Vragenlijst Zelfbeschadiging

  • 24 January 2016
  • 74 reacties
  • 7012 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hai,
Ik heb een vragenlijst gemaakt over zelfbeschadiging. Zou het super vinden als jullie hem in zouden willen vullen...

1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
3. Waarom ben je begonnen?
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
21. Wat maakt je het meest blij?

Alvast bedankt voor het invullen

74 reacties

1. Vooral snijden, maar het gaat van niet kijken wanneer ik oversteek tot geen deken gebruiken op een koude nacht
2. Zo'n half jaar
3. Je leest verhalen over hoe het sommige mensen helpt en als je dan op instagram zoekt op de hastags #suicide #depression en #selfharmmm dan gaat het een keer fout
4. Mijn brein maar dat bedoel je wss niet haha
5. Ja en nee
6. Ik vind het vreselijk dat ik dit doe, niet alleen de littekens die je er aan overhoudt maar ook gwn het feit dat ik niet meer zonder kan, maar aan de andere kant denk ik dat als ik nooit met snijden was begonnen dat ik mezelf al lang van kant had gemaakt
7. Ik ben denk wel verslaafd, ben er niet trots op
8. Dat ik niet zonder kan
9. Nee
10. Zelfbeschadiging dus en music, water drinken
11. Een internetvriendin, naja zei doet t ook en zo zijn we vrienden geworden
12. Ja maar gelijk verwijdert
13. Ik vind het vreselijk, ik schaam me ervoor
14. Tijdens een toets. Wij hebben zeg maar planken tussen de tafels dan staan zodat je niet kan spieken en ik zat toch achterin en ik had echt iets nodig om me te kalmeren
15. Zoek hulp
16. Ik zou het wel willen, maar ik denk niet dat ik dat kan
17. Naja die internetvriendin
18. Geen truien meer iin de zomer, geen drang meer, geen excuses waarom je snijwonden hebt, niet moeilijk doen met het omkleden bij gym,
19. Vandaag
20. Meerdere keren
21. 4 weken
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? Vooral snijden.
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? Ruim een half jaar.
3. Waarom ben je begonnen? Ik voelde me leeg vanbinnen en wilde daarom weer iets voelen en pijn was daarvoor een prima oplossing.
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? Mijn armen
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? Ja natuurlijk
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? Ik ben bang dat iemand mijn littekens ziet en het is natuurlijk niet goed om jezelf te beschadigen.
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? Ik ben wel verslaafd denk ik.
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? Dat het zo verslavend is en de littekens.
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? Nee, ik schaam me ervoor.
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? Lezen, muziek luisteren, stukje fietsen en snijden dan. Meer weet ik er niet.
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie? Nee niemand weet het.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? Nope
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? Ik schaam me er erg voor.
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? De wc op school.
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? Probeer er met iemand over te praten.
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? Ja denk het wel
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? Nee, maar wel waarvan ik denk dat ze zichzelf beschadigen. Ik durf het alleen niet te vragen.
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? Korte mouwen aan kunnen, geen smoesjes voor gym, niet bang zijn dat iemand het ziet, niet te hoeven liegen als iemand het ziet en gewoon niet meer verslaafd zijn.
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? een week geleden
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? ik probeer het nu, maar het is moeilijk.
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? 2-3 weken ongeveer.

~sad.but.okay~
Hai,
Ik heb een vragenlijst gemaakt over zelfbeschadiging. Zou het super vinden als jullie hem in zouden willen vullen...

1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? 2,5 jaar
3. Waarom ben je begonnen? 2,5 jjaar geleden
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? arm
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? idk
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? het maakt me relaxed
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? wel
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? scars
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? nee
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? selfharm
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie? jaa.., STOP
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? ja naar vrienden die hielpen
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? kutt
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? tijdens mijn spreekbeurt
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?ik snap jej
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? ja
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? ja
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? weeet niks
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? 3 min geleeden
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? ja
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? 3 dagen
21. Wat maakt je het meest blij? vrienden

Alvast bedankt voor het invullen
1. Snijden, bonken enz.
2. Ik denk ongeveer 6 jaar?
3. Het leven werd me te zwaar.
4. In het verleden mijn arm. Omdat dat moeilijk te verbergen is ben ik overgegaan op mijn buik, heupen en benen.
5. Ja, heel graag.
6. Ik wil stoppen, omdat ik later niet rond wil lopen met littekens. Ik wil graag kunnen zwemen met vrienden of dergelijke. Ik wil niet stoppen, omdat het de enige manier is dat ik me hoofd nog een beetje in bedwang kan houden.
7. Ik ben wel verslaafd.
8. De littekens!
9. Nee, ik schaam me er voor.
10. Harde muziek luisteren en ondertussen zelf beschadiging is het enigste rustige moment (voor heel even maar) in mijn hoofd.
11. Er zijn mensen die het weten. Ze zeggen dat ik moet praten.
12. Ja, mijn vriendje.
13. Naar, ik zou willen dat ik ze niet had.
14. In de klas, op het toilet, tijdens een kookles. Het is niet moeilijk om expres te vallen en ergens tegen aan te komen.
15. Praat er over met iemand die je vertrouwd.
16. Graag, maar dat kan ik niet. Anders was ik allang gestopt.
17. Helaas veel te veel. Het lijkt of alle mensen naar me toe komen (net of ik het zelf niet moeilijk genoeg heb).
18. Dan kan mijn vriend weer trots op mij zijn.
19. Enkele minuten.
20. Ja, maar het lukt niet.
21. Bijna 2 weken.
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? Ik heb aan prikken met een naald en mezelf uithongeren (of een vinger in mn keel steken) of kou laten leiden gedaan
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? Ik heb het 3 jaar gedaan
3. Waarom ben je begonnen? Ik werd heel erg gepest en voelde me niks. Ik had geen controle meer en ik heb een controledwang...
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? Mijn vingers het meest door de vele prikjes
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? Ik ben uiteindelijk gestopt...!!
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? Ik ben gestopt voor iemand. Maar het was meer voor hem dan voor mezelf. Uiteindelijk is het beter nu.
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? Ik was er verslaafd aan... Heel erg
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? Het stomste was dat ik geen harp meer kon spelen door mijn vingers. Het deed gewoonweg te veel pijn en ze gingen meteen bloeden
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? Ik vond het fijn omdat ik controle kreeg over iets. Het gaf me voldoening
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? 1. Muziek luisteren 2. Schrijven 3. Dansen 4. film kijken 5. tekenen 6. tv kijken 7. naar de paarden gaan 8. zingen 9. op anonieme chatsites zitten en mensen compleet voor de gek houden over wie is was. Gewoon iemand anders kunnen zijn 10. Eten... Heel veel eten
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie? Eerst wist niemand het. Tot hij erachter kwam...
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? Nee, nooit
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? Ik had er altijd een dubbel gevoel bij. Het was mijn bewijs van controle al deed het wel heel veel pijn
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? Ik denk toen mijn vriendin naar de WC was. Toen heb is snel een naald gepakt en ben mezelf gaan prikken
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? Je bent goed zoals je bent en waarom of wat je ook doet, het hoeft niet! Ga op zoek naar iemand die je vertrouwt en vertel het. En als je eraf wil, maar het lukt niet, vraag hem of haar om hulp!
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? Ik ben voor een persoon gestopt. Hij heeft me geholpen. Eigenlijk gesmeekt of ik wilde stoppen. Mijn liefde voor hem is groter dan die voor mezelf.
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? Ja, een van mijn beste vriendinnen heeft het ook gedaan. Zij is nu ook gestopt en daar heb ik haar dan weer mee geholpen.
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? 1. Geen pijn meer als je er geen behoefte aan hebt 2. Geen littekens meer 3. Geen smoesjes meer 4. Je leert je eigen grenzen kennen op emotioneel gebied en 5, Het geeft je ook een goed gevoel om te weten dat je controle hebt over wat je met je lichaam doet
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? vorig jaar
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? Ik ben gestopt :$
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? Nu dus een jaar... Ik ben er eigenlijk best trots op..!!!
21. Wat maakt je het meest blij? Dat mijn vriend gelukkig is. Hij is zo trots op me dat ik ben gestopt! Hij heeft mijn leven veranderd en me leren leven met mijn controledwang.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Als er vragen zijn, stel ze gerust!
xx me
1)Wat voor zelfbeschadiging doe je? Snijden
2)Hoe lang beschadig jij je jezelf al? 3 maanden
3)Waarom ben je begonnen? Ik was ontzettend verdrietig
4)Welk lichaamsgedeelte lijd er het meest onder? Mijn armen
5)Wil je stoppen? Ja
6)Waarom wel of niet? Ik wil stoppen omdat het alleen maar erger word
7) vind je dat je er verslaafd aan bent? Ik denk het
8)wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? De littekens
9)vind je het leuk om jezelf te beschadigen? Het is de enige manier om rust te krijgen
10)welke 10 dingen heb je om jezelf te kalmeren?•muziek luisteren • snijden • tekenen • gedichten schrijven • verhalen schrijven
11) weten mensen dat je jezelf beschadigd zoja wat was hun reactie? Mijn beste vriendin wist het de eerste keer en denkt dat ik ermee gedtopt was en ze was in shock
12) heb je ooit fotos gemaakt van je wonden? Nee
13) hoe voel jij je over je wonden/littekens? Ik vind het wel moeilijk...
14) wat is de gekste plaats waar jij jezelf hebt gesneden? Op de wc van een vriendin
15) wat zou jin tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? STOP ER ALSJEBLIEFD MEE!
16) zou jij voor een bepaald persoon willen stoppen? Ja
17)ken je meer mensen die zichzelf beschadigen? Wel een meisje die zich beschadigd heeft
18) noem 5 dingen waarom je wilt stoppen? Geen wonden, geen smoesjes met gym, en vast nog wel meer...
19) wanneer is de laatste keer dat jij jezelf hebt gesneden? Gisteravond
20) heb je geprobeerd te stoppen? Ja
21) wat is je record? 10 dagen

Xxx sissi
1 snijden&hoofd tegen muur slaan
2 ik denk 2 jaar?
3 ik voelde me niet goed in mijn vel
4 polsen&heupen
5 ja
6 het word steeds erger en je ziet het steeds meer
7 ja
8 littekens&spijt achteraf
9 leuk? nee?!?
10 snijden, knijpen, muziek luisteren de rest weet k niet
11 ja, paar vriendinnen zijn er achter gekomen en ze waren kinda verdrietig en teleurgesteld i guess?
12 ja
13 kut
14 idk
15 stoppen, het is slecht en je vernielt je lichaam er mee
16ja
17 ja at least 7
18 ik kan weer lekker zwemmen, sporten, geen smoesjes meer, korte mouwen en broeken, geen littekens meer
19 iets voor de herfstvakantie
20 ja
21 3 maanden
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? Snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? Ik heb het 2 jaar achter elkaar gedaan en nu weer sinds een week
3. Waarom ben je begonnen? Eerst omdat de hele klas het deed en laatst omdat ik met een vriend The knife game deed en per ongeluk in mezelf sneed, en het best goed voelde
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? Mijn linker arm
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? Zeker wel
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? Omdat ik vaak korte mouwen droeg en dat kan nu niet meer
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? In enige mate, maar ik ga stoppen.
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? Smoesjes verzinnen over mijn wonden en littekens
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? Ja
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? Strips tekenen, knuffelen, met wat metal mijn trommelvliezen wegknallen, snijden,
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigdt? Zo ja, wat was hun reactie? Ja, maar dat zijn allemaal menoen die het zelf ook deden. Ik ga het binnenkort wel aan onze schoolmaatschappelijk werker vertellen.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? Ja, en ja.
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? Ze vervagen, maar ik schaam me er wel voor.
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? Basisschool, in groep 8
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? Ik begrijp je.
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? Ja. Vooral mijn ex-mentor, mentor en schoolmaatschappelijk werker.
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? Ja
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? Geen smoesjes, korte mouwen zoals ik gewend ben, gewoon omkleden, trotse mentoren, trotse ik.
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? Vanmiddag nog
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? Ik probeer het nu
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? Een jaar ofzo
21. Wat maakt je het meest blij? Wanneer een schilderij goed lukt of ik een goed gedicht schrijf of een nieuwe knoop heb geleerd of ik een goed cijfer haal of ik een realistische tekening goed heb gemaakt of scouting
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
- Snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
- Bijna 8 jaar
3. Waarom ben je begonnen?
- Verloor een dierbaar iemand en was daardoor verdrietig
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
- Linker arm
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
- Ja
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
- Omdat ik het nu altijd moet verbergen zodat niemand het ziet, en wil dat niet meer
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
- Eigenlijk wel
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
- Altijd de littekens moeten verbergen
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
- Ja
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
- Muziek, tekenen, snijden, schrijven, knijpen, dansen, voetballen, turnen
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
- Ja, ze schrokken en zeiden dat ik moest stoppen
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
- Nee
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
- Zwaar klote, schaam me er diep voor
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
- Op school, in de wc
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
- Stoppen ermee, want het verkloot je leven
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
- Ja
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
- Ja nog 3 andere
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
- Korte mouwen, trots op mezelf, vrienden trots op me, normaal leven kunnen lijden, geen wonden
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
- 31 December 2015
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
- Ja, maar het is toen niet gelukt. Probeer nu opnieuw wéér te stoppen
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
- 1 jaar
21. Wat maakt je het meest blij?
-Als ik een goed cijfer haal, als ik heb gewonnen met voetballen, als ik weer wat nieuws kan met turnen of voetbal, dat vrienden trots op me zijn
1. Ik deed aan snijden, nu zet ik alleen nog maar soms mijn nagels in mn vel.
2. 2 jaar
3. De eerste keer was soort van per ongeluk, toen had ik het heel erg lang niet meer gedaan. Alleen toen alles fout ging, begon ik weer.
4. Mijn bovenbenen/heupen.
5. Jaaa, ik ben al heel erg blij dat ik mezelf niet meer snijd, maar ik wil met alle vormen van zelfbeschadiging het liefst stoppen.
6. Omdat ik te snel te afhankelijk ervan word, ik merk aan mezelf dat ik het gevoel steeds vaker nodig heb. Ik wil dat niet meer.
7. Was er wel heel erg verslaafd aan, ik deed het zelf zonder reden en zo'n 2/3 keer per dag.
8. Dat je het voor iedereen moet verbergen en dat is pittig lastig. Ook schaamde ik me ervoor.
9. Toen ik mezelf elke dag sneed, ja. Alleen op het moment zelf, achteraf voelde ik mij weer schuldig..
10. Muziek luisteren, op mijn kamer op mn bed liggen, tekenen, nagellakken, de hond uitlaten, dingen kopen.
11. Ja een oude vriendin van mij wist het, de rest alleen dat ik depressief ben. Die oude vriendin deed er niks mee, ze ging er zelfs grapjes over maken. Mijn echte vrienden die ik al 2/3 jaar ken, hebben bijna allemaal hetzelfde meegemaakt. Ze begrijpen mij en helpen mij. Toen ze erachter kwamen, stelde ze mij gerust en gaven een groups hug. :)
12. Ja op snapchat liet een goede vriend zijn wonden zien, dus ik 1 sec die van mij. Het was meer een boodschap van: je bent niet alleen. Ik steun hem nog elke dag.
13. Nou mijn snijwonden zie je gelukkig steeds minder goed, ze vallen niet op tussen mijn littekens van mijn groeispeurt.
14. Ik heb mij best vaak gesneden op school, gwn ff snel in de pauze.
15. Stop er gwn mee, op de lange termijn helpt het je NIKS. Je voelt je alleen maar slechter en graaft als het waren je eigen graf.
16. Ja, ik ben gestopt voor mijn vrienden. Zij zijn ook al heel erg lang gestopt.
17. Ja die vrienden van mij, 4 ervan deden het ook. En een vriend, en nog iemand van mijn school.
18. Je bent trots op jezelf, schaamt je niet elke dag meer, gaat met meer zelfvertrouwen naar buiten, kan weer dingen die die je leuk vind doen en je hoeft die strijd niet meer met jezelf te voeren.
19. 26 september, 2015.
20. Ik heb 3 echt pogingen gedaan, toen hiel ik het soms een weekje vol, soms een maandje. Nu gelukkig al 4 maanden, en ookal wil ik het soms nog zo graag doen... ik kan die 4 maanden niet zomaar weggooien.
21. 4 maanden.
22. Mijn vrienden.
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
Snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
1 maand ofzo
3. Waarom ben je begonnen?
Zeg ik liever niet
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
Onderarm en bovenbeen
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
Ja
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
Omdat het slecht is
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
Wel ik heb heel vaak de drang om te snijden
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
Het wordt steeds erger
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
Nee maar het moet van mezelf
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
Muziek luister en snijden en knuffelen met me kat
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
Ja 1 vriendin ze deed niks en zei gwn oke en toen daarna niks meer ze vraagd ook nooit hoe het gaat enzo
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
Ja maar niet gestuurd naar iemand
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
Schaam me ervoor maar ze horen bij mij het is een onderdeel van me
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
Badkamer van een vriendin van mij
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
Stop ermee het wordt alleen maar erger
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
Ja
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
Ja 2 mensen
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
Geen problemen met gym
Kan een korte broek aan
Kan een tshirt aan
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
2 uur geleden
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
3 jaar geleden gestopt en net weer begonnen
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
3 jaar
21. Wat maakt je het meest blij?
Dieren
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? Snijden (1), haren trekken (2), slechte zelf verzorging (slecht eten - AN) (3)..
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? (1) een jaar, (2) al tien jaar, (3) drie jaar..
3. Waarom ben je begonnen? (1) ik voelde niets meer en het haren trekken gaf nauwelijks meer voldoening, (2) IDK, (3) ik wilde controle uitoefenen op mijn eigen leven, daar ik het gevoel had deze te hebben verloren op jonge leeftijd.
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? (1) armen + benen, (2) haren (obviously), (3) hele lichaam.
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? Ja, heel graag, met nummer 1+2 ben ik nu (eindelijk) gestopt, maar met het eten gaat het op en aan..
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? Het verpest je leven en ik wil weer normaal naar mezelf kunnen kijken, zonder mezelf te schamen of spontaan in tranen uit te barsten.
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? Op dit moment zie ik het als een verslaving, maar het heeft lang geduurd voor ik het zelf inzag.
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? Dat ik niet zonder schaamte met korte mouwen in de zomer kan lopen en dat ik constant negatieve reacties krijg op mijn lichaam (dat ik te dun ben, m'n huid/haar/nagels, etc. dof zijn, etc.) en het ergste vind ik nog dat ik overal een smoes voor moet verzinnen en dus tegen anderen aan het liegen ben...
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? Nee, maar als je in een dikke waas loopt, denk je niet meer na en m.b.t. de eetstoornis, je denkt niet bij jezelf: 'Oh, ik heb niets te doen, laat ik maar even anorexia ontwikkelen.'
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? Zingen, muziek maken in het algemeen (drummen, piano spelen, componeren), lezen, met vrienden afspreken, mezelf richten op mijn studie (psychologie), vrijwilligerswerk verrichten en films kijken.
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie? Mijn vrienden en ouders, weten van het snijden, van de anorexia is iedereen die me ziet bekend en van het haren trekken enkel mijn ouders, broertje en psycholoog.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? Ja, ik heb veel foto's van mijn wonden op mijn arm en benen gemaakt en van mijn lichaam om in mijn eetdagboek te plakken.. Ik heb sommige foto's naar een vriendin gestuurd, omdat ik wanhopig was en dat echt een schreeuw om hulp was... Later had ik er overigens wel spijt van!
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? Ik schaam me er kapot voor en ik probeer er alles aan te doen dat het niet tot nauwelijks opvalt.
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? Bij iemand anders thuis, dit had ik nooit van mezelf verwacht, maar het laat wel zien hoe wanhopig en verslaafd ik was..
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? Zoek hulp!! Je moet er echt mee stoppen, want het verpest je leven en je prachtige lichaam verpest je er ook mee! Het is moeilijk, maar met professionele hulp kun je er zeker vanaf komen!
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? Jazeker! Voor een heel speciale vriendin die overal en altijd voor me klaar staat, voor haar zal ik mijn leven zelfs geven (niet dat ik dat van plan ben hoor 😉 ), maar natuurlijk ook voor mezelf.
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? Ja, om eerlijk te zijn (en helaas is dat ook confronterend), ken ik best veel mensen die zichzelf beschadigen, wat ontzettend moeilijk is, aangezien het ook vrienden zijn en ik weet waar ze doorheen gaan...
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? Je verminkt je lichaam ermee, maar ook je geestelijke gestel. Je wordt mentaal sterker als het lukt om niet te beschadigen, je hoeft je niet meer te schamen (of in ieder geval minder), je hoeft geen manieren meer te bedenken om je geheim te verbergen door bijv. lange mouwen te dragen in de zomer (wekt argwaan op bij anderen!).
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? De laatste keer dat ik mezelf heb gesneden is vijf maanden geleden, het haren trekken is gestopt sinds tweeënhalve maand en ik ben sinds ongeveer drie maanden beter op weg wat de anorexia betreft..
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? Ik ben met het snijden en het haren trekken al gestopt, maar het blijft lastig en ik heb nog geregeld de drang om het wel te doen.. Het eten gaat al beter en ik zit al op een veel beter gewicht dan voorheen, maar het is, zoals het andere, ook erg lastig..
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? Ehh, ik geloof acht maanden (snijden), haren trekken is nu 2,5 maand en de AN heeft een tussenpauze gehad van 1,5 maand.
21. Wat maakt je het meest blij? Zingen en muziek maken!! Zonder muziek zou ik niemand zijn, het identificeert me en op deze manier kan ik al mijn gevoelens uiten op een fantastische manier, ik zing, speel piano en drums en ik schrijf lyrics en ik componeer muziek. Verder word ik ontzettend gelukkig van het helpen van anderen, vandaar ook mijn bijdrage bij de kindertelefoon (ondanks dat ik hier in eerste instantie voor mezelf terecht kwam) en ik ben maatje voor mensen met een beperking. Ik studeer ook psychologie en ben veel betrokken met mijn studie bij een zorginstantie.

xx LI-EF
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? Snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? 3 jaar
3. Waarom ben je begonnen? Verschillende redenen
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? Pols, heupen/stukje bovenbenen
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? Ja en nee
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? Ik wil stoppen om de littekens, dat je je niet hoeft te schamen en mensen geen vooroordelen hebben om snijden, ik wil niet stoppen omdat het me helpt en ik kan niet zonder.
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? Weet ik niet
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? De littekens
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? Nee, maar ik kan niet stoppen
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? Snijden en praten
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie? Ja, ze schrokken
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? Ja, mensen vroegen ernaar. Nu doe ik dit niet meer.
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? Klote, schaam me heel erg
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? Wc in school denk ik.
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? Stoppen!
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? Ja
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? Ja heel veel, vooral bij mij op school heel veel maar mijn school doet niks tegen pesten enzo. Kut school.
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? Korte mouwen/bikini, geen vooroordelen, geen schaamte meer, normaal leven, geen vieze wonden
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? 19 oktober 2015
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? Ik heb nu volgens mij vervanging gevonden dus zie het niet echt als stoppen
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? 118 dagen
21. Wat maakt je het meest blij? Niks lol
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
Ik dééd aan zelfbeschadiging door mezelf open te krabben, te snijden, prikken, door expres langs dingen te schuren of te vallen, soms ging ik vasten of juist erg veel eten, dat soort dingen.

2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
Sinds groep 6/7 ongeveer (zit nu in de 5e)

3. Waarom ben je begonnen?
Omdat het goed voelde om dingen kapot te krabben en bloed te zien. Later omdat ik al mijn emoties op mezelf richtte; als ik me schuldig of verdrietig voelde werd ik boos op mezelf en dat uitte ik door mezelf kapot te maken.

4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
Mijn handen, heupen en armen.

5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
Sterker nog, ik ben gestopt. Heel veel mislukte pogingen gedaan, nu heb ik om leren gaan met de verslaving; die drang blijft er altijd.

6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
Omdat het niet nodig is, omdat je jezelf ermee continu een reminder geeft dat je niks waard bent terwijl je dat wel bent, omdat het net zo werkt als de gemiddelde harddrug en heel verslavend is, omdat je jezelf onnodig heel veel extra shit bezorgt en omdat ik er niet afhankelijk meer van wil zijn.

7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
Ik ben er verslaafd aan en dat gaat niet meer weg. Die drang om mezelf pijn te doen zal er altijd zijn; die kick zal er altijd blijven. Dat betekent niet dat ik daaraan toe moet geven, want ik vecht dapper door.

8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
Het stigma eromheen. Dat je omgeving het niet begrijpt is logisch, maar doordat je je ervoor schaamt krijg je ook geen hulp. En dat gezeik dat het aandachttrekkerij is, dat is het niet. Zelfbeschadiging is meestal een symptoom van iemand met psychische problemen, meer niet. Men moet er ook niet meer van maken dan het is; verzuipen in je eigen zieligheid is ook niet de oplossing.

9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
In het begin vond ik het leuk, later deed ik het omdat ik dacht dat het móést. Gelukkig kan ik er nu mee omgaan. Soort van.

10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
-Douchen
-Trap music aan zetten en erop dansen
-mezelf bedenken dat het niet hoeft, dat ik gewoon kan slapen en gewoon weer wakker kan worden zonder dat ik het heb gedaan, en dat het oké is om je slecht te voelen, dat is oké, je hoeft het nogsteeds niet te doen. Geloof daar in en het werkt.
-Hardlopen!

11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
Ja,
-Beste vriendin: snapte het eerst niet en werd boos maar begrijpt het inmiddels en is er altijd voor me. Heeft me erg geholpen.
-Leraar: vond het idioot maar had het al lang door en was erg blij dat ik het aan hem vertelde. Zonder hem was ik al lang dood, hij heeft me zoveel geholpen en zoveel naar me geluisterd en advies gegeven en ook gewoon eerlijk gezegd wat hij ergens van vond, zo fijn.
-vriendje; de eerste snapte het niet en werd boos, gelukkig ging het uit. Inmiddels heb ik een vriendje die het weet en het niet begrijpt maar er wel mee om kan gaan. Dit mede doordat hij zelf erg veel heeft meegemaakt. Hij is er altijd voor me en steunt goed bij m'n depressieve gevoelens enzo.

12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
Jep. Als ik foto's maakte deed ik dat vaak meer voor mezelf, soort archiveren omdat het straks verdwijnt.

13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
Vreemd genoeg erg goed. Ik vind ze niet storend, eerder mooi, en ik voel me er sterker door. Als een soort tatoeages.

14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
Werkelijk geen idee. Ik denk in een hotel.

15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
Ik begrijp het, je bent niet gek, maar je moet wel toegeven dat je een probleem hebt, anders kan je er niks aan doen. Zoek hulp, zet je in, en je zal er komen. En ja dat gaat 10 keer mislukken maar de 11e keer gast het goed.

16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
Ja, maar gek genoeg stopte ik pas echt toen ik niemand anders had om het voor te doen dan mezelf. En dat is ook waar je het voor zou moeten doen; niet voor je vriendje of vriendin, nee, voor jezelf. Want dat verdien je.

17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
Jap, minstens 4. Het gebeurt veel vaker dan je denkt.

18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
-Het gaat je gevoelens niet weghalen, maar die extra zorg wel.
-je krijgt de macht over je lichaam terug
-er valt een zorg van je schouders
-je hoeft je niet te schamen (met wonden ook niet, vind ik) (dat doe je wel maar dat zou niet nodig moeten zijn)
-het is de eerste stap naar een gezonder en gelukkiger leven.

19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
Met de Pasen vorig jaar, dus bijna een jaar :D

20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
Zooooo vaak geprobeerd, zooooo vaak gefaald. Eigenlijk ging het beter sinds ik stopte te vallen over mijn falen, geen dagen "clean" meet telde en me niet meer focuste op het "positieve denken" maar het simpelweg gewoon niet deed. Ik kan amper uitleggen hoe ik het volhoud maar het lukt me wel, alleen, en ik kan het, wat mijn psychologen erg bijzonder vinden en erg waarderen :)

21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
Nu, dus bijna een jaar. Erg trots 🙂 maar ook trots op die eerste weken, want die zijn het ergste. Ook trots op al die keren dat het mis ging maar ik toch weer probeerde te stoppen, dat is véél belangrijker!!! Doorzettingsvermogen!!! En jij kan het ook!!! :D

21. Wat maakt je het meest blij?
-Die leraar
-Muziek
-Mijn vriendje
-Mijn kleine nichtje
-Mijn kat
-Kunst
-Vrienden
-Natuur

Tadaa 🙂
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je? snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al? idk een half jaar
3. Waarom ben je begonnen? wss uit nieuwsgierigheid, maar ik weet het niet echt meer
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder? linkerarm
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging? ja, is al bijna gelukt
6. Waarom wil je wel/niet stoppen? ik heb al een hele arm vol met littekens die waarschijnlijk ook niet weg gaan.. Ik hoef niet nog meer
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent? idk ik ben er bijna mee gestopt maar ik heb soms nog 'terugvallen'
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging? ik voel me er eigenlijk alleen rot en dommer door
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen? ja..
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren? idk huilen
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie? Ja, mijn vriend weet t en ik ben zn reactie ben ik eigenlijk vergeten. Een andere vriend heb ik het verteld, hij vond het niet raar want hij zei zelf eerst dat hij zichzelf ook pijn doet als hij boos is (tegen de muur aanslaan bv). Een vriendin weet het, ze vond het heel erg om te horen omdat ze alles ook zelf mee heeft gemaakt / nog steeds mee maakt. Mijn schoolmaatschappelijk werker weet het, ze reageerde normaal fso. Mijn ouders weten het via mijn schoolmaatschappelijk werker, ik heb het er niet met hun over gehad. Mijn psychologen weten het via mijn huisarts, zij reageren allemaal ook niet raar.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd? Ja ooit, maar ik heb ze verwijderd.
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens? Ik haat mezelf zo erg.
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)? In de les had ik een kettinkje in de vorm van een sterretje en ik kraste mezelf ermee achterin mn nek (je kon het niet zien door mn haar)
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd? Dat ze moeten stoppen aangezien je je alleen maar rotter gaat voelen door littekens.
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging? idk
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)? Een vriendin en een vriend die tegen de muur aanslaat fso
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn? idk
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt? vorige week / 2 weken geleden
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu? ja
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt? een maand ofzo
21. Wat maakt je het meest blij? weet niet
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
Snijden, krassen, medicatiemisbruik, krabben, prikken, en dingen als slechte zelfzorg, vasten, vreten...
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
+-5 jaar
3. Waarom ben je begonnen?
Ik voelde me 'niet goed genoeg'. Ik was boos maar boosheid was vanuit huis en de kerk een verboden emotie. Ik had het gevoel dat ik de controlle verloor en wilde die terugpakken. Ik vond mezelf niks waard en had geen behoefte aan energie in mezelf steken.
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
Vroeger mijn buik en bovenbenen, nu mijn armen.
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
Ik wil wel stoppen, maar niet persee in een keer.
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
Ik weet dat het slecht voor mijn lichaam is, en ik weet dat ik de mensen om mij heen er pijn mee doe. Ik wil mijn normale leven weer oppakken en zelfbeschadiging is naar mijn idee iets zieks. Ik merk dat ik de dingen die ik uit zelfbeschadiging haal ook uit andere dingen kan halen. Ik wil een goed en gezond voorbeeld zijn voor de kinderen die ik training geef, mijn zusje en de kindjes uit de kerk.
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
Ik ben er zeker verslaaft aan geweest. Nu denk ik dat het geen verslaving meer is, maar een vluchtmechanisme om alles even 'makkelijker' te maken.
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
Dat veel mensen je erom veroordelen en denken dat je het leuk vind en 'gewoon maar moet stoppen'.
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
Nee, het geeft me rust en het gevoel van controle, maar ik vind het zeker niet leuk. Dat vond ik ook nooit.
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
Bidden, lezen, sporten, muziek luisteren, koken, training geven, dingen uit m,n hoofd leren, uithuilen, knuffel krijgen, en heel slecht mezelf beschadigen.
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
Ja mensen weten het.
Mijn ouders, ze vonden het niet fijn maar hadden het wel verwacht, ze wilde me steunen in het beter worden. Mijn zus, ze is boos op me omdat ze bezorgt is. Mijn broertje, ook bezorgt, maar ook overtuigt dat t weer goed komt. Mijn zusje, die snapt t niet zo goed. Andere familie, begripvol en steunend. Mijn therapeuten, steunend en blij dat ik er eerlijk over ben. Mijn vrienden, de meeste afkeurend en boos ('aandachttrekker' 'stom bezig'). De kerk, steunend. Groepsgenoten uit de kliniek, steunend en boos. Klasgenoten van mijn vroegere school, begripvol en steunend. Eigenlijk weet mijn hele omgeving het wel.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
Ja, zeker vroeger deed ik dat veel. Soms omdat ik niet wist hoe ik ze moest verzorgen, soms om uit te leggen dat ik er helemaal doorheen zat. Nu doe ik het alleen als de ander t wil zien omdat hij/zij dan een beter beeld heeft van wat er gebeurd is en hoe heftig t is.
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
Ik baal ervan, maar ze horen ook bij mij. Ik loop gewoon in korte mouwen. Ik ga gewoon naar het zwembad (een keer eruit gestuurd maar okay). Ik bedek ze alleen als ik werk omdat ik met kleine kinderen werk. Ik had t toen nodig en ik ga niet mezelf verbergen.
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
Ik beschadigde mezelf letterlijk overal. Het gekste was denk ik bij mijn psycholoog in de gesprekskamer (waar de bij zat....). Of, maar dat was vooral stom, op een turnkamp waar ik de leiding had. In t vliegtuig was vooral heel onhandig.
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
Probeer te onderzoeken wat de functie is, als je niet weet waarom je het doet is stoppen ook heel moeilijk. Praat er met mensen over. En hey, het maakt je geen slecht mens. Ik geef nog steeds om je en je bent het waard om beter te worden.
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
Nee, bv dat ik geen slecht voorbeeld wil zijn voor m.n zusje is wel een stimulans maar okay.
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
Ja, ik zit in een kliniek dus de meeste daar beschadigen zichzelf. Twee van mijn kind of vrienden van de middelbare school. Mijn broertje een soort van.
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
Je leert beter met je gevoelens omgaan. Je hoeft minder te liegen. Het spaart heel veel tijd (en geld). Je geeft anderen niet het verkeerde voorbeeld. En je zorgt beter voor je lichaam.
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
Anderhalve week geleden ongeveer.
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
Ik ben niet bezig met stoppen, wel met minderen en het uitstellen. Ik denk dat jezelf proberen niet te beschadigen niet persee stoppen is.
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
Sinds ik ben begonnen neem ik aan? Twee en een halve maand denk ik.
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
Snijden vooral maar ook branden bonken enz
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
Ik denk nu 1 jaar
3. Waarom ben je begonnen?
Omdat ik gepest werd. Ik kon het niet meer aan dus ben gaan roken drinken snijden...
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
Mn linker bovenbeen
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
Ja
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
Het ruïneerd je lichaam. Is het al maar toch....
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
Geen idee
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
Dat je littekens krijgt
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
Naja leuk is het woord niet maar fijn ja dat wel
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
Muziek luisteren... Tekenen... super hard fietsen... Zelfbeschadiging
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
Ja ze reageerden gewoon heel normaal wel bezorgd maar dat was het ook.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
Nee
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
Ik heb altijd meteen spijt, maar toch blijf ik het doen
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
Tijdens de les op school
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
Je moet er zo snel mogelijk vanaf voor je zo diep zit als mij. Want door snijden maak je het alleen maar erger eigenlijk.
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
Jaa
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
2 beschadigden
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
Ik zou het echt niet weten
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
Vandaag
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
Ja beide
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
1 week
21. Wat maakt je het meest blij?
De persoon waarop ik verliefd ben
1. Snijden, krassen, hoofdbonken en branden
2. 6 jaar
3. Omdat ik merkte dat mezelf pijn doet helpt tegen rotgevoelen
4. Bovenbeen en onderarm
5. Ja, maar ik word gek als ik het niet doe
6. Omdat het verslavend is en geen goede manier om met emoties om te gaan xD
7. Ja, ik ben verslaafd aan mezelf kapot maken.
8. Als ik net gesneden heb, vind ik het bloeden superirritant en littekens verbergen is soms lastig
9. Nee. Maar het geeft wel rust en voldoening.
10. Weglopen uit drukke situaties, eten, muziek luisteren, tekenen, iets kapot gooien
11. Ja. Ze waren in shock. Zoiets dóé je toch niet?^^
12. Nee
13. Ik ben eraan gewend, maar voel me ongemakkelijk als anderen het zien.
14. Met mn schoolexamen, in de gymzaal.
15. Ik zou iemand (hoewel ik het zelf ook nog doe) er subtiel van proberen te overtuigen dat je het niet moet doen.
16. Nee, er zijn niet veel mensen die het weten en ik heb ook niet iemand die heel speciaal voor me is.
17. Ja, best veel
18. Littekens blijf je altijd houden (niet iedereen, maar ik wel denk ik), het is dus verslavend, het lost niks op (lange termijn)
19. Kwartiertje geleden
20. Ja, ik probeer het zo vaak.
21. 3 weken.
21. Zekerheden in het leven, haha

Xx
Kikker
1. Ik snij/sneed.
2. Bijna een jaar nu.
3. Ik ben lelijk, raar, anders, dik, ik ben jarenlang gepest. Iedereen haat me. Er is niemand die om me geeft en nog wel meer. Ik kon de pijn van binnen niet meer aan.
4. Mijn armen haha
5. Ja en nee, ik voel me er goed bij maar ik wil ook gewoon korte mauwen aan zegmaar. Ik ben nu al wel bijna 2 maanden gestopt maar dat hou ik nii lang meer vol
6. Dat staat hierboven al haha
7. Denk het wel... Of ik was het in ieder geval
8. De littekens die je er aan overhoud
9. Weet ik niet. Ik hou van het gevoel, en ik hou ook van het bloed wat ik zie. Het laat me geloven dat ik leef ofzo. Maar het heeft wel mijn leven nog meer verkloot..
10. Snijden, roken, soms muziek luisteren. Klassieke muziek helpt me, andere muziek maakt het vaak erger. Verder niet veel eigenlijk
11. Ja, mijn beste vrienden weten het en mijn ouders zijn erachter gekomen. Helaas… reactie verschilde heel erg. Sommige gingen huilen, andere waren boos. Andere kregen een hekel aan me en noemen me nu emo
12. 1x maar die zijn gelijk verwijdert en heb ik zeker naar niemand gestuurd!
13. Ik haat het dat ik er ooit mee begonnen ben, maar zou ook niet zonder willen denk ik.
14. Op school, tijdens een beeldendevorming les. Gewoon in het lokaal. Ik moest bijna naar het ziekenhuis, maar heb wel gezegd dat het een ongeluk was (was het niet. Ik heb het stenleymes in mijn duim gezet)
15. BEGIN ER NIET AAN!!! Het maakt je leven kapot, je denkt dat je je er beter door voelt en dat is wel zo, maar uiteindelijk word het er alleen maar erger door! Als je het nog niet doet en dit leest ; BEGIN ER PLEASE NIET AAN!!
16. Heb ik wel gedaan ja, voor mijn vrienden en mijn ouders
17. Ja 4 mensen.
18. Je kan korte mauwen aan, kan je omkleden bij de rest van je klas en hoeft geen stomme smoesjes te bedenken voor alles...
19. 2 maanden geleden
20. Dat is al wel duidelijk vgm
21. 2 maanden and i'm proud of it
1. Ik snij mezelf
2. Bijna een half jaar
3. Ik vond dat ik gestraft moest worden voor de dingen die ik fout heb gedaan
4. Mijn linker onderarm
5. Ja heel graag
6. Je kan er zoveel problemen mee krijgen en je ruïneerd je arm
7. Soms wel en soms niet
8. De littekens die je over houdt
9. Best wel want je hebt pijn
10. Muziek, vriendin en beren
11. 2 vriendinnen weten het, ze vinden het niet leuk en zeggen dat ik moet stoppen
12. 1 foto naar 1 iemand gestuurd daarna meteen verwijderd
13. Voel me altijd een slappeling en heb spijt als ik het doe
14. Tijdens een engels les
15. Stop ermee je maakt je lichaam kapot
16. Jaaaaa
17. Ja die ken ik
18. Ik ben weer blij, hoef niks te verstoppen, respecteer mezelf (de andere 2 weet ik niet)
19. 2,5 week geleden
20. Ik probeer nu te stoppen
21. 3,5 week
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
Met m'n hoofd ergens tegen bonken of met iets tegen m'n hoofd bonken. Met een elastiekje ketsen op m'n pols. Ik kraste.

2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
Een jaartje of 1, 2.

3. Waarom ben je begonnen?
Ik wou eens proberen of het hielp. Het andere ging vanzelf. Ik wou mezelf graag pijn doen.

4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
Momenteel mijn hoofd en arm/pols.

5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
Ja en nee. Het snijden wel, daarmee ben ik al gestopt. Andere dingen helpen gewoon. Ik zou wel een beter alternatief willen.

6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
Zie hierboven.

7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
Nee, ik ben zeker niet verslaafd.

8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
Dat mensen het resultaat (soms) kunnen zien.

9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
Soms wel ja. Heel slecht eigenlijk.

10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
Aan 10 ga ik nooit komen. Dat is 1 ding. Heel actief bewegen.

11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
Ja, een paar vrienden en moeder, vader, zus, stiefmoeder. Mijn moeder was verdrietig, net als mijn zus. Bij de anderen heb ik de reactie niet kunnen peilen.

12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
Nope.

13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
Oké.

14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
Ik de wachtkamer voor de psycholoog ^^

15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
Probeer te stoppen, zoek hulp. Praat met mensen. Het gaat je lukken! Ik ben er voor je (in geval van vrienden/familie.)

16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
Nee.

17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
Nee.

18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
Geen littekens. Geen mysterieus gedoe. ... ... ...

19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
Gister avond.

20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
Het krassen, ja, de rest, nee.

21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
Met krassen een paar maanden.

21. Wat maakt je het meest blij?
Rust in mijn hoofd. Wat ik zeer zelden meemaak. Helaas.

Gr. Pin
1. vooral snijden, ga ook wel eens hardlopen (heb zware knieblessure)
2. ongeveer 4 maanden
3. ik wilde rust. in mijn hoofd, eens iets anders voelen dan de chaos daar. nouja..toen kon ik niet meer stoppen
4. benen, arm, heup, schouder
5. ja. het doet me echt pijn naar de littekens te kijken
6. hierboven al gezegd
7. ja, ik was het heel erg. nu niet zo heel erg meer. na een tijdje was het niet meer echt om de pijn te voelen, ook nog wel, maar gewoon om het bloed te zien. de kras. de schade die een mes kan aanrichten
8. dat je het kan zien, de littekens enz die overblijven. sommige voor altijd
9. als ik het doe wel. dan ben ik blij, haast trots op mezelf. daarna ga ik mezelf alleen maar meer haten.
10. schrijven (kom maar op 1 sorry)
11. ja een paar mensen, ze wilden me niet meer zien.
12. ja. toen ik zm poging ging doen heb ik een foto vd littekens gemaakt. niet naar iemand gestuurd
13. slecht
14. in badkamer van hotel/op school
15. alsjeblieft stop er zsm mee, het is echt verslavend. zorg dat je ermee stopt voordat je hulp nodig hebt om er mee te stoppen.
16. nee
17. ja heel veel
18. geen littekens, niet liegen, mensen niet teleurstellen, uhm..
19. 2607 ofz..
20. ongeveer..
21. 12 dagen met krassen
22. weet ik niet...
1. Mezelf snijden, slaan en knijpen
2. Ik beschadig mezelf vanaf eind 2012
3. Ik ben begonnen omdat ik de zin van het leven niet meer zag zitten.
4. Mijn armen lijden hier het meest onder.
5. Ik ben nu ongeveer 4 maanden clean. Maar zit er weer heel veel over te denken. Dus nee, ik wil hier niet mee stoppen.
6. Ik wil niet stoppen omdat het mij een gevoel van controle geeft. Op het moment dat ik m'n mesje in m'n hand heb, krijg ik eindelijk een beetje orde in mijn hoofd en dat is wat ik zoek.
7. Ik ben er verslaafd aan.
8. Het stomste aan zelfbeschadiging vind ik dat je er littekens aan over houd die ook andere mensen kunnen zien.
9. Ja, vreemd genoeg vind ik het leuk. (Klinkt wel een beetje fucked up)
10. Uuhhmm, de 10 dingen die mij helpen kalmeren zijn; snijden, films kijken, slapen, praten met mijn beste vriendin, praten met mijn psychiater. Sorry meer dan dit weet ik op het moment niet..
11. Ja, er zijn mensen die dit van me weten. Toen ze het hoorde waren ze erg geschokt, ze moesten ook huilen.
12. Ja dat heb ik wel eens gedaan, en nee ik heb ze nooit verstuurd. Heb ze meteen verwijderd zodat niemand ze zou zien.
13. Af en toe schaam ik me ervoor, maar als ik even alleen ben en er naar kijk dan word ik er weer rustig van ofso. Op de een of andere manier helpen ze me.
14. Ik doe Het alleen in mijn eigen slaapkamer.
15. Als iemand dit leest, die wil beginnen met zichzelf beschadigen. Luister dan alsjeblieft naar me. Ik weet dat iedereen vaak genoeg tegen je zegt 'doe het niet' maar ze zijn oprecht als ze dat zeggen. Het enige wat er echt van komt is nog meer pijn, en nog meer verdriet. Niet alleen voor jezelf maar ook bij de mensen om je heen. Als je niet voor jezelf wil luisteren doe het dan voor de mensen om je heen.
16. Nee.
17. Ja.
18. 1: je kun je leven weer opbouwen
2: je doet de mensen om je heen geen pijn meer
3: je kan beginnen aan he herstel
4: als je je zwarte kant een beetje te boven bent gekomen kun je weer leren genieten van dingen
5: je krijgt er een betere en positievere toekomst van als je stopt met zelfbeschadiging
19. Ongeveer 4 maanden geleden.
20. Ik heb heel vaak geprobeerd te stoppen, daar ben ik nu ook mee bezig.
21. 4 maanden.
22. De mensen van wie ik hou.
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
-uithongeren, snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
-meer dan een jaar
3. Waarom ben je begonnen?
-niet tevreden met me lichaam en depressief
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
-buik vooral en armen en benen ook
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
- ja maar lukt niet
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
-littekens
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
- denk het wel want doe het al meer dan een jaar
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
- de littekens die je er aan overhoud
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
-goed gevoel
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
-snijden , muziek, schrijven, naar paarden gaan
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
- ja paar, niet slim maar ze zeggen dat het goed komt. maar das de grootse leugen ooit
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
- ja paar keer
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
- wel kut want het is 34 graden en ik loop met vest aan omdat je het anders op me armen ziet
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
- school
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
- stoppen en hulp zoeken
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
- misschien maar denk niet dat dat gaat lukken
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
- ja
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
- leven te verbeteren, weer kunnen zonnen, gelukkiger zijn
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
-paar dagen terug
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
-wel geprobeerd
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
-maandje
21. Wat maakt je het meest blij?
- ponys
1. Wat voor zelfbeschadiging doe je?
-Van alles voornamelijk snijden
2. Hoe lang beschadig je jezelf al?
-3 jaar
3. Waarom ben je begonnen?
-Door een depressie
4. Welk lichaamsgedeelte lijdt er het meest onder?
-Mijn polsen en benen
5. Wil je stoppen met zelfbeschadiging?
-Nee niet echt
6. Waarom wil je wel/niet stoppen?
-Wanneer ik een mes in me handen heb geeft het me en gevoel van controle, een uitweg en een manier om de pijn van me depressie te verminderen.
7. Vind je dat je er wel of niet verslaafd aan bent?
-Ja ik vindt dat ik wel verslaafd ben
8. Wat vind je het stomst aan zelfbeschadiging?
-De littekens en het verbergen ervan.
9. Vind je het leuk om jezelf te beschadigen?
-Nou leuk? Het geeft me wel een goed gevoel.
10. Welke 10 dingen helpen je om jezelf te kalmeren?
-Zelfbeschadiging, muziek luisteren, muziek schrijven, heel hard huilen of gewoon tekenen.
11. Weten mensen dat je jezelf beschadigd? Zo ja, wat was hun reactie?
-Mijn huidige vriend weet dat ik mezelf beschadig. Hij vindt het vreselijk en probeert me te laten stoppen, een paar keer heeft hij elk scherp voorwerp uit me kamer weg gegooid. Hij is bezorgd en haat het dat ik mezelf snij.
12. Heb je ooit foto’s gemaakt van je wonden? Zo ja, heb je ze ook naar iemand gestuurd?
-Nee nooit gedaan vindt dat altijd een beetje aandacht trekken.
13. Hoe voel je je over je wonden/littekens?
-Ben er aan gewend me oude littekens voelen dik en stug me nieuwere wonden doen wat meer pijn omdat ze soms een beetje ontstoken zijn. Ze ontsteken wel is omdat ik de wonden en littekens probeer te bedekken met make up.
14. Wat is de gekste plaats waar je jezelf hebt verwond (school, park, etc.)?
-Verlaten parkje midden in de nacht die nacht heb ik ook een zelfmoord poging gedaan maar me vriend had me gevonden.
15. Wat zou je tegen iemand zeggen die zichzelf beschadigd?
-Het verzacht de pijn maar het lost niets op. En pas op want het is echt verslavend.
16. Zou je voor een bepaald persoon willen stoppen met zelfbeschadiging?
-Ik heb een paar keer geprobeerd om voor me vriend te stoppen, maar het lukt maar niet. Ik zou voor hem wel willen stoppen.
17. Ken je meer mensen die zichzelf beschadigen (in real life)?
-Nee
18. Noem 5 dingen waarom stoppen met zelfbeschadiging het waard zou zijn?
-Geen schaamte meer voor de littekens, littekens niet meer hoeven te verbergen.
19. Wanneer is de laatste keer dat je jezelf beschadigd hebt?
-Een uur geleden
20. Heb je geprobeerd te stoppen of probeer je het nu?
-Heb het geprobeerd was geen groot succes. Me vriend had al me scheermesjes en alle scherpen voorwerpen weg gegooid, ik moest me brood met een lepel smeren. Maar toen vondt ik wel een puntenslijper waar ik het mesje uit kon krijgen.
21. Wat is het hoogste record (langste tijd) dat je jezelf niet beschadigd hebt?
-14 dagen
21. Wat maakt je het meest blij?
-Snijden, muziek en me lieve vriend.

Reageer