Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18
Vraag

School

• 5 september 2017
  • 9 reacties
  • 208 Bekeken

Haai,

Sinds school weer is begonnen voel me ik weer zo rot.. ik zit ook op een nieuwe school en voel me er totaal niet thuis. Het is allemaal heel onduidelijk waardoor ik ook nergens controle over heb. Ook de klas is niet echt een plus punt. Al bij al ben ik weer gaan snijden en lukt het mij minder goed om te eten. Ik heb geen idee wat ik kan doen of hoe ik mij weer blij kan voelen. Ik heb nergens energie voor en ben echt zo moe en op. Terwijl school nu pas een week begonnen is. Heeft iemand misschien wat tips? Want ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben bang dat alles alleen maar erger word.

Groetjes.

9 reacties

Hoi!

School, het is een bron van stress. Het is dus heel begrijpelijk dat je je hier druk om maakt, maar het is heel jammer dat je hierdoor weer bent gaan snijden. School zou dat effect niet mogen hebben, niets mag het effect hebben dat je gaat snijden.

Kun je hier met je mentor over praten? Of met de schoolverpleegster of leerlingenbegeleiding? Wie jij het meest vertrouwt en het beste bij voelt.

Je zegt dat je bang bent dat het erger wordt, en dat ben ik ook. Daarom is het belangrijk er nu iets aan te doen, en niet je problemen en gevoelens meeslepen tot het nog veel verder gekomen is, dan is de weg terug veel moeilijker.

Je nieuwe school heeft een negatief effect op je mentale en fysieke gezondheid, dus nu ingrijpen is de boodschap.

Geen controle hebben is ook een van de dingen waar ik last van heb. Soms gebeuren er van die dingen, zoals een lokaalwissel, waar je niets van wist, de klas begint zich te misdragen, en dan word je bv. mee gestraft voor iets waar je niets aan kon doen. Frustrerend, die dingen, maar buiten jouw controle. Soms helpt dat, even je ogen dichtdoen en in jezelf zeggen: 'Dit is buiten mijn controle, ik hoef me er dus geen zorgen over te maken.'.
Het gevoel van thuisvoelen op een school heb ik ook niet echt, hoewel ik al 5 jaar op die school zit. Ik wantrouw zowat alles, maar ben wel het levend bewijs dat het dan nog goed kan komen.

Kunnen je ouders je helpen? Kun je na school even met de hond (of alleen) gaan wandelen, om even je hoofd leeg te maken? Dat helpt vaak.

Groetjes
x
Je komt helemaal niet zeikerig over. Het is goed dat je oprecht bent, dan kunnen we je hier beter helpen.

Hoe ik het overleef? Goed opletten, goed studeren (of toch proberen), en eraan denken dat ik binnen 2 jaar hopelijk mijn diploma heb. Dat houdt me gemotiveerd. Er zijn momenten waar ik het totaal niet meer zie zitten, en dan probeer ik me zo veel mogelijk te focussen op de paar vrienden die ik heb die er ook maar moeizaam doorgaan. Als je lotgenoten hebt, gaat het makkelijker. Zorg wel voor een goede invloed, geen negatieve invloed.

Een nieuwe school is natuurlijk lastig, maar begeleiders zijn er om je te helpen. Je kunt vragen naar een gesprek, en zeggen dat je graag eens kennis wilt maken. Dat is een vraag die ze regelmatig krijgen. Je zegt dat je het nog allemaal een beetje eng vindt, zo kunnen ze daar rekening mee houden en een extra oogje in het zeil houden. Als je je na het gesprek fijn voelt met die persoon, kun je nog een afspraak maken, om je geheim te vertellen. Mentoren en leerlingenbegeleiding hebben al vanalles gehoord, ze zijn opgeleid om jou te helpen en je schoolperiode zo aangenaam mogelijk te maken.
Reputatie 5
Hoi,

School is echt heel erg stressvol. Ongeveer 1 leerling per klas krijgt te maken met een burn-out. Het is niet gek dat jij ook stress krijgt van school.

Je kunt een groot deel van controle zelf in huis halen. Navraag doen bij docenten, je mentor, jaaragenda, etc. Er staat daar echt een grote bron van informatie op. Neem alles over in je agenda en creëer zo overzicht. Als je dit lastig vind, kan je mentor je hier heel erg goed bij helpen.

Je bent al goed bezig met jezelf afleiden enzo. Om niet te snijden kun je bijvoorbeeld je mesjes weggooien of naar beneden gaan. Dan neemt de drang vaak af. Snijden is een gevolg, niet het hoofdprobleem. Als je schoolstress vermindert, gaat de drang voor het snijden vanzelf ook afnemen.

Het is lastig om je thuis te gaan voelen op een plek die nieuw is. Is er iemand in je klas die je wel oké vind? Daar kun je vaker naast gaan zitten en een gesprek aanknopen. Wie weet wordt het wel wat!

Stress is aan het begin heel erg, maar als je in een ritme komt gaat dat beter. Op dezelfde tijd gaan slapen en opstaan kan helpen.

Gr. Pin
Reputatie 5
De stress wordt hopelijk vanzelf minder als het schooljaar verder vordert. Gewoon goed blijven plannen, dan kan er niks fout gaan.

Hoor je wat je eigenlijk zegt? Je zegt het op zo'n manier dat snijden eigenlijk een goed ding is. Maar dat is het niet. En geloof me, ik weet er alles van. Ik heb mezelf ook gesneden en ik wou sowieso mijn mesjes niet weggooien. Uiteindelijk heb ik het toch gedaan en het is het beste wat me is overkomen. Ik wil nu al weken snijden, maar ik heb m'n mesjes niet meer. Tja, dan kun je ook niet verder komen! Ik voel me misschien niet zo als na het snijden (wat uiteindelijk een slecht gevoel is), maar ik weet dat ik me niet op die manier beter moet voelen. Ik moet iets anders vinden...

Ik zit in dezelfde situatie als jij qua school. Ik probeer in de buurt te gaan zitten van een vriendengroepje wat ik oké vind. Vaak komt er wel iemand naast me zitten! Begin anders dus met in de buurt zitten.

Heb je wel eens melatonine geprobeerd? Mij helpt het mezelf net een klein stukje moeier te maken zodat ik wel in slaap val.

Gr. Pin
Reputatie 5
De dag dat jij het snijden overwint, komt ook! Daar geloof ik in!

Je hebt de goede insteek! Morgen een nieuwe dag. Je laat je niet zomaar uit het veld slaan.

Ja, melatonine is een lichaams eigen stof en te koop bij the drogist. Het is belangrijk dit elke avond rond dezelfde tijd in te nemen en rond dezelfde tijd te slapen. Alles draait om een ritme.

Gr. Pin
Hee bedankt voor je reactie,

Ik zit op een nieuwe school natuurlijk dus vind het heel moeilijk om contact te zoeken, laat staan om 1 van mijn geheimen te vertellen aan iemand die ik amper ken. Ik heb hier altijd wel moeite mee gehad, om over mijn gevoelens etc te praten. Ik ben totaal niet open. Naar niemand eigenlijk. Ook niet naar mijn ouders etc. Al helemaal niet hier over. Ik ben bang dat ik niet serieus word genomen etc. Dat komt omdat dat al eerder is gebeurt. Plus vertrouw ik mensen niet gauw. Vind het echt jammer om te horen dat jij je niet goed voelt op je school. En dan al zo lang al. Hoe overleef jij het? Ik probeer afleiding te zoeken. Door dingen te bouwen op een spel. Of om muziek te luisteren of door rondjes te lopen. Maar toch helpt het niet om van de stress af te komen of van de snijneigingen. Ik probeer alles om me beter te voelen. Maar toch helpt niks, hier door heb ik er eigenlijk ook geen vertrouwen meer in. Sorry als ik een beetje zeikerig over kom. Nogmaals bedankt voor je reactie, ik waardeer het echt ook al lijkt het er misschien niet op.

Groetjes
Hee Pin bedankt voor je reactie,

Ik schrijf alles inderdaad al in mijn agenda en maak van alles aantekeningen maar toch zijn dingen op mn school zo chaotisch. Daar door stress ik hem alleen al. Ik ben nu al bang dat ik het niet ga halen.

Over de mesjes weggooien, dat gaat mij echt niet lukken. Alleen al bij de gedachten dat ik me zelf niet meer zou kunnen snijden word ik al angstig. Het snijden helpt mij om even nergens anders aan te denken. Het is gewoon een relief. Dus dat gaat me niet lukken denk ik.

Ik heb op zich wel oké mensen in mn klas maar t probleem is dat er al groepjes zijn. Gisteren zat ik ook alleen.. hier door krijg ik weer een gedachten dat niemand me mag dat niemand mij wilt hebben in de klas. Dat ik worthless ben. Dat helpt ook niet echt mee. Ik durf eigenlijk ook niet echt om mij bij het groepje aan te sluiten. Ik ben bang dat ze me irritant gaan vinden of wat dan ook. Ik ben gewoon niet zo heel sociaal denk ik. Ben bang om iets verkeerds te zeggen etc.

Vroeg slapen is inderdaad een goed idee, alleen lukt mij dat meestal niet. Dan zit ik vol met gedachten en val ik 2 uur laten pas in slaap.

Heel erg bedankt voor je reactie,

Groetjes
Hee pin,

Ja ik hoor wat ik zeg. Op dit moment is het een goed gevoel voor mij. Ook al weet ik ergens dat het eigenlijk helemaal niet goed is. Ik ben blij dat jij de keuze hebt gemaakt om te stoppen met snijden, super sterk van je! Daar mag je trots op zijn. Ik hoop dat die dag ook ooit voor mij komt.

Ik probeer morgen wel in de buurt te zitten van een groepje. Vandaag is naar school gaan eigenlijk niet gelukt. Ik voelde me zo down... Het wou gewoon niet op school zijn. Maar goed morgen een nieuwe kans.

Nee ik heb nog nooit melatonine geprobeerd. Is dat gewoon te halen bij de drogist? Hopelijk helpt het mij ook want ik heb nergens energie voor. Bedankt alweer voor je reactie

Groetjes
Hey,

Ik snap helemaal hoe je je voelt. Ik heb het zelf ook. Het is allemaal weer heel nieuw en lastig. Ik zit ook in een groep waarin in iedereen al vrienden is. Voel me ook steeds klote. Ik heb met mijn ouders een heel goed gesprek, veel gehuild, het luchte zo erg op. We gaan binnenkort naar de huisarts. Misschien voor jouw ook idee? Het is eng dat snap ik, maar misschien is het fijn als je door gestuurd wordt naar physoloog (hoop ik zelf wel) dan kan je praten. Je kan bij je mentor aangeven alleen dat je je niet fijn voelt. Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik ben zelf 16. Het is fijn ergens om te lezen dat ik niet alleen bent. Ik heb ook geen fut. Maar bedenk als je dit jaar goed maakt kan je eerder van school ❤️. Veel geluk en sterkte. Als je meer hulp of tips van me nodig hebt stuur me berichtje ofzo. Ik ga ook hier doorheen. Ik hoop dat de huisarts me kan helpen. Ik wil gewoon ook niet zo leven... maar snijden is nooit een optie onthoud dat. Je bent daar veel te leuk voor.

Reageer