Vraag

Voor alles bang

  • 6 May 2018
  • 1 reactie
  • 54 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey.

Ik heb heel veel angsten.
Normale angsten zoals spinnen, bang in het donker, maar ik ben ook bang voor bloed, of als iemand al valt of bijna valt (dan val ik flauw) of als mn vader, moeder of stiefvader drinkt word ik al bang. Als mn zusje is gevallen ben ik bang. Ik ben bang om over te steken op straat. Ik ben bang voor school omdat ik gepest word.

Door al deze angsten (ik heb er nog meer maar dan is dit een kilometers lange topic) heb ik 2 stemmen in mn hoofd: een onzekere, en een zelfverzekerde.
De onzekere noem ik altijd Alice, en de zelfverzekerde Mad Hatter. (Allebei uit Alice in Wonderland).
Alice durft bijna niks en is bang en onzeker.
Mad Hatter durft alles.

Door deze angsten en de stemmen val ik vaak flauw omdat ik er hoofdpijn van krijg.


Wat kan ik doen? Mn ouders kunnen nie helpen, ik heb geen vrienden of vriendinnen, mijn zus heeft het druk en mn zusje wil ik hier nie mee belasten..


Xx Alli Mad Hatter 😉

1 reactie

Hoi!

Naar wat ik van jou weet op dit forum, kan ik begrijpen dat jij angsten voelt. Je maakt een hoop mee.

Sommige angsten, zoals bang zijn als je moeder of vader drinkt, zijn normaal, maar dat je deze moet ervaren, is niet normaal. Jij zou thuis niet bang hoeven zijn. Het is belangrijk dat je een plek van veiligheid kent, bij velen is dat thuis.

Bang zijn voor bloed of iemand die (bijna) valt kan een angst zijn voor het gevolg. Ik raak gestresst als ik zie dat iemand iets doet waaruit kan volgen dat die persoon zich kwetst, en pijn heeft. Misschien heb jij hetzelfde.

Niet fijn, die stemmen. Ze kunnen elkaar vast heel goed tegenspreken, wat voor onrust zorgt in je hoofd. Flauwvallen en hoofdpijn zijn signalen dat hier iets aan gedaan moet worden.

Je gaat liever niet naar je ouders. Een jonger zusje kan je misschien niet zo doeltreffend helpen, hoewel haar steun wel fijn zou zijn. Je oudere zus heeft het druk, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze geen tijd kan vrijmaken voor jou. Je kan er met haar over praten, dan kunnen jullie zien wat jullie kunnen ondernemen. Het lijkt me fijn iemand in je buurt te hebben die van de situatie afweet.

Kan je naar een vertrouwenspersoon, bv. een leerlingenbegeleider op school, of de huisarts? Zij kunnen jou helpen, en hebben beroepsgeheim. Ze mogen niet zomaar je ouders inlichten. I.v.m. het pesten kan iemand op school aanspreken die je vertrouwt nuttig zijn.

Naar mijn gevoel blijf je hier best niet alleen mee zitten. Als je dit voor jezelf houdt, denk ik dat de stemmetjes alleen maar luider zullen worden.

Groetjes
x

Reageer