Vraag

Problemen op speciaal onderwijs

  • 25 August 2019
  • 3 reacties
  • 154 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
yo,

ik zit op speciaal onderwijs en zit hier vanwege een concentratieprobleem, alleen een groot gedeelte van de kinderen die hier zitten hebben of Autisme of ADHD ( wat beide echt totaal niet erg is, ik heb zelf een lichte vorm van ADHD alleen ben hier al voor naar therapie gegaan.)

het ding is, ik kan hier geen normale vrienden maken, ze zijn hier (bijna) allemaal echt heel erg druk en kunnen niet goed omgaan met emotionele dingen. ook trekken ze zich niets aan van wat je zegt tegen ze, bijvoorbeeld:

ik raak snel vermoeid en thuis moet ik rusten, alleen ik woon dicht bij school en voor hun is het heel grappig om hier 1 of 2 uur voor mn huis te blijven staan en mn naam te schreeuwen, alleen voor mn reactie. ik heb al misschien op 20 verschillende manieren aangegeven hoe mij dit irriteert, alleen na 2 dagen lijken ze dat zijn te vergeten.

maar al kijk ik naar mensen op regulier onderwijs zie ik goede vriendengroepen die dingen samen doen, terwijl ik thuis zit niets te doen omdat mn klasgenoten daar niet toe in staat zijn.

ik probeer vrienden buiten school te maken, maar ben bang dat ze mij dom/kinderachtig vinden omdat ik met deze kinderen zit, ik ben gewend met kinderen om te gaan die stuk gaan om grappen uit Cars ect. (ik ga dit jaar naar de 5e btw)

heeft iemand een idee hoe ik beter met mn klasgenoten om kan gaan of hoe ik nieuwe vrienden moet maken?

bedankt alvst

3 reacties

hey, ik herken mezelf hier ook in, je bent gewoon een aardige grappige gozer maar de mensen in je klas zijn gewoon totaal anders dan jou, onthoud dat jij hier niks aan kunt doen, je hebt gewoon pech
Badge

Hoi,

Het is heel erg vervelend dat ze elke keer voor je deur staan wachten maar misschien kan je dan met je mentor / leerlingenbegeleider erover praten.

Maar ik kan je misschien wel helpen met hoe je beter vrienden kan maken. Veel mensen met ASS vinden het lastig om vrienden te maken en sociale contacten te onderhouden. Ik heb zelf autisme, dus ik kan het me er wel een beetje bij voorstellen. Ik zit nu ook op het speciaal onderwijs en heb geen vrienden maar soms wel contact met klasgenoten in de pauze. Wij spelen uno in de pauze en dat kan toch nog best wel leuk zijn zonder echt met elkaar te praten.

 

Misschien moet je op iemand aflopen en vragen waar ze geintereseerd in zijn. Er zijn natuurlijk altijd mensen die je afwijzen maar meestal als je ze een beetje kent weet je ook waarom ze daar zijn en kan je toch nog een beetje vrienden worden. Je hoeft niet elke dag/elke week aftespreken om vrienden te zijn. Als ik gewoon met ze in de zelfde ruimte zit vindt ik het al goed. Ik weet niet of dat voor jou ook zo werkt maar misschien voelen anderen zich zo.

Reputatie 1
Badge

Hoi,

In m’n klas is een jongen met een lichte vorm van ADHD. Laten we hem Theo noemen. Als Theo bij bepaalde mensen is, bv pesters  of een ander kind met ADHD/autisme probeert hij extra ‘gek’ te zijn. Ik denk dat dit komt omdat hij al gek wordt gevonden door de pesters en dus nog gekker probeert te zijn. Bij een ander kind met ADHD/autisme probeert hij te bewijzen dat zijn ADHD ‘erger’ is. Hij probeert dus eigenlijk nog ‘gekker’ te doen dan anderen. Maar als Theo niet bij hun is, is hij gwn heel aardig en minder druk. Misschien moet je apart met een van die kinderen afspreken. Doe dan gewoon zo rustig mogelijk en hopelijk doet hij dat dan ook.

Ik hoop dat mijn advies je zal helpen!

groetjes,

anoniempje

Reageer