Vraag

Verlegen

  • 21 April 2018
  • 2 reacties
  • 93 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben veel te verlegen.
Weet geen raad meer.
Elke dag irriteer ik meer.
Het begon vroeger al: ik sprak nooit en werd daarom naar een ander school gestuurd.
Daar praatte ik ook niet.
Toen middelbare school, begon ik mezelf te kennen hoe ik was etc.
Daar sprak ik ook nooit.
Ik werd daar bevriend met een meid, waar ik wel mezelf kon zijn ook als ik een vriend kreeg, kon ik goed mezelf zijn en thuis ook, maar verder nergens.
Ik ben de hele dag stil. Mond stijf op elkaar.
Ik antwoord wel, maar dan is het alleen een ja/nee/weet ik niet.
Zodra ik thuis ben, praat ik wel en gooi ik alles eruit.
Ik liep ergens stage, en die mevrouw (baas) had er wakker van gelegen dat ik zo ben.
Ze had het er ook heel vaak met haar man over en dat vertelde ze mij gewoon.
Ik ben daarom daar weg gegaan omdat ik haar niet meer tot last wilde zijn.

Als ik praat dan kunnen mensen me niet eens verstaan. Ik probeer dan uit te leggen, maar dan snappen ze het meestal nog niet. Het gaat dan fout bij het uitleggen, ik weet eigenlijk gewoon nooit wat ik zeggen moet.

Ik heb dit sws van mijn moeder, want die is precies als mij. Zij heeft er geen last van, ik wel. Op 't werk kan ik niet communiceren dat lukt gewoon niet ben te angstig daarom doe ik maar wat en hopen dat 't goed is.

Als iemand mij iets vraagt of zegt, krijg ik een abnormale hartslag en word ik énorm rood en ga ik helemaal zweten.

Ik ben bang voor mijn huidige baas, wat zou ze denken? En collega's?

Elke nacht lig ik er wakker van.
Het lijkt alsof het elke dag erger word.
Mensen gaan er aan irriteren, en ik zelf ook maar weet gewoon niet wat ik eraan kan doen. Daarom vraag ik nu jullie raad, misschien herkent iemand het wel.

Dit heeft invloed op relaties, sociale contacten en werk.

Ook als ik wil slapen, lukt dat niet dan ben ik enorm zenuwachtig over wat er morgen zal gaan gebeuren.

Zouden er pillen voor bestaan?
Kan ik hiermee naar de huisarts ofzo?

Hoe kom ik los? Ik heb vroeger wel eens alcohol gedronken voordat ik naar school ging, in de hoop dat ik zou praten. Helaas was dat niet gelukt. Dat is ook geen oplossing achteraf.

Ik zit er echt heel erg mee.

2 reacties

Hoii, ik kan je denk ik niet heel erg helpen maar hier wat mogelijke oplossingen:

1. Kan je via whatsapp wel "normaal" praten?, probeer het dan op die manier uit te leggen
2. Zoek iets waar je van kunt ontspannen, ga bijvoorbeeld puzzelen, kleuren of tekenen. Zo lukt het je beter om je "praatstress" weg te krijgen
3. Als je s'avonds niet kan slapen doe dan een ontspan/ademhalings oefening, ze zijn heel makkelijk op internet te vinden als je mindfullness googelt

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

~Asy

Reageer