Vraag

Self harm

  • 6 December 2018
  • 9 reacties
  • 384 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,
Ik vroeg me af of een dokter je kan dwingen om je self harm wonden en littekens te laten zien. Vandaag ben ik gedwongen om mijn self harm aan mijn psygoloog te laten zien en blijkbaar vond ze het achteraf zo ernstig dat ik het ook aan de dokter van haar moet laten zien. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als ik zou weigeren het te laten zien. Het lijkt mij sterk dat ze mijn broek omlaag trekken (ik doe het op mijn benen), dus vandaar. Ik hoop dat iemand mij kan helpen 🙂. Alvast bedankt!
En voor als iemand hier zit te twijfelen om te beginnen met self harm, begin er nooit aan! Het is echt geen pretje, mensen begrijpen het niet, kost bakken vol met geld en het is heel verslavend.



Ik ben nieuw, er gaat van alles mis. Ik heb net per ongeluk dit als beste antwoord gemarkeerd, maar ik zou graag nog steeds antwoorden krijgen als dat kan. (Als je weet hoe je het beste antwoord kan wijzigen zou dat ook fijn zijn)

9 reacties

hey,

dwingen mogen en kunnen ze niet, echter mogen ze het wel natuurlijk adviseren(wat ik ook zou doen).

als zij denken dat het wel te ernstig is en er echt teveel aan de hand is en het verkeerd lijkt te gaan, dan mogen ze je wel meer dwingen
- onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon -

Dankje, wat zou meer dwingen inhouden?
Hey!

Ik heb geen antwoord op je vraag maar vroeg me gewoon af: waarom kost het bakken vol met geld?

Groetjes, Anoniempje
op een wat meer directe manier zeggen of je mee wilt werken.
daarnaast snap ik dat dit moeilijk is maar ik zou wel meewerken, daar berijk je het meeste mee
Hey!

Ik heb geen antwoord op je vraag maar vroeg me gewoon af: waarom kost het bakken vol met geld?

Groetjes, Anoniempje

Alle pleisters, verbanden, middelen waarmee jejezelf pijn kan doen, enz zijn allemaal best wel duur en als je het best wel diep, vaak of beide doet kost dit voor iemand die nog geen fulltime baan heeft best wel veel geld.
Hoi,

Je kan je beste antwoord niet zelf veranderen. De KT kan 'm wel weer weghalen, dus ik zou dat ff in een berichtje zetten of 't rapporteren ofzo.

Je psycholoog had je niet mogen dwingen je wonden te laten zien. Wel is het zo dat je psycholoog een bepaalde verantwoordelijkheid over je heeft. Dus als jij zegt jezelf te snijden en je psycholoog moet een inschatting doen over jouw veiligheid, dan is het fijn om te kunnen zien hoe en wat.

Als je psych denkt dat je gevaar loopt met je wonden, dan kunnen er wel bepaalde dingen in gang worden gezet. Kijk, je doet jezelf wat aan. Ook al heeft het waarschijnlijk niet het doel om je te doden, het blijft wel zelfverminking.

Ik weet de wetten niet en de wetten zijn hier ook lang niet specifiek genoeg voor (in mijn ogen), dus pin me er niet op vast. Ik denk niet dat je psych je kan dwingen het te laten zien. Ik denk wel dat als je weigert en jezelf blijft beschadigen er dan misschien wel maatregelen worden getroffen. Welke maatregelen dat zijn, dat weet ik niet precies.

Het is ook gewoon prima om dit soort dingen aan je psycholoog te vragen of aan je arts. Als jij niet laat merken dat je het niet wil, zal waarschijnlijk niemand je informeren of je het daadwerkelijk moet doen. Je arts/psych moet eerlijk tegen je zijn als je zoiets vraagt.

Waarom wil je het niet laten zien? Denk je niet dat dat goed is, zodat een professioneel iemand naar kan kijken en het kan verzorgen?

Gr. Pin
- onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon -

Dankje voor je antwoord!
Ik heb zeker ook aangegeven dat ik het niet wilde laten zien en gevraagd of andere opties waren. Uiteindelijk heeft ze me toch weten over te halen met dat ik het anders aan de huisarts moest laten zien. De reden waarom ik het absoluut niet wil laten zien is omdat ik me enorm voor schaam en ik ben bang dat ze zeggen dat het meevalt of juist dat het veel te groot is. Ook voelt het alsof het iets van mij is en dat wil ik graag zo houden. Ook vind ik mijn huisarts totaal niet fijn waardoor het het nog minder fijn maakt. Ik snap ook wel hun kant, maar ik wil het gewoon echt niet.
Hoi,

Je wil het gewoon echt niet. Als je uiteindelijk toch bent overgehaald met praten, heb je het officieel wel uit vrije wil laten zien. Ik denk niet dat je verplicht bent om het aan je huisarts te laten zien.

Ik begrijp je gevoel hoor, over dat het iets van jou is. Snijden is vaak heel persoonlijk. Iedereen heeft andere redenen. Je doet het vaak stiekem, alleen. Je verzorgt je wonden, je verbergt je wonden. Het is net of je er een band mee hebt (dat klinkt echt fout haha). Het is iets heel persoonlijk en om het dan zomaar te laten zien en anderen het te laten beoordelen, lijkt me heel heftig. Toen ik mezelf regelmatig sneed, heb ik het ook niet aan mensen laten zien. Ik weet ook niet wat ik had gevoeld als mijn psych me daartoe had gedwongen.

Gr. Pin

Hey, 

Ik snap hoe je je voelt.  Ze kunnen je nooit dwingen om iets te doen en stap anders naar de politie.  Mensen snappen inderdaad niet wat het is. Laatst droeg ik voor het eerst weer korte mouwen en iemand van mijn klas zag m'n littekens en vroeg ernaar.  Ik antwoorden er eerlijk op. Ze zei toen :"ik ken je struggels". Ondertussen wees ze naar dr eigen arm en ik neem aan dat ze naar een papiersneetje wees,  want er zat gewoon niks en er was ook niks te zien. Ik heb veel ergere littekens en ik denk dat ze het gewoon voor de aandacht deed,  want er was gewoon echt niks te zien. Ik vind het echt jammer,  want ik had anders er wel over willen praten. Maar ik ken haar te goed en ze is zo'n persoon die altijd om aandacht vraagt en niet te vertrouwen is. Dit is misschien niet zo behulpzaam en ik weet geen antwoord uit ervaring op je vraag. 

Liefs, Serpent 

Reageer