Vriendin denkt aan zelfdoding

  • 19 July 2018
  • 2 reacties
  • 106 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Een vriendin van mij heeft sinds ongeveer een jaar een beetje last van een aantal problemen. Eerst ging het vooral om eten. Ze had daar veel problemen mee en wilde zo dun en licht mogelijk worden. Hier ben ik samen met haar uiteindelijk wel uitgekomen door er over te praten en samen afspraken te maken. Het lijkt alleen alsof ze van het ene probleem het andere in gaat. Ze heeft de laatste tijd erg veel last van duistere gedachtes en ziet gewoon geen geluk meer in haar leven. Ze denkt dat ze maar van probleem naar probleem blijft gaan, dit is dus eigenlijk wel een beetje zo. Ze is elke dag erg ongelukkig en ze weet niet wat ze er mee moet. Ze weet gewoon niet hoe het verder moet en ze ziet misschien geen uitweg. Ze heeft laatst dus ook met mij gedeeld dat ze soms wel eens nadenkt om er maar gewoon een einde aan te maken. Na het er met haar over gehad te hebben wilde ze wel een oplossing vinden. We hebben gekeken naar een aantal mogelijkheden als therapie of cursussen, het enige probleem is dat ze dit echt niet ziet zitten. Ze zegt dat ze niemand echt vertrouwd en dat ze weet dat mensen als therapeuten haar nog nooit echt geholpen hebben voor haar gevoel en dit dus ook niet kunnen. Nu probeer ik dus met haar een andere manier te vinden om haar te helpen maar we kunnen het niet bedenken. Ze denkt dat haar problemen voor een deel komen omdat ze als de dood is om maar ook het kleinste foutje te maken en van dingen verkeerd doen wordt ze dus ook ontzettend ongelukkig. We denken dat ze die eetproblemen die ik noemde ook voor een groot deel had als een soort ontsnapping aan haar zelf. Dit is echter allemaal speculatie. Maar kortom we zoeken dus een manier om aan haar mentale gezondheid te werken waarbij ze iemand echt kan vertrouwen of er zelf mee aan de gang kan gaan. Ik vraag jullie om hulp omdat wij het samen echt niet meer weten maar we weten wel dat ze zo niet verder kan.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp,
Sorry dat het een beetje een gek verhaal is en het een beetje alle kanten op gaat maar ik weet niet zo goed hoe ik alles moet verwoorden.

2 reacties

Hoi

Je vriendin heeft het moeilijk, en jullie zoeken een manier om haar beter te doen voelen. Allereerst vind ik het heel lief en knap van jou dat je haar zo goed steunt. Ze heeft vast heel veel aan jou, en is jou daar vast heel dankbaar voor.

Je vriendin had het moeilijk met eten. Hier hebben jullie over gepraat, en als ik het goed begrijp gaat eten intussen beter.

Je vriendin lijkt van het ene probleem naar het andere te gaan. Jullie kunnen proberen die problemen een voor een op te lossen, en ze als kleine opdrachten te zien, in plaats van één grote hoop problemen. Dit kan lastig zijn om met slechts jullie twee aan te pakken, en op zo'n momenten is extra hulp handig.

Als jullie het even niet meer weten, kan de KinderTelefoon antwoord bieden. Je kan anoniem bellen of chatten. Je vriendin kan het nummer van de KinderTelefoon, en het nummer van 113 in haar telefoon bij de favorieten zetten, zodat ze ze snel terugvindt.

Je vriendin is bang om fouten te maken. Zolang je uit je fouten leert, is het niet erg om fouten te maken. Uit elke fout kan je wijzer worden.

Heeft je vriendin een fijne mentor op school, of een huisarts? Die staan voor haar klaar, en haar huisarts heeft beroepsgeheim. Wie weet is de huisarts iemand die haar kan helpen. Ziet je vriendin het zitten de huisarts een kans te geven?

Dat een therapie de ene keer niet helpt, hoeft niet te betekenen dat er geen therapie is die voor je vriendin kan werken. Er zijn veel soorten therapieën, en misschien heeft je vriendin het type therapie dat voor haar werkt, nog niet gevonden. Hierbij kan haar huisarts, of een vertrouwenspersoon of leerlingenbegeleider op school, helpen.

Het is heel lief en behulpzaam dat jij je vriendin wilt helpen, maar zorg dat je er zelf niet ongelukkig van wordt.

Groetjes
x
- Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon -

Dankjewel voor de reactie!

Ik heb samen met me vriendin naar je reactie gekeken. Ze wil zeker niet met haar mentor gaan praten want die is niet te vertrouwen en is over het algemeen een slechte mentor, dit kan ik onderbouwen want die ken ik zelf ook. Verder vind ze huisarts en ook therapeuten en vertrouwenspersonen heel erg naar. Dit komt vooral omdat ze beroepsgeheim niet vertrouwd, ze denkt dat als het om een erge kwestie gaat het beroepsgeheim niet afdwingbaar is dus snap ik opzich ook wel dat ze er liever niet met hun over wil praten. Ook heeft ze nog het gevoel dat therapeuten er toch niet zijn om je te helpen en dat ze je alleen pijn kunnen doen net als alle andere mensen. Ook vindt ze het lastig als mensen die niet precies weten in welke situatie ze zit er zich mee proberen te bemoeien omdat die haar toch niet zullen begrijpen en verder dus ook niet kunnen helpen.

Zijn er misschien meer opties beschikbaar?
Nogmaals bedankt voor de snelle reactie!

Reageer