Suicide (tips om vriendin te helpn)

  • 29 January 2018
  • 2 reacties
  • 132 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Dit keer gaat het njet over mij, ik denk dat een vriendin van mij suïcidaal is, maar ik weer niet wat ik moet doen. Haar ouders weten het (denk ik) en nog een vriendin, maar de rest niet, wat moet ik doen?

2 reacties

Praat erover.
Met haar en met anderen, want ik denk niet dat slechts één persoon haar kan helpen.
Hoi,

Het lijkt me inderdaad verstandig om met haar te praten. Vertel dat je je zorgen maakt, dat je er voor haar bent en dat je wilt helpen waar dat kan. Luister naar je vriendin. Zij weet het beste hoe je haar kunt helpen en zij is ook de enige die kan bevestigen of ze daadwerkelijk suïcidaal is.

Standaard dingen die je beter wel en niet kunt bij suïcidale/depressieve vrienden zijn:
-Luister en vertel dat je er voor hem/haar bent. Vaak is dat al een hele steun!
-Doe zo min mogelijk achter haar rug om. Als ze in gevaar is, altijd hulp inschakelen, maar als het niet per se hoeft, praat er dan met haar over.
-Probeer jouw zorgen zo min mogelijk met haar te delen. Ze heeft het al zwaar, dus jouw zorgen erbij zijn niet heel prettig.
-Forceer haar niet om dingen te zeggen/doen. Doe het op haar tempo.

Je kunt ook eerst informeren bij die vriendin waarvan je denkt te weten dat ze het weet.

Succes en sterkte!
Gr. Pin

Reageer