Vraag

Plotselingen huilbuien of snij neigingen

  • 27 November 2020
  • 2 reacties
  • 75 Bekeken

Badge

Hoi , ik ben een meisje van 13 en heb te maken gehad met depressie , het is de laatste tijd wel over maar heb soms in een keer dat ik moet huilen uit het niets en zin heb om mezelf pijn te doen zonder reden... meestal hou ik mezelf tegen maar soms doe ik het gewoon. Hoe kom ik hier vanaf? en waarom is dit?


2 reacties

Reputatie 3
Badge +4

-onnodige quote verwijderd-

Hoi Anoniem,

 

Ik weet niet hoe je hier vanaf komt, wel kan je naar je ouders stappen.

De waaromvraag zou ik naar de puberteit willen afschuiven.

Hoi, Anoniem123098

Je vraagt je af waarom je soms ineens van die huilbuien hebt of snijneigingen. Meestal worden die gevoelens veroorzaakt door ons lichaam dat bezig is met allerlei dingen: je hartslag, het rondbrengen van zuurstof en voedsel, etc. Hormonen spelen daar een belangrijke rol bij, maar als “bijwerking” zorgt dat vaak voor veel rare gevoelens die je niet kunt plaatsen. 
Maar hoe ga je nou met die gevoelens om? Laat ze toe. Als je bijvoorbeeld graag wil slapen en je probeert jezelf in slaap te laten vallen, lig je juist de hele nacht wakker. Je valt vaak sneller in slaap als je van jezelf de hele nacht wakker mag liggen. Dus laat je gevoelens toe, probeer ze niet te sturen. Waarschijnlijk zal je nu denken “maar je moet toch naar je gevoel luisteren?” Het luisteren naar je gevoel is iets anders dan je mee laten sleuren door negatieve gedachten. Luisteren naar je gevoel gaat namelijk vooral over het maken van beslissingen. 

Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je dit vaak overkomt op een random moment. Als je echt wil weten wat je er tegen kan doen zou ik het er een keer over hebben met je ouders of misschien wel een psycholoog. Als je dat te spannend vindt zou je het er misschien ook een keer over kunnen hebben met een medewerker van de Kindertelefoon. Praat er in ieder geval met iemand over. Misschien herkent iemand zich wel in je en kunnen jullie elkaar helpen of in ieder geval naar elkaars verhaal luisteren. Stop je gevoelens in ieder geval niet weg. Dat helpt niks. Als je er over praat durf je je gevoelens onder ogen te zien en als je ze vertelt aan iemand leer je het beter omschrijven. Dan zoek je naar de juiste woorden, om het duidelijk uit te leggen, en misschien kom je dan wel achter dingen die je nooit zou beseffen als je het alleen maar in je gedachten had gehouden. Durf je gevoelens onder ogen te zien, dan accepteer je ze en dat helpt je. Dit is de perfecte tijd om om te leren gaan met je gevoelens, dus doe dat zeker. Dat zal je ook helpen in de toekomst. 

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen en dat de gevoelens snel minder heftig zullen worden. 

 

- Anoniempje_2005

Reageer