Waarom zou je jezelf willen snijden?

  • 25 February 2018
  • 18 reacties
  • 1050 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De titel zegt het al.. Ik zie het veel voorbij komen hier maar kan iemand mij uitleggen waarom je jezelf zou willen snijden ik bedoel.. Het lost je problemen echt niet op hoor en ik wil niet beledigend zijn voor andere mensen ergens snap ik het ook wel maar is het een fijn gevoel zo ja?
wat is er dan zo fijn aan? ik zag het ook een keer bij mijn zus maar ze zei dat dat door de katten kwamen maar die sneden waren zo recht kan iemand mij uitlegen please?

18 reacties

Hi, als ik voor mezelf mag spreken, ik doe het omdat het je rust geeft. Je voelt de pijn nu op de plek waar je snijdt. En niet diep in je. Pijn je nooit een fijn gevoel, maar soms kan pijn een andere ergere pijn wel verminderen. V
Waarom roken mensen?
Hoe komt het dat mensen verslaafd raken aan sociale media?
Hoezo drinken mensen zich de dood in?

Het lijkt er vrij weinig op , maar de kern is hetzelfde:
Mensen willen hun situatie vergeten.
Ik denk niet dat mensen er echt high van worden, maar verslavend is het wel.
Misschien is het een shot adrenaline die zij prettig vinden, die vrijkomt door hun snijwonden.

Het erge is het feit dat het niet alleen je problemen niet oplost, maar er meer maakt.
Hoeveel mensen zie je hier, die hun wonden willen verbergen?
Zo weinig mensen die dit forum ook maar bereiken, maar het zijn er nog veel.
En als het goed is begint je lichaam ook naar steeds meer te verlangen, naarmate het went aan het effect.

Voor zover ik weet is het ook op sociaal gebied meer een vloek dan een zegen, vanwege het feit dat veel mensen het zien als een vraag naar aandacht.
Vreemd dat mensen dat denken, want ik kan mij niet herinneren dat junkies zo veel aandacht krijgen of wensen.
Ik bedoel niet dat die mensen aandacht vragen helemaal niet
maar ik ben gewoon benieuwd of het fijn of dat zoiets voelt
Zoals ik al zei, ik denk het.
Waarschijnlijk dat men dan een shot adrenaline en een hormonencocktail in hun bloedbaan krijgt door de wonden.
Echt prettig lijkt mij dat niet, maar het is verslavend.
De titel zegt het al.. Ik zie het veel voorbij komen hier maar kan iemand mij uitleggen waarom je jezelf zou willen snijden ik bedoel.. Het lost je problemen echt niet op hoor en ik wil niet beledigend zijn voor andere mensen ergens snap ik het ook wel maar is het een fijn gevoel zo ja?
wat is er dan zo fijn aan? ik zag het ook een keer bij mijn zus maar ze zei dat dat door de katten kwamen maar die sneden waren zo recht kan iemand mij uitlegen please?


Als je diep ongelukkig bent, ga je op zoek naar een manier om je te uiten. Sommige mensen worden agressief, anderen liggen de hele dag in bed of gaan veel eten, en weer anderen gaan snijden.

Bij de gevallen met snijden, eten en agressiviteit gebeurd er een chemische reactie in je lichaam. Er komt een stofje vrij (volgens mij endorfine, i.i.g. hetzelfde stofje als dat vrijkomt wanneer je chocolade eet bijvoorbeeld) dat je een gelukkig gevoel geeft. Zo creeert het een soort baken in je donkere leven, en elke keer doe je het weer en weer.
Ja, endorfine. Komt vrij bij sporten, bij chocolade eten en bij snijden. Ik snap zelf ook niet waarom ik mezelf liever sneed dan dat ik chocolade at, maar goed 😉 Ik heb nooit echt het idee gehad dat ik de endorfine voelde of dat ik verslaafd was, maar goed.

Er zijn enorm veel redenen waarom je jezelf zou kunnen snijden en voor iedereen is dit dan ook anders.

Voor mij heeft het ook meerdere redenen:
-Het is een afleiding
Ik was er zo een uur aan kwijt en dan was ik weer een stapje dichter bij het moment dat ik weer kon gaan slapen.
-Het is controle
De meeste mensen die snijden ervaren een psychische pijn. Dit is vaak complex en het voelt alsof je hier geen controle over hebt. Wanneer ik mezelf sneed, bepaalde ik waar, wanneer en hoe lang ik pijn had. Ik had de controle.
-Als straf
Ik had het gevoel dat ik het verdiende, dus het snijden met alle gevolgen waren mijn straf.
-Radeloosheid
Als ik het echt niet meer weet, als ik gewoon niet meer weet wat ik moet, als ik radeloos ben, reageer ik op de situatie met zelfbeschadiging.

Er schuilt vaak heel veel achter zelfbeschadiging. De meesten weten ergens ook dat het fout is.

Gr. Pin
Ja, endorfine. Komt vrij bij sporten, bij chocolade eten en bij snijden. Ik snap zelf ook niet waarom ik mezelf liever sneed dan dat ik chocolade at, maar goed 😉 Ik heb nooit echt het idee gehad dat ik de endorfine voelde of dat ik verslaafd was, maar goed.

Er zijn enorm veel redenen waarom je jezelf zou kunnen snijden en voor iedereen is dit dan ook anders.

Voor mij heeft het ook meerdere redenen:
-Het is een afleiding
Ik was er zo een uur aan kwijt en dan was ik weer een stapje dichter bij het moment dat ik weer kon gaan slapen.
-Het is controle
De meeste mensen die snijden ervaren een psychische pijn. Dit is vaak complex en het voelt alsof je hier geen controle over hebt. Wanneer ik mezelf sneed, bepaalde ik waar, wanneer en hoe lang ik pijn had. Ik had de controle.
-Als straf
Ik had het gevoel dat ik het verdiende, dus het snijden met alle gevolgen waren mijn straf.
-Radeloosheid
Als ik het echt niet meer weet, als ik gewoon niet meer weet wat ik moet, als ik radeloos ben, reageer ik op de situatie met zelfbeschadiging.

Er schuilt vaak heel veel achter zelfbeschadiging. De meesten weten ergens ook dat het fout is.

Gr. Pin


Ja, inderdaad. En de redenen waarom jij het deed herken ik ook wel in mezelf. Het is gewoonweg jezelf uiten op een totaal verkeerde manier.
Toen ik alleen deze titel zag, kon ik al best een beetje boos worden. Veel mensen begrijpen het niet. Ook in mijn omgeving werd het niet goed ontvangen. Het eerste wat mijn broer zei was: O ze vraagt alleen maar aandacht. Maar zo is het bij mij allemaal niet begonnen. Het was begonnen om rustig te worden, om de chaos in mijn hoofd even geen chaos meer te laten zijn. Nu, 2,5 jaar verder is het ook een soort van een manier om weer de controle te krijgen over mijn lichaam. Soms ben ik zo in de war, dat ik niet meer weet wat er gebeurd en raak ik de controle kwijt. Ik weet niet of dit altijd een dissociatie is, maar in ieder geval, als ik mezelf pijn doe word ik weer 'wakker'. En natuurlijk weet ik dat het niet goed is, en natuurlijk weet ik dat er ook andere manieren zijn om rustig te worden of weer controle te krijgen. Maar als ik echt in de war of zo onrustig ben, voelt snijden als de enige oplossing.

Toch moet ik zeggen dat het al een stuk minder dan een jaar geleden. #makingprogress.
Zoals al meerdere zeiden is het een verslaving. Ik zelf begon 1x. Ik was van plan het niet meer te doen maar de pijn voelde op dat moment goed! Je wilt die pijn ergens anders voelen dan diep van binnen. Ik zelf had ook dat ik dacht dst ik ergens controle over had. Ik kon zelf kiezen wanneer ik het deed en hoe ver ik ging. Eigenlijk is het dat je geheel in de dwang zit en je het niet onder controle hebt maar zo voelt het wel. Ik zelf schrok van mezelf toen ik het vokr het eerst deed. Maar het ligt dichterbij dan iedereen denkt
Het is niet echt dat het zegmaar fijn is, maar je vervangt de emotionele pijn en dat is wel fijn... Ik doe het ook omdat ik elke dag mezelf uit bed moet slepen, en het leven nie meer ziet zitten...
Ik snij mezelf nu al een paar dagen. Ik voel me echt al maanden niet goed en zit niet lekker in mn vel. K probeer om blij te zijn maar dat lukt mij gewoon niet meer. De laatste 3 weken waren echt niet normaal zwaar voor me en daardoor ben ik 3 dagen geleden met snijden. Door de pijn die ik op mijn arm voel, denk ik niet meer aan de problemen die ik heb en voel ik de pijn in mijn hart ook niet meer. Dit vind ik zelf echt enorm fijn. Ik snij mezelf trouwens niet echt diep, tis alleen voor de pijn, niet om dood te gaan.
Ik sneed mezelf ook... jammer genoeg zie je nog vaag de strepen op mijn arm staan. Ik deed dit omdat ik me zo verdrietig voelde en gwn vond dat ik pijn verdiende het liefst sneed ik met iets dat net niet scherp genoeg was om je huit te doosnijden dan zag je deze niet zo..... ik had thuis vroeger veel problemen en op school niet echt veel vrienden iedereen gaf mij van alles de schuld en ik haal en haalde slechte cijfers volgens mijn ouders... continu school (ik had eigenlijk prachtige cijfers maar ja) ik werd er ltterlijk gek van
Het verbaasd me telkens weer dat zodra ik een topic over ‘snijden’ lees, er in de reacties zoveel mensen zijn die het doen! En toch is het zo’n taboe.
Hi!

Ik snijd mijzelf nu al zo'n 3 jaar.
(Heb 1 jaar gehad daartussen dat ik niet sneed)
Als je hier eenmaal aan begint, is het "afkicken" verschrikkelijk lastig.
Snijden heeft een verslavende werking.
Vaak beginnen mensen er aan omdat ze in een depressie zitten.
Dit houd in veel stress en misschien een aantal dingen die gaande zijn in zijn of haars leven.
Ik zeg niet dat je dit zegt, maar even voor de duidelijkheid;
Mensen die snijden zoeken absoluut geen aandacht.
Vaak durven ze het nieteens te vertellen aan mensen en lopen er heel erg lang mee rond zonder dat iemand dit weet.
En waarom snijden verslavend is?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Maar uit ervaring spreek ik dat het gewoon een "fijn" (klinkt heel raar. Ik weet het.) gevoel is om mezelf pijn te doen wanneer ik tegenslag heb.
Iedergeval;
Mensen ajb begin er nooit aan. ♡

Groetjess, mij
hey
ik snij mezelf wel eens en ik heb altijd spijt van maar ik doe het. soms voel ik me niet goed ben ik moe, gestrest en zitten er te gewoon te veel (negatieve) gedachtes in mijn hoofd, en dan weet ik soms gewoon niet meer, en soms pak ik dan mijn mesje en snij, ik schrijf meestal voor elke snee in een schriftje op waarom het klinkt misschien raar maar daarna voelt het alsof mijn hoofd leeg is, alsof ik die gedachtes in plaats van in mijn hoofd op mijn lichaam mee draag.
Lieve mensen ik zeg helemaal niet dat ik denk dat er aandacht word gevraagd en 123meisje waarom word je boos door de titel er worden veel topic gemaakt en als ik snap waarom mensen zich snijden kan ik mensen helpen en ik weet dat ze geen aandacht vragen dat zou ook een beetje ziek zijn maar het is echt een overstroming als je snijd in de titel ziet staan ik bedoel mensen denken vaak dat als er een bericht komt dat het meteen negatief bedoelt is en bedankt voor de mensen die het uitleggen en NIET boos zijn, want als je overal negatief op gaat reageren dan kom je ook niet echt vooruit in de wereld laat we eerlijk zijn...
Je hoeft je niet te verdedigen.
Je stelde gewoon een vraag, omdat jij iets uitgelegd wilde hebben.
Niet iedereen weet waarom en het is niet slecht om dat niet te weten.
Zolang je maar gespectvol met elkaar omgaat op dit forum kun je als je serieus bent eigenlijk geen foute vraag stellen.
Ik heb geen echte uitleg waarom ik nou precies snij. Ik doe het vooral dat ik alles vergeet. De littekens boeien me niks want ik ben toch al lelijk....

Reageer