Veel te ingewikkelde situatie

  • 1 October 2019
  • 4 reacties
  • 130 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi Hoi,

Ik heb heel heel erg hard advies nodig, en ik hoop dat iemand met dat kan geven!

Op mijn school zit een meisje (M) en ze heeft een hele heftige thuissituatie vertelde ze ons (ik en een vriendin D) en de verhalen die ze vertelde werden in die mate heftig (geslagen en uitgescholden door haar ouders) dat wij vonden dat ze hulp moest gaan zoeken maar dat wilde ze niet.
Ze ging ook tijdens de vakantie door met ons verhalen appen over hoe het met haar ging, over dat ze zichzelf weer had gesneden, en over dat ze op een rots in Fr had gestaan om te gaan springen en zo een einde aan haar leven te maken. En die verhalen kregen wij in onze vrije tijd over ons heen en dat vonden wij allebei echt heel erg heftig! Elke keer weer zeiden wij dat ze hulp moest gaan zoeken, en elke keer weer deed ze dat niet! En toen het nieuwe schooljaar begon werd het eigenlijk alleen nog maar erger! Op dat moment waren er ook al leraren en mensen van de kerk betrokken. Toen ik de persoon uit de kerk sprak en we het er even over hadden kwamen we erachter dat M ons allebei hele andere verhalen had vertelt! In het ene verhaal had ze een fantastische dag en was ze nog nooit zo gelukkig geweest en in het andere op precies dezelfde tijd had ze zichzelf weer gesneden en lag ze helemaal depressief op bed. Toen ik erachteraan ging op school kwam ik erachter dat ze daar ook een andere versies van verhalen hadden!! Nu dachten we dat ze hulp had alleen daar klopt nu van alles niet mee? Ze doet er heel vaag over en ik heb gekeken maar de psycholoog waar ze zegt dat ze heengaat bestaat volgens het internet niet (Dat zegt overigens niet meteen dat ze niet bestaat en dat weet ik ook ;)) Ik denk nu ook over alles 100x na omdat ze ons al meerdere keren dingen heeft vertelt die gewoon niet waar bleken te zijn!

Ik merk dat mijn vriendin heel erg veel last heeft van de situatie! Ze eet niet meer slaapt veel te veel te weinig! en haalt onvoldoendes omdat ze zich tijdens de lessen en de toetsen niet meer kan concentreren! Ik vroeg daarom aan M of ze wilde stoppen met haar die verhalen appen omdat ze het gewoonweg niet meer trok! Dat deed ze niet! ze appte gewoon door en dat vond ik heel bizar, wij hebben allebei onze vakantie en schoolwerk opzij gezet om haar te helpen, ik vraag 1 ding en ze doet het gewoon niet? Ik heb het daarna nog meerdere keren gevraagd en alsof gingen de verhalen door. Toen ben ik naar de school gestapt, die hebben M toen verboden om nog met D te appen omdat ook zij zagen dat ze het niet meer trok. En zelfs toen er een verbod van de school was (!!!!) bleef ze doorgaan met appen en haar verhalen delen.

Ik maak me heel veel zorgen om haar (mijn vriendin) en ik merk dat ik me daardoor niet meer kan concentreren en niet meer kan slapen!(daarom ben ik nu om 24.00 nog wakker....)

Het lijkt M gewoon niks uit te maken dat wij ook een leven en gevoelens hebben ? En ik snap opzoch dat haar hele hoofd vol zit met haar eigen problemen .... ik weet gewoon echt niet weer wat ik moet doen

Ik bedoel, is het redelijk dat ik zo over M denk? Heeft iemand alsjeblieft tips over hoe ik moet deze situatie om moet gaan!!

4 reacties

Het klinkt misschien hard maar push haar om als de situatie zo blijft aangifte te doen van fysiek geweld omdat ookal zijn het haar ouders het is een verschil tussen een tik of een paar klappen.

Ik heb een vriendin die dit ook aan de hand had wat zwaar is misgelopen, meerdere zelfmoord pogingen en een gerechtsprocedure terwijl ze eigenlijk zichzelf verdedigde.

Je weet wat er gaande is dus je kan haar helpen want zo gaat het toch eens uit de hand lopen als er niets gebeurt, ze zal depressief worden en misschien mentaal niet 100% want meestal denken deze mensen niet geliefd te zijn en twijfelen niet meer om dit te verhelpen
Heyy,

Het is denk ik het beste om tegen haar te vertellen dat ze profecionele hulp moet zoeken, omdat jullie niks voor haar kunnen betekenen. Het is het ook namelijk niet waard om je tijd aan dit soort mensen te verdoen, het is ook schadelijk voor jullie eigen mentale gezondheid. Om zoveel drama enzo aan te horen, werkt dit voor jezelf ook deprimerend. Het is echt het beste om het los te laten. Bovendien heeft ze er niks aan als iedereen maar met haar spelletje mee speeld, en is het 't beste als ze een keer een spiegel voor haar krijgt. Maar dit is ook niet jullie taak.

Maak je er geen zorgen over. Het is moeilijk, ik weet het. Maar het beste voor iedereen om geen contact meer te houden.

Ik hoop dat je dit een plekje kan geven.

Ik hoor graag van je als ik nog wat kan betekenen


Xx LVA
Hi LVA,

Je hebt helemaal gelijk.... ik merk ook echt dat ik hier eigenlijk mee moet stoppen maar ik weet ook niet zo goed hoe? Als er dan iets gebeurt dan voelen wij ons verantwoordelijk en dat gevoel kan ik mij en mn vriendin echt niet aandoen! Als wij haar op de app blokkeren komt ze op school naar ons toe om te vertellen dat gister dan al een super heftige dag was en dat wij toen ook nog dat deden en dat wij de enige op de wereld zijn waar ze nog mee wil praten, en ja.... ik weet het niet, als ze dat soort dingen zegt kan ik gewoon niet niks doen! Ik kan het haar toch niet zelf laten uitzoeken?
Heb je daar misschien ideeën over (over hoe ik dan zou kunnen reageren?)
Je moet je vriendin terug trekken,

Als iemand heel open verteld over zijn of haar depressie en hoe hij/zij zichzelf gaat vermoorden, klopt er vaak niks van. Suiciale mensen houden het juist geheim, zodat er niemand is die ze tegen houd om het te doen.

Het kan in sommige gevallen een schreew om hulp zijn, om bijvoorbeeld je eigen pols door te snijden, alleen als ik kijk wat ik hier lees is dit echt niet het geval. Dit is puur en alleen om aandacht

Zorg ervoor dat je je vriendin een weg houd bij haar, en block dat meisje gewoon op elke app die jij en je vriendin hebben. Ik weet niet wat haar aandoening is, maar het heeft denk ik te maken met aandacht te kort. Wanneer jij en je vriendin minder contact houden met haar, (en ze eigenlijk gewoon buiten sluit) zoekt ze wel iets of iemand anders om zielig bij te gaan doen.

Ik heb ooit iemand gekend die het zelfde probleem had, ze vertelde altijd hoe ze mishandeld werd. Ze werd zogenaamd altijd geslagen door haar vader, ze zat helemaal onder de blauwe plekken! (Niet dus) *een blauw plekje op haar elleboog omdat ze gestruikeld was op school* ze vroeg altijd om aandacht, anders zou ze haarzelf voor de trein gooien. Toen ze een keer echt te ver ging, en ik haar hier heel beleeft op aansprak, lulde ze naar iedereen door dat ik woedend op haar was geworden en dat ze doodsbang van mij was.

Dit soort mensen hebben echt hulp nodig, maar niet van jullie. Als je met dit soort mensen om gaat, word je namelijk zelf depresief, maar dan wel echt.

Jij en je vriendin zijn veelste goed voor deze wereld, en misschien is het heel moeilijk, maar dit moet je echt laten gaan.

Praat met je vriendin, zech dat je er voor haar bent, en dat ze er zeker weten weer boven op komt.

Als je nog vragen hebt of wat dan ook, stel ze dan gelijk, Ik help je graag.


Heel veel sterkte met deze situatie,
LVA

Reageer