Vraag

Ruzie met vriendin, advies nodig.



Toon eerste bericht

138 reacties

Heel erg bedankt! Fijn om te horen, dat was ook de bedoeling. Stiekem hoop ik dat ik het, net zoals mijn andere notitieappjes nooit te versturen, want ik snap wel dat als zij weer aardig en gezellig gaat doen het super dom zou zijn de confrontatie weer aan te gaan.

 

O ja, net ben ik niet zo slim geweest: Ben video’s van ons twee gaan terugkijken toen het gezellig was en tja, nu mis ik dr nog meer, oeps. Maar ik heb het nu al 1,5 week volgehouden om haar niets te appen en haar met rust te laten dus die 2 dagen totdat ik de psycholoog zie zouden ook wel moeten kunnen....

Hey Dr8gon88,

 

Dat lucht op, ik ben blij dat ik het dan mentaal goed doe. Zit er aan te denken om nog een appje te sturen van “Nou app maar als je weer zin hebt ofz” maar ben er nog niet zeker van of dat dat een juiste zet is.

Ja de stress is echt niet zo fijn, in de wiskundeles merkte ik ineens ook dat mijn hartslag aardig hoog was en ik voelde me niet zo lekker. Hopelijk blijft het niet te lang want alhoewel stress natuurlijk is zal het niet zo gezond voor me zijn om er constant last van te hebben.

En het zou ideaal zijn als ze dat zelf ook denkt maar zo niet… Tja, er komt vast wel weer iemand anders op m’n pad in dat geval denk ik dan maar.

Misschien klinkt het gek, maar nu ben ik ook begonnen met tips te geven aan andere mensen op dit forum: Ik merk gewoon hoe fijn ik het zelf vind om te worden geholpen dus ik wou ook iets betekenen voor anderen en ik hoef niet zoveel over m’n eigen problemen na te denken. Ik hoop gewoon dat mijn advies goed is voordat ik allemaal slechte tips geef haha.

En ik vind het fijn dat je het oké vind dat ik zoveel blijf vertellen over deze situatie, het doet me echt heel veel goed. Ik wist gewoon niet of dat dat gebruikelijk of vreemd is op dit forum maar inhouden kan ik me stiekem niet, tis m’n uitlaatklep zegmaar.

 

Groetjes,

Pindakes

 

Groetjes

Goed dat je de situatie met je ouders besproken hebt. Zie je je psycholoog binnenkort?

 

Gr. Kenshin

Hey Pindakes

 

Wat jammer dat het verbreken van deze vriendschap nog steeds zwaar op je weegt. Vermoedelijk ligt dit voor dit meisje helemaal niet zo zwaar als dat bij jou het geval is, wat het in mijn ogen best onrechtvaardig maakt. 

 

Heb je de kans om regelmatig een professional of begeleider te zien? Misschien helpt het om, onder andere op school, regelmatig gesprekjes in te plannen. Ook als je je op de dagen van de gesprekjes prima zou voelen, kan het geen kwaad om je gevoel bij wijze van spreken voor te zijn, en te praten over wat er speelt. 

 

Als ik jouw situatie vergelijk met eentje waar ik me in bevind, zie ik dat ik ook met afwisselende gevoelens worstel. Het ene moment kan ik rationaliseren en heb ik iets van ‘ach ja, ieder zijn eigen weg, mooi dat we elkaar gekend mogen hebben’, terwijl ik op het andere moment iets kan voelen als ‘niet eerlijk, wat we hadden was zo mooi’. Dat deze gevoelens afwisselen, lijkt me best natuurlijk. 

 

Niet reageren op dat ene berichtje is je volste recht. Op die manier geef je aan dat je niet langer aandacht wilt besteden aan de vervelende situatie waarin jullie je bevinden. Een eenvoudige ‘ok, bedankt’ had ook gekund, als afsluiter zeg maar, maar jij voelt hoogstwaarschijnlijk het beste aan wat wel en niet kan. 

 

Gr. Kenshin

Hallo Pindakes :)

Nee, je moet het gewoon laten gaan, ze appt wel weer of niet en dan is het gewoon done. Niet zeggen van '’app maar weer wanneer je zin hebt'’.

-Dr8gon99

Wat attent dat je advies deelt op het forum :slight_smile:  Daar zijn mede-forummers vast heel blij mee. Leren uit elkaars ervaringen en het uitwisselen van advies kan zelden verkeerd zijn. 

 

Denk je dat je de stress waar je door geplaagd wordt, met je mentor zou kunnen bespreken? Vaak hebben mentoren, eventueel ook docenten, hier rond tips te bieden. 

 

Op het forum zijn topics met honderden reacties te vinden. Laat je gerust gaan, als het op het luchten van je hart aankomt :slight_smile:

 

Gr. Kenshin

Haar moeder had mijn moeder gebeld en nu bleek dat ze geen vriendinnen meer wou zijn (En dat ik niet de enige ben die dit gebeurd...). Heb een paar uur uitgehuild bij mijn moeder en erover gepraat maar hoop toch echt dat ik dit hoofdstuk kan sluiten en een nieuwe kan starten.

Door het bekijken van video’s kwam het gemis naar boven. Da’s begrijpelijk. Denk je dat je jezelf af zou kunnen leiden? Met een film bijvoorbeeld, met huiswerk, of met een spannend boek?

 

Gr. Kenshin

Er is uit de bus gekomen dat dit meisje niet meer bevriend met je wilt zijn. Jammer voor haar: ze is een trouwe vriendin verloren. Ik hoop dat je hierdoor aan het verwerkingsproces kan beginnen. In ieder geval fijn dat je moeder je steunde. 

 

‘En dat ik niet de enige ben die dit gebeurd...’

Begrijp ik het goed dat jij niet de eerste vriendin bent waarbij de vriendschap verbroken wordt? 

 

Gr. Kenshin

Naar mijn gevoel zou het geen kwaad kunnen om je gevoelens hier rond met haar te delen. Je kan gerust zeggen dat je iemand bent die graag berichtjes uitwisselt, maar dat je onlangs tot het besef kwam dat misschien niet iedereen dit even fijn vindt. Vernoem er gerust bij dat je er vrede mee hebt genomen dat deze vriendin je wat minder regelmatig appt. 

 

Gr. Kenshin

Heel erg bedankt..! Persoonlijk vind ik dat als ik anderen kan helpen gelukkiger te worden ik die kans zeker moet aangrijpen, dat geeft mijzelf ook een voldaan gevoel. En ik denk ook zeker dat je wel gelijk hebt qua dat het geven van advies dmv je eigen ervaringen daarvoor te gebruiken eigenlijk ook niet verkeerd zou kunnen zijn.

 

Mijn mentor is momenteel ziek en eerlijk gezegd heb ik niet zo’n band met hem, maar m’n mentor van vorig jaar heeft gezegd dat ik altijd bij hem aan mag kloppen als ik wil praten, misschien is het daar dan toch wel tijd voor… Ik vind het gewoon eng omdat hij ook weer een klas met 30 kinderen heeft en dan ook nog eens zo’n “zorgenkindje” als mij. 

 

M’n vriendin heeft me weer geappt, maar er kwam niet meer uit dan “same”, dus moeite steekt ze er ook niet in wat eigenlijk toch wel echt heel pijnlijk is nog steeds.

 

En ja dat zag ik.~ Ik dacht altijd zo van “Waarom gaan honderden mensen hierop reageren terwijl er onbeantwoorde topics te vinden zijn?!” maar nu snap ik de vele reacties wat beter.

 

Groetjes,

Pindakes

 

 

Beste Dr8gon88 en Kenshin,

Heel erg bedankt voor jullie advies, daar kan ik veel meer mee dan als ik zelf keuzes neem. Omdat jullie allebei iets anders zeggen denk ik dat ik er misschien het beste een nachtje over kan slapen: Ik mis haar nu niet ofzo maar ik wil wel dat ze weet wat ik van de situatie vind en dat ik het niet zo erg meer vind dat ze minder wilt appen.

 

Dan zeg ik niets over het kortaffe gedoe dat ze me aandoet, daar ben ik nml niet over te spreken maarja wat verander ik eraan: niets. Eerst wou k dr blokkeren door woede maar dat is wss het domste dat men ooit kan doen dus no way dat ik dat doe. 

 

Groetjes,

Pindakes

Hallo Pindakes :)

Goed dat je er een nachtje over gaat slapen zodat je een goede beslissing neemt. Kenshin heeft inderdaad wel een punt ja.

-Dr8gon99

Zoiets had ik vernomen…

 

En ja, het is inderdaad jammer voor haar. Nu ook nog voor mij, ik vind het nogal moeilijk en kan het niet geloven. Maar uiteindelijk moet ik er toch mee leren leven. Er komt vast wel weer iemand anders op mijn pad die beter voor mij is. Ik merk dat ik uiteindelijk wel boos zal gaan worden hierom. Maar mijn moeder zegt dat ik niks fout heb gedaan en dat ik mezelf niets hoef te verwijten.

Hallo Kenshin,

 

Ja, het is erg vervelend, en ik vond de woede veel beter omdat dat gevoelens van spijt en gemis onderdrukt. Maar ja, om nou constant boos te blijven is uiteindelijk ook geen optie… Het is ook onrechtvaardig, fijn dat je dat nog even zegt, dat is een opluchting.

Over 1,5e week zie ik mijn psycholoog, misschien kom ik in de tussentijd mijn mentor van vorig jaar tegen om met hem te praten want dat is ook altijd heel fijn en met hem heb ik echt een vertrouwensband  opgebouwd.

 

En wat vervelend dat jij ook last heb van soortgelijke gevoelens, dat gun ik zo’n goed en behulpzaam persoon als jou echt niet. Vergeet niet dat, al geef je zelf zo vaak advies, het geen kwaad kan om zelf ook een topic te starten als het je allemaal teveel wordt. En er zijn zeker weten mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Je hebt zeker gelijk over dat die gevoelens natuurlijk zijn. Het gaat wel weer over maar voor nu is het lastig. 

En is het na twee weken niet te laat om nog te reageren? Ik denk het misschien wel eigenlijk, want nu zul je net zien dat ze denkt “O, ze heeft me echt losgelaten en ze vind me het niet meer waard”.

Het is ook wel lullig op een andere manier dat dit alles gaande is. We hadden zo’n 9 maanden vriendschap en toen werd ze ineens immens geïnteresseerd in iets waar ik niet zo veel bij voelde. Dus ik voel me naast dit alles ook nog eens aan de kant geschoven voor een fandom.

 

Groetjes,

Pindakes

Alleen nu blijkt dat ze boos op me is omdat ik blijkbaar ineens teveel van haar vraag en ik ben bang dat het helemaal uit de hand gaat lopen dit.

Ik heb het eventjes opgezocht en de eerstvolgende afspraak staat gepland op 13 januari, dus volgende week maandag.

Dus het is normaal om haar daardoor meer te missen..?

 

Op het moment kijk ik comedy filmpjes, heb ik met mijn moeder een taart gebakken en moet ik natuurlijk nog huiswerk afkrijgen.

Iemand fijne feesten toewensen kan nooit kwaad. Wacht gerust af hoe ze hierop reageert. Daarnaast zou het geen kwaad kunnen om een vriendschap even links te laten liggen, zonder deze te verbreken. Wie weet groeien jullie dan terug dichter naar elkaar toe, of komt jullie vriendschap op een natuurlijke manier tot een einde. 
 

Gr. Kenshin

Daar heeft je moeder een punt. Vermoedelijk blijf jij uiteindelijk met een fijner gevoel achter, aangezien jij degene bent die positieve initiatieven is blijven nemen, en die trouw is gebleven. 

 

Gr. Kenshin

Bedankt voor de (directe of indirecte) peptalk! Ik begin al wel een beetje in te zien dat je gelijk hebt… Dat ik misschien minder ben verloren dan ik dacht…. De realisatie moet gewoon komen en ik heb last van ups en downs. Dat zij er later meer last van zou kunnen hebben dan ik voelt een beetje als mezelf wreken, is dat stom?

Hallo Pindakes :)

Ja, sommige houden niet van appen, hoe reageert ze als jij voorstelt om iets leuks te doen in het echte leven in plaats van appen met haar. Ik ben een jongen maar ik hou persoonlijk ook niet zo van appen en vindt het best wel boring om eerlijk te zijn.

-Dr8gon99

Badge

Hallo Pindakes 

Erg vervelende situatie! Ik heb ook ooit ruzie gehad om die reden

 

1. Je kan haar het beste eventjes na rust laten. Dat is enorm moelijk maar ga iets anders doen (andere mensen snappen of spelletjes doen)

2. Je kan meschien aan haar vragen/vertellen dat jij het erg leuk vind om veel te appen. En dat jullie daar samen een nuance in kunnen vinden. En als ze dat niet wil dan kan je bijvoorbeeld tips van "1." opvolgen. 

 

3. Zoals ik al eerder vertelde heb ik ook daarom ruzie gehad. En werd het alleen maar erger toen ik de hele tijd sorry ging sturen en ben je nog boos? Daarom zou ik dat niet doen en haar gewoon 3-4 dagen na rust laten. En als ze eerder appt dan weet je dat zij daar behoefte aan heb. En kan je weer de vriendschap opbouwen

 

Hopelijk heb je er iets aan ☹️😣

Hey Dr8gon88,

Bedankt voor de support over het er een nachtje over slapen. Ik zit weer in dubio over wat ik wil dus hopelijk helpt dat… Aan de ene kant wil ik haar laten gaan en heb ik geen zin meer in de vriendschap als het me zo veel pijn doet en aan de andere kant mis ik haar heel erg als ik naar selfies van ons samen kijk en wil ik zo graag vriendinnen met haar blijven. 

 

Groetjes,

Pindakes

Reageer