Vraag

Stress, heel veel stress

  • 25 January 2023
  • 20 reacties
  • 252 Bekeken

Reputatie 7
Badge +15

Hi, 

ik heb nog nooit wen tipic geopend over een probllem, van mijzelf maar ik wil dit even delen, en misschien tips krijgen op hiermee om te gaan…

 

zoals sommige van jullie weten ben ik een meisje, op een gymnasium, ik hebb de lat altijd al erg hoog geled voor mezelf, maar sinds ik weet dat ik hoogbegraafd ben,. Vindt ik dat ik nog beter moet presteren, ik heb voor mezelf een “lijst” gemaakt hoe hoog ik voor elk vak moet staan

( voor natuurkunde 8,5 of hoger….. voor frans 7 of hoger, voor wiskunde 9 of hoger ect.) 

 

wat je echter wel begrijpt, is dat dat steress vol is, ik ben eiglekijk helemaal niet teverden met een 7, (had ik 2 wkn geleden, en toen moest ik daarna van mezelf eigelijk minimaal een 9 halen…) ik heb ontzettend hard heleerd voor dat proefwerk daarna (beide voor hetzelde vak) en heb toen een 9,7 gehaald…. 
 

 

je kan zeggen dat ik blij ben met mijn cijfers, maar eidelink *eigelijk* ben ik helemaal niet blij, ik doe nooit meer iets voor mezelf, ik sport ook 9 a 10 uur in de week, zit in de leerlingen raad, schaak club, debat klas, en natuurkunde groep én toneel club…. 
 

ik vindt dit echter veel te veel, maar ik wil niks veranderen (althands ik bedoel, ik wil nergens mee stoppen, ik wil alles blijven doen….) maar, zo red ik het allemaal nie meer …..  ik slaap veel te weinig, en merk dat ook, ik heb het constand koud, op het tennisveld kán ik gewoon niet meer, en ik voel me zo leeg, ik heb nauwelijks meer trek, maar had al ondergewigt, dus weet wel dat ik moet eten, maar, ik trek het niet meer….. 

 

heeft iemand tips?! Ik waarder het enorm! 
 

lfs, Mij_Niet_Gezien 


20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Nee geen dyslexy, ik kan gwn niet typen op en telefoon, met doe *die klijnen toetsen.  ;) 

 

 

Mij_Niet_Gezien 

 

ik zal proberen het morgen met mijn moeder te bespreken… dankje

Reputatie 7
Badge +17

Dat lijkt me een goede beslissing. 2 uurtjes vrije tijd is beter dan geen vrije tijd.

Reputatie 6
Badge +4

Hey,

Ja, zoals hierboven ook al gezegd, praten is wel, in bijna elke situatie, de (soms enige én) beste oplossing in een situatie. Praten met vrienden, ouders/familie, een vertrouwenspersoon e.d.

 

Maar ik vraag me wel af hoe dit opeens is ontstaan nádat je weet dat je hoogbegaafd bent?

Volgensmij nadat Mij_Niet_Gezien wist dat zij/hij/het/… hoogbegaafd is, voelt het (wat ik zelf dan heb), alsof je meteen ‘de beste’ moet zijn in alles, meer voor jezelf, maar ook voor anderen, als ze ten minste weten dat je hoogbegaafd bent, of je wilt gewoon laten zien dat je ‘het kan’. Of ik begrijp de vraag verkeerd, kan ook haha.


Maar ik had eerst zelf, op de basisschool en in de eerste hoge verwachtingen van mezelf, totdat ik erachter kwam, dat ze me als niet meer of minder gaan zien, of anders gaan ‘aanpakken’/aanspreken e.d.

Dus toen ging ik zelf maar gewoon 6en en 7ens halen, zonder te leren, maar dat is wel iets anders op het gymnasium, gok ik zo😅.

Maar misschien voor jezelf een beetje opschrijven/overtypen, wat je daadwerkelijk wilt halen, wat reël gezien haalbaar is (zonder daadwerkelijk erover te stressen enzo), en wat je ‘moet’ halen, voor bepaalde vakken.

Als je nu 8ens en 9ens staat, wil je dat misschien zo houden, maar is beter om te kijken, wat voor nut dat heeft, ookal blijft die ‘druk’/perfectionisme er wel. Ik herken het zelf ook, dusja haha. Het blijft gewoon lastig, het blijft een beetje puzzelen, of gewoon hopen dat het een beetje weg-ebt als het ware. Ik hoop het voor je, echt waar!


lollystok

Reputatie 7
Badge +15

En hoe gaat Nederlands op vwo niveau dan? Heb je daar ook die verwachtingen?

Ja….. 8. Of hoger….. sta nu 8.3 ….. dus dat is “prima” 


Ik ga kijken of ik het er straks met m’n moeder over kan hebben. 

Hi ik had besloten toen ik dit eerder had om het samen met mijn een vertrouwings persoon besproken ondanks dat mijn ouders zo streng zijn vonden ze mijn beslissing okay, dat ik mijn lijstje wat lager zou zetten of helemaal weg doen

Mijn ouders zouden dat we ok vinden, heus, maa… ik niet… 


 

weer bedankt voor de antwoorden. 
 

Mij_Niet_Gezien 

Lieve schat. Kijk jezelf eens goed in de ogen. En vraag je af waarom dat meisje in de spiegel, die al laat zien dat ze heel goed is in veel dingen, zo ontzettend streng is voor zichzelf. Vraag haar eens wat het leven minder zou brengen als er hier en daar heel iets af mocht? Zou ze diep ongelukkig worden? Ik vermoed van niet want dat meisje in én voor de spiegel wil dat heel graag en weet stiekem het antwoord al ☺ nu moet ze het zichzelf alleen nog hardop zeggen en gunnen. En let maar eens op, live cán still be beautifull !

Sjammetje xxxxx

Reputatie 7
Badge +17

Ik zou je eigenlijk toch aanraden met een activiteit te stoppen. Of wat minder te gaan sporten. Op deze manier rust je nooit goed uit, vooral niet als je ook nog slecht slaapt. Je staat altijd aan op zo’n manier en dat is niet gezond, maar dat heb je zelf ook wel in de gaten denk ik.

Met graag goede cijfers willen halen is natuurlijk niks mis, maar wat heb je daaraan als je straks ziek of met een burnout (kinderen kunnen dat ook krijgen) thuis zit?

Het lijkt er op dat je nu ongelukkig wordt van dingen die juist leuk zouden moeten zijn en dat is zonde.

Reputatie 7
Badge +15

Hoi, 

Het gaat best slecht…. Eigelijk lukt het me nauwelijks om echt vrijetijd te hebben…. Het is ook zo druk;( 

 

Vnavond heb ik gesprekken op school… nu wil mijn moeder dit met m’n mentor bespreken … HEEL FIJN!! Iemand… tips dat ze dat NIET doet, ik heb echt HELEMAAL geen zin in al dat gezeur…. 
 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 1
Badge

Hi, 

ik heb nog nooit wen tipic geopend over een probllem, van mijzelf maar ik wil dit even delen, en misschien tips krijgen op hiermee om te gaan…

 

zoals sommige van jullie weten ben ik een meisje, op een gymnasium, ik hebb de lat altijd al erg hoog geled voor mezelf, maar sinds ik weet dat ik hoogbegraafd ben,. Vindt ik dat ik nog beter moet presteren, ik heb voor mezelf een “lijst” gemaakt hoe hoog ik voor elk vak moet staan

( voor natuurkunde 8,5 of hoger….. voor frans 7 of hoger, voor wiskunde 9 of hoger ect.) 

 

wat je echter wel begrijpt, is dat dat steress vol is, ik ben eiglekijk helemaal niet teverden met een 7, (had ik 2 wkn geleden, en toen moest ik daarna van mezelf eigelijk minimaal een 9 halen…) ik heb ontzettend hard heleerd voor dat proefwerk daarna (beide voor hetzelde vak) en heb toen een 9,7 gehaald…. 
 

 

je kan zeggen dat ik blij ben met mijn cijfers, maar eidelink *eigelijk* ben ik helemaal niet blij, ik doe nooit meer iets voor mezelf, ik sport ook 9 a 10 uur in de week, zit in de leerlingen raad, schaak club, debat klas, en natuurkunde groep én toneel club…. 
 

ik vindt dit echter veel te veel, maar ik wil niks veranderen (althands ik bedoel, ik wil nergens mee stoppen, ik wil alles blijven doen….) maar, zo red ik het allemaal nie meer …..  ik slaap veel te weinig, en merk dat ook, ik heb het constand koud, op het tennisveld kán ik gewoon niet meer, en ik voel me zo leeg, ik heb nauwelijks meer trek, maar had al ondergewigt, dus weet wel dat ik moet eten, maar, ik trek het niet meer….. 

 

heeft iemand tips?! Ik waarder het enorm! 
 

lfs, Mij_Niet_Gezien 

Hey hallo, ik ben zelf hoogbegaafd, beelddenker en hoogsensitief… ik zou niet te veel op de vork nemen want als je hoogbegaafd ben ben je eig bijnaaltijd automatisch ook gelijk beelddenker en als je dat bent denk je 32x zoveel na, ik kan natuurlijk niet gaan zeggen dat je dat of dat en dat moet laten vallen maar ik zou ook even de tijd nemen om te rusten. Je hebt 3 vakken (van soort mood) groen: Alles gaat super goed (bijna) niks om over te klagen.

Oranje: je moet iets rustiger aan gaan doen maar nog wel dingen blijven doen alleen bijv. iets minder lang, je moet uitkijken dat je dan niet in rood komt.

Rood: je moet echt even rustig aan doen en alleen maar leuke dingen doen.\

 

miss kan je naar een coach gaan? ik zit zelf ook bij een coach en die legt alles uit en nu eet ik al  vee beter wat ik bijv. moet doen als ik in “rood” zit.

 

je kunt t!

 

Reputatie 7
Badge +15

Ik heb het met mijn moeder besproken. 
vannavond, het was een lang gesprek; maar kort samengevat; wil ze eigelijk dat ik (de komende tijd) 2u minder ga sporten, of een buitenschoolse activiteit “laat vallen” maar.. ik weet niet of ik dat wel wil, ja tuurlijk, ik wil minder stress, en gewoon “een normale bedtijd hebben, dus niet een van 3u snachts” maar…. Hoedan?! Ik bedoel, opzich zijn al die extra groepjes op school wel leuk, en sporten doe ik ook graag, ik sport al 6 u minder sins de middelbare ( eerst 16u p/w) … en het is ook lastig, ik weet niet… waarschijnlijk zou ik in die vrijetijd gewoon huisw. Maken, dus schiet ik er niks mee op…! Iemand tips?! Ik weet gewoon even niet hoe ik het voor melkaar moet krijgen. 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +17

Kan het zijn dat je een beetje bang bent voor vrije tijd en ‘niets doen’? Daar lijkt het namelijk wel op. 

Je moet jezelf eens afvragen of al die buitenschoolse activiteiten belangrijker zijn dan je gezondheid.

Zoals ik al zei, als je zo doorgaat zit je er straks helemaal doorheen en dan kun je niks meer.

Reputatie 7
Badge +15

Hoi allemaal, 

ik heb vandaag besloten (tijdelijk) te stoppen met mijn kunst-lessen…  (2 u in de week)  

 wel moet ik dan proberen geen hw te maken ….;)

 

Verder binnekort Gesprekken op school

(aanstaande dinsdag) evt.

M’n moeder wilde het daar evt bespreekbaar maken ….  ( HEEL FIJN 😕) 

nouja, dankjewel voor jullie reacties , ik hoop, dat (ookal zijn het maar 2u extra ) dit wel kan zorgen voor (iets) van vrije tijd

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Mij_niet_gezien,

ik vind het goed van je dat je gelijk actie neemt en ‘ook al zijn het maar 2 u’ zoals je zelf zegt, het is het begin van verandering.

Je kunt nu kijken of het werkt en voldoende is, of dat je (later) nog iets anders wilt doen….

 

Gr.MickeyMouse

 

Badge

Hi ik had besloten toen ik dit eerder had om het samen met mijn een vertrouwings persoon besproken ondanks dat mijn ouders zo streng zijn vonden ze mijn beslissing okay, dat ik mijn lijstje wat lager zou zetten of helemaal weg doen en focussen op wat je later wil en wat daar bij past sommige sporten vind je wel leuk maar om wat minder sporten te hebben is ook leuk want dan kan je meer focussen op die doe op de vakken die je niet interesant vind ook niet te veel je best want dat gaat tenkoste van je echte talenten

Hoop dat dit helpt:)

Reputatie 7
Badge +19

Bespreekbaar maken op school of thuis.

En die hoge verwachtingen van jezelf zijn echt zo onnodig! Maar ik vraag me wel af hoe dit opeens is ontstaan nádat je weet dat je hoogbegaafd bent?

En even een vraag… heb je dyslexie?

Reputatie 7
Badge +19

En hoe gaat Nederlands op vwo niveau dan? Heb je daar ook die verwachtingen?

Reputatie 7
Badge +15

Hi, m’n moeder komt zo thuis van werk, iemand enig idee hoe ik erover kan beginnen?! 
 

Dankjewel @Sjammetje , voor je lieve antwoord… 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +14

 Hoi @Mij_niet_gezien  ,

Goed dat je het erover gehad hebt thuis en ik snap  dat het even omschakelen is. Misschien kan mijn verhaaltje erbij helpen.

ik plan mijn agenda nooit helemaal vol…..dan heb je ook tijd voor andere dingen…..

In principe doe ik de eerste paar uur als ik uit school kom niks, nou ja, iig plan ik die niet vol.

Soms moet je ff naar de kapper of is er onverwachts iets, maar in principe is die tijd voor sporten/ontspanning met vrienden of alleen en zulke dingen, maar ik kan er makkelijk mee schuiven, zeg maar.

Even vooruitlopend op de rest van het verhaal waarin ik schrijf dat je een ‘uitwijkmogelijkheid’ moet hebben om te kunnen schuiven als je onverwachts tijd tekort komt is het niet handig om de middag te beginnen met leuke dingen doen, maar ik doe dit al zo lang dat het voor mij werkt en bovendien kan ik natuurlijk altijd beslissen om na school wel gelijk aan mijn huiswerk ofzo te beginnen.

Natuurlijk zijn er dingen die je af moet spreken, bijvoorbeeld als je met iemand anders gaat tennissen, maar er zijn vast dingen die je leuk vindt en nu nog ingepland hebt staan, die je kunt doen op tijden dat er ruimte is in jouw agenda. Het zal wel even wennen zijn voor jou, maar voor mij werkt het.

Voor school werk ik vaak vooruit, dus kom eigenlijk nooit in tijdnood. Ik let goed op in de les en meestal weet ik waar de les overgaat, dus is het eerder een herhaling dan dat ik het voor het eerst hoor. Voor de meeste andere leerlingen is de stof dat niet en dan letten ze de helft van de tijd ook nog eens niet op….zij moeten thuis nog alles lezen/leren en ik ben al klaar als ik van school kom

 

Ik zeg niet dat jij het verkeerd doet, maar misschien kun je je aanpak een beetje aanpassen.

 

Een halve of hele nacht doorleren doe ik sws niet. Bij lang doorleren neemt je concentratie af en je neemt per uur minder op. Ik ga dan gwn slapen en miss een half uurtje eerder opstaan om nog wat dingetjes die zijn blijven liggen door te kijken. Ik vertrouw op mijn basiskennis en door rustig te blijven kan ik een toets beter maken dan dat ik ga denken van oh jee, ik ben de helft vergeten te leren en die eerste vraag snap ik ook al niet.

Ik maak altijd eerst de vragen die ik weet en pas daarna vragen waar ik wat langer over moet nadenken. Die punten heb ik dus al binnen. Je kunt de makkelijke vragen tot het laatst bewaren (dat is ook een strategie), maar als je dan in tijdnood komt heb je èn die lastige vragen niet helemaal kunnen maken, maar ook die makkelijke niet….dus zeg het maar, wat is handigste om te doen. Bovendien kom je soms ook  op ideetjes voor antwoorden door andere vragen die verderop in je toets staan. Soms gaan een aantal vragen over eenzelfde onderwerp en helpt dta, ook al staat het antwoord er niet letterlijk in.

Wat ik verder wel eens doe is dat ik soms formules of ezelsbruggetjes onthoud en zonder één vraag gelezen te hebben schrijf ik die al op mijn antwoordenblad. Dan weet ik zeker dat ik die niet ga vergeten of door elkaar halen. Misschien heb ik ze uiteindelijk niet nodig voor het maken van die toets, maar die 2 minuten die het gekost heeft om ze op te schrijven waren het wel waard voor als ik ze wel nodig gehad zou hebben.

Zo zijn er vast wel meer trucjes te bedenken die voor jou kunnen werken.

Ik moet van mezelf ook niet een 10 voor alles halen. Dan haal ik maar eens een keertje een 7 ofzo, big deal.

Ik vind het ook belangrijker om de stof te begrijpen en dat je weet hoe je die toe moet passen, dan dat ik elk detail weet. Dit geldt met name voor exacte vakken waar je dingen ook logisch kunt beredeneren.

Ook al weet ik een antwoord op een vraag niet/niet precies. Ik schrijf altijd iets op, noem een formule of iets waarvan ik denkt dat het ermee te maken heeft. Het kan je zomaar een gedeelte van de te behalen punten opleveren.

Dus aan de ene kant efficiënter leren en aan de andere kant efficiënter toetsen maken.

Kijken wat haalbaar is en waar je tevreden mee kunt zijn. Stel je doelen niet onnodig hoog.

Dan blijft er vast meer tijd voor die leuke dingen die je ernaast wilt doen over.

Misschien moet je hier en daar iets schrappen of uitspreiden over een langere tijd. Al die groepjes op school niet tegelijk, maar het ene jaar/trimester dit en het andere dat. Ik snap dat dit niet altijd kan, maar zoals het nu gaat is het teveel voor jou.

Maak een soort prioriteiten lijstje en zet alleen die dingen in jouw agenda die je echt moet spreken. Dan ruimte voor dingen met een iets lagere prioriteit enzovoort.

Mocht je veel huiswerk hebben of tijd nodig hebben voor dingen met een hoge(re) prioriteit dan houdt dat in dat je dingen met een lagere prioriteit schrapt. Je hebt dat soort van, van tevoren met jezelf afgesproken dus hoef je daar ook niet lang meer over na te denken.

Je zou in je agenda met verschillende kleuren kunnen werken, rood voor de belangrijkste, dan oranje voor die je eigenlijk ook wel wilt doen en groen voor dingen die je wel zou willen doen als er tijd voor is.

Probeer elke dag sws wat ontspannende dingen in te plannen en als het kan ook iets groens, al is het maar een half uurtje. Dan heb je of iets leuks omdat er tijd voor is of geen stress als je iets groens niet kunt doen die dag.

Does this make sense?

Het is maar een idee, misschien zit er iets tussen wat jou op een goed idee heeft gebracht.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +15

dankjewel mickey mouse, 

Misschien is dat kleurtjes idee wel goed… 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 5
Badge +4

@Mij_niet_gezien heb je toevallig een oude se🤣ik heb een oude 6s😅😍

Reputatie 7
Badge +15

-onnodige quotes verwijderd- 

Nee, een 11, (of 10 idk) ik had eerst een 8, nu helaas geen thuisknop meer….

 

Mij_Niet_Gezien 

Reageer