spijt schoolkeuze (ongelukkig) wat nu?

  • 9 September 2019
  • 2 reacties
  • 221 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyy,

Mijn naam is Sanne en ik zit nu in havo 4. Vorig jaar ben ik geslaagd voor vmbo-tl en heb ik met tegenzin besloten havo te doen. Helaas is dit niet hetgene wat ik wil. Ik ga verder niet te veel uitleggen over hoe dit gekomen is, maar laten we het erop houden dat ik pas na de sluiting van het inschrijf moment een idee had van wat ik wou en dat ik daardoor gedwongen naar de havo moest, omdat ik daar wel al voor ingeschreven stond. Nu is het zo dat ik best ongelukkig ben hier. Elke dag ga ik verdrietig naar school toe en heb ik geen idee waarom ik er zit. Ik hou van leren en ik hou van een uitdaging, maar alsnog ben ik echt ongelukkig hier op school. Daarnaast voel ik me ook alleen en tja dit in combi met het wat anders willen maakt me echt ongelukkig. In het verleden heb ik een depressie gehad en nu ben ik dus ontzettend bang dat ik een terugval ga krijgen. Het gaat nu namelijk al slechter met me. De opleiding die ik wil gaan volgen maakt me zo ontzettend blij. Ik heb letterlijk nog nooit gehad dat ik zo ontzettend enthousiast ergens over ben.

De opleiding die ik wil gaan volgen is de vooropleiding van de politie (ROC handhaver toezicht en veiligheid met keuzedeel politie) (MBO 3/4) Daarna wil ik gaan proberen om naar de politie academie te gaan. Ik ben al bij een open avond van de politie geweest. En echt ik was nog nooit zo geïntereseerd in een beroep. Ik vond het zelfs jammer om naar huis te gaan ook al zat ik er al 2 uur. In november ga ik naar Amsterdam om dan te kijken wat ik precies van de vooropleiding vind. Maar diep van binnen weet ik al dat dit het 100% is.

Nu zit ik dus echt in de knoop met mezelf. School is net begonnen en ik ben nu al ongelukkig. En zit ik vast op een plek waar ik niet wil zijn. Het denken aan de politie opleiding maakt me oprecht verdrietig omdat ik dat gewoon zo graag wil, terwijl ik ergens anders zit.

Ik heb geen flauw idee hoe ik dit jaar leuk kan maken. Aangezien het voor mij al vrijwel zeker is dat ik er na dit jaar mee ga kappen (als het niet eerder kan)

Moet ik zo snel mogelijk erover gaan praten met mijn mentor, ouders en kijken naar wat de mogelijkheden zijn? Of moet ik dit jaar gewoon met moeite en pijn zien af te ronden?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen!

~Sanne

P.s: mijn ouders weten er al een beetje vanaf, maar vinden dat ik het de tijd moet geven. Mijn oma zei zelfs dat ik dit jaar gewoon moet afmaken en later ook havo 5. Zodat ik tenmiste een havo diploma heb. (Ze moesten is weten hoe ongelukkig ik me daadwerkelijk voel en dat een jaartje afmaken niet heel erg makkelijk is in deze situatie)

2 reacties

Hee, Sannetje!
Dus wat ik begrijp is dat je nu bezig bent met Havo 4 en dat je liever op dat moment bezig zou zijn met de politieopleiding correct?
Ik heb ook een tijd gehad dat ik met verdriet naar school ben gegaan omdat dingen niet gingen op de manier dat ik zou willen, waarschijnlijk andere reden dan jou, maar je snapt het concept. Ik heb daar net zoals jou met mijn ouders over gepraat en dat hielp heel erg, maar ik vertelde ook hoeveel verdriet ik er aan had en jij zegt dat hun niet weten dat je daar ongelukkig voelt. Als je ouders dat weten kunnen ze je ook meer helpen. Niemand maar ook niemand zou een heel jaar ongelukkig naar school moeten gaan! Dus ja ik raad zeker aan om met je mentor, of schoolleiding dit te bespreken en je iets proberen te regelen. Anders zou je later spijt kunnen krijgen dat je nooit het hebt geprobeerd. Ik hoop dat ik je hiermee help en dat je een manier kan vinden om vrolijk naar school te gaan dat hoop ik echt! Als je wil kan je me op de hoogte houden via hier dat is geen probleem voor mij. bye! 😃
Heel erg bedankt voor je berichtje @AmsterdamGirl

Het klopt inderdaad dat ik nu liever de politieopleiding volg. Ik heb dan nu ook besloten om er zo snel mogelijk met mijn mentor Over te praten en met mijn ouders. Vandaag was eigenlijk een prima dag op school, maar bij elke les vraag ik me gewoon oprecht af wat ik er doe. En blijft mijn ongelukkigheid hangen. Ik heb nergens zin in en mijn motivatie ligt niet ontzettend hoog. Wel baal ik ervan omdat ik de havo graag zou willen afmaken en omdat ik het zonde vind om het weg te gooien. Maar aan de andere kant kan ik altijd terug naar de havo. Blijkt het mbo het niet te worden. Dus goed ik denk dat het erover praten mijn beste optie is en dat zal ik dus ook doen!

~Sanne

Reageer