Beantwoord

Snijden

  • 7 December 2018
  • 3 reacties
  • 476 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi,
ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn vriendin zich snijdt,
ze doet dit al ongeveer een jaar en ze doet het op school, als we gaan logeren en ook als we afspreken.
Eerst deed ze het op haar armen, maar nu is ze overgegaan op haar buik.
ze is erg depressief en er hier weten maar 3 mensen van (ik, onze vriendin en haar mentor) haar ouders dus niet. Ik vind dit erg lastig en ik wil haar heel graag helpen.
Weet iemand misschien wat ik wel of niet kan doen?
xx
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 December 2018, 18:55

Bekijk origineel

3 reacties

Hoi,

Het is goed om haar te vertellen dat je het lastig vind en om te vertellen wat het bij jou doet, maar pas op dat je dan niet jouw zorgen en jouw problemen bij haar neerlegt. Ze vertrouwt jou en legt haar problemen bij jou neer. Ze heeft zelf genoeg dingen aan haar hoofd en als je dan ook nog jouw zorgen bij haar neerlegt...

Begrijp me niet verkeerd, je zit natuurlijk ook in een lastige situatie. Ik denk alleen niet dat die vriendin de juiste persoon is om dan mee te praten. Haar mentor weet het, als je je zorgen maakt en een keer met iemand wil praten, zou ik naar haar toe gaan.

Verder is het goed dat je er voor haar bent. Het is goed voor je vriendin dat ze iemand heeft waartegen ze het kan vertellen en die haar niet veroordeelt. Laat haar weten dat je er voor haar bent. Dan weet ze je wel te vinden als ze je nodig heeft.

Je zou kunnen proberen met je vriendin het butterfly project te starten. Dan tekent je vriendin vlinders op de plekken waar ze zichzelf snijdt. De vlinders geeft ze de namen van de mensen waar ze om geeft. Als ze dan door de vlinder snijdt, is de vlinder dood, dus dat persoon figuurlijk ook. Jij kan dan op dezelfde plek ook vlinders tekenen op jouw lichaam, zodat ze zichtbaar iemand heeft die haar ook steunt hierin.
Dit werkt voor sommige mensen heel goed, voor anderen niet, maar je zou het altijd kunnen proberen/voorstellen.

Gr. Pin
Hey!
Kijk anders op de site van 113. Dit is een website vooral bedoeld voor mensen met zelfmoordgedachten, maar er staat ook veel handige info op over depressie en automutilatie.

Groetjes, Anoniempje
Hey,
ik denk dat ik je een beetje kan helpen.
het is altijd lastig zoiets, ik heb dit ook meegemaakt alleen dan andersom. Ik kan je misschien vertellen hoe het ongeveer voor je vriendin is en wat ik zou willen dat je deed als ik haar was.

ik vind het knap van haar dat ze naar haar mentor is geweest, ik zou dit persoonlijk niet durven.
ik weer zeker dat ze het heel fijn zou vinden als jij verteld hoe het voor jouw is te zien dat een persoon van wie je zo veel houd zichzelf dingen aan doet.
ik denk dat jullie samen een oplossing kunnen vinden en vraag haar om de precieze reden. Wanneer zei met details en alles praat en ze heeft het gevoel dat je echt naar haar luisterd licht dit voor haar op. Vraag haar meteen wat er is als ze verdrietig kijkt en reageer nooit geïrriteerd als ze iets verteld. Dat zal haar zelfvertrouwen afnemen. En dan als laatste; heel veel leuke dingen doen en leuke en gekke fotos maken. Als ze er dan weer even doorheen zit stuur je haar leuke fotos om haar op te vrolijker.

hopelijk heb je wat aan mijn tips,

groetjes anoniem💖

Reageer