Vriendinnen snijden zichzelf

  • 17 January 2022
  • 16 reacties
  • 271 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hey, 

Ik heb veel topics over dit onderwerp gelezen, maar mijn probleem is (denk ik) net iets anders, dus ik start maar het zoveelste topic hierover…

Ik heb een vriendengroepje van vijf, en daarvan snijden twee mensen zichzelf. Van de een wist ik het wel, en was ik ook niet heel verrast toen ze zei dat onze gymdocent haar armen gezien had en ze op gesprek moest komen bij de mentor(ze had al counseling) volgens mij gaat het met haar de laatste tijd al beter. 

Bij de andere is het wat ingewikkelder: zij is sowieso mijn beste vriendin, en van haar wist ik het ook echt niet, pas toen ze het tegen me zei nadat de gymdocent haar ook gezien had. De docent en onze mentor wisten dat dus eerder. Daarnaast zei ze het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Toen ik haar vroeg waarom was het antwoord: “Ik word af en toe gewoon gek van mezelf” en laatst zei ze ook van ja het voelt best lekker.  Ze heeft tegen onze mentor gezegd dat het niet nodig is om een gesprek te hebben, maar persoonlijk denk ik dat het nog wel nodig is. Maar onze mentor zal niet helemaal gek zijn, dus ik hoop dat hij zelf nog naar haar toegaat. Ik denk dat ik anders zelf naar hem toega, of is dat een soort verraad? en zo ja, is het heel erg?

Een ander deel van dit probleem is dat ze dus vriendinnen zijn, en er best vaak grappen over maken. Ik weet eigenlijk  niet of dit juist goed is, als een soort manier van ermee omgaan, of dat het juist zorgelijk is. Ook heb ik het idee dat vriendin twee een soort van denkt dat het “goed” is, omdat vriendin één er zo makkelijk over praat en ook als er in de les gezegd wordt van: “ ja doe dit niet(bijvoorbeeld je potlood in het stopcontact steken) want dan ga je dood” dan zeggen zij iets van yaay

 

Ik weet niet precies wat ik moet doen, maar ik weet wel dat ik er een beetje zenuwachtig van word. Ik durf niet met ze te gaan praten, want ik word dus enorm zenuwachtig van dit onderwerp, en dan wordt het twee tegen één zeer zenuwachtig persoon.  Ik ben ergens ook bang dat ze elkaar juist versterken in dit hele gedoe, en een heel klein stemmetje ver achterin mijn hoofd zegt dan: “Zouden ze het echt ooit doen als ze zeggen dat ze het liefst van het dak springen? Wat nou als ze gewoon een keer goed doorsnijden(ze weten hoe je dat moet doen, hebben ze me een keer in detail uitgelegd)?”

Iemand advies?


16 reacties

Reputatie 6
Badge +12

Hey, 

Ik heb veel topics over dit onderwerp gelezen, maar mijn probleem is (denk ik) net iets anders, dus ik start maar het zoveelste topic hierover…

Ik heb een vriendengroepje van vijf, en daarvan snijden twee mensen zichzelf. Van de een wist ik het wel, en was ik ook niet heel verrast toen ze zei dat onze gymdocent haar armen gezien had en ze op gesprek moest komen bij de mentor(ze had al counseling) volgens mij gaat het met haar de laatste tijd al beter. Fijn dat het met deze vriendin beter gaat. Blijf haar supporten zou ik zeggen!

Bij de andere is het wat ingewikkelder: zij is sowieso mijn beste vriendin, en van haar wist ik het ook echt niet, pas toen ze het tegen me zei nadat de gymdocent haar ook gezien had. De docent en onze mentor wisten dat dus eerder. Daarnaast zei ze het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Toen ik haar vroeg waarom was het antwoord: “Ik word af en toe gewoon gek van mezelf” en laatst zei ze ook van ja het voelt best lekker.  Ze heeft tegen onze mentor gezegd dat het niet nodig is om een gesprek te hebben, maar persoonlijk denk ik dat het nog wel nodig is. Maar onze mentor zal niet helemaal gek zijn, dus ik hoop dat hij zelf nog naar haar toegaat. Ik denk dat ik anders zelf naar hem toega, of is dat een soort verraad? en zo ja, is het heel erg? Nee, het is absoluut GEEN verraad. Of het erg is? Nee, ik vind het juist heel goed dat jij je zorgen maakt over je vriendin, en haar wilt helpen!!

Een ander deel van dit probleem is dat ze dus vriendinnen zijn, en er best vaak grappen over maken. Ik weet eigenlijk  niet of dit juist goed is, als een soort manier van ermee omgaan, of dat het juist zorgelijk is. Ook heb ik het idee dat vriendin twee een soort van denkt dat het “goed” is, omdat vriendin één er zo makkelijk over praat en ook als er in de les gezegd wordt van: “ ja doe dit niet(bijvoorbeeld je potlood in het stopcontact steken) want dan ga je dood” dan zeggen zij iets van yaay

Ik heb er niet zo veel ervaring mee, maar ik denk dat het een soort manier is om er mee om te gaan. Wat bedoel je trouwens met . Ook heb ik het idee dat vriendin twee een soort van denkt dat het “goed” is? Dat ze jou aanmoedigt om het ook te doen? Of dat ze het ‘normaal’ vindt? Of nog iets anders?

Ik weet niet precies wat ik moet doen, maar ik weet wel dat ik er een beetje zenuwachtig van word. Ik durf niet met ze te gaan praten, want ik word dus enorm zenuwachtig van dit onderwerp, en dan wordt het twee tegen één zeer zenuwachtig persoon.  Ik ben ergens ook bang dat ze elkaar juist versterken in dit hele gedoe, en een heel klein stemmetje ver achterin mijn hoofd zegt dan: “Zouden ze het echt ooit doen als ze zeggen dat ze het liefst van het dak springen? Wat nou als ze gewoon een keer goed doorsnijden(ze weten hoe je dat moet doen, hebben ze me een keer in detail uitgelegd)?”

Ik ken de situatie niet, maar ik denk dat omdat het je vriendinnen zijn, je best wel een gesprek met ze kunt beginnen. Je doet het toch om ze te helpen?

Iemand advies?

Shadow

 

Reputatie 2
Badge

Hey, 

Ik heb veel topics over dit onderwerp gelezen, maar mijn probleem is (denk ik) net iets anders, dus ik start maar het zoveelste topic hierover…

Ik heb een vriendengroepje van vijf, en daarvan snijden twee mensen zichzelf. Van de een wist ik het wel, en was ik ook niet heel verrast toen ze zei dat onze gymdocent haar armen gezien had en ze op gesprek moest komen bij de mentor(ze had al counseling) volgens mij gaat het met haar de laatste tijd al beter. Fijn dat het met deze vriendin beter gaat. Blijf haar supporten zou ik zeggen!

Bij de andere is het wat ingewikkelder: zij is sowieso mijn beste vriendin, en van haar wist ik het ook echt niet, pas toen ze het tegen me zei nadat de gymdocent haar ook gezien had. De docent en onze mentor wisten dat dus eerder. Daarnaast zei ze het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Toen ik haar vroeg waarom was het antwoord: “Ik word af en toe gewoon gek van mezelf” en laatst zei ze ook van ja het voelt best lekker.  Ze heeft tegen onze mentor gezegd dat het niet nodig is om een gesprek te hebben, maar persoonlijk denk ik dat het nog wel nodig is. Maar onze mentor zal niet helemaal gek zijn, dus ik hoop dat hij zelf nog naar haar toegaat. Ik denk dat ik anders zelf naar hem toega, of is dat een soort verraad? en zo ja, is het heel erg? Nee, het is absoluut GEEN verraad. Of het erg is? Nee, ik vind het juist heel goed dat jij je zorgen maakt over je vriendin, en haar wilt helpen!!

Dank je, ik ga binnenkort met mijn mentor praten als hij het hierbij laat

Een ander deel van dit probleem is dat ze dus vriendinnen zijn, en er best vaak grappen over maken. Ik weet eigenlijk  niet of dit juist goed is, als een soort manier van ermee omgaan, of dat het juist zorgelijk is. Ook heb ik het idee dat vriendin twee een soort van denkt dat het “goed” is, omdat vriendin één er zo makkelijk over praat en ook als er in de les gezegd wordt van: “ ja doe dit niet(bijvoorbeeld je potlood in het stopcontact steken) want dan ga je dood” dan zeggen zij iets van yaay

Ik heb er niet zo veel ervaring mee, maar ik denk dat het een soort manier is om er mee om te gaan. Wat bedoel je trouwens met . Ook heb ik het idee dat vriendin twee een soort van denkt dat het “goed” is? Dat ze jou aanmoedigt om het ook te doen? Of dat ze het ‘normaal’ vindt? Of nog iets anders? 

Nee, ik bedoelde meer dat het voor haar wel inderdaad lijkt alsof het best normaal is, omdat mijn andere vriendin het ook doet. Daarnaast kan ze best gevoelig zijn voor groepsdruk, maar ik weet niet of dat hier ook helemaal het geval was, maar ik denk wel dat het feit dat vriendin één het doet, haar een beetje laat denken dat het een soort goed/normaal is

Ik weet niet precies wat ik moet doen, maar ik weet wel dat ik er een beetje zenuwachtig van word. Ik durf niet met ze te gaan praten, want ik word dus enorm zenuwachtig van dit onderwerp, en dan wordt het twee tegen één zeer zenuwachtig persoon.  Ik ben ergens ook bang dat ze elkaar juist versterken in dit hele gedoe, en een heel klein stemmetje ver achterin mijn hoofd zegt dan: “Zouden ze het echt ooit doen als ze zeggen dat ze het liefst van het dak springen? Wat nou als ze gewoon een keer goed doorsnijden(ze weten hoe je dat moet doen, hebben ze me een keer in detail uitgelegd)?”

Ik ken de situatie niet, maar ik denk dat omdat het je vriendinnen zijn, je best wel een gesprek met ze kunt beginnen. Je doet het toch om ze te helpen?

Dank je, corona is uitgebroken in onze klas, dus iedereen zit thuis, maar zodra ik ze weer zie ga ik denk ik met ze praten

Iemand advies?

Shadow

 

 

Reputatie 6
Badge +12

Dus omdat je ene vriendin het doet, denk de andere dat het normaal is. Het heeft haar een beetje ‘aangewakkerd’ als ik het goed begrijp?

Reputatie 2
Badge

Niet per se aangewakkerd denk ik, meer als een soort versterkende factor

Dit is heeel gevaarlijk wat je vriendinnen doen! Je moet ze hoe dan ook tegenhouden! Laat ze alle mooie kanten van het leven zien! Probeer een gesprek aan te gaan; dit kan je doen door goede standpunten en argumenten te hebben. Als alles duidelijk is hoe je het gaat aanpakken is het een stuk minder lastig! Je kan het ook je mentor toevertrouwen! Heel veel succes!!

Reputatie 2
Badge

@JooJoo 

Heb je misschien tips die kunnen helpen daarbij? zowel voor het gesprek als de mooie kanten van het leven? 

Ik ga, als hij zelf geen verdere actie onderneemt, binnenkort naar mijn mentor. 

 

Bedankt!

Reputatie 6
Badge +12

Niet per se aangewakkerd denk ik, meer als een soort versterkende factor

Hmm…

ik denk dat je dan het beste kan proberen de mentor in te lichten. Ik weet niet hoe je dit nou weer zou moeten oplossen…

 

de tip van @JooJoo is ook een goede, ga lekker leuke dingen doen met ze, en probeer ze te laten genieten van het leven.

In corona is dit dan wel weer lastiger, geen events enzo, maar een leuke wandeling door mooi gebied, en wat mooie foto’s, is voor mij ook al een leuke dag!

Wat jij met je vriendinnen het beste kan doen, kan ik natuurlijk niet zeggen, want ik ken ze niet.


hier heb je nog een lijstje wat je misschien kan laten zien, of zelf even bekijken, het is best lang, én in het Engels. Ik heb geholpen aan het maken, maar het is niet allemaal van mij. We hebben het samen gemaakt, en een hoop is van anderen.

 

 

- [ ] 1: We would miss you - [ ] 2: It’s worth it to be alive - [ ] 3: It does get better, believe it or not it will eventually get better. - [ ] 4: There’s so much you would miss out on doing. - [ ] 5: You are worth it don’t let anyone, even yourself tell you otherwise. - [ ] 6: God made you for a reason, you have a reason. - [ ] 7: There is always a reason to live! - [ ] 8: So many people care about you - [ ] 9: You are amazing - [ ] 10: I don’t even know you and I love you - [ ] 11: I care for you - [ ] 12: There are plenty of people that love you - [ ] 13: You're literally perfect!! <3 - [ ] 14: There are plenty of people that care for you - [ ] 15: God loves you - [ ] 16: God cares about you - [ ] 17: Sometimes life is hard but it will make you a stronger person, don’t worry! - [ ] 18: What about all the things you’ve always wanted to do? What about all the things you’ve planned, but never got around doing? You can’t do them if you're dead. - [ ] 19: I want you to be alive - [ ] 20: So many people want you alive! - [ ] 21: You won’t be able to listen to Music if you die - [ ] 22: You’ll never be able to listen to your favorite song if you die. - [ ] 23: You’ll never be able to listen to your favorite singer if you’re gone - [ ] 24: You’ll never be able to listen to your favorite rapper if you’re gone. - [ ] 25: listening to really loud music - [ ] 26: Killing yourself is never worth it, you’ll hit both yourself & the people who care about you. - [ ] 27: There are so many people that would miss you, including me - [ ] 28: the clouds - [ ] 29: You are gorgeous - [ ] 30: Someone out there would die for you :’) - [ ] 31: How do you think your family would feel? - [ ] 32: Proving people wrong with your success. - [ ] 33: Watching movies. - [ ] 34: You’ll never have the feeling of walking into a warm building on a cold day. - [ ] 35: You’ll never have the feeling of walking into a cold building on a hot day. - [ ] 36: Being dumb in public just because you can. - [ ] 37: Helping other people. - [ ] 38: You have a future to live for. - [ ] 39: Being alive is good - [ ] 40: Thinking about happy memories. - [ ] 41: Finding the love of your life. - [ ] 42: All nighters!!! - [ ] 43: Sleeping in all day. - [ ] 44: You can look back at yourself later in your life and be glad you didn’t commit suicide. - [ ] 45: Nobody could ever replace you. - [ ] 46: You’re unique. There is actually no one exactly like you in the whole universe. You are who you are and you have the life that you have for a reason. For a purpose. A purpose that was solely given to YOU. - [ ] 47: pets - [ ] 48: petting pets - [ ] 49: Netflix and movies - [ ] 50: Decorating the Christmas tree - [ ] 51: Dreams that make you smile - [ ] 52: Breakfast in bed - [ ] 53: New clothes - [ ] 54: New shoes - [ ] 55: New books - [ ] 56: Sunrises and Sunsets - [ ] 57: Friends - [ ] 58: The ocean - [ ] 59: Sunlight - [ ] 60: Your family - [ ] 61: Inside jokes - [ ] 62: Birthdays - [ ] 63: Christmas - [ ] 64: Family traditions - [ ] 65: The taste of your favorite food - [ ] 66: Favorite tv show - [ ] 67: Favorite movie - [ ] 68: Going to new places - [ ] 69: The ability to pursue whatever you choose (there are over 7 billion people on Earth, don’t be afraid to be you) - [ ] 70: To earn money and rewards - [ ] 71: You can always flip your life around. - [ ] 72: To find the perfect job/career for you - [ ] 73: Pizza - [ ] 74: Puppies - [ ] 75: New haircuts - [ ] 76: Moments you can look back to and laugh at - [ ] 77: The clouds - [ ] 78: The world is better with you in it - [ ] 79: Roller Coasters - [ ] 80: Showers - [ ] 81: Cake - [ ] 82:Growing old - [ ] 83: Growing old with the person you love - [ ] 84: Singing - [ ] 85: Sleeping - [ ] 86: Ice cream - [ ] 87: Cookies - [ ] 88: food in general - [ ] 89: Movie nights - [ ] 90: Candy - [ ] 91: Popcorn - [ ] 92: Daydreaming - [ ] 93: Happy moments - [ ] 94: I have this strange feeling that I want you to have the best life, one in which you smile everyday. I know I don’t know you, and that’s why this feeling is strange, but I just wish and pray for your happiness because you matter to me. Your life, your happiness, that beautiful smile on your face, and even those tears you get off your face after you cry because you let it out and you are ready to keep going as the warrior you are, are precious to me. - [ ] 95: Sleepovers - [ ] 96: Parties - [ ] 97: Having a good personality - [ ] 98: Making people happy - [ ] 99: Learning things - [ ] 100: Finding out what your passion is, and living it. - [ ] 101: Vacations - [ ] 102: Hearing crazy stories - [ ] 103: Telling crazy stories - [ ] 104: Treehouses - [ ] 105: Starbucks - [ ] 106: You’ve changed someone’s life - [ ] 107: If you’re gone how will you achieve great things? - [ ] 108: Everyone has talent including you - [ ] 109: Eating crazy food - [ ] 110: Hanging out with your friends - [ ] 111: Nobody could ever replace you - [ ] 112: You have so much to live for - [ ] 113: Your dreams need some fulfilling to do - [ ] 114: Living life to the fullest - [ ] 115: I would miss you like crazy! - [ ] 116: Your family and friends would be devastated if you were gone - [ ] 117: Someone out there is constantly praying to meet someone like you - [ ] 118: Your future - [ ] 119: You could save so many lives - [ ] 120: You are too beautiful to disappear - [ ] 121: You are bigger than any of your problems - [ ] 122: You are never alone during this struggle - [ ] 123: Tomorrow is a new day! - [ ] 124: You are worth more than you think - [ ] 125: To see how many more phones Apple is going to make lol - [ ] 126: God created you with all the love in His immense heart <3 - [ ] 1,000,000: You are beautiful! Yes, in YOUR OWN, UNIQUE way. Rejoice for that beauty only you were gifted with.
 

Reputatie 4
Badge +1

hoii

ik heb zelf ook in een soort gelijke situatie gezeten.  ik wilde er alles aandoen om ze weer blij te laten zijn met het leven. dat is iets wat je automatisch doet als je weet dat het je vrienden zijn. een vriendin van mij wilde haar leven een keer beëindigen 17 januari 2021 22.54 ik weet het nog precies het staat in mn netvlies geschreven. ik heb haar uiteindelijk kunnen overtuigen om het niet te doen. maar elke seconde denk ik er nog aan wat er zou zijn gebeurd als ik net op dat moment niet op mijn telefoon had gekeken. zij struggle ook heel erg met automutilatie het deed me pijn als ik er aan dacht dat iemand zichzelf zo kon haten. 

in de tijden dat het slecht met haar ging trok ik alles uut de kast om haar te helpen. ik vergat mezelf. heb weken niet gedouched of de kleine dingen kunnen doen. omdat het enige waar ik aan dacht mijn vriendin was. ik heb uiteindelijk zelf hulp moeten zoeken. 

ik wil hiermee zeggen dat je ook goed aan jezelf moet denken. want het is niet niks. niet voor onze leeftijd en niet op welke leeftijd dan ook. het gaat aan je vreten. dus wanneer je denkt ik heb iemand nodig om tegen te praten. doe dat dan. je hoeft hun namen niet te noemen. maar je hart uitspreken doet echt wonderen. je doet het echt goed. je wilt ze helpen. als het lastig word kun je altijd weer onder dit topic terug schrijven. ik zal hem een klavertje geven zodat als je iemand nodig hebt ik er voor je ben. :)

 

karlijn.

Reputatie 2
Badge

Heel erg bedankt allemaal voor de tips en support!

ik ga morgen (maandag) waarschijnlijk naar mijn mentor en dan vertel ik dat ik me zorgen om ze maak. 

@TheShadowOfMortis  bedankt voor het lijstje, ik heb hem gelezen en opgeslagen. 

Ik ga binnenkort met ze naar de stad, en ik ga proberen zulke dingen vaker te doen. 

@kumpgoe  bedankt, ik zal zeker niet vergeten aan mezelf te denken, ik hoop dat het goed gaat nu met jou en met je vriendin. 

 

Jullie krijgen nog wel een update. 

Reputatie 1
Badge

Dit is heeel gevaarlijk wat je vriendinnen doen! Je moet ze hoe dan ook tegenhouden! Laat ze alle mooie kanten van het leven zien! Probeer een gesprek aan te gaan; dit kan je doen door goede standpunten en argumenten te hebben. Als alles duidelijk is hoe je het gaat aanpakken is het een stuk minder lastig! Je kan het ook je mentor toevertrouwen! Heel veel succes!!

Het is best lastig om te stoppen met sh, dus de mooie kanten van het leven laten zien helpt vaak niet. Het is namelijk een verslaving waar je serieuze hulp bij nodig hebt. 

Reputatie 1
Badge

Hey,

De grappen die je vrienden maken over het snijden is volgens mij een soort manier van er mee omgaan (ik doe dat zelf namelijk ook). Ook wil ik even zeggen dat het niet handig is om gelijk zonder een gesprek met je vrienden naar de mentor te gaan, vooral omdat sh echt een persoonlijk probleem kan zijn. Mensen willen het ook graag geheim houden. Dus voor je naar je mentor gaat zou ik eerst een gesprek voeren met je vriendinnen. 

Reputatie 2
Badge

Ik heb het mijn mentor verteld, en hij zei dat hij met haar zou gaan praten. 

@zelda12  Dit zag ik dus net te laat, maar ik ben bang dat praten sowieso niet zou helpen, omdat het een soort 2-1 strijd zou worden. Daarbij wil ik ook niet dat ze er langer mee doorgaan, want het is, zoals Joojoo al zei, gevaarlijk wat ze doen en er is professionele hulp nodig die ik ze niet kan bieden. 

Reputatie 1
Badge

Ik heb het mijn mentor verteld, en hij zei dat hij met haar zou gaan praten. 

@zelda12  Dit zag ik dus net te laat, maar ik ben bang dat praten sowieso niet zou helpen, omdat het een soort 2-1 strijd zou worden. Daarbij wil ik ook niet dat ze er langer mee doorgaan, want het is, zoals Joojoo al zei, gevaarlijk wat ze doen en er is professionele hulp nodig die ik ze niet kan bieden. 

Ik zou je vriendinnen dan wel vertellen dat je hebt het gezegd tegen je mentor. Anders kan het ineens heel plotseling komen. Ik zou er ook alsnog met hun over praten ookal kan je ze geen professionele hulp geven. 

Reputatie 4
Badge +1

heeft je mentor al iets gedaan? een gesprek gehad met ze ofzo?

 

Reputatie 2
Badge

Hey, sorry dat ik een week verdween, ik verzoop in de toetsen en projecten…

 

De ene vriendin loopt nu bij een soort psycholoog op school, de ander heeft laatst haar eerste gesprek gehad. Ik heb het ze niet verteld dat ik het gezegd heb tegen onze mentor, maar ik denk ook niet dat het zomaar uit de lucht kwam vallen, want onze LO-docent had het al gezien en al rond de kerstvakantie gemeld. Het was dus best logisch dat de mentor erachteraan zou gaan.  Daarbij durf ik het ze ook niet te zeggen, want ze zijn nou niet echt dol op die gesprekken met de mentor e.d. dus ik krijg dan al die shit over me heen. Ik zie wel dat het een klein beetje helpt, in ieder geval bij de eerste vriendin, dus dat is wel fijn

Reputatie 4
Badge +1

hoi

al weer een tijdje geleden.

hoe gaat het met je vriendinnen? maar nog belangrijker, hoe gaat het met jou?

xx

Reageer