vriendin snijdt

  • 10 January 2019
  • 6 reacties
  • 141 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hey ik hoorde vandaag van mijn beste vriendin dat ze depri is en dat ze zichzelf in haar polsen snijdt. Ik vroeg haar of ze praatte met iemand en hoe erg ze het doet. Ze snijdt zegmaar tot het gaat bloeden, erg. Het voelt voor haar of er een zwart gat in der zit met alleen maar pijn en verdriet en dat t elke dag groter word en als ze zich snijdt is t voor haar alsof die pijn minder word. dat praten met mensen helpt niet voor der.
Ik weet echt niet wat ik moet doen gelukkig vertelde ze het via WhatsApp tijdens mijn laatste lesuur anders was ik naar huis gegaan want ik voel me er echt niet goed bij ze zei "ik leg wel uit bij voetbal" maar in mijn gedachten wilde ik antwoorden "nee dat is volgende week je vertelt me nu alles" maar k antwoordde maar ja maar ze heeft me wel veel verteld erover kan iemand please helpen?😩

6 reacties

Hey, AnnoGirlx,

Wat naar om te horen dat je vriendin zich snijdt! Maar vraag je nu hulp voor jezelf zegmaar, hoe jij ermee kan omgaan ? Of hoe je haar kan helpen?
Hoe dan ook , het is goed dat ze jou in vertrouwen neemt en fijn voor haar denk ik dat ze met jou kan praten. Eehm ja, ik kan je zeg maar niet verder helpen wegens gebrek aan verdere info. Maar hou ons als op de hoogte.

Groeten&sterkte,
AodW
Hoi,

Ik herken je struggle! Van de week zag ik krassen op de pols van een vriendin. Ik heb haar daarmee confronteerd, maar er kwam geen antwoord. Ik houd haar nu wat beter in de gaten. Als ik denk dat het slechter met haar gaat of ik zie nieuwe krassen, dan breng ik het onderwerp nog eens ter sprake. Voor nu "laat" ik het.

Jouw vriendin is naar jou toegekomen. Dat betekent dat ze je vertrouwt en dat ze iets bij je zoekt. Dat kan van alles zijn. Steun, hulp, tips, begrip, afleiding en zo maar door. Jij weet niet wat ze wil, ik weet dat ook niet. Alleen zij kan dat vertellen. Wat ze je heeft verteld, is een gevoelig onderwerp, dus het is moeilijk om nu de juiste actie te bedenken.

Ik denk dat het juiste om te doen, voor nu afwachten is. Laat haar het initiatief nemen en bekijk zo wat je voor haar kan doen. Het is oké om vragen te stellen, zodat het plaatje helderder wordt en je haar beter kan helpen. Je kan haar dan rechtstreeks vragen wat ze van je verwacht en wat je kan doen. Je kan er ook op terugkomen als ze het toch niet vertelt tijdens voetbal. Probeer alleen niet té diep door te vragen. Daar kan ze zich onconfortabel door voelen. Ik hoop dat je dat een beetje kan aanvoelen.

Voor jou: ik kan me voorstellen dat dit heftig is voor jou. Misschien heb je het gevoel er met niemand over te kunnen praten, omdat je niemand zomaar kan vertellen over de situatie van je vriendin. Daarom wil ik je nog even wijzen op de Kindertelefoon. Je kan natuurlijk altijd anoniem bij hen terecht voor een gesprek en/of advies!

Gr. Pin
Dankjewel voor je tips! Heb zelf ook een zware week achter de rug nu ik zal op haar letten en af en toe even vragen hoe het echt met haar gaat want ik weet van mezelf dat iemand kan zeggen dat het goed gaat terwijl het alles behalve goed is
Hoi,

Vergeet dan ook niet aan jezelf te denken! Als het voor jou te zwaar wordt om er in een bepaalde mate voor je vriendin te zijn, is het verstandig om het wat rustiger aan te doen. Dat moet je vriendin als geen ander begrijpen, lijkt me.

Gr. Pin
Haii,

Pas alsjeblieft op dat je jezelf er niet te veel mee belast. Ze is niet jouw verantwoordelijkheid, al voelt het misschien wel zo omdat ze je het heeft verteld. Zijn er anderen die het weten? Haar ouders, mentor, vertrouwenspersoon??
Kijk het nog even aan, maar als het erger wordt zal ze echt hulp moeten zoeken. Je zou met haar mee kunnen gaan als ze het heel eng vind.
Probeer voorzichtig een keer te beginnen over hulp, maar de kans dat ze dat wil is niet zo heel groot denkik.

Je kunt ook het 'butterfly project' met haar doen.
Teken een vlinder op haar arm en laat haar de vlinder een naam geven. Iemand die ze persoonlijk kent.
Als ze zichzelf dan snijdt, vermoord ze de vlinder en dus ook die persoon. Het klinkt heel hard, maar voor mij heeft het geholpen. Als teken dat je haar steunt zou je ook een vlinder op je eigen arm kunnen tekenen.
Het werkt niet voor iedereen, maar het proberen kan geen kwaad.

Succes en sterkte
Xxjee
Hey laatst is er hier ook een topic aangemaakt over een soortgelijke situatie.
https://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-en-gevoelens-29/vriendin-snijdt-37538
Hier heb ik een reactie achtergelaten misschien heb jij daar ook wat aan.

Reageer