Vraag

Vriendin zelfmoord poging

  • 18 September 2018
  • 3 reacties
  • 151 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Zoals je kunt zien, heeft een vriendin van mij een zelfmoordpoging gedaan. Deze was 3 maanden geleden. Ik wist dat ze in de kliniek was voor een half jaar, en vroeg of het gedwongen was of vrijwillig. Ze werd een beetje stil, en vertelde dat het verplicht was, en ze een overdosis had genomen. Ze weet ook van mijn struggles, en zei dat ik het nooit moest doen.

Nog voor ik iets kon zeggen erover trok ze me omver en ging lachend ergens anders over praten. Ik weet niet goed hoe ik hier verder mee om moet gaan. Ik heb haar pas net leren kennen, dus zal nog steeds wel niet alles weten, maar ik weet dus niet of ze nog steeds gevaarlijk is voor zichzelf.

Ik weet hoe het is om met zelfmoord gedachte’s rond te lopen, maar niet met een echte poging. Ik ben heel bang dat het misschien weer gebeurd.

Iemand tips?

3 reacties

Hoi,

Je kan, zoals de anderen hierboven al zeggen, haar niet dwingen met je te praten. Dat ze het onderwerp zo omgooide, kan erop wijzen dat ze het er liever niet over heeft.

Dit neemt jouw zorgen natuurlijk niet weg en dat is begrijpelijk.

Persoonlijk denk ik dat het het beste is om haar te laten weten dat je er voor haar bent. Dit kun je zeggen als je haar weer ziet, maar je kan ook een lief berichtje opstellen. Dat je wel was geschrokken en dat je haar graag wil helpen, maar het respecteert als ze niet met je wil praten. Laat haar weten dat het veilig is om met jou te praten, zodat als ze dat wil, ze daar gebruik van kan maken.

Verder kun je dus helaas niet altijd die bevestiging krijgen, of het wel of niet goed gaat. Je kan natuurlijk af en toe wel vragen hoe het gaat, maar pas daar wel mee op.

Ik hoop dat het snel beter met jullie gaat!

Gr. Pin
Hey
Ook al is het 3 maanden geleden, het zit bij je vriendin natuurlijk nog heel hoog en daarom wil ze er liever niet over praten. Dat ligt niet aan jou maar het is ook moeilijk om daarover te praten.
Als ze er niet over wok praten is het inderdaad ook moeilijk om te weten hoe het nu echt met haar gaat. Ik denk dat het enige wat je kunt doen is het net rust laten totdat zij zich vrij genoeg voelt en er over wil praten. Dat de zegt dat jij het nooit moet doen lijkt het wel alsof ze er wat van heeft geleerd en het niet snel nog een keer zou doen.
Jonah
Hey,
Ik denk dat als ze erover wilt praten ze dit wel zal doen en het dan gewoon belangrijk is dat je er bent voor haar. Want je schaamt je zo hard na een zelfmoord poging of wilt het gewoon nog is doen en als je er dan is bij iemand je hart over kan luchten helpt echt zo hard. Allee, bij toch allesinds.

X juju s

Reageer