Vriendin met depressie en anorexia, wat kan ik doen?

  • 30 June 2018
  • 2 reacties
  • 126 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
mijn vriendin is depressief dat weet ze ook ze heeft het besproken met de schoolmaatschappelijkwerker en bij haar ouders, maar die deden er weinig tot niks aan. ze heeft afspraken gemaakt op school maar die werden niet nagekomen door school en zij ging er verder ook niet achter aan. ik maak me erg zorgen om haar. Ook zegt ze dat ze zelfmoord wilt plegen en snijdt ze zichzelf. Daarnaast maak ik me ook druk om haar eetpatroon ze eet een boterham per dag (+ avondeten) maar heeft daarna ontzettend spijt dat ze heeft gegeten. Ze weegt 50 kilo en is 159 m, ze zegt dat ze 40 kilo wilt wegen. Ik probeer regelmatig te zeggen dat het handig is als ze iets eet, maar dan zegt ze dat ze niet wilt en te dik is. Thuis loopt het ook niet lekker, ze heeft regelmatig hevige ruzie met haar moeder waarna ze vaak depressieve gedachtes krijgt en zegt dat ze dood wilt.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ze zegt dat ik het tegen niemand mag vertellen en zelf wilt ze ook geen hulp. Maar ik maak me erg zorgen om haar. Heeft iemand tips of weet iemand wat ik moet doen?

2 reacties

Hoi!

Dat klinkt inderdaad zorgwekkend. Heel lief van jou dat je haar wilt helpen.

Je vriendin had om hulp gevraagd op school en bij haar ouders, maar die hebben niet veel gedaan. Kan ze nog eens, eventueel samen met jou, goed duidelijk maken dat het niet overgegaan is, en dat ze echt wel hulp nodig heeft? Misschien beseft haar omgeving dan dat ze het hier niet zomaar bij mogen laten.

Je vriendin denkt aan zelfmoord, snijdt zichzelf, lijkt het moeilijk te hebben met eten en thuis gaat het ook niet zo goed. Dit zijn dingen die school en haar ouders serieus moeten nemen.

Je kan je vriendin zeggen dat jij er voor haar bent. Dat weten kan een grote steun zijn voor haar. Zorg er wel voor dat jij niet ongelukkig wordt van deze situatie.

Je kan je vriendin vragen of ze enkele telefoonnummers bij haar favorieten wil zetten, zodat ze ze snel terugvindt wanneer ze ze nodig heeft. De telefoonnummers die ik voorstel zijn de volgende:
- jouw telefoonnummer
- het telefoonnummer van de KinderTelefoon: https://www.kindertelefoon.nl/13-18/chat/
- de zelfmoordlijn: https://www.113.nl of https://www.zelfmoord1813.be/chat-met-zelfmoordlijn-1813
- het noodnummer 112, voor als de ruzies thuis uit de hand lopen, of ze dringende hulp nodig heeft

Chatten met de KinderTelefoon of zelfmoordlijn kan haar ook helpen.

Je vriendin kan geholpen zijn met professionele hulp. De huisarts kan haar ook helpen. Als ze dat eng vindt, kan jij eventueel met haar meegaan, maar alleen als jij dat ziet zitten.

Groetjes
x
Hoi,

Ik vind dit een hele lastige situatie. Je wilt je vriendin natuurlijk zo goed mogelijk helpen en daarbij wens om het geheim te houden, liever ook niet teniet doen. Echter betekent dat wel dat jouw opties sterk gelimiteerd worden. Jij bent namelijk geen professional en mag er van haar ook geen professional bij halen. Er wordt op die manier veel van jou gevraagd en ik ben bang dat als jij haar in je eentje wilt gaan helpen, dit jou niet te goede komt.

Kijk, als zij een direct gevaar voor zichzelf is, moet je altijd direct hulp inschakelen. Deze hulp kan zijn haar ouders te bellen (als ze thuis is), maar als zij alleen thuis is of ergens anders, is 112 bellen altijd verstandig te doen. Ze kunnen je bij 112 dan ook adviseren wat te doen (maar bel hen dus alleen bij acuut gevaar).

Je kunt haar net als @100Divergent11 al zei, doorverwijzen naar 113 en de Kindertelefoon. Dat zijn goede opties voor haar, maar het zijn ook goede opties voor jou. Jij kan ook met de KT en/of 113 chatten/bellen om je zorgen bij hen te uiten en hen advies te vragen.

Wat jij denk ik nu het beste kunt doen, is jouw zorgen uiten bij je vriendin en vragen wat zij van jou 'verlangt' (dus hoe jij haar het beste kan helpen). Ook kun je haar vertellen over alle opties die zij heeft voor hulpverlening en je hulp aanbieden bij de eerste stap richting die hulp. Push haar niet te veel en doe ik geen geval iets achter haar rug om, als het ook anders kan. Dat is slecht voor jullie vertrouwen. Doe het vooral samen met haar.

Verder kun je er vooral voor haar zijn. Laat haar weten dat jij beschikbaar bent als ze wilt praten, maar forceer dat niet. Laat gewoon zien dat jij een veilige en betrouwbare optie bent.

Heel lief van je dat je haar wilt helpen. Ze heeft echt geluk met jou! 🙂 Ik wil tot slot nog benadrukken, dat je jezelf niet moet vergeten. Deze situatie is ook heftig voor jou. Als jij het gevoel hebt dat het jou schaad, is het belangrijk afstand te nemen. Jij bent geen psycholoog, dus je moet niet van jezelf verlangen dat je haar beter kunt maken.

Gr. Pin

Reageer