wat moet ik doen?!?!!

  • 21 January 2018
  • 2 reacties
  • 73 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,
Ik heb een vriendin en die heeft de laatste tijd best wel wat problemen ( mijn vriendin is 12!).
Ik weet niet echt waar ik moet beginnen maar ik begin wel ergens.
mijn vriendin zit de laatste niet goed in haar fel en ze heeft een depressie, denk daarbij aan:
Zich zelf pijn willen doen, ze wil zich daarmee 'straffen' .
Dood willen, ze heeft gezegd dat ze van de brug wil springen die boven de snelweg langs gaat, thuis heeft ze ook al een keer heel veel slaappillen willen in nemen zodat ze in coma zou raken of dus dood zou gaan.
Thuis elke dag ruzie, het is zelf zo erg dat haar EIGEN moeder heeft geroepen dat ze haar dochter niet meer is, haar ouders willen haar waarschijnlijk het huis uit hebben!

Mijn vriendin loopt zich zelf ook de laatste tijd uit te hongeren.
Ze wil heel vaak haar eten niet opeten en gooit haar eten weg, ze heeft gezegd dat ze wil gaan watervasten dus alleen nog maar op water leven.

Ik probeer haar zo veel mogelijk te helpen.
We zijn naar de mentor geweest en ze heeft met mensen op school gepraat, maar ik zie het steeds meer achteruit gaan.
Ze heeft gezegd, jij bent de enige reden dat ik nog zelfmoord heb gepleegd...

WAT MOET IK DOEN !!!
ik ben zelf ook nog maar dertien.
Ik zou graag wat hulp willen...

alvast bedankt.

2 reacties

Het lijkt me voor jou ook een zware taak.
Je vriendin is inderdaad zwaar depressief. Praat ze al met een psycholoog? Dat is anders hard nodig.
Ik zou iig je ouders vragen je te helpen. Als ze nog niet met een psycholoog praat, zou ik hoe dan ook (misschien dat je ouders hierbij ook kunnen helpen) zorgen dat ze dat zsm gaat doen. Anders kun je nog hulp vragen aan school en misschien kun jij een keer samen met een vertrouwenspersoon en je vriendin praten. Misschien helpt het beter als jullie met z'n drieën praten. Blijf haar zoveel mogelijk moed in praten.
Succes
Jonah
Hoi!

Dat is heftig. Je vriendin heeft het heel moeilijk, en ze heeft geluk dat ze zo'n goede vriendin als jij heeft. Jullie zijn al naar mensen op school gegaan, dat was een goede stap. Heeft ze begeleiding?

Hoe dan ook, je ziet dat ze achteruitgaat. Je kunt aan haar mentor vertellen dat er nog echt geen verbetering is, en dat het zelfs slechter gaat. De school zou dan maatregelen moeten nemen.

Haar thuissituatie is allesbehalve bevorderend voor het beter gaan voelen van je vriendin. Haar ouders doen heel erg gemeen tegen haar. Kan ze even weg van huis? Is er familie waar ze terecht kan, of is even bij jou logeren een optie? Dit kan alleen als dat voor je ouders ok is, dus bespreek het zeker grondig met ze.

Op alleen water kun je niet overleven. Weet school al dat ze hiermee bezig is? Ik denk dat je vriendin professionele hulp nodig heeft, en dat ze nu nog niet de hulp krijgt die ze nodig heeft.

Jullie zijn allebei nog jong, en hebben nog een heel leven voor je. Het zou zonde zijn als die vriendin nu al uit het leven zou stappen. Er zijn nog zo veel kansen om gelukkig te worden, ook al ziet ze die nu niet.

Je kunt je vriendin aanraden om met de KinderTelefoon te praten. Ze kan hier op het forum terecht, of met een moderator van de KinderTelefoon bellen of chatten.

Aan het volgende linkje kunnen zowel je vriendin als jij iets hebben:
https://www.113.nl
Hier kun je terecht als je met vragen zit over zelfmoord, of als je je zorgen maakt om iemand anders. Je vriendin kan ze ook contacteren om hulp te vragen. Praten kan al heel veel helpen.

Groetjes
x

Reageer