problemen hoogbegaafdheid

  • 7 December 2020
  • 43 reacties
  • 1450 Bekeken

Reputatie 7
Badge +19

Halloooooo!!!

dit topic is met name voor de kinderen/jongeren die hoogbegaafd zijn (of veel van hoogbegaafdheid weten). Maar natuurlijk mag je het ook gewoon lezen en reageren als je niet hoogbegaafd bent. ☺️ 

Ik zal in ieder geval even beginnen met het uitleggen van mijn situatie: ik ben een jongen van 13 jaar en ik ben dus hoogbegaafd. Ik zit nu in het 3e jaar van gymnasium. Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen en 2 jaar in 1 gedaan. Afgelopen schooljaar (dus in de 3e) ben ik blijven zitten (ivm mijn leukemie). Er zijn een aantal dingen waar ik moeite mee heb en waar ik tegenaan loop verbandhoudend met mijn hoogbegaafdheid. Ik zal ze hieronder beschrijven:

  • Ik irriteer me snel aan mensen die minder snel en abstract denken. Als ik iets al begrijp wat een ander niet begrijpt (na uitleg) irriteer ik me, omdat ik niet snap waarom mensen op een andere manier denken. Ik begrijp dat hb’ers anders denken dan de gemiddelde mens maar op het moment zelf irriteer ik me er wel aan.
  • Ik kan er echt niet tegen als er onrechtvaardig gebruik word gemaakt van gezag, bijvoorbeeld door docenten of mijn moeder. Ik koppel mijn eigen verwachtingen en  invulling aan principes.
  • Overal vraagtekens bij hebben. Ik wil alles weten en begrijpen. Dit is echt heel vermoeiend omdat ik overal honderden vragen bij krijg. Ook bedenk ik vaak hoe iets anders of beter kan. Als iets niet logisch is bedenk ik waarom en hoe het wel logisch zou zijn. Ook vinden veel mensen dit irritant, zij denken: “joh laat zitten”, “stel niet zoveel vragen het is zoals het is” etc. etc.
  • Moeite met regels. Ik vind het lastig om met regels om te gaan, vooral als ik het er niet mee eens ben. Ik wil vaak laten weten wat ik er van vind. Mijn rechtvaardigheidsgevoel is hierin heel sterk.
  • Veel mensen begrijpen me niet. Ze denken op een andere manier. Wat logisch is maar wel vervelend. Ik kan soms iets 1000 keer uitleggen of zeggen maar het word niet begrepen. Ook krijg ik vaak verwijtende vragen. Deze dingen maken me echt boos en verdrietig.
  • Er zijn veel verwachtingen, met name vanuit school, maar ook van anderen. Als iemand weet dat ik HB bent gaat hij er gelijk vanuit dat ik alles weet en kan. Ook als ik bijvoorbeeld op school een wat minder goed cijfer haal krijg ik vaak de opmerking: “je kan beter want je bent hoogbegaafd”. Dit vind ik echt heel vervelend.
  • Ik vind het lastig om vrienden te maken en contact te hebben met leeftijdsgenoten. Zij zijn vaak bezig met andere dingen, hebben andere interesses en we zitten vaak intellectueel niet op het zelfde niveau. Ik heb daarom meer oudere vrienden (tussen de 15-21). Maar dit kan soms ook nog lastig zijn aangezien ik gewoon 13 ben. Mensen gaan er van uit dat ik dus een gemiddeld 13 jarig kind ben en stappen daarom niet op mij af als ze ouder zijn, ik moet altijd de eerste stap zetten. Nu vind ik dit niet heel erg maar het zou wel makkelijker zijn als ik gewoon met leeftijdsgenoten kon praten etc.
  • Vaak verzet ik me tegen de autoriteit.  Dit is irritant omdat ik daar problemen mee krijg en ik toch nooit gelijk krijg.
  • Ik heb alles gelijk door. Als er iets veranderd, bijvoorbeeld een regel of aanpak merk ik het gelijk. Dit kan handig zijn maar soms wel vervelend als je alle kleine veranderingen gelijk opmerkt.
  • Sommige mensen geloven me niet. Als ik bijvoorbeeld met iemand mail/app/bel, een opdracht op school inlever, een idee verzin denken veel mensen dat ik het niet verzonnen heb omdat dit volgens hun bijna onmogelijk is om zo te schrijven/praten op 13 jarige leeftijd.
  • Ik ben erg perfectionistisch. Vooral in school dingen. Het moet allemaal perfect, en als dat niet gebeurt word ik boos.
  • ik heb soms last van faalangst. Dit is denk ik ook ontstaan door de verwachtingen die mensen van me hebben door mijn perfectionisme.
  • Ik onthoud zooooveel dat het vervelend wordt. Mijn hoofd zit helemaal vol, ook met onzinnige dingen en details.
  • ik heb moeite met de reactie van mensen. Ik krijg vaak verwijtende vragen of mensen worden boos omdat ik bijvoorbeeld alles precies wil weten of omdat ik veel vragen stel. Als iemand mij daarop wijst voel ik me afgewezen en dat is niet fijn.
  • Ik ben gevoelig voor de sfeer en geluiden, lichten etc.
  • Ik moet me vaak aanpassen aan mensen, omdat ze anders denken. Dit is heel frustrerend.
  • Wanneer mensen door hebben dat ik sneller, anders en abstracter denk dan de gemiddelde 13 jarige gaan ze er vaak vanuit dat ik op alle vlakken me “ouder” gedraag. Ze denken dat ik emotioneel ook veel ouder ben en dat ik geen behoefte heb aan kind zijn.
  • Ik heb een hekel aan vooroordelen over HB mensen. Mensen denken vaak dat HB’ers stereotype nerds zijn, houden van leren, altijd alles weten etc. etc.

Dit zijn een hoop dingen haha.😂 Wat ik me nou afvroeg is: “zijn er meer HB kinderen/jongeren die dit herkennen? Of die iemand kennen waarbij je dit herkent?”

Als je dit herkent, hoe ga jij hier dan mee om? Of hoe zou jij er mee omgaan als je dit zou ervaren?

Ik lees ook graag jullie ervaringen met hoogbegaafdheid!

 

joeeeee👋


43 reacties

Reputatie 2
Badge +2

hoi,

Ik ben ook een hb’er en zit precies in dezelfde situatie als jou…

Ik heb ook weinig vrienden en andere mensen snappen me vaak niet…

Ik kan je hier dus niet echt mee helpen maar hoop wel dat er meer reacties komen.

 

Groetjes Myrthe2006

 

Hoi, 

ik ben zelf ook HB en snap je problemen. Ik had hier eerst ook last van. Ik ben inmiddels 16 en de problemen zijn wel minder geworden. Vooral het eindeloze nadenken en dingen efficienter maken herken ik. Ooit gaf iemand mij hier een goede tip voor, mediteren. Ja geloof het of niet maar het werkt! De eerste 20 keer gebeurd er niks maar dan opeens lukt het wel en dat voelt echt lekker. Eindelijl staat je hoofd een keertje stil en kan je brein “uitrusten”. Ik merkte dat na ik was gaan mediteren alle andere problemen ook minder werden. Ik begon me minder te ergeren aan anderen en anderen minder aan mij. Ook had ik eindelijk een manier om mijm hoofd even stil te zetten als er ineens 100 gedachtes te gelijk door elkaar gaan. Je moet wel begrijpen dat dit niet alles op zal lossen (we zijn nu eenmaal anders) je zult nogsteeds over alles nadenken en alles verbeteren, maar ik merkte dat ik dit beter kon loslaten. Ik heb nogsteeds problemen met mensen die zeggen dat iets zo is “omdat het zo is” maar je leert er mee om gaan. 
je hoeft natuurlijk niet te mediteren, als jij een betere manier hebt om je hoofd even leeg te maken moet je dat vooral proberen, maar ik hoop dat mijn tip je kan helpen.

Ik ben ook HB! Ik heb een aantal van de zelfde problemen. Wat erg voor je dat mensen je niet geloven, dat moet heel frustrerend zijn. Ik zou als ik jou was al je ideeen gedetailleerd opschrijven, dan kan je ze tenminste ergens kwijt. Verder zal ik als ik jou was steets uitdaging voor jezelf te zoeken, dan blijf je door leren. Verder zijn er ook online veel forums om je ideeen met andere slimme mensen te delen. 

Reputatie 3
Badge +3

ik ben ook hoogbegaafd, ik ben 13, alleen ik doe havo, en ik zit in de tweede. ik gebruik mijn intelligentie niet echt, vinden mensen, maar ik heb wel een klas overgeslagen (en ben daarna om prive-redenen weer blijven zitten). ik herken sommige problemen, maar ik denk dat ik niet echt de persoon ben die je zoekt, ik wilde toch even reageren, dus hierbij.

groetjesss

Badge

Hi, ik ben ook hoogbegaafd. En ik herken deze dingen ook best erg. 

Ik heb nu vrienden die mij begrijpen en die ook vaak hoogbegaafd zijn. Dat is echt heel fijn, want ze iriteren mij ook niet lol. 

Ik snap ook dat je de vooroordelen over hb mensen niet leuk vind. Bij mij kloppen ze wel een beetje, ik ben best wel een nerd maar dat vind ik niet erg. 

Ik ben nu een paar keer op wiskunde zomerkamp gegaan. Ik weet dat het heel nerdig klinkt, maar de mensen daar zijn allemaal ook super slim en interresant. Ik heb daar 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi, 

ik ben zelf ook HB en snap je problemen. Ik had hier eerst ook last van. Ik ben inmiddels 16 en de problemen zijn wel minder geworden. Vooral het eindeloze nadenken en dingen efficienter maken herken ik. Ooit gaf iemand mij hier een goede tip voor, mediteren. Ja geloof het of niet maar het werkt! De eerste 20 keer gebeurd er niks maar dan opeens lukt het wel en dat voelt echt lekker. Eindelijl staat je hoofd een keertje stil en kan je brein “uitrusten”. Ik merkte dat na ik was gaan mediteren alle andere problemen ook minder werden. Ik begon me minder te ergeren aan anderen en anderen minder aan mij. Ook had ik eindelijk een manier om mijm hoofd even stil te zetten als er ineens 100 gedachtes te gelijk door elkaar gaan. Je moet wel begrijpen dat dit niet alles op zal lossen (we zijn nu eenmaal anders) je zult nogsteeds over alles nadenken en alles verbeteren, maar ik merkte dat ik dit beter kon loslaten. Ik heb nogsteeds problemen met mensen die zeggen dat iets zo is “omdat het zo is” maar je leert er mee om gaan. 
je hoeft natuurlijk niet te mediteren, als jij een betere manier hebt om je hoofd even leeg te maken moet je dat vooral proberen, maar ik hoop dat mijn tip je kan helpen.

Thanks!!

ik zal het gaan proberen!

Badge

Yo, ik zelf ben niet hoogbegaafd maar dat rechtvaardigheid gebeuren heb ik ook heel sterk..

Voor de rest over dat punt dat je intellectueel boven je leeftijdgenoten staat. Die fout heb ik oom gemaakt.(ik scoor over het algemeen als hoogste van de klas met toetsen) ik dacht eerst ook omdat ik slimmer ben ik niks van hun kon leren. Maar ik leer ontzettend veel van andere kinderen die ook wat minder hoog scoren. Ik leer dingen op sociaal vak maar ook leer dingen

Sorry dat moest ik gewoon even kwijt!

Groet kleine krokodil 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Jaivy,

Ik ben een meisje van (sinds kort) 14 en ik zit ook in de derde op het gymnasium.

Ik ben ook hoogbegaafd en heb veel van dezelfde problemen. Misschien heb je wat aan een van mijn oplossingen.

Je hebt het ergens over dat je overal vragen bij hebt. Ik probeer dat te accepteren en er verder niet op in te gaan. Ik heb wel veel vragen, maar ik ben niet steeds actief opzoek naar een antwoord en na een tijdje vergeet ik de vragen dan weer.

Je zegt ook dat je veel moeite hebt met verwachtingen en stereotypes over hoogbegaafdheid. Zelf zit ik hier ook erg mee. Wat eventueel kan helpen is als je iemand ontmoet het niet direct tegen ze te zeggen als ze er niet heel actief naar vragen. Ik heb gemerkt dat als mensen erachter komen dat je hoogbegaafd bent nadat ze je al hebben leren kennen, ze er minder waarde aan hechten en daardoor minder verwachtingen bij hebben. Ook helpt het dat als je het voor het eerst aan iemand vertelde je het goed uitlegt.

Je zei dat je moeite had met het maken van vrienden die je goed begrijpen. Ik had op de basisschool dit probleem heel erg. Nu heb ik veel vrienden gemaakt die ook hoogbegaafd zijn en dat is vooral gekomen doordat ik bij clubs enzo ben gegaan. Ik heb vaak een beetje andere passies dan de rest van de kinderen in de klas en als ik dan naar die plekken toe ga waar ze dezelfde passie delen, heb ik ook een grotere kans dat zij hetzelfde probleem hebben (het is natuurlijk niet zo dat iedereen dan meteen een goede vriend wordt, maar ik vindt het wel makkelijker). Als je het leuk vindt om de natuur in te gaan kan de NJN een leuke Jeugdbond zijn om in te gaan.

Over het gedoe met je schrijfstijl: Het kan helpen als je ouders het zien dat je het schrijft. Dan heb je getuigen als iemand erover gaat zijken.

Bij mij kwamen mijn perfectionisme en faalangst op school deels voort uit dat ik eigenlijk ook mezelf de vooroordelen van hoogbegaafdheid opdroeg. Daardoor had ik het gevoel dat ik het steeds perse helemaal goed moest doen en de beste moet zijn. Toen ik dit realiseerde en het een beetje losliet, werden mijn perfectionisme en faalangst ook minder.

Wat kan helpen met de overprikkeldheid (last van geluid, licht etc.) is oorkappen of oordopjes. Als je dan je ogen dicht doet heb je een stuk minder prikkels. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Verder hebt het om ademhalings oefeningen te doen, daar wordt je weer rustig van.

Je zegt dat je je frustreerde over aanpassen. Ik weet daar niet echt een oplossing voor. Wat wel fijn kan zijn is dat je een plaats hebt waar dat niet hoeft. Dan kan je daar even gewoon jezelf zijn en dan is het ook weer wat makkelijker om op andere plekken aan te passen, omdat je weet dat je altijd die ene plek nog hebt.

Dat je wordt verwacht om op alle gebieden ouder te zijn is inderdaad ook erg naar. Ik maak dat vaak mee. Maar ja, als je in het een wat beter bent, moet je in wat anders weer minder goed zijn om het in balans te houden.

 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Weet vooral dat je niet de enige bent die deze dingen meemaakt.

 

Groetjes, Tupurangi

 

Ik herken dit helemaal. Ik ben nooit officieel gediagnosticeerd met hoogbegaafdheid, maar het is hoogstwaarschijnlijk wel het geval.

Reputatie 7
Badge +19

Yo, ik zelf ben niet hoogbegaafd maar dat rechtvaardigheid gebeuren heb ik ook heel sterk..

Voor de rest over dat punt dat je intellectueel boven je leeftijdgenoten staat. Die fout heb ik oom gemaakt.(ik scoor over het algemeen als hoogste van de klas met toetsen) ik dacht eerst ook omdat ik slimmer ben ik niks van hun kon leren. Maar ik leer ontzettend veel van andere kinderen die ook wat minder hoog scoren. Ik leer dingen op sociaal vak maar ook leer dingen

Sorry dat moest ik gewoon even kwijt!

Groet kleine krokodil 

Hee

thx voor je reactie!!

Ja precies, er valt genoeg te leren van anderen. Wat ik daarmee bedoel is het contact tussen mijn leeftijdsgenoten en mij onderhouden, dus vrienden zijn. Dat gaat lastig omdat het op een of andere manier gewoon niet werkt of klikt.

Maar ben het zeker met je eens dat je veel van ze kan leren op welk gebied dan ook :)

Reputatie 7
Badge +19

Hoi Jaivy,

Ik ben een meisje van (sinds kort) 14 en ik zit ook in de derde op het gymnasium.

Ik ben ook hoogbegaafd en heb veel van dezelfde problemen. Misschien heb je wat aan een van mijn oplossingen.

Je hebt het ergens over dat je overal vragen bij hebt. Ik probeer dat te accepteren en er verder niet op in te gaan. Ik heb wel veel vragen, maar ik ben niet steeds actief opzoek naar een antwoord en na een tijdje vergeet ik de vragen dan weer.

Je zegt ook dat je veel moeite hebt met verwachtingen en stereotypes over hoogbegaafdheid. Zelf zit ik hier ook erg mee. Wat eventueel kan helpen is als je iemand ontmoet het niet direct tegen ze te zeggen als ze er niet heel actief naar vragen. Ik heb gemerkt dat als mensen erachter komen dat je hoogbegaafd bent nadat ze je al hebben leren kennen, ze er minder waarde aan hechten en daardoor minder verwachtingen bij hebben. Ook helpt het dat als je het voor het eerst aan iemand vertelde je het goed uitlegt.

Je zei dat je moeite had met het maken van vrienden die je goed begrijpen. Ik had op de basisschool dit probleem heel erg. Nu heb ik veel vrienden gemaakt die ook hoogbegaafd zijn en dat is vooral gekomen doordat ik bij clubs enzo ben gegaan. Ik heb vaak een beetje andere passies dan de rest van de kinderen in de klas en als ik dan naar die plekken toe ga waar ze dezelfde passie delen, heb ik ook een grotere kans dat zij hetzelfde probleem hebben (het is natuurlijk niet zo dat iedereen dan meteen een goede vriend wordt, maar ik vindt het wel makkelijker). Als je het leuk vindt om de natuur in te gaan kan de NJN een leuke Jeugdbond zijn om in te gaan.

Over het gedoe met je schrijfstijl: Het kan helpen als je ouders het zien dat je het schrijft. Dan heb je getuigen als iemand erover gaat zijken.

Bij mij kwamen mijn perfectionisme en faalangst op school deels voort uit dat ik eigenlijk ook mezelf de vooroordelen van hoogbegaafdheid opdroeg. Daardoor had ik het gevoel dat ik het steeds perse helemaal goed moest doen en de beste moet zijn. Toen ik dit realiseerde en het een beetje losliet, werden mijn perfectionisme en faalangst ook minder.

Wat kan helpen met de overprikkeldheid (last van geluid, licht etc.) is oorkappen of oordopjes. Als je dan je ogen dicht doet heb je een stuk minder prikkels. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Verder hebt het om ademhalings oefeningen te doen, daar wordt je weer rustig van.

Je zegt dat je je frustreerde over aanpassen. Ik weet daar niet echt een oplossing voor. Wat wel fijn kan zijn is dat je een plaats hebt waar dat niet hoeft. Dan kan je daar even gewoon jezelf zijn en dan is het ook weer wat makkelijker om op andere plekken aan te passen, omdat je weet dat je altijd die ene plek nog hebt.

Dat je wordt verwacht om op alle gebieden ouder te zijn is inderdaad ook erg naar. Ik maak dat vaak mee. Maar ja, als je in het een wat beter bent, moet je in wat anders weer minder goed zijn om het in balans te houden.

 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Weet vooral dat je niet de enige bent die deze dingen meemaakt.

 

Groetjes, Tupurangi

 

Hee!

Thanks voor je reactie.

Ik heb zeker wat aan je tips. Ik ga ze eens proberen. En goed om te weten dat er meer kinderen/jongeren zijn die dit zo ervaren.

thx

 

joeeee👋

Ha Jaivy,

Ik ben niet persé HB maar ben wel begaafd, en dit is misschien wel een van de meest herkenbare topics die ik ooit gezien heb lol. Ik heb last van heel veel dingen die jij nu opsomt, je bent echt niet de enige hierin bud. 

Mijn tip hierin is om zo veel mogelijk contact te zoeken met andere HB’ers. Toen ik nog niet wist dat dit kon, voelde ik me hier erg alleen in, en dat was echt slopend.  Maar als je in contact komt met andere mensen die weten hoe jij je voelen, kan dit je enorm helpen om ermee te dealen.

En lastly: embrace your HB! Hoogbegaafde mensen hebben ook superveel kwaliteiten, en het ligt echt niet aan jou dat die andere kinders jou niet begrijpen… Met hoogbegaafdheid ga je het ver schoppen want jij bent ook goed zoals je bent!

En btw, de kampen van peers2play voor HB’ers zijn echt amazing. Ik kom er zelf nog regelmatig en het is altijd supergezellig! De mensen daar zijn echt geweldig :D 

Hope this helps!


Groet,
seabreezes

Reputatie 1
Badge +1

Mijn ouders denken dat ik hoogbegaafd ben en ik laat me nu ook testen. Ik heb ook precies dezelfde problemen als jou

Reputatie 7
Badge +19

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon

@seabreezes Heey

Thanks voor je reactie! Toch fijn om te weten dat er meer mensen zijn die dit herkennen. Ondanks dat het echt vervelende dingen zijn die ik opnoemde.

Het lijkt mij ook fijn om vrienden te hebben die HB zijn. Maar waar vind je die zo? Ik heb wel nova onderwijs gevolgd op de basisschool, maar die kinderen spreek ik niet meer. Verder kom ik niet veel HB’ers tegen. Ken jij wel veel HB mensen? Ik ga dat kamp btw wel ff checken, klinkt wel nice!

Thanks in ieder geveal!!!!

 

joeeeeeee

Reputatie 2
Badge +1

Hoii!

 

Ik ben net als jij een hb’er en ik herken veel van je problemen. 

Ik vind het lastig om vrienden te maken die van mijn leeftijd zijn, heb soms lichte vormen van faalangst en ben best perfectionistisch. 

 

Ik wil je de tip geven: Blijf in jezelf geloven en praat er met anderen over! 

Dit klinkt misschien heel moeilijk, and I know, dat is het ook! Ik vind het zelf ook moeilijk, maar als je er gewoon over begint tegen mensen die je goed kennen zul je zien: Ze accepteren het!

 

Nog iets: Zoek andere hb’ers op: Ga er met elkaar over praten! 
 

Last: Hoogbegaafdheid is echt niet iets van: Je bent superslim! Het kan er inderdaad bij komen en vaak is dat het geval, maar juist hb’ers hebben behoefte aan extra uitdaging. Ze moeten getriggerd worden door docenten, ze willen niet altijd alles zelf hoeven te doen! Ze zijn het zat om de opmerking te krijgen: Ja, kijk daar nog maar wat langer naar, je kunt het wel! Ze moeten een uitdaging hebben die hunw el een beetje wordt voorgelegd!

 

Verder weet ik ook niet zo goed hoe ik je kan helpen, ik ben zelf wel meerdere keren naar Dotado geweest en ik heb een Rots&Water training gehad. Dat heeft mij goed geholpen!

 

Girl2006-

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

@jaivy Hai again,

Zoeken naar HB vrienden is echt makkelijker dan je denkt. In je omgeving is het misschien wat moeilijker, maar als je eenmaal de juiste activiteit voor HB’ers hebt gevonden met de juiste mensen (kan overal zijn), ben je binnen. En het is ook makkelijker om die vriendschap te behouden omdat je elkaar beter begrijpt.
Dat gevoel van herkenning uit jouw bericht was ook wel nice, dus ook nog thanks daarvoor!

Je komt er echt wel jong!
 

Groet,
seabreezes

Reputatie 7
Badge +19

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

@girl2006 Heey

Thanks voor je reactie! Jij begrijpt het haha. Dat gedeelte over uitdaging klopt zeker. Alsooo, ik heb een broer die HB is maar verder ken ik weinig HB’ers. Ik weet ook niet echt waar je die vind😂 maar ik denk idd dat het wel chill is om HB vrienden te hebben. Dan kan je elkaar misschien begrijpen want dat is nu lastig.

Thanks iig!

 

joeeeee

Reputatie 3
Badge

Hai Jaivy,

Ik wil je echt bedanken voor het maken van dit topic. Ik was opzoek naar topics over hoogbegaafdheid en vond jouw topic. Het is echt heel herkenbaar voor mij. Ik vind het fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben die hiermee struggled. In alle punten die jij benoemt kan ik mij wel vinden. Soms is het echt moeilijk en vervelend om hb te zijn, voor jezelf en voor anderen. Ik vind ook dat veel mensen te weinig weten over hoogbegaafdheid en er te weinig rekening mee wordt gehouden. Maar gelukkig zitten er ook goede punten aan hoogbegaafdheid. Het lijkt me leuk als iemand op het forum een keer een topic maakt over de goede punten. Misschien doe ik dat wel. Bedankt Jaivy.

 

groetjes,

kid

Reputatie 4
Badge +3

hey jaivy

Ik ben zelf niet hoogbegaafd maar ik ben wel slimmer dan veel mensen van mijn leeftijd.  En ik herken mij in best veel van de dingen die jij opnoemt, natuurlijk niet alles want ik weet niet hoe het is om hoogbegaafd te zijn maar ik zelf vindt het ontzettend irritant dat mensen vaak niet begrijpen wat ik dan wel gelijk begrijp en vaak zeggen dat ik een nerd ben terwijl ik dat niet ben. En nog een paar dingen die jij ook opnoemt.  Ik wordt hier soms best onzeker van en ik ben sociaal ook echt een nul.

Zelf ben ik ook 13 en ik zit in de 2de en ik doe havo/vwo, maar volgend jaar ga ik naar het vwo. 

Ik dacht eerst ook wel eens dat hoogbegaafden echt gelijk alles snapten en op speciale scholen zaten maar sinds even jaar ofzo weet ik dat dit helemaal nergens op slaat, maar ik dacht dit denk ik vooral om ik ten eerste niemand ken die hoogbegaafd ben en omdat vaak in strips en films slimme mensen worden uitgebeeld als saaie mensen die de hele dag alleen maar binnen zitten te studeren. Maar dit slaat  natuurlijk nergens op maar ik weet sinds een jaar ofzo door iets op tv dat dit echt onzin is en dat ze ook n iet alles weten.

groetjes sillie78

Reputatie 7
Badge +6

Hallo Jaivy,

 

Ik ben zelf ook een hoogbegaafd en ik herken me in veel van jouw genoemde punten ook. Het is lastig om mee te leven (uit eigen ervaring opgedaan) maar het is nou eenmaal zo,  je kan er niet echt iets aan veranderen. Ik ben zelf 12 en het irritantste vind ik misschien nog wel dat je heel erg snel dingen doorhebt en dan ook nog onthoud en dat andere mensen er veel langer over doen en het dan de volgende dag weer vergeten zijn en waar ik me ook aan stoor is dat mijn gedachten soms te snel gaan zelfs voor mij, dus dan denk ik bijvoorbeeld aan iets terwijl ik een gesprek voor en opeens zitten mijn gedachten weer heel ergens anders en dat is soms best wel storend omdat je dan met twee dingen tegelijk bezig bent. Ik vind het ook best lastig om me aan te passen aan de denksnelheid van andere mensen, zodat zij mij ook begrijpen.

Kortom: je bent niet de enigste.

 

Groetjes,

Ocapi1234

Reputatie 7
Badge +19

Heyy @Ocapi1234 ,

Jaa dat heb ik ook inderdaad. Als ik bijvoorbeeld in gesprek ben en ik hoor iets waar ik over na kan denken ga ik daar helemaal over nadenken enzo en tegelijkertijd probeer ik ook bij het gesprek te blijven maar das soms best moeilijk.

En het is ook moeilijk om je aan te passen aan de denksnelheid van anderen omdat je ten eerste niet in zijn/haar hoofd kan kijken, ten tweede het verveeld en als laatste is het ook nog eens zo dat het vaak ook alleen maar tegenwerkt.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is inderdaad ook zo @jaivy  daarom vind ik het ook zo lastig om een goed gesprek te houden met bijvoorbeeld een van mijn klasgenoten

Reputatie 3
Badge

Ja dat heb ik ook heel erg. Ik hou echt van diepgaande gesprekken of gesprekken over dingen die andere niet interessant vinden. Met mensen die HB zijn kan ik vaak wel goed praten dus dat is wel fijn. Soms kan het ook wel vervelend zijn omdat veel HB’ers gelijk willen hebben of er van overtuigd zijn dat ze een goed idee hebben of ieys weten, wat vaak ook we zo is maar ze willen elkaar overtreffen (niet altijd).


groetjes,

Kid

Ja dat heb ik ook heel erg. Ik hou echt van diepgaande gesprekken of gesprekken over dingen die andere niet interessant vinden. Met mensen die HB zijn kan ik vaak wel goed praten dus dat is wel fijn. Soms kan het ook wel vervelend zijn omdat veel HB’ers gelijk willen hebben of er van overtuigd zijn dat ze een goed idee hebben of ieys weten, wat vaak ook we zo is maar ze willen elkaar overtreffen (niet altijd).


groetjes,

Kid

Ik ben niet hoogbegaafd maar herken me wel in het meeste...

Ja dat heb ik ook heel erg. Ik hou echt van diepgaande gesprekken of gesprekken over dingen die andere niet interessant vinden. Met mensen die HB zijn kan ik vaak wel goed praten dus dat is wel fijn. Soms kan het ook wel vervelend zijn omdat veel HB’ers gelijk willen hebben of er van overtuigd zijn dat ze een goed idee hebben of ieys weten, wat vaak ook we zo is maar ze willen elkaar overtreffen (niet altijd).


groetjes,

Kid

Haa Kid,

ah yes ik herken me hier echt in! me loves diepgaande gesprekken lol, soms ben ik ietsje te overtuigd van mezelf… ietsje maar. 

het zou wel fun zijn als we met een paar kinderen van dit topic zo’n gesprek starten, ik ben erg benieuwd wat je standpunten op verschillende onderwerpen zijn : )

hang in there!


groet, ​​​​​​​
​​​​​​​seabreezes

Reageer