Uitstelgedrag

  • 1 October 2018
  • 3 reacties
  • 99 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi!

Ik heb altijd de neiging om taken als leren en huiswerk zo veel mogelijk uit te stellen. Meerdere mensen hebben mij verteld dat ik moet gaan plannen. Plannen lukt wel maar me aan mijn eigen afspraken houden niet. Ik weet niet waarom maar ik kan het gewoon niet doen. Ik ben heel erg gestrest en ongelukkig. Ik kan eigenlijk alleen maar in bed liggen en een beetje door sociale media scrollen. Ik heb het gevoel als of ik me 24/7 verveel. Alles kost me heel veel moeite. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hebben jullie ervaring hiermee?

Thanks!

3 reacties

Heyy @Aza ,
Ik heb dat ook wel soms. Ik heb mij oplossing gevonden door naar huiswerkbegeleiding te gaan. Huiswerkbegeleiding helpt echt enorm bij mij, daar moet je voor 2 uur (met een paar pauzes) nergens anders op focussen dan het maken van huiswerk of het leren van toetsen. Ook moet je van tevoren je telefoon inleveren. Misschien kan jij zoiets ook proberen?

Ik zou eerst beginnen met niet aan je telefoon te zitten terwijl je huiswerk maakt.
Vervolgens moet je bij jezelf denken "mijn huiswerk moet ooit wel eens af raken, dus het is beter om het nu af te maken dan op een nog onbepaald tijdstip"

Veel succes verder!
xxxDini
Hoi Dini!

Dankjewel voor de tips! Ik ga al naar een soort van huiswerk begeleiding (het is meer een huiswerk klas). Ik doe dat nu 5 uur per week (1 uur is 40 minuten). Dit helpt mij wel. Bij ons op school is dit verplicht. Ik heb een hele oude telefoon die nauwelijks opslagruimte heeft dus ik word niet zo snel afgeleid door mijn telefoon maar eerder door mijn laptop. Het probleem is dat ik mijn werk ook op mijn laptop moet maken. Ik gebruik nu iets die een aantal sites blokkeert. Dat helpt mij meestal om te focussen. Toch heb ik moeite om thuis te beginnen aan mijn werk. Ik weet dat het afgemaakt moet worden maar ik kan gewoon niet beginnen omdat ik uitgeput en gestrest ben. Weet iemand hoe ik daar mee om kan gaan? Of heeft iemand tips om te focussen?

Gr. Aza
Hey Aza,

Vreselijk herkenbaar. Meestal heb ik een huilbui en paniekaanval nodig om de volgende dag te kunnen beginnen. Mijn concentratie komt altijd op het verkeerde moment. Of dat is iets wat ik mezelf wijs maak... Kan natuurlijk ook.

Mij helpt het wel om aan die stress te denken. Dan krijg ik bijna spontaan een paniekaanval en begin ik maar. Zoals Dini al zei, het moet ooit eens af.

Ik ga zelf niet naar huiswerkbegeleiding of huiswerkklas, aangezien het thuis gewoon rustiger voor mij is. Al denk ik wel dat het een goed initiatief is.

Probeer thuis je bureau zo leeg mogelijk te laten en leuke dingen ver weg te leggen. Zo heb ik altijd wel wat jongleerballetjes op m'n kamer liggen en als ik dan hulpeloos rondjes draai op m'n bureaustoel zie ik ze liggen. Ja, dan moet ik gewoon eventjes... Dus ja, je ziet al, dat werkt niet.

Verder kan het misschien helpen van je standaard bureau af te wijken. Leren gaat bij mij goed als ik loop / sta / op een yoga bal heen en weer hops. Soms gaat 't zelfs een stuk beter als ik jongleer :8 In ieder geval is zitten soms niet de beste houding voor concentratie.

Maak je planningen reƫel. Op gegeven moment stapelt al het werk zich op, maar die berg is niet bevordelijk om te beginnen. Neem KLEINE stapjes. Zo valt het te overzien en ben je eerder geneigd te beginnen. Misschien kom je zo in een flow.

Ik hoop dat je hiermee iets geholpen bent,
Gr. Pin

Reageer