ik eerst eens een lijstje moet maken met alles wat ik goed vind aan mijzelf en een lijstje met wat ik wil verbeteren. En dan gaan we daar volgende week mee verder werken.

Ook zij ze dat ik in mijzelf moest geloven. Maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan.

**
~Asy
Hoii,

Wat vervelend dat je steeds meer problemen krijgt.

Je hebt dus een vriendin die zelfmoord wilt plegen en ze kan het zonder jou niet. Is het niet een idee om vaker met elkaar of te spreken en te appen. Vertel haar dat je er voor haar bent en geef haar iets leuks. Weet iemand anders het ook dat ze zelfmoord wilt plegen? Dan kun je het best met haar overleggen om het aan een volwassene te vertellen, zodat die haar echt kan helpen. Alleen als jij je erom gaat stressen kun je beter er een grens aan zetten. Je hoeft haar dan niet te laten vallen. Je kunt haar ook vragen, hoe jij haar kunt helpen.

Een vriend van je kreef zommar een epoleptische aanval. Kun je hem niet vragen waardoor het komt? Misschien kun je als je het zeker weet hem echt helpen.

Je praat dus met je mentor en wil het niet meer doen. Je denkt dt je lastig bent, maar dat ben je niet. Dat is gewoon een gedahcte die je uit je hoofd moet krijgen. Kun je haar dan niet uitleggen waarom je het nog niet aan je ouder hebt verteld en gewoon zeggen dat je het echt nog niet wilt? je mentor gaat dus weg, kun je niet naar zijn/haar nummer vragen zodat je toch nog wel over je problemen kan praten. Heb je geen andere mensen waarmee je kunt praten? Bijvoorbeeld een vriendin, vertrouwingspersoon van de school, iemand uit de familie, de dokter. Je wilt dus niet met andere mensen erover praten, omdat je bang bent dat je lastig voor hun bent. Je bent niet een last voor hun en zoals ik net al zei, die gedachte moet je uit je hoofd krijgen.

Je maakt je huiswerk dus niet. Heb je ook een idee waarom je je dat niet doet? Kun je daar niet met iemand over praten? Zodat die je kan helpen, om te zorgend dat je je huiswerk wel maakt. Je voelt je daar naar om, maar dan heb je daar ook minder/geen stres om.

Je kunt beter als je 's avonds naar bed gaat af leren om op je telfefoon te zitten en leg anders je telefoon beneden neer en probeer hem later weer op je kamer te hebben, om te kijken of je er nu wel af kunt blijven. Als je graag wilt lezen lees dan overdag en niet 's avonds, dan kun je beter gaan slapen. Je hebt dus pas 's nachts motivatie voor je huiswerk, kun je niet overdag ergens de motivatie vandaan halen? Als je 's nachts dit soort dingen gaat doen wordt je alleen maar meer moe, dus je kunt beter metteen gaan slapen. Je hebt er nu nog geen last van maar waarschijnlijk komt dat nog wel, als je zo door gaat.

Dat je best wel veel eet. Dat maakt toch niet uit, maar kun je dan niet vaker fruit eten, en als je niet aankomt is dat toch mooi.

X

-Sorry, voor de late reactie-
Hoi!

'En als 1 probleem opgelost lijkt te zijn komt de ander er meteen weer aan.'
Dat betekent dan wel dat je goed bent in problemen oplossen. Problemen komen, daar kan je vaak niets aan doen. Dat je de problemen opgelost krijgt, is een sterkte van jou.

Jij lijkt me een heel behulpzaam persoon, die zichzelf misschien wel eens vergeet in die behulpzaamheid. Je wilt een vriendin met zelfmoordgedachten helpen. Dat is heel mooi van jou. Je kan er met haar over praten, zodat ze weet dat ze er niet alleen voor staat. Misschien kan je aan je vriendin vragen of zij weet hoe jij haar kan steunen. Als zij dat aan jou kan uitleggen, weet je dat je haar steunt op een manier die fijn is voor haar.

Ik weet te weinig van epilepsie, maar zo'n aanval moet er heel eng uitzien. Een vriendin vermoedt dat die aanval door stress kwam, omdat die jongen er net achter was gekomen dat hij homo was. Dit mocht je vriendin niet doorvertellen. Zijn vertrouwen in haar zal beschadigd zijn als hij erachter komt dat ze het toch heeft doorverteld, maar zo snel mogelijk eerlijk zijn duurt naar mijn mening het langst.

Misschien komt die vriend er vanzelf mee naar jou. Anders kan je nagaan of je vriendin hem steunt. Die steun kan hij gebruiken, als hij zo veel stress en zorgen heeft.

Goed dat je met je mentor praat. Je hoeft in ieder geval niet te vrezen dat je lastig bent. Mentors zijn er voor dit soort dingen. Kan je mentor er begrip voor opbrengen dat je sommige dingen liever niet aan je ouders vertelt?
Jammer dat je mentor weggaat. Je zou haar kunnen vragen of ze iemand weet waarmee jij kan praten.

Huiswerk lukt niet zo goed. Zou het helpen als er iemand je eraan herinnert? Iemand die zegt: 'Asy, nu aan je huiswerk of anders mag je geen plantjes op je telefoon meer.' ofzo?

Acht uur slaap per nacht is aangeraden. Het zou jammer zijn dat de opgestapelde vermoeidheid je ineens in je gezicht mept.
Wat doe je in de tijd voor 21.30? Is het een optie je avondroutine naar voor te schuiven? Desnoods slaap je van 17 tot 20 uur, zodat je die drie extra uurtjes bij je nacht kan bijtellen. Misschien ben jij een nachtpersoon, die productiever is als de maan schijnt.

Weinig energie. Misschien door het slaaptekort?
Meer vitamines, vezels en die gezonde dingen in je voeding krijgen kan helpen. Dat is meer van belang dan de hoeveelheid die je eet.

Jij wilt anderen helpen, maar laat moeilijk hulp van anderen toe. Geven en nemen telt hier ook hoor 🙂 De vrijgevigheid aan hulp die jij anderen biedt mag ook aan jou gegeven worden.

Je hebt een boomhut? Geweldig. Hoe meer omringd met bomen kan het. Breng daar maar voldoende tijd door, zodat die sterke bomen jouw zorgen kunnen opnemen, en kunnen omzetten in positieve energie.
(Hebben we zo geleerd op school. Door middel van fotosynthese zetten bomen en planten energiearme stoffen om in energierijke stoffen. Verbeter mij alsjeblieft als ik er helemaal naast zit 😃 )

Cursusje focussen kan nuttig zijn. Bij de training van ninja's in het oude Japan was een oefening om focus te oefenen naar een kaars staren. Als je lang genoeg blijft staren, word je je bewust van de geluiden om je heen. Je hoort de geluiden van steeds verder weg.
(of het zo goed is voor je ogen weet ik niet)
Karate zou ook goed zijn om beter te leren focussen.

Toegeven dat er iets mis is, is heel dapper. Dapper lijk je me wel, met alles waar je al doorgegaan bent.

Iemand in vertrouwen nemen is altijd een risico, maar als het goed gaat, is het een enorme hulp. De huisarts toch een kans geven? Zelfs al moest die je niet liggen, kan je er gewoon nooit meer naar teruggaan, en ben je beschermd door het beroepsgeheim.

In Japan (waar anders) vieren ze één keer per jaar Hanami Matsuri. Daarbij worden de kersenbloesems geëerd. De kersenbloesems staan voor nieuw leven, en het bewustzijn dat het leven eindig is. Ik wens jou toe dat je op een dag een prachtige kersenbloesem in volle bloei mag knuffelen. Bedenk je dan dat de kersenbloesem staat voor een terugkerend nieuw leven en nieuwe kansen, net zoals jij nog een hoop kansen hebt in je leven, en die met jouw doorzettingsvermogen kan grijpen.

Standbeeldontwerp komt er? Ha, sugoi! (sugoi betekent 'geweldig' in het Japans)

Wat voor zin heeft je leven nog?
- Anderen verblijden met je gevoel voor humor
- Creatieve ideeën voor standbeeldontwerpen aanbrengen
- De eenzaamheid van sommige bomen verhelpen met een knuffel
- Jouw aanwezigheid is een grote steun voor vele personen om je heen, net als op het forum hier
- Wie had me anders zo veel informatie bezorgd over de chihuahua's van Paris Hilton?

'Kan ik niet beter vertrekken?, naar japan ofzo??'
Mijn droom is om naar Japan te gaan. Wie weet komen we elkaar daar ooit tegen. (tip: spot iemand die rond een boom hangt, eventueel met chihuahua)

Je mentor heeft het goed met je voor denk ik. Als je je goed bij haar voelt, kan ze je helpen. Als je je niet goed bij haar voelt, kan je de huisarts nogmaals overwegen?

*buiging* (extra diep voor mijn late reactie)
Huiswerk lukt niet zo goed. Zou het helpen als er iemand je eraan herinnert? Iemand die zegt: 'Asy, nu aan je huiswerk of anders mag je geen plantjes op je telefoon meer.' ofzo?

Je hebt zo'n app waarbij je als doel een bepaalde tijd 'afspreekt' dat je niet op je telefoon mag zitten en alleen die app open mag hebben staan. Vervolgens groeit er in die tijd een boom 🙂 Geweldig toch?!

(Hebben we zo geleerd op school. Door middel van fotosynthese zetten bomen en planten energiearme stoffen om in energierijke stoffen. Verbeter mij alsjeblieft als ik er helemaal naast zit 😃 )
Planten zijn autotrofe organismen, dat wil zeggen dat zij anorganische stoffen (zitten zowel in organismen als de levenloze natuur) kunnen omzetten in organische stoffen (dat zijn stoffen uit/van organismen of producten van organismen (bv uitwerpselen)). Dus zij kunnen van levenloze natuur, handige dingetjes maken. Zij zijn daarmee ook producten en zijn cruciaal voor de voedselketen, aangezien anders niemand voedsel zou hebben.
Tot zover wat ik dit hoofdstuk heb onthouden. Mijn toets ging niet heel erg goed, dus voor mij geldt hetzelfde: als het fout is, graag verbetering of aanvulling.

Meer heb ik eigenlijk ook niet toe te voegen, sorry...
*buiging*
Gr. Pin

Reageer