Vraag

Ruzie met vriendin, advies nodig.


  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik zit dus al bijna een jaar met een vriendin die ik online ben tegengekomen te appen en ik vond het allemaal gezellig, maar nou hebben we gisteren en vandaag dus een ‘ruzie’ gehad over dat ik blijkbaar dus te vaak wil appen. We waren allebei flink kwaad dus we zijn best wel met onze woorden tekeer gegaan en in de woede hebben we allebei dingen gezegd die niet zo slim waren.

 

Na een flinke huilbui bij mijn moeder heb ik aan haar (mijn moeder) uitgelegd dat ik nou echt niet weet wat ik hiermee aanmoet, want de beste manier om de vriendin tevreden te stellen was dus volgens ons om een excusesbericht te maken en voor te stellen dat die vriendin me appt als ze weer zin heeft.

 

Nu ik dat bericht heb gestuurd ben ik dus super bang dat ze klaar met me is en gewoon niet meer appt, want dan ben ik zomaar van het een op het andere moment iemand kwijt waar ik heel veel om geef. Het is echt een vreselijk gevoel en zorgt zelfs voor krampen en dat mijn hart soms overdreven snel klopt, ik heb dus echt gewoon super veel last van zenuwen enz.

 

Nou zijn de vragen: 

 

  • Weet iemand wat ik het beste kan doen terwijl ik wacht op een berichtje en wellicht hoe ik mezelf er genoeg van kan afleiden?

 

  • Hoe moet ik ermee omgaan dat ze veel minder wilt appen dan ik wil? Het is simpel om te zeggen dat ik me dan maar aan haar aan moet passen, maar ik vind het oneerlijk als ik altijd maar voor de behoeftes van anderen moet opdraaien en die van mezelf verwaarloos, ik vind mezelf niet de enige verantwoordelijke, dus wat zou een goede oplossing zijn? Een compromietje ofzo?

 

  • Is er toevallig iemand die in een soortgelijke situatie is geweest en hoe is dat weer goedgekomen?

 

Dan hoop ik dat het snel weer beter gaat en ik snel gerust gesteld word.


138 reacties

Hey Dr8gon88,

 

Dat lucht op, ik ben blij dat ik het dan mentaal goed doe. Zit er aan te denken om nog een appje te sturen van “Nou app maar als je weer zin hebt ofz” maar ben er nog niet zeker van of dat dat een juiste zet is.

Hallo Pindakes :)

Nee, je moet het gewoon laten gaan, ze appt wel weer of niet en dan is het gewoon done. Niet zeggen van '’app maar weer wanneer je zin hebt'’.

-Dr8gon99

Naar mijn gevoel zou het geen kwaad kunnen om je gevoelens hier rond met haar te delen. Je kan gerust zeggen dat je iemand bent die graag berichtjes uitwisselt, maar dat je onlangs tot het besef kwam dat misschien niet iedereen dit even fijn vindt. Vernoem er gerust bij dat je er vrede mee hebt genomen dat deze vriendin je wat minder regelmatig appt. 

 

Gr. Kenshin

Beste Dr8gon88 en Kenshin,

Heel erg bedankt voor jullie advies, daar kan ik veel meer mee dan als ik zelf keuzes neem. Omdat jullie allebei iets anders zeggen denk ik dat ik er misschien het beste een nachtje over kan slapen: Ik mis haar nu niet ofzo maar ik wil wel dat ze weet wat ik van de situatie vind en dat ik het niet zo erg meer vind dat ze minder wilt appen.

 

Dan zeg ik niets over het kortaffe gedoe dat ze me aandoet, daar ben ik nml niet over te spreken maarja wat verander ik eraan: niets. Eerst wou k dr blokkeren door woede maar dat is wss het domste dat men ooit kan doen dus no way dat ik dat doe. 

 

Groetjes,

Pindakes

Hallo Pindakes :)

Goed dat je er een nachtje over gaat slapen zodat je een goede beslissing neemt. Kenshin heeft inderdaad wel een punt ja.

-Dr8gon99

Hey Dr8gon88,

Bedankt voor de support over het er een nachtje over slapen. Ik zit weer in dubio over wat ik wil dus hopelijk helpt dat… Aan de ene kant wil ik haar laten gaan en heb ik geen zin meer in de vriendschap als het me zo veel pijn doet en aan de andere kant mis ik haar heel erg als ik naar selfies van ons samen kijk en wil ik zo graag vriendinnen met haar blijven. 

 

Groetjes,

Pindakes

Het is heel normaal voor vriendschappen om te wijzigen. De ene wordt intenser, de andere zwakt af. Slaap er inderdaad maar een nachtje over :crescent_moon:

 

Gr. Kenshin

Hallo Pindakes :)

Heb je geen andere vriendinnen waarmee je ook selfies kan maken en je kan die selfies ook verwijderen zodat je dat gevoel niet meer hebt. Het is inderdaad heel normaal dat vriendschappen beeindigen om wat voor reden dan ook, ik heb even onderzoek gedaan en het blijkt dat de gemiddelde persoon eens in de 7 jaar 50% van zijn vrienden verliest.

-Dr8gon99

Ja ik slaap er gwn een nachtje over.

 

Qua andere vriendinnen is het aanbod een stel meiden die me nogal buitensluiten en waar ik geen band meer mee heb. Het boeit ze werkelijk waar niet hoe ik me voel, of in ieder geval de helft ervan. En tis net kerstvakantie, ik zie ze alleen op school... 

 

Wel fijn om te weten dat het normaal is om vriendschappen te verliezen, heel erg bedankt voor het opzoeken..!

Geniet van de kerstvakantie :slight_smile: Misschien is het een idee om als goed voornemen voor het nieuwe jaar te stellen dat je je aan zal sluiten bij een hobbyclub. Daar zou je leeftijdsgenoten met soortgelijke interesses kunnen ontmoeten.

 

Gr. Kenshin

Hallo Pindakes :)

Goed idee van Kenshin. Je kan ook bijvoorbeeld gesprekjes proberen te starten daar met een aantal mensen inderdaad. Oh ja, zorg er wel voor dat het echte vriendinnen zijn :)

-Dr8gon99

Haha ja, goed idee om iets te vinden waardoor ik me kan aansluiten bij nieuwe mensen, bedankt voor het idee.

Ik heb ontzettend veel aan jullie adviezen dus daar wil ik jullie heel erg voor bedanken. Ookal ben ik nu zo onderhand wel bovenop de situatie gekomen had ik dat niet zo makkelijk gekund zonder jullie. Het is zo fijn als er mensen zijn waartegen je je problemen kan zeggen en die naar je luisteren… Jullie zijn zo goed voor zo ontzettend veel mensen. Dat wou ik even zeggen.

 

Groetjes,

Pindakes

Hallo Pindakes :)

Veel succes met het vinden van nieuwe vriendinnen! Ik hoop dat het jou lukt zodat je weer leuke dingen kan doen met hun. Fijn dat je je geholpen voelt door Kenshin en mij.

-Dr8gon99

Hey heel erg bedankt en ja, nogmaals heel erg bedankt! Inmiddels heb ik weer de behoefte om ineens die vriendschap te verbreken op een vriendelijke manier. Soort van “Ik hoop dat je fijne feestdagen hebt gehad” en als ze iets terugappt wat wss weer kortaf gaat zijn zeggen dat ik het niet meer zie zitten om zo’n vriendschap te hebben, maarja idk of dat dat een goed idee is eigenlijk… Tegelijkertijd voel ik me weer eens ziek van de spanningen ervan, daar kan ik niks aan doen maar stom is het wel.

 

Groetjes,

Pindakes.

 

Groetjes Pindakes

Iemand fijne feesten toewensen kan nooit kwaad. Wacht gerust af hoe ze hierop reageert. Daarnaast zou het geen kwaad kunnen om een vriendschap even links te laten liggen, zonder deze te verbreken. Wie weet groeien jullie dan terug dichter naar elkaar toe, of komt jullie vriendschap op een natuurlijke manier tot een einde. 
 

Gr. Kenshin

Beste Kenshin,

 

Ik heb ondertussen gevraagd hoe haar kerst was en nadat ze antwoordde meteen gevraagd hoe het tussen ons zat. Had echt extreme hartkloppingen en zat helemaal te trillen maar uiteindelijk hebben we aan elkaar duidelijk gemaakt dat we elkaar nog steeds heel graag als vriend(in) hebben. Ik heb ook meteen om duidelijkheid gevraagd… Ik kon het echt niet meer inhouden, ik moest het weten. Ik zie mijn psych pas weer over zo’n drie weken en zo lang wachten trek ik niet.

 

Als je misschien wilt weten hoe het allemaal liep (dat gesprek), ik kan er zo iets over vertellen ofzo. En verder ben ik het nu wel met je advies eens over dat ik het ook met rust had kunnen laten als ik me beter had gevoeld.

 

Groetjes,

Pindakes

Wat goed dat je jullie vriendschap ter sprake bracht. Dat was dapper van je. Fijn dat jullie hierover hebben kunnen praten. Vertel er gerust meer over, als je dat graag doet. Wie weet hebben de lezers van dit topic wat aan jouw ervaring :slight_smile:

 

Gr. Kenshin

Je hebt het goed gedaan hoor! En ook goed dat jullie elkaar nog steeds als vriend(in) willen hebben!

-Dr8gon99

Beste Kenshin en Dr8gon88,

 

Dank jullie wel voor het zeggen dat ik goed heb gehandeld, dat geeft me meer zelfvertrouwen en de kennis dat ik soms gewoon moet doen wat het beste voor me is.

 

Ik zal eventjes kijken hoe het nu loopt en wie weet zeg ik inderdaad wel hoe ik het heb aangepakt in dat gesprek als ik weet wat daar het gevolg van was. Ik zou idd graag mijn medeforummers ermee helpen als ik dat kan.

 

En ik kwam er door dat gesprek achter dat ik niemand zomaar kan loslaten en dat zelfs als ik ergens niks meer over kan voelen er altijd die kant van me is die er altijd voor anderen wilt zijn/ontzettend veel om vriendinnen geeft en dat die echt tot uiting komt als ik me gerespecteerd voel, wat ik gisteren ook had. Daarom ben ik Idd ook zo blij dat ik nog steeds vrienden met haar ben gebleven.

 

Groetjes,

Pindakes

Ik ben blij voor jou dat jullie nog gewoon vrienden zijn. Ik vindt het ook wel goed voor je dat je met dat gesprek mede-forummers wilt gaan helpen daarmee :)

-Dr8gon99

Dat je je graag behulpzaam opstelt naar anderen, siert je. Echter is het van belang om je eigen welzijn niet uit het oog te verliezen. Als je niet goed in je vel zit, wordt de zorg voor een ander lastig. 

 

Gr. Kenshin

Hey,

 

Sorry als het stom is dat ik een dagje niet echt heb gereageerd hierop, ik was ffkes aan het nadenken over wat ik zou zeggen.

Tis geweldig om te horen dat het goed is om anderen te helpen, dat stimuleert mij altijd heel erg.

 Misschien is het gek, maar ik heb zo’n idee dat het mij juist helpt om anderen te helpen als ik zelf problemen heb, dan is het een soort van “afleiding”, en een manier om de pijn te verzachten die ik zelf voel. Wie weet een rare vergelijking, maar het heeft het effect wat snijden  vroeger had, dus eigenlijk is het een beetje het fantastische alternatief ervan! Klinkt dat vreemd..?

 

Groetjes Pindakes

Hallo Pindakes :)

Het maakt niet uit dat je een dagje niet reageert, het is soms ook wel goed om eventjes een dagje na te denken en je hoeft niet 24/7 op dit forum aanwezig te zijn. Het is niet vreemd want ik vindt het ook fijn om mensen te helpen op het forum en dat geeft mij ook voldoening omdat mensen zich dan fijn voelen omdat ik en nog velen anderen ze helpen. 

-Dr8gon99

Hoi

 

No worries; jouw topic, jouw timing. Wanneer het even niet past om online te zijn, hoeft dat ook niet :slight_smile:

 

Persoonlijk merk ik dat probleemoplossend denken voor een ander, het probleemoplossend denken in mijn eigen leven positief beïnvloed. Zo ben ik bijvoorbeeld sneller geneigd om naar een gezond alternatief voor zelfbeschadiging te zoeken, aangezien ik op het forum regelmatig op zoek ga naar gezonde alternatieven voor anderen. Mooi is dat :slight_smile:

 

Gr. Kenshin

Hey Dr8gon99 en Kenshin,

Dan ben ik opgelucht, ik wil echt niet de gewoonte overnemen waar ik mezelf zo mateloos over irriteer bij anderen. 

En inderdaad wel een gezond alternatief, ik ben blij dat het jullie ook helpt en hoop dat jullie je er beter door voelen, dat gun ik jullie echt. 

Nou heb ik het geluk om bij een geweldige psycholoog te zitten en dat zij me heeft geholpen om alternatieven te vinden maar uiteindelijk houdt de therapie op, we zijn ook al aan het afbouwen en mede daardoor zie ik haar pas over twee weken terwijl de laatste afspraak eind november was. Dan moet je het wel zelf kunnen redden en dit forum helpt daarbij.

Dat is echter nogal lastig en heeft ook mentaal invloed gehad ivm de stress. Ik was van plan om te wachten met advies vragen aan haar maar uiteindelijk lukt het niet meer en voel je zoveel emotionele pijn dat je geduld foetsie is (Door de situatie met m’n vriendin.)

Nou zie ik weer blauwe vinkjes en dat ze online is maar niet reageert, gek word ik daarvan. Dus heb ik in frustratie in m’n notities een appje geschreven en klaarstaan:

“Sorry maar ik kan dit echt niet meer. Ik zit de hele tijd maar in de stress over wat ik moet sturen en of het wel goed genoeg is, of ík wel goed genoeg ben en dan heb ik soms hartkloppingen en tril ik als een gek dus dat is niet goed. Op het moment dat zo’n vriendschap me meer spanningen dan blijdschap brengt moet ik nadenken over wat nou het beste is en dat is dit dus echt niet, sorry. Maar Idk anymore :(“

Dat is hoe ik me nu voel, al sinds dat ik heb geaccepteerd dat het misschien niet meer lukt. Maarja toch heb ik twijfels met het sturen van het berichtje...

 

Groetjes,

Pindakes

Reageer