Vraag

Vriendin snijdt

  • 22 December 2018
  • 1 reactie
  • 115 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyhoi allemaal,

ik heb een hele goeie vriendin en het viel me laatst op dat ze allemaal sneeen op haar pols had.. ik vertelde het tegen een vriendin van mij (ook een vriendin van haar) en zij zei dat het idd sneeen waren... Nu heb ik geprobeerd om te zeggen dat ze erover kan praten maar ze wilt het niet toegeven. Het zijn nu nog redelijk opervlakkige sneeen dus ik denk dat ze het een beetje aan het ‘proberen’ is. Ze heeft wel veel shit op dit moment maar ik ben bang dat ze het vaker en erger gaat doen. Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ze erover gaat praten?!?! Pls help ik weet echt niet wat ik moet doen...
groetjes

1 reactie

Hallo,

Je bevind je nu inderdaad in een lastige situatie. Zelf heb ik mij ook voor een tijd gesneden en mijn vriendinnen/ klasgenoten wisten ook niet wat zij moesten doen, ook omdat ik er ook zo'n een was die niet wilde toegeven dat ik een probleem had en er niet over wilde praten.

Wat ik aanraad om nu te doen is (1) de ernst van de sneeën in de gaten blijven houden. Als deze oppervlakkig blijven ben ik van mening dat het niet zo erg is; soms is het echt de enige manier waarop je met de dingen die je meemaakt om kunt gaan. Als er regelmatiger sneeën bijkomen en/of deze ook ernstiger (dieper) worden zou ik hulp van buitenaf gaan vragen. Bij bijvoorbeeld jullie mentor. Als je dit wil gaan doen zou ik aanraden haar hier ook van op de hoogte te stellen.

(2) Moedig haar aan om op andere manieren om te gaan met de dingen die ze meemaakt en waar ze mee zit. Erover praten helpt bij sommigen maar het kan ook een grote stap zijn. Respecteer daarom haar keuze om het er niet over te hebben maar geef ook aan dat ze altijd naar je toe kan komen als ze het erover wil hebben. Zet jezelf daarbij ook als betrouwbaar neer: geef aan dat alles wat zij met jou bespreekt in de eerste instantie tussen jullie blijft, tenzij -zoals bij punt 1 genoemd- de sneeën ernstiger worden. Vertel dan dat je het aan iemand anders wilt vertellen omdat je je zorgen om haar maakt.
Haar aanmoedigen om op andere manieren met haar shit om te gaan zou ik doen door haar berichten te sturen met daarin dingen die ze kan doen als ze zich slecht voelt. Denk hierbij aan dingen die zij leuk vind om te doen (tekenen etc.) of dingen die bekend staan om mensen te kalmeren(kopje thee, muziek etc). Dit zou ook via links kunnen zoals deze:
https://www.thehopeline.com/checklists/self-harm/ (engels)
https://kidshealth.org/en/teens/resisting-cutting.html (ook in het engels)
Nodig haar ook eens uit om iets leuks samen te gaan doen. Zoals een dagje naar een dierentuin(ok, misschien is het daar niet het seizoen voor) of ergens wat gaan eten. Zo leid je haar een beetje af van de slechte dingen en zorg je ervoor dat ze weet dat je echt het beste met haar voor hebt.
Als laatste kun je aan haar voorstellen om in plaats van te snijden een elastiekje te gebruiken(door middel van deze terug te trekken en vervolgens los te laten zodat het elastiek op je huid 'knalt')

Dat is op dit moment al het advies wat ik kan geven ik hoop dat je er wat aan hebt.

Reageer