Wat is autisme / waneer ben je autistisch?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hii,

Ik vraag me af wanner je eigenlijk autistisch ben.
Ik heb net wat autisme tests gedaan omdat ik mij afvroeg of ik autistisch ben ( mensen zeiden dat ik autistisch ben )

Er stond: je hebt mid-level autischtische dingen ofz. Ben ik dan autistisch? Of licht autistisch?

Wat zijn eigenlijk kenmerken van autisme?

~Asy

10 reacties

En wat houd autisme eigenlijk in?
Hey,
Autisme is eigenlijk best een groot begrip en veel mensen hebben het op verschillende "sterktes" (wss niet t goede woord maar whatever).
Het stereotype is natuurlijk de 'Rain Man' gebaseerd op het figuur uit de film met dezelfde naam. Rain Man heeft een extreme vorm waar hij niemand aan kijkt, slecht om kan gaan met variatie en een wiskundig/wetenschappelijk genie is. Maar hoewel dit het stereotype is, zijn er verschillende vormen en maten.

http://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme-(spectrum-stoornis)/.aspx

Dit linkje zou moeten helpen, al kan het wat wetenschappelijk (~ish) overkomen.
Verder zou ik als ik jou was niet uitgaan van een internet test of je autistisch bent. Op die manier is iedereen die z'n teen stoot al een autist met ADHD en dyslexie. Als je echt nieuwsgierig bent kan je met je ouders en/of je huisarts praten.

Hoop dat dit helpt
Julian
Ik heb best veel dingen die kenmerkend zijn voor autisme, maar ik heb ook dingen die precies het tegenovergestelde zijn.
Hoi!

Autisme is een informatieverwerkingsstoornis die zich bevindt in de hersenen. Je wordt ermee geboren en het kan niet weg gaan: het is ten slotte geen ziekte.

Vroeger waren er meerdere 'soorten' autisme, bv klassiek autisme, Asperger (waarmee ik ben gediagnosticeerd), pdd-nos en McDD. Tegenwoordig is alles 'ASS': Autisme Spectrum Stoornis.

De 'sterkte' van je stoornis kan inderdaad variëren. Ik ben licht autistisch, maar sommigen zijn zwaar autistisch. Zwaar autistisch betekent simpelweg dat je meer kenmerken hebt, deze kenmerken heftiger zijn/ meer tot uiting komen en men er meer last van heeft.

Wanneer heb je nu autisme? Autisme is niet aantoonbaar met een fysieke bloedtest of een hersenscan o.i.d. Je gaat naar een psycholoog en daarmee praat je doe je op zich wel testjes, maar de ene pscholoog kan je wel de diagnose geven en de ander niet. Er wordt eigenlijk ook altijd gekeken naar of je de diagnose 'nodig hebt'. Je kunt het eigenlijk met het volgende vergelijken:
Alle kenmerken die bij het autisme spectrum horen zijn bolletjes. Stel je voor dat dit er 10 zijn. Je hebt er minimaal 7 nodig om autisme te hebben. Iedereen heeft bolletjes uit het autismespectrum. Sommigen hebben er 3, anderen 1, weer anderen 6 en anderen 8. Het is eigenlijk zo simpel dat je genoeg bolletjes moet hebben voor een diagnose.

Kenmerken van autisme variëren per persoon. Iedereen is anders, dus bij iedereen uit zijn autisme zich anders. Natuurlijk zijn er wel overeenkomende dingen die iedereen heeft.

Zo heeft iedereen last met sociale relaties. Contact zoeken met anderen, contact onderhouden of zelfs al het gesprek voeren is lastig.

Ook heeft iedereen een andere prikkelverwerking. Mensen met autisme hebben moeite losse gegevens als het ware samen te voegen tot één geheel. Daardoor is er vaak meer oog voor detail en minder voor het grote plaatje.

De prikkelverwerking uit zich ook op het gebied van de zintuigen zegmaar. Men is vaak overgevoelig voor prikkels als licht, geur, smaak, geluid, aanrakingen, etc.

Hoe je de prikkelverwerking kan uitleggen is als volgt:
Iedereen heeft in zijn hoofd een snelweg. De prikkels zijn de auto's en de vrachtwagens. Een botsing is een overprikkeling. Neurotypsiche mensen (=mensen zonder autisme) hebben een meerbaanse weg en er rijden over het algemeen niet super veel auto's. De wegenwacht zit dichtbij en botsingen zijn snel verholpen. Mensen met autisme hebben 1 toegangsweg en hebben meer verkeer omdat zij meer prikkels uit hun omgeving opnemen. Ook zijn er veel grote vrachtwagens ipv kleine autootjes. Hierdoor ontstaan er veel botsingen. Doordat er geen vluchtstrook is, duurt het ook nog heel lang voor de botsing is opgelost.

Ik merk dat mijn bericht erg lang wordt en dat ik nog véél langer door kan praten. Ik weet gewoon heel erg veel over mijn diagnose en kan er dus heel veel over vertellen. Autisme is een complexe stoornis en daarom ook niet makkelijk uit te leggen.

Ik zou als ik jou was nog op de volgende site kijken:
https://www.kenniscentrum-kjp.nl/ouders-jongeren/autisme/
Deze info is correct en gecontroleerd en gecreëerd door artsen e.d.

Ik zou die online testen niet geloven. Ik heb ze een keer uit verveling gedaan en ze vertelden mij dat ik geen autisme heb :8 Ze zijn te zwart-wit om een goed resultaat te geven. Ik legde het wel uit met de bolletjes, maar dat is dus wel heel zwart-wit. Het is gewoon complex.
Als jij denkt dat je baadt hebt bij de diagnose en je herkent je er erg in, kun je langs de huisarts en het bespreken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Gr. Pin
Wat pin zegt klop wel want ik ben het zelf ook een der van weet niet welke soort ik heb
Dankje wel Pin.
Ik denk dat het voor mij inderdaad zal helpen als ik weet of ik wel of geen autisme heb. Alleen al dat je dan een verklaring hebt viir wat er met je is.
*Buiging*
~Asy
Dus je denkt wel dat je autisme kunt hebben? Dan is het op zich wel de moeite waard om eens langs je huisarts te gaan ja.

Succes!
*buiging*
Gr. Pin
Er zijn verschillende soorten autisme.
Zoals: asperger en klassiek autisme.

Zelf heb ik asperger. Ik kan niet tegen drukte en harde geluiden, ik vind computeren leuk en dingen met computers doen ook.

Autisme is niet per se fijn om te hebben, want je ergert je heel snel aan dingen (dat heb ik dus met harde geluiden)
Maar dr is weer een voordeel: autisten kunnen niet makkelijk met normale mensen (dus die geen autisme hebben) praten, maar een autist kan prima met een andere autist praten. Dus je hoeft je niet af te sluiten.

Als dit allemaal zo professioneel klinkt, dan is google je beste vriend ;p


Xx Alli
@Aliciaatje
Grappig dat jij juist fijn contact hebt met andere autisten. I.h.a. verloopt contact met andere autisten bij mij heel erg stroef en met neurotypsiche mensen (=mensen zonder autisme) juist een stuk beter.

Grappig om te zien dat dat bij iedereen zo kan verschillen. Dat benadrukt nogmaals de verscheidenheid van autisme :8

Gr. Pin
Ik heb zelf autistme (pdd-nos). Ik ben daar 3 jaar geleden voor getest.

Maar als ik een ding mag zeggen als het testjes zijn van internet die moet je niet geloven meestal. Dat zijn meestal testen die als je alleen als kenmerken hebt ervan zeggen ja je hebt autistme.

Ook word vaak gezegd dat je een "autist" bent door kinderen als je je anders gedraagd. Maar dit hoeft niet eens.

Bij mij is het bijna niet merkbaar dat ik autistme heb ik heb alleen: ik neem dingen te letterlijk.
Extreme emoties.
Moeite met emoties uiten.
En ik gedraag me ouder.

Maar als je echt graag wilt weten of je autistme hebt zou ik het er eens op school over hebben met je mentor of begleider. Die kunnen jou dan naar eens speciale locatie sturen waar ze testen afnemen.

Zeg maar als ik ergens onduidelijk in ben geweest of je vragen hebt

Reageer