Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18
Vraag

Stoppen met snijden

• 24 maart 2016
  • 3 reacties
  • 1225 Bekeken

Hooi.
Ik ben een tijdje gestopt met snijden. Nu ongeveer een maand. Maar ik kan het niet meer tegen houden. Ik heb t al tegen vrienden gezegd, die zijn dan 1 dag heel erg bezorgd en ze hebben daarna niks meer gevraagd over hoe het met me gaat. En tuurlijk ik snap best ik kan hun niet dwingen om alleen met mij bezig te zijn maar ik kan het niet alleen. Het is echt een wonder dat ik het heb verteld wamt dat heb ik echt pas na maanden gedaan. En uiteindelijk dacht ik ik doe het niet meer en ik heb het sindsdien niet meer gedaan. En ik voelde me niet beter en ik dacht bij mezelf het komt wel goed het wordt makkelijker.
Maar dat wordt het niet het wordt elke dag zwaarder elke dag wil ik liever snijden. En ik heb alles geprobeert wat er op internet staat. Maar dingen zoals tekenen met spullen gooien of in ijs knijpen werken niet. Het brand niet je krijgt gene littekens je ziet geen bloed. En toen las ik je kan met elastiekjes schieten dus ik dacht dat ga ik maar proberen want als ik nu niet iets ga doen ga ik snijden en als ik begin kan ik niet meer stoppen. Dus ik ging met elastiekjes schieten en dat is niet hetzelfde ik bleef maar doorgaan ik kon niet meer stoppen. Maar toen ik de volgende dag op school kwam en je komt daar aan met een arm vol blauwe plekken besef je ook dat dit niet de oplossing is.
En ik wil niet beginnen met snijden ik kan dan ook niet meer stoppen. Maar ik heb t al tegen twee mensen gezegd en ik weet ik ben koppig maar ik ga het niet tegen mn ouders zeggen ik ga niet met andere praten. Maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen ik ben iedere dag huilen en denken aan snijden helemaal zat.
Maar ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen.

Xxx

3 reacties

Heyy,
Wat naar dat je niet meer kan stoppen zeg... Ik zat een tijdje na te denken over wat je schreef en ik wist in eerste instantie niet wat ik kon schrijven. Maar ik wil je wel helpen!! Je zegt dat je met niemand wil praten.. Ik wil eigenlijk heel graag met je praten omdat ik eerder ook al mensen heb geholpen. Helaas mag ik mijn nummer hier niet geven... Ik heb nog wel een ideetje voor wat je kan doen: Probeer als je aan het snijden of iets anders vervelends denkt, je ogen dicht te doen en een blauwe lucht met wolken voor je te zien. Dan bedenk je bij jezelf dat je je gedachtes uit je hoofd trekt en ze op een wolkje gooit. Het waait, dus de wolk neemt al je gedachtes mee. En als ze dan weer terugkomen, zet je ze gewoon opnieuw op een wolkje. Als wolkjes niet werken kan je het ook met blaadjes in een stromend riviertje doen. Dit is een oefening die ik zelf ook heb gedaan bij therapie en voor mij hielp het heel erg.

Ik wil je graag verder helpen, maar ik weet verder niet wat je bezighoud. Als je andere tips of vragen hebt, help ik graag
xx me
Dankje voor je reactie. Ik zei inderdaad dat ik met niemand wilde praten dit klopt niet helemaal ik wil bijvoorbeeld niet met ouders enzo praten maar in een chat zoals hier vind ik het niet erg.

Maar over de dingen die me bezighouden. Tja het is best veel. Ik heb al sinds ik heel klein ben het gevoel dat ik een buitenstaander ben. Tuurlijk ik had wel een groepje vrienden waar ik mee afsprak maar ookal was ik met mensen voelde ik me een buitenstaander. En vroeger kon ik dit makkelijker wegdoen ik was er niet zo heel erg mee bezig soms wel maar niet zo vaak. Maar hoe ouder ik wordt hoe erger dit wordt. En ja het werd zo erg dat ik heel erg veel zelfhaat ging creëren. Maar eers wist ik niet hoe ik hier mee om moest gaan en ik had wel eens gelezen over snijden en ik probeerde het en ik voelde me toen wel beter. Maar de volgende dag niet ik had maar een mini krasje gezet, maar ik schrok zo erg van dit gevoel dat ik het heel lang niet meer deed.
En later toen dit gevoel kwam had ik een jongen ontmoet die wel een paar jaar ouder was maar hij was een soort afleiding ik kon met hem praten ik vertelde niks van het snijden ofso maar gewoon over mn dag school en dat soort dingen. En later toen ik gevoelens voor hem kreeg en hij dit hoorde praatte we helemaal niet meer. En toen ging het echt fout ik begon nu wel met snijden en ik dacht alleen maar ik haat mezelf niemand maakt het iets uit en dat soort dingen. En in het begin had ik het nog wel een beetje van omg wat heb ik gedaan maar dat werd minder en ik had geen spijt meer de volgende dag en het snijden was fijn en het werd steeds meer en meer.
Toen ontmoete ik een jongen via instagram en ik kende hem helemaal niet maar mijn leven boeiende me helemaal niks dus ik sprak met hem af. Het snijden was toen ook gestopt. Toen ik ging afspreken is er niks gebeurd maar ik heb toen heel veel gezeik gehad met mn ouders. En ik wist het savonds niet meer en ik had contact verbroken met die jongen. En snijden hielp wel maar ik wilde echt niets meer voelen dus begon ik die avond te drinken en heb mezelf haast in een coma gezopen. Nu heb ik daar erge spijt van gehad en heb ik dat niet meer gedaan. Maar ik ging wel verder met snijden. En nu met de gedachtes over die jongen, drank, zelf haat en vooral leegte in mij.
Maar we zijn nu maanden verder en ik zit niet meer met die jongen maar ik heb nogsteeds zelfhaat.
Ik had dat tegen 2 vriendinnen verteld en die hebben niets gedaan. En ik wilde ook zeker niet dat ze naar mn ouders zouden gaan ofso maar misschien gewoon ff vragen hoe mn dag was.
Maar aangezien ik ook onzeker ben en me altijd een buitenstaander voel ja dan voel ik me toch snel alleen en het voelt alsof niemand om me geeft. Ik weet dat dit niet zo is echt waar maar dat is hoe het voelt.
Maar nu ik gestopt met snijden voel me erg alleen, heb ik veel zelfhaat en is er een soort leegte in me die ik eerst vulde met snijden..
Heyy,
Heb je mijn oefening al geprobeerd?? Ik hoop dat dat iets helpt... Zoals ik al zei zou ik je heel graag een op een willen spreken via app ofzo, maar ja...

Om te beginnen moeten we de leegte vullen. We pakken het probleem dan niet bij de oorsprong aan, maar laten we dit eerst proberen. Ik dacht eraan om iets te zoeken voor je leegte. Er is iets dat je mist en ik denk dat het liefde is. Liefde om te krijgen. Die kan je ook aan jezelf geven. Je moet het niet aan andere vragen, want dan word je vroeg of laat in de steek gelaten. De meeste weten niet hoe ze om moeten gaan met iemand die zichzelf niet leuk vind. Dat vinden ze raar, omdat ze het zelf niet hebben en je kan het je ook niet echt voorstellen. Waarom je dan wel naar mij kan luisteren? Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb me niet gesneden, maar ik heb mezelf ook een tijd gehaat. Niks was goed, niemand vond me leuk en ik deed alles fout. En zo te lezen zit jij in hetzelfde schuitje. Ik heb het beholpen met liefde. Liefde van een ander, en dat heb ik geweten... Ik kreeg een super lieve vriend die zei dat alles aan mij mooi was. En nu is hij weg... Maar ik heb nog mijn psychologe waar ik mee praat en ondertussen sta ik op eigen benen. Dus al wil je het niet... Ga heel stiekem is nadenken over een psycholoog, of iemand anders die je vertrouwd. Het helpt echt! En als je denkt dat een psycholoog je uitlacht, of naar je ouders stapt, of je laat zitten heb je het fout... En je bent echt niet meteen een gek als je met iemand gaat praten... Je kan alleen niet met iemand anders praten die je begrijpt...

Ik ga je tot niks verbieden ofzo, maar ik deel mijn ervaringen en hoop je hiermee te helpen. Verder met het plan..!! Je mist liefde, en dat kan je ook aan jezelf geven. Ga eens voor de spiegel staan en vertel jezelf hoe je dag was. Wat je minder leuk vond, wie aardig was en wie de stomste outfit van de dag had. En daarna kan je jezelf vertellen over wat jij allemaal goed hebt gedaan. Daarna wil je jezelf vast ook vertellen wat je fout hebt gedaan, maar doe dat dan voor de goede dingen. Streep ze tegen elkaar weg, maar zorg dat je altijd een goede overhoud. Of misschien wel twee, of drie. Wat je ook kan doen, is een mailtje naar jezelf sturen. Daarin kan je alles zeggen en doen. Je kan zelfs jezelf vragen om wat te gaan drinken op een terrasje! Laat je fantasie op vrije loop en doe alles waar jij je fijn bij voelt.

Als dit niet werkt, of je meer tips wil, help ik graag!! We kunnen ook verder gaan en de oorzaak van het snijden aanpakken, maar daar moet je heel veel moed voor hebben en daar kan ik je niet heel goed mee helpen omdat je dat vooral zelf moet doen. Ik hoop wat van je te horen en ik zou graag horen of mijn tips helpen!

xx lotje

Reageer