Ruzies

  • 28 March 2018
  • 2 reacties
  • 81 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi.
Ik ben een meisje van 14 jaar en ik heb een probleem. Ik weet alleen niet zeker of dit de goede categorie is.

Ik heb soms ruzie met mijn broertje (11), het zijn niet hele heftige ruzies maar het loopt soms wel uit de hand.
Zoals net, ik deed iets wat mijn broertje niet aanstond en hij zei er wat van, ik vond dat het wel kon dus ik ging door, hij haalde onze moeder en zij zei dat ik moest stoppen, ik was het daar niet mee eens en werd boos, mijn broertje zei toen ‘wordt je nu boos?’, ik was al boos op mijn broertje maar dit maakte me woedend. Ik wist niet meer wat ik moest doen en ik sloeg hem (niet heel hard, een klein tikje). Ik weet dat dit niet goed is maar ik raakte in paniek en ik kan het ook niet meer terugdraaien. Mijn moeder werd boos op mij en stuurde mij naar mijn kamer (waar ik best blij mee was). Een uurtje later kwam ze weer boven en zei dat ik geen fysiek geweld mocht gebruiken (waar ik het mee eens was). Ik zei toen dat ik dat moeilijk onder controle heb als mijn broertje mij uitdaagd en ik in paniek raak. Mijn moeder vond dat heel raar en zei dat ik daarvoor naar een psycholoog moest gaan, ik was het daar totaal mee eens en zei toen: ‘ja graag, regel jij even een afspraak?’, mijn moeder zei daarop: ‘je gaat toch niet naar een psycholoog voor een agressieprobleem?!?’. Ik vind het erg dat ze mij niet snapt, ik voel me heel alleen en heb op dit moment een hekel aan mijn broertje, altijd als wij ruzie krijgen weet hij het zo te flikken dat hij mij triggerd waardoor ik in paniek raak en geweldadig word, dan weet hij het ook nog zo te draaien dat ik de boosdoener ben! Hij weet ook dondersgoed dat hij dat doet. Mijn tante en nichten zaten op dat moment ook beneden en zagen alles, ze zijn daarna een voor een bij mij gekomen om te praten en hebben mij aangeboden om hun huis als veilig schuilplekje aangeboden voor als ik me thuis niet prettig voel. Ik vond dat erg fijn en ik ga er zeker gebruik van maken. Ik wilde daar morgen heen gaan maar ik moet eerst met mn moeder naar de dokter, mijn beste vriendin woont daar vlak bij dus ik ben van plan om daar dan heen te gaan.

Heeft iemand misschien:
Hetzelfde probleem?
Tips voor mijn “agressie”?
Tips om mijn moeder over te halen om naar een psycholoog te gaan?

Sorry voor het lange verhaal ik ben gewoon iemand die na een incident haar hart moet luchten en het kon dit keer niet bij mijn moeder.
Bedankt

XOXO

2 reacties

Hoi!

Goed dat je je hart even gelucht hebt. Tussen broers en zussen gaat het er niet altijd even vredig aan toe, dat is normaal. Je broertje daagt je uit, terwijl hij waarschijnlijk weet dat jij daar niet zo goed mee om kunt.

Zouden jij en/of je moeder aan je broertje kunnen uitleggen dat het uitdagen geen zin heeft en tot onprettige situaties kan leiden? Misschien ziet je broertje er de kwaad of de ernst niet van in, en is het voor hem slechts een spelletje. Als hij snapt hoe vervelend dat spelletje voor jou is, stopt hij er misschien mee.

Als je voelt dat de spanning in de kamer te groot wordt, kan het helpen die kamer te verlaten, voordat er dingen gebeuren waar je later spijt van krijgt. Jij en/of je broertje gaan even afkoelen, en als jullie rustig zijn, kunnen jullie de spanningen uitpraten. Het kan helpen je moeder op de hoogte te brengen van deze "methode", zodat ze, wanneer ze ziet dat de situatie uit de hand kan lopen, één van jullie of beide even apart kan zetten.

Met een psycholoog praten kan helpen. Herinner je moeder er maar aan dat je graag een afspraak wilt. Ik vind het goed van jou dat je zelf het initiatief neemt om, een agressieprobleem wil ik het niet noemen, maar meer het omgaan met woede, te gaan bespreken.

Tips voor het rustig worden nadat je boos bent geworden. Wat bij mij helpt, is naar een playlist luisteren waarbij ik van heel agressieve muziek geleidelijk aan naar vredige muziek ga. Focussen op je ademhaling kan ook kalmerend werken. Opschrijven wat er gebeurd is of je woede uitwerken op en stressbal zijn ook opties.

Als je ervan overtuigd bent dat even bij een familielid zijn je goed zal doen, is dat een goed idee. Maak maar gebruik van het aanbod dat ze je gegeven hebben.

Ik zie niet wat je moeder tegen een psycholoog kan hebben. Ze zou zelfs trots moeten zijn dat jij over je gevoelens wilt praten.
Als ze toch moeilijk doet, kun je aan een familielid vragen met haar te praten. Je familie lijkt begaan te zijn met jou, dus die zijn vast bereid je te helpen.

Groetjes
x
Hey
Dankjewel voor de reactie!
Ik ga de tips zeker gebruiken

Dankje

XOXO

Reageer