Vraag

Snijden, doorzetten of afkappen?

  • 16 March 2018
  • 2 reacties
  • 147 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi,

Dit is misschien alleen een vraag voor mensen die te maken hebben gehad met angststoornissen, depressie en snijden. :)

Ik heb met een vriend afgesproken een week niet te snijden.
Ik zit op dag 4 maar zins 2 dagen heb ik last van stress, paniekaanvallen, hoofdpijn, misselijkheid, rillingen over mijn hele lichaam.
Verder slaap ik maar zo'n 3 uur per nacht.

Aangezien stress en slaap tekort helemaal niet oke voor je zijn vroeg ik me af of dit een te grote stap was?
Of is dit gewoon even doorzetten?
Aangezien ik sowieso 1x in de 2 dagen sneed.
Ik voel me zwaar depressief deze dagen en zou het liefst zeggen "schiet mij maar lek"
Verder doe ik bot tegen iedereen en heb hele erge moodswings.
Ik kan dus zomaar van blij naar zwaar verdrietig worden.

Wat zeggen jullie?
Afkappen en rustiger stoppen, of doorzetten?
Zelf sta ik op het punt om het af te kappen.

Groetjess, mij

2 reacties

Ik zou het niet met zekerheid zeggen, maar dit klinkt nogal als ontwenningsverschijnselen.
Het is niet al te verstandig als niemand hier van af weet die jou eventueel kan helpen, omdat de verschijnselen vrij heftig kunnen zijn.
Het rustiger aandoen en onder begeleiding lijkt mij beter...
Zeker voor jouw veiligheid.
Hoi,

Allereerst vind ik het erg knap van je dat je het in ieder geval aan het proberen bent!

Snijden is iets verslavends, dus ik vind het niet raar dat je deze dingen vertoont. Zoals @Menspersoon al zei, zijn het waarschijnlijk ontwenningsverschijnselen.

Aan de ene kant denk ik, bouw het rustig af, aan de andere kant denk ik, je kunt het misschien beter helemaal stoppen en proberen door die ontwennigsverschijnselen heen te komen. Ik weet het dus niet zo goed. Echter denk ik wel dat op de manier dat je nu bezig bent, je het makkelijkst gestimuleerd bent om niet te gaan snijden. Als je bijvoorbeeld 1x in de week mag snijden, dan vind je het ergens 'oké' en ben je eerder geneigd het 2x te doen ofzo.

Je hebt het dus aan een vriend gezegd. Jullie zouden samen ook het butterfly project kunnen doen. Ken je dat? Dan tekenen jullie allebei een vlinder op de plek waar jij je wilt snijden (je vriend op zijn eigen lichaam) en die geven jullie elkaars naam. Als je daarover snijdt, is ie dood, dus dat kan een extra stimulans zijn.

Heb je verder nog anderen verteld dat je je zo slecht voelt? Snijden is namelijk nooit je enige probleem. Het vloeit voort uit een ander probleem / andere problemen die vaak te heftig zijn om zelf op te lossen.
Via je huisarts kun je in contact komen met een psycholoog die je verder kan helpen. Als je ouder bent dan 16 kun je dit zonder je ouders doen (wat ik sterk afraad, want deze geheimen breken je op) en als je onder de 16 bent, moet je dit sowieso met 'toestemming' van je ouders doen (ofwel, als je zonder je ouders naar de huisarts gaat, belt je huisarts waarschijnlijk je ouders).

Gr. Pin

Reageer