Vraag

Prestatiedruk

  • 6 May 2018
  • 1 reactie
  • 90 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik zit op hockey, in de C2. Ik heb al lang last van prestatiedrang en mijn prestaties lijden hier onder. Ik voel een grote druk van mijn coach en team om goed te spelen en merk dat ik hier heel moe van word. Ik verwacht veel te veel van mezelf en elke keer als ik niet aan deze verwachtingen kan voldoen na een wedstrijd of training, wat natuurlijk altijd het geval is, dan is dat weer een deuk in mijn zelfvertrouwen. Ik zit dus in een neerwaartse spiraal en ik zie even niet hoe ik hier uit moet komen. Ik heb al een paar keer serieus overwogen om te stoppen met hockey, want het heeft mijn zelfvertrouwen heel erg omlaaggehaald, en ik heb er veel minder plezier in doordat ik niet aan de hoge verwachtingen kan voldoen. Het is zelfs zo erg dat ik de dag voor de training al denk: Oh nee, morgen heb ik weer hockey. Ik ben BLIJ als een wedstrijd of training afgelast wordt. Dit lijkt mij zelf echt totaal niet de bedoeling en daarom denk ik al een tijdje dat het misschien tijd is om te stoppen. Ik weet het alleen niet zeker, want soms vind ik het na een training of wedstrijd toch niet zo erg als ik had verwacht.

Wat vinden jullie hiervan?

1 reactie

Hoi!

Prestatiedruk is niet fijn. Het is jammer dat iets dat je leuk vond minder leuk wordt gemaakt door druk. Je team en coach leggen veel druk op jou, dat heeft een negatief effect. Kan je dit met je coach bespreken?

Het kan helpen je proberen te herinneren waarom je in de eerste plaats met hockey begonnen bent. Ik veronderstel dat je het voor die prestatiedruk er was een leuke sport vond.
Misschien kan je eens afspreken met een paar personen om te gaan hockeyen voor de fun, zonder coach en zonder puntentelling. Het kan dat je je zo herinnert waarom je hockey leuk vindt.

Als de stress en de negatieve invloed op je zelfvertrouwen blijven, kan het helpen niet meer competitie te spelen, of naar een andere club te gaan. Misschien zijn er clubs die minder competitief zijn.
Als je een pleintje in de buurt hebt, kan je met vrienden hockey spelen.

Stoppen met hockey lijkt me niet de oplossing, tenzij je denkt dat het tijd is voor iets nieuws. Het oplossen van de prestatiedruk lijkt me hier het eerste waar je best aan werkt.

Groetjes
x

Reageer