Vraag

Veel Stress door van alles

  • 3 August 2022
  • 3 reacties
  • 48 Bekeken

Badge

Hoi,

Ik ben 14 jaar oud en heb nu al langere tijd last van stress. Ik zat tijdens de eerste lockdown in groep 8 en heb daardoor de eindtoets niet gemaakt. Ik had toen het niveau Mavo/Havo gekregen. Ik heb voor mijn droombaan Havo nodig dus op dat moment had ik er vrij weinig moeite mee want ik dacht dat corona zo over zou zijn. Ik ben in groep 7 terug verhuist naar Nederland vanuit duitsland en was daardoor extra tevreden met mijn niveau. Ik kom komend schooljaar in de derde en heb nu een maand geleden mijn vaste nievau gekregen. Ik heb in de 1e en 2e lessen gevolgd op verschillende niveaus en dat vonden de docenten goed gaan en ze zeiden allemaal dat het me sowieso gaat lukken. Nou had ik in de laatste helft van de 2e last van long corona (dat heet dat je corona had en daarna vaak nog ziek was met koorts en alles) en gebruiken de Docenten dat als reden om mij ondanks mij prima cijfer gemiddeld/bovengemiddeld bij alle vakken op 2 na dat als reden om mij op mavo te plaatsen. Ik heb dus 3 jaar lang zitten stressen en door ziek zijn is het allemaal voor niks. Daarnaast is het misschien handig om te zeggen dat ik terug naar nederland ben verhuist omdat mijn ouder gingen scheiden op een niet fijne manier… dus ook weer stress. Mijn broer die had daar veel moeite mee en heeft tot de dag van vandaag altijd wel iets van problemen…. zoals rookverslaving, geen slaapritme en heeft hij ook met depressie gezeten. Mijn kleine broertje heeft autisme dus ook soms stressvol voor mij aangezien ik hem soms moet ophalen van locaties als hij een sportdag had of op hem passen als hij naar het winkelcentrum ezv. gaat. Al met een heb ik vaak het gevoel dat vrienden nooit tijd voor me hebben ondanks dat ik weet dat ze strenge ouders of veel sport hebben. 

Ik zit met veel stress, een slecht nachtritme en soms ook emotionele instortingen tijdens een alleen wandeling of s’avonds in bed. 

 

Iemand een idee hoe ik hier mee om kan gaan gewoon voor mezelf… of eigen ervaringen met oplossingen, dan hoor ik het graag.

 

Alvast Bedankt!


3 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hey Dropje,

Uiteindelijk komt het allemaal wel goed denk ik. Soms lijkt met misschien dat iets helemaal fout gaat, maar er is altijd wel iets positiefs aan de uitkomst. Dus ik zou je niet te druk over de toekomst maken!

Als je voelt dat je zo’n instorting krijgt, kan je als je aan het wandelen bent een beetje over de dag gaan nadenken of aan iets leuks/interessants denken. Dat helpt mij meestal wel. Als je in je bed ligt kan je op je rug gaan liggen en je handen op je buik leggen. Als je dan op je ademhaling gaat letten, kan dat ook rustgevend werken.

Tegen de stress kan je misschien af en toe rust nemen om iets leuks/rustgevends te doen. Dat kan alles een stuk lichter maken.

Hopelijk lukt het een beetje!

Groetjes iemand.

Reputatie 1
Badge

Hi

Ik ben ook 14 en had ook vaak last van stress nu heel soms ook wel eens. Het helpt bij mij vaak om even met iemand gesprek te gaan, bijvoorbeeld: familie of een vriend die je kan vertrouwen en vaak hebben scholen ook een vertrouwenspersoon. Ga met hun of iemand anders die je vertrouwd in gesprek zodat je even je hart kan luchten en je hoofd kan leegmaken. Daardoor heb je minder stress en kan je beter in slaap komen en een gezond slaapritme krijgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het overgaat.

Succes!

Jajoh

Reputatie 4
Badge +2

Heehee,

misschien zou je kunnen proberen om je gevoelens op te schrijven? Voor mij heeft dit een paar keer goed geholpen, het klinkt misschien cliché, maar soms kan het helpen.

Oh en voor je niveau, je kan ook altijd kiezen om na de mavo ook de havo te gaan halen! 

Veel succes!

 

-Yodema

Reageer