paniek aanval

  • 14 January 2023
  • 5 reacties
  • 76 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Ik heb heel veel paniek aanval als in Minstens één of twee per dag heeft iemand tips om het minder heftig maken want soms duurt het wel een uur of twee dus ik word helemaal gek op sommige momenten denk ik dat het echt waarom ben ik hier nog 


5 reacties

Reputatie 2
Badge

Heel naar om te horen. Probeer op de momenten dat je een paniek aanval hebt goed te blijven ademen op een rustig tempo of als er iemand om je heen is vraag die persoon om je af te lijden.

Hey hey, super lastig! Ik heb dit ook gehad en is nu gelukkig stuk minder wel! Wat mij heeft geholpen: 

Op school: 

  1. als je in de les zit en niet naar buiten kan doe oortjes in of een koptelefoon. Probeer je op iets te focussen wat je totaal afleid van alle geluiden, dit kan je werk zijn, maar ook heel wat anders. Als dat niet werkt gaan we de therapie dingen proberen: ademhalingsoefeningen, 5 dingen die je ziet 4 die je voelt 3 etc. Soms helpt het ook om wat in je handen te hebben, elastiekje ofzo <3
  2. het is heel fijn als je gewoon even de les uit kan! Daar kan je eigenlijk hetzelfde doen, maar met iemand bellen kan dan soms helpen. Die persoon kan dan ademhalingsoefeningen met je doen of er voor je zijn. Ook fijn is dat je je geen druk hoeft te maken over wat anderen wel niet zullen denken.

Thuis: 

  1. Als je thuis een paniekaanval hebt zou je ervoor proberen te kunnen zorgen om prikkels te verminderen. Bijvoorbeeld de lamp zachter of uit doen, muziek uit doen of juist koptelefoon op als de geluiden neit uit kunnen. Als je een safe place hebt in het huis, of dingen waar je je veiliger bij voelt is het handig om er naartoe te gaan of dat te pakken. Je ademhaling zal waarschijnlijk snel zijn en het zou fijn zijn als je lichaam daar niet nog meer in paniek raakt, probeer hiervoor een ice pack te pakken of je handen onder de kraan te doen. Dit zorgt voor een bepaalt effect waardoor je hersenen afgeleid worden. Weer is het handig om ademhalingsoefeningen te doen en wat in je handen te hebben. Een vriend bellen of appen moet je ook niet vergeten :

na je aanval:

  1. Als je meerdere per dag hebt is dat super lastig omdat je niet goed kan uitrusten. Daarom is het heel belangrijk dat als je een aanval hebt gehad je genoeg rust neemt. Luister even naar een muziekje of kijk naar een serie. Sluit je even af van alles en iedereen om bij te komen. Anders blijf je telkens maar ik hetzelfde cirkeltje zitten <3

reminder: paniekaanvallen zijn super vervelend maar niet gevaarlijk! Misschien heb je heel veel pijn of het gevoel dat je niet meer kan ademen maar dat gaat vanzelf over :) geef jezelf wat tijd en alles komt goed. Je gaat hier doorheen komen.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt 

 

Badge

Klinkt als een paniekstoornis. Vaak paniekaanvallen.  Gewoon doen wat @Kjablinbenada zegt en t zou vast goed moeten komen.

Succes!

Reputatie 2
Badge +1

Helpt niet 

Reageer