problemen hoogbegaafdheid

  • 7 December 2020
  • 43 reacties
  • 1450 Bekeken

Reputatie 7
Badge +19

Halloooooo!!!

dit topic is met name voor de kinderen/jongeren die hoogbegaafd zijn (of veel van hoogbegaafdheid weten). Maar natuurlijk mag je het ook gewoon lezen en reageren als je niet hoogbegaafd bent. ☺️ 

Ik zal in ieder geval even beginnen met het uitleggen van mijn situatie: ik ben een jongen van 13 jaar en ik ben dus hoogbegaafd. Ik zit nu in het 3e jaar van gymnasium. Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen en 2 jaar in 1 gedaan. Afgelopen schooljaar (dus in de 3e) ben ik blijven zitten (ivm mijn leukemie). Er zijn een aantal dingen waar ik moeite mee heb en waar ik tegenaan loop verbandhoudend met mijn hoogbegaafdheid. Ik zal ze hieronder beschrijven:

  • Ik irriteer me snel aan mensen die minder snel en abstract denken. Als ik iets al begrijp wat een ander niet begrijpt (na uitleg) irriteer ik me, omdat ik niet snap waarom mensen op een andere manier denken. Ik begrijp dat hb’ers anders denken dan de gemiddelde mens maar op het moment zelf irriteer ik me er wel aan.
  • Ik kan er echt niet tegen als er onrechtvaardig gebruik word gemaakt van gezag, bijvoorbeeld door docenten of mijn moeder. Ik koppel mijn eigen verwachtingen en  invulling aan principes.
  • Overal vraagtekens bij hebben. Ik wil alles weten en begrijpen. Dit is echt heel vermoeiend omdat ik overal honderden vragen bij krijg. Ook bedenk ik vaak hoe iets anders of beter kan. Als iets niet logisch is bedenk ik waarom en hoe het wel logisch zou zijn. Ook vinden veel mensen dit irritant, zij denken: “joh laat zitten”, “stel niet zoveel vragen het is zoals het is” etc. etc.
  • Moeite met regels. Ik vind het lastig om met regels om te gaan, vooral als ik het er niet mee eens ben. Ik wil vaak laten weten wat ik er van vind. Mijn rechtvaardigheidsgevoel is hierin heel sterk.
  • Veel mensen begrijpen me niet. Ze denken op een andere manier. Wat logisch is maar wel vervelend. Ik kan soms iets 1000 keer uitleggen of zeggen maar het word niet begrepen. Ook krijg ik vaak verwijtende vragen. Deze dingen maken me echt boos en verdrietig.
  • Er zijn veel verwachtingen, met name vanuit school, maar ook van anderen. Als iemand weet dat ik HB bent gaat hij er gelijk vanuit dat ik alles weet en kan. Ook als ik bijvoorbeeld op school een wat minder goed cijfer haal krijg ik vaak de opmerking: “je kan beter want je bent hoogbegaafd”. Dit vind ik echt heel vervelend.
  • Ik vind het lastig om vrienden te maken en contact te hebben met leeftijdsgenoten. Zij zijn vaak bezig met andere dingen, hebben andere interesses en we zitten vaak intellectueel niet op het zelfde niveau. Ik heb daarom meer oudere vrienden (tussen de 15-21). Maar dit kan soms ook nog lastig zijn aangezien ik gewoon 13 ben. Mensen gaan er van uit dat ik dus een gemiddeld 13 jarig kind ben en stappen daarom niet op mij af als ze ouder zijn, ik moet altijd de eerste stap zetten. Nu vind ik dit niet heel erg maar het zou wel makkelijker zijn als ik gewoon met leeftijdsgenoten kon praten etc.
  • Vaak verzet ik me tegen de autoriteit.  Dit is irritant omdat ik daar problemen mee krijg en ik toch nooit gelijk krijg.
  • Ik heb alles gelijk door. Als er iets veranderd, bijvoorbeeld een regel of aanpak merk ik het gelijk. Dit kan handig zijn maar soms wel vervelend als je alle kleine veranderingen gelijk opmerkt.
  • Sommige mensen geloven me niet. Als ik bijvoorbeeld met iemand mail/app/bel, een opdracht op school inlever, een idee verzin denken veel mensen dat ik het niet verzonnen heb omdat dit volgens hun bijna onmogelijk is om zo te schrijven/praten op 13 jarige leeftijd.
  • Ik ben erg perfectionistisch. Vooral in school dingen. Het moet allemaal perfect, en als dat niet gebeurt word ik boos.
  • ik heb soms last van faalangst. Dit is denk ik ook ontstaan door de verwachtingen die mensen van me hebben door mijn perfectionisme.
  • Ik onthoud zooooveel dat het vervelend wordt. Mijn hoofd zit helemaal vol, ook met onzinnige dingen en details.
  • ik heb moeite met de reactie van mensen. Ik krijg vaak verwijtende vragen of mensen worden boos omdat ik bijvoorbeeld alles precies wil weten of omdat ik veel vragen stel. Als iemand mij daarop wijst voel ik me afgewezen en dat is niet fijn.
  • Ik ben gevoelig voor de sfeer en geluiden, lichten etc.
  • Ik moet me vaak aanpassen aan mensen, omdat ze anders denken. Dit is heel frustrerend.
  • Wanneer mensen door hebben dat ik sneller, anders en abstracter denk dan de gemiddelde 13 jarige gaan ze er vaak vanuit dat ik op alle vlakken me “ouder” gedraag. Ze denken dat ik emotioneel ook veel ouder ben en dat ik geen behoefte heb aan kind zijn.
  • Ik heb een hekel aan vooroordelen over HB mensen. Mensen denken vaak dat HB’ers stereotype nerds zijn, houden van leren, altijd alles weten etc. etc.

Dit zijn een hoop dingen haha.😂 Wat ik me nou afvroeg is: “zijn er meer HB kinderen/jongeren die dit herkennen? Of die iemand kennen waarbij je dit herkent?”

Als je dit herkent, hoe ga jij hier dan mee om? Of hoe zou jij er mee omgaan als je dit zou ervaren?

Ik lees ook graag jullie ervaringen met hoogbegaafdheid!

 

joeeeee👋


43 reacties

Reputatie 7
Badge +19

het zou wel fun zijn als we met een paar kinderen van dit topic zo’n gesprek starten, ik ben erg benieuwd wat je standpunten op verschillende onderwerpen zijn : )

hang in there!


groet,
​​​​​​​seabreezes

Hahaha @seabreezes dat zou echt fun zijn denk ik😂

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon

@seabreezes Heey

Thanks voor je reactie! Toch fijn om te weten dat er meer mensen zijn die dit herkennen. Ondanks dat het echt vervelende dingen zijn die ik opnoemde.

Het lijkt mij ook fijn om vrienden te hebben die HB zijn. Maar waar vind je die zo? Ik heb wel nova onderwijs gevolgd op de basisschool, maar die kinderen spreek ik niet meer. Verder kom ik niet veel HB’ers tegen. Ken jij wel veel HB mensen? Ik ga dat kamp btw wel ff checken, klinkt wel nice!

Thanks in ieder geveal!!!!

 

joeeeeeee

hoihoii,

na 3 maanden kom ik ook weer even uit ‘n dooie hoek verschijnen lol, maar het kamp waar ik het over had heeft de inschrijvingen geopend voor de zomerweek! moet je maar eens kijken als je het nog steeds interessant vind :)) 


groet,
seabreezes

Reputatie 7
Badge +19

@seabreezes moge, wakker uit je winterslaap? Jk. Maar thanks! Ik ga het eens checken!!

@jaivy  mogguh! had idd na 3 maanden weer ontdekt dat ik dit account had lol. heb je een plek kunnen bemachtingen?

hang in there!


groet,
seabreezes​​​​​​​

Reputatie 3
Badge +1

Hee! Ik zelf ben nooit gediagnosticeerd met hoogdbegaafdheid, maar ik herken de meeste dingen die je hebt opgeschreven wel! En in sommige comments die ik heb gelezen staat ook dat ze houden van diepgaande gesprekken, en ik hou daar zeker ook van! :)

Reputatie 7
Badge +19

@jaivy  mogguh! had idd na 3 maanden weer ontdekt dat ik dit account had lol. heb je een plek kunnen bemachtingen?

hang in there!


groet,
seabreezes

Heyy @seabreezes,

Ik heb gekeken maaaarrr ik kan/mag helaas niet ivm me ziekte. Maaaaar zag er nice uit wel. Ga jij?

 

joeeeee

haa,

ah da’s bagger! had je topic ook al gelezen, damn wat heftig waar je doorheen gaat. hou alsjeblieft in je achterhoofd hoe sterk je bent, ik ben zelf nog al bezig met de dood maar i can’t imagine dat je er zo dicht bij zit. je bent echt amazing,  je komt er doorheen en i’ve got your back! 

naar dat zomerkamp ga ik wel heen.

hang in there!


groet,
seabreezes

Reputatie 7
Badge +17

Hoi goed topic dit :)  ik heb het met belangstelling gelezen.  Leerzaam en hier en daar zeer raak.

Groetjes Julian X

Ik ben niet hoogbegaafd maar herken me wel in het meeste...

Ten minste.. misschien wel, ik bedoelde meer dat het nooit is gediagnostiseerd of erkent is.

Reputatie 7
Badge +17

Nu is het jammer dat je niet mag “praten”maarja. Ik vind het zelf best moeilijk om het te etaleren. Maar mensen merken het toch wel aan je zeg maar.  Gelukkig steek ik wat  op hier :)

Groetjes Julian X

Reputatie 3
Badge +3

@jaivy ik ben hb en 16 ik heb dezelfde problem maar kan er niets aan doen je hebt 2 vormen van hb je hebt normale hb of extreme hb dit kan echter niet getest worden nou is mijn vraag wat denk jij dat je hebt? Ik heb extreem btw en aan jou topic te zien jij ook vermoed ik 🤔

Ik denk dat ik hoogbegaafd ben en herken heel erg wat jij allemaal noemt. Ik doe me vaker ‘dommer’ voor door simpelere woorden te gebruiken en opdrachten zelfs slechter te doen, omdat ze anders denken dat ik gespiekt heb of iets heb opgezocht. Ik heb ooit een IQ-test gedaan en daar kwam 122 uit, al denk ik eerlijk gezegd dat ik toch een hoger IQ heb, maar ik zeg dit nooit, omdat ik bang ben dat anderen denken dat ik mezelf heel veel vind of zo. Ik heb vaak het gevoel dat ik de enige ben die logisch of goed kan denken. Dit is mijn ervaring in het kort

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Denzel,

Wat toevallig dat jij ook hb bent. Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen hoogbegaafd (hb) en uitzonderlijk hoogbegaafd (uhb). Hier zit dan ook wel degelijk een verschil in voor hoe het zich uit.  Er wordt gesproken van hoogbegaafdheid als je IQ hoger is dan 130 en je aan bepaalde dingen voldoet. Er wordt gesproken van uitzonderlijke hoogbegaafdheid als je een IQ hebt boven de 145 en je ook aan dezelfde dingen voldoet. 
 

Ik zelf heb een IQ van 145+ dus ben uhb :)

 

joeeeeee

Reputatie 2
Badge +1

Heyy,

Ik ben 12 en ik herken dit echt allemaal. 
Ik zit nu in groep 8 op een normale basisschool. Ja, waarschijnlijk vraag je je af hoe ik dan hoogbegaafd ben, maar laat me t uitleggen:

Ik heb het echt totaal niet leuk gehad op mijn oude school. Door die k*t school durfde ik nie eens de deur uit & ben ik naar verschillende therapeuten geweest. Toen kwam ik op mn huidige school. Mijn ouders & leraren hebben besloten dat het beter voor mij is als ik gewoon mij mn leeftijdsgenoten blijf voor mn mental health. 

Ik heb veel lol met ze, maar ik ben echt heel anders. Eigenlijk hoor ik op een school voor hoogbegaafden, dus ik leer veel sneller dan ze en begrijp alles sneller.

Ik ben niet alleen beter in schoolvakken, maar ook snap ik dingen die te maken hebben met psychologie beter. Ik kan anderen dus goed helpen met hun problemen & weet goed hoe ik met iedereen kan omgaan. Ik kan snel zien hoe mensen zich echt voelen.

Ik hoop trouwens echt dat dit niet opschepperig klinkt want ik bedoel het echt niet zo.

Door al deze dingen heb ik n heleboel struggles. Ik voel me vaak kut omdat ik het gevoel heb alsof ik er niet bij hoor en ik heb moeite met bevriend worden met leeftijdsgenoten. Veel mensen denken dat ik alle “kinderachtige” dingen stom vind of dat ik een supergrote nerd ben. Ze begrijpen me zo vaak verkeerd dat ik er echt last van krijg. Ik stel de hele dag vragen en ik wil per se alles weten en ik denk soms zoveel dat ik helemaal gek word van mn eigen hoofd omdat ik zooooveel denk. 

Dus ja voor al mn klasgenoten die “wouden dat ze ook hoogbegaafd waren” het is niet altijd leuk 😂👍

 

Reputatie 1
Badge

(Ik ben zelf 16, en ga straks naar 4 havo, en dit is al mijn zoveelste account)

Oke…

Ik kom er maar ook even bij, want ik herken (‘bijna’) alles. Ik ga alvast voorop zetten dat ik me niet ‘beter of stoerder’ vind. Ik vind dat zo'n onzin. Ik ben eerder gewoon boos op wat er allemaal in die jaren is gebeurd en dat ik dan PRECIES wil opschrijven/typen wat ik dan heb gehaald et cetera. Dus het kan overkomen alsof ik mezelf ‘echt geweldig’ vind. Maar dat is totaal niet zo.

Ik heb al sinds de basisschool dat ik alles anders deed, ik ‘moest’ dingen op bepaalde manieren doen, ik stel pas sinds een paar jaar geleden (ahah, pas 2 jaar geleden)  vragen over alles, van “Waarom, hoezo, hoe dat, kan het niet anders, beter of?”. Ten minste, dit doe ik bij het meeste, behalve bij dingen die ik al weet, ja of ik wil er ALLES over weten.

Ik heb al eerder ooit een IQ test gedaan, dat was in groep 8. Maar ik wist van niks af, wist niet wat het was, uiteindelijk kwam er ‘gemiddeld’ intelligentieniveau/denkniveau uit.

Ik gok dat dit niet klopt, meer omdat ik (net zoals jij zegt/benoemt), overal vragen bij heb etc.

Maar dan ook nog dit:

Ik vind alles (snel) makkelijk, of begrijp dingen gewoon ‘snel/sneller’ (dan anderen).

Ik denk 24/7, maakt niet uit waarover, waar ik mee bezig ben et cetera. Maar dit hoeft geen kenmerk te zijn volgensmij.

Ik doe alles altijd al anders dan anderen. Want het ‘moet’ altijd zo en zo. Maar ik deed het altijd anders, op andere manieren, of bij bijvoorbeeld economie ofzo, bedacht ik meer redenen dan 1 waarom iets niet kan (en soms/meestal deed ik dan ook nog de redenen waarom iets wel zou kunnen, theoretisch gezien dan).

Ik heb op mavo/VMBO-GL, nooit hoeven leren (ook voor de examens, niks geleerd, en wel 7ens en hoger gehaald), ik heb voordat ik op mavo zat (Kader), ook niet hoeven leren, ik heb praktisch gezien 3 jaar lang niet geleerd en voor de meeste vakken alleen maar 7ens of hoger gehaald. Maar dit kan nog puur geluk zijn.

Ik ga niet mezelf iets benoemen of geven wat ik niet verdien of waarvoor ik geen bewijs voor heb. Zoals dat ik hoogbegaafd kan zijn (net als een vriend van me).

Ik kan niet met iedereen (bijna niemand eigenlijk) ‘écht goed’ communiceren. Maar dit kan ook komen doordat ik denk dat ik autisme heb.. maar ik heb 1 vriend waarmee ik dan hele diepe gesprekken mee heb over bepaalde onderwerpen. Ookal gaat dat over kleine dingen. Maar hij denkt zelf dat hij ook misschien hoogbegaafd is.

ik ben ook hoogsensitief, is niet per se een kenmerk, maar ik ben dat wel.

Faalangst, ik heb al vaak genoeg momenten gehad dat ik (ookal was het de makkelijkste som van de wereld) het gevoel had, dat wat ik ook in zou vullen, dat het fout zou zijn. En dit was/is echt niet fijn.

Ik heb geen vertrouwen meer in mensen, dit komt meer doordat ik vertrouwen in mensen ben kwijtgeraakt, behalve in een paar mensen, dit komt hierdoor: Achteraf bleken ze allemaal vooroordelen over me te hebben, of hebben ze dat sowieso al over wat ik kan (dat kunnen hun toch niet over mij bepalen?), en dan zo een beetje verder.

En dan als anderen het ook niet zo snel begrijpen, of willen begrijpen of iets wat daar in de buurt komt. Ik word dan boos, en dat is best irritant.

Ik praat soms gewoon niet, puur om vooroordelen te voorkomen, ookal maak je dan ook weer vooroordelen, maarja goed he. Ik bouw alvast een goed document op in mijn hoofd over iemand, zodat ik altijd een weerwoord heb tegen andere mensen, als ze iets te zeggen hebben over mij.


Ik voel me soms écht extreem dom. Omdat ik dan iets compleet anders dacht dan de ander, over iets super ‘simpels/makkelijks’. Dan word ik gewoon boos op mezelf.

Ik wil mensen wel altijd helpen, maakt me niet uit met wat, het liefst wel met oplossingen bedenken, want ik ben zelf niet zo geweldig praktisch met de handen.

Ik onthoud best veel, ook als ik iets 1x lees, (en als het interessant was), dan onthoud ik dat meestal/altijd wel, voor altijd, of voor een hele lange tijd.

En de basisschool was wel altijd goed, zat op speciaal onderwijs, ook voor redenen die ik blijkbaar niet mag weten ofzo(?) Maar, ik dacht sinds dit jaar eigenlijk dat dat het beste deel van mijn hele onderwijsherinneringen was. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Ik vond het altijd saai, heb 3 jaar lang precies hetzelfde (qua huiswerk, etc.) gedaan. Altijd even makkelijk, te makkelijk, nooit leuk, nooit hoeven na te denken. Deed alles uit mijn hoofd, de grootste sommen ooit, alles. Het is (nu ik erop terugkijk) eigenlijk nooit leuk geweest. Ik verveelde me altijd.

========================================================================

Ik weet dat dit niet meteen betekent dat ik hoogbegaafd ben. Maar ook gewoon autisme o.i.d. kan zijn.
Ik ben eerder ook altijd gepest geweest. Dus ik heb lekker minder vertrouwen in anderen.

Maar ik ben ook bang voor een nieuwe IQ test, wat als er nou een IQ onder de 100/130 uitkomt? En ik ben gewoon bang dat ik mezelf juist voor doe als hoogbegaafd, ookal weet ik vrij zeker dat dit zo is, omdat dit, voordat ik wist dat ik bij het begrip ‘hoogbegaafdheid’ pas, ook allemaal al zo was. Altijd alles gemakkelijk vinden, niet moeilijk, niet hoeven te leren etc. etc. etc. 

Het is meer, dat ik het écht zeker wil weten, maar niet ga vertellen dat ik denk dat ik dat ben, omdat ik gewoon bang ben voor de reacties van ‘oh je denkt zeker dat je heel wat bent’ of ‘Ohja, dat kan, maar je weet het niet zeker, dus laat het maar uit je hoofd’. Terwijl ik juist alles zeker wil weten. Ik wil bewijs. Ik blijf er maar aan denken. En ik wil dat anderen het weten om er ‘rekening mee te houden’.

Maar over geen idee hoeveel weken, ga ik naar één of andere psycholoog of iets, en die gaat me onderzoeken, ben héél benieuwd. Ik word onderzocht op autisme, ben benieuwd of er ook een IQ test komt (volgensmij wel)..

========================================================================

Reputatie 3
Badge +1

Zijn wij hetzelfde persoon? Ik ben ook hoogbegaafd en zit op het gymnasium, maar ik moet volgend schooljaar een break nemen van school omdat ik ook leukemie heb gehad. Terug naar de vraag, ja dit is heel herkenbaar. 

Reputatie 7
Badge +15

Ha! 
Ja ik snap idd. Wat je bedoelt…. Ik krijg na de vakantie de laatste test van mij hb test, en dan de uitslag, ik herken veel van je argumenten…..


Het “ anders denken, nietzozier meer weten, maar het “ anders verbindingen leggen” 

Het denken dat JIJ alles weet omdat JIJ ( bij mij dan waarschijnlijk) hoggbegraafd bent, ( bij mij is het eerst bij een kleine test gebleken dat ik hoogbegraafd ben, maar nu een “ echte” iest uitvoerigere test, dus ook meer dere testen…… 


( ikzelf heb het om die rede ook alleen tegen wat vriendinnen gezegd, niet gelijktegen de heleeeeeee school) ;) 


Ook over het niet eens zijn met regelds, bijvoorbeeld met wiskunde, grappig verhaal, 

Er was dus een speciale formule, met wel 5 of 7 stappen, ik zelf had een andere gormule bedacht, met 2 stappen? En er komt hetzeldfe andwoor iut, het is dus “goed” ik vertelde dit tegen mijn docent, die vondt het slim opgemerkt, alleen ik mocht de formule van haar nier gebruiken ik dacht echt zovan; “ WAAROM DaN NIET? 


En het nerd genoemd worden ken ik ook😂 trok me er alleen niet zo van aan….. 

Ook heb ik en fotografisch geheugen, dit kan fijn zijn, maar soals je zegt, altijd voooiool met details…..

Weet niet meer of jij dit ook zie maar ik ben nogal perfectionistisch…..

Dus ja ik herken het, en dan woedt die lat ook nog 250 km hoog gelegd!!!!

 

Mij_Niet_Gezien;)

Reputatie 1
Badge

Het hallo,

 

Ik ben hb,hsp en beelddenker

Ik herken eigenlijk alles wat jij daar had getypt 😲

 

(Ik ben 12 jaar en doe nu vwo 1e klas)

 

“Ik zat in groep 0 op een dood  normale basisschool en ik was toen al erg creatief… we moesten het knutselvoorbeeld van de kleuterjuf proberen na te maken (een taart was het met van die gekleurde papieren rondjes (als topping)) ik snapte het al vrij snel en was ook vrij snel klaar de juf liep rondjes en ik was als 1 van de eerste klaar maar ik had het Precies het zelfde gemaakt (het kon gewoon geprint zijn zo erg het zelfde)  Ze was erg verbaasd en liet mijn werkje aan alle kleuterjuffen zien, ik was altijd erg creatief en dat was eigenlijk ook wel te zien naast de andere werkjes van mijn klasgenootjes….

in groep 6  kreeg ik een lange week griep en daarna durfde ik eigenlijk niet meer naar school (ik voelde me niet meer veilig/fijn op die basisschool)

ik heb toen anderhalf jaar thuisgezeten en moest naar “Praktijk de Sleutel” waar ze zeiden dat je niet hoefde te praten terwijl als je moeder/vader in de wachtruimte zat er hele nare vragen over mijn trauma (waar ik toen midden in zat) werden gesteld (ik ben ook meegesleurd naar die basisschool en ik zal en Moest naar binnen gaan en in die gangen lopen (heb ik overgens nooit gedurfd dus ik heb daar een schooltrauma aan overgehouden :(

( ik kreeg ook elke x vragen waarom ik nou niet kwam enz enz maar die kon ik zelf ook niet beantwoorden want ik wist het ook niet precies)

Ik ging na die anderhalf jaar kijken voor een andere school en toen ik daar voor de eerste keer moest gaan kijken in de klas durfde ik niet omdat ik die trauma had… ik wou nog eens uit de auto komen zo spannend vondt ik het, na een paar minuten was ik uit de auto en mocht ik mee naar binnen maar ik durfde niet dus ik hielde me jankend met de gedachte aan mijn eerste basisschool aan het hek vast :(

Na een paar weken voelde ik me daar helemaal thuis :)

Maar toen gingen mijn “vriendinnen” erg akelig doen via bijv. Whatsapp nadat ik te horen had gekregen dat ik hoogbegaafd, beelddenker en hoogsensitief was. (soms deden ze super aardig en dan opeens bijv na school echt super akelig of in de pauze)

Ik moest omdat het een beetje veel was soms ook even een dagje rust nemen bijv.

 

Ik zit nu in t 1e jaar van Vwo en zit nu even thuis omdat het te veel was

Je hebt namelijk 3 vakken :

 

Groen: je voelt je prima er is (bijna) niks om over te klagen.

Oranje: Jevoelt je niet helemaal fijn dus je moet niet te veel op dde vork nemen maar wel dingen blijven doen.

Rood: je hebt te veel op de vork genomen en moet nu rusten en alleen nog maar leuke dingen doen. (waar ik nu in zit)”

 

Dit is mijn ervaring met scholen die je niet (helemaal) begrijpen…

 

De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel 7. Het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.

Het uitwisselen van contactgegevens en dating van forumleden via het forum van De Kindertelefoon is niet toegestaan. Onder dating valt elke vorm van contact buiten het forum. 

Reageer