Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Questions, wat is gelukkig zijn?

• 7 september 2015
  • 2 reacties
  • 163 Bekeken

Ooit het gevoel gehad dat je gelukkig was? Ik denk ik wel. Maar wat is dat nou precies? Wanneer ben je nou echt gelukkig? Dat zijn vragen die constant door mijn hoofd dwalen. Ik weet als geen ander hoe het is om je rot te voelen. Ik weet hoe het voelt om in de steek gelaten te worden en ik weet hoe het voelt om iemand te missen. Maar wanneer weet ik nou dat ik gelukkig ben? Kan ik wel gelukkig zijn? Ik ben zo perfectionistisch dat ik vind dat er altijd wel iets beter, mooier of perfecter kan. Het is nooit goed genoeg. Iedereen vind dat een hele goede eigenschap en dat is het ook wel, want door die eigenschap zal ik altijd blijven vechten en nooit op geven.

Alleen ik vraag me dan wel af of die eigenschap ten nadele mee zou brengen dat ik nooit mijn geluk ga vinden. Je kan natuurlijk niet alles hebben. Hang ik door hoe ik ben en waar ik voor strijd dan zo vast in het vechten en het altijd maar beter worden dat ik nooit na zal denken over dat het nu wel goed genoeg is.

Kijk, dat ik een geval apart ben dat is een ding waar we niet over kunnen discussiëren dat staat vast en dat zal ook nooit gaan veranderen. Ik moet gewoon leren waarderen wie ik ben en dan word ik vast wel gelukkig. Dat zeg ik altijd als ik mezelf gerust wil stellen. Mensen zeggen ook altijd dat ik gewoon moet doen wat me blij maakt en dat ik dan vanzelf wel gelukkig word, maar hoe weet ik dat iets me echt blij maakt. Neem als voorbeeld het concert van Ilse DeLange. Dat was FANTASTISCH echt het mooiste wat er bestaat! Alleen komt er aan die concerten weer een eind waardoor ik dan weer in een zogenaamde ‘concerten depressie’ terecht kom. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik altijd overal een nadeel of een angst inzie.

DUS, wat is gelukkig zijn? Kan ik ooit gelukkig worden en zo ja hoe dan?

2 reacties

Veranderingen, ik denk dat je dat het gelukkigst maakt. Door steeds weer nieuwe dingen uit te proberen, dat je niet blijft hangen in het zefde. Het is niet erg dat je iets niet genoeg vindt, maar maak er dan wat anders van waardoor het weer beter wordt. Get my point?

xx
Ik denk dat je pas echt kan beseffen dat je gelukkig bent als er iets verbetert. Ik had vroeger nooit vriendinnen waar ik echt mezelf bij kon zij en die ook echt vriendinnen met mij wilden zijn. Vanaf de 2de klas is dit gaan veranderen. Het was een langzaam proces maar op dir moment ben ik echt gelukkig met mijn vriendinnen. Het is alleen nu alweer bijna normaal. Maar ik kan me nog goed de  herinneren hoe gelukkig ik werd van kleine dingen zoals dat iemand het voor me opnam, dat iemand uit zichzelf naast mij kwam lopen en iets aan de vertelde wat hij dat gedaan, zonder dat ik het gesprek moest beginnen. Ik werd daar echt gelukkig van en dat besefte ik ook. Ik denk dat of je gelukkig bent iets heel relatiefs is, het ligt eraan wat je vroeger had of je gelukkig word van iets. Als je altijd al iemand bent geweest waar anderen tegen op keken dan zal je niet beseffen hoe gelukkig je daarmee moet zijn bijvoorbeeld 🙂

Reageer