Non-binair?

  • 19 August 2019
  • 73 reacties
  • 1607 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Hoi allemaal, ik ben een mensje van 18 en ik twijfel of ik misschien non-binair ben. Ik ben geboren met een vrouwenlichaam, maar vooral de laatste tijd vind ik het hokje ‘vrouw’ niet echt bij mij passen. Als ik ergens moet worden ingedeeld als man of vrouw voelt het bekneld. In bijvoorbeeld kledingwinkels voel ik me een soort ‘indringer’ als ik bij de vrouwenafdeling ben en ook enigszins bij de mannen. Ik kleed me best genderneutraal (vind kleding van de mannenafdeling over het algemeen leuker) en ik gedraag me niet echt stereotiep mannelijk of vrouwelijk. Het wisselt nogal hoe ik me voel, maar meestal neigt het wel naar niet (geheel) vrouw of man voelen.

Ook voel ik me niet helemaal comfortabel met mijn borsten. Ze zijn gelukkig niet erg groot, maar je ziet wel rondingen als ik geen redelijk losse kleding draag (daarom draag ik die de laatste tijd liever, maar heb ik niet veel van en ik koop eigenlijk liever niet te vaak nieuwe kleding omdat ik erg met het milieu bezig ben) en hier voel ik me niet erg fijn meer bij. Ik zou ze alleen denk ik niet weg willen laten halen ofzo want als alleen ik ze zie (bijvoorbeeld onder de douche of in bed) voelt het wel dat het bij mijn lichaam hoort en voel ik mij hier niet slecht bij. Ik draag ook altijd een sport-bh omdat ik die lekkerder vind zitten en vind gewone bh’s stom ofzo. Ik weet niet of ik dit laatste goed uit heb gelegd. 🤔

Ik heb me sinds kleins af aan (op meerdere vlakken) al ‘anders’ gevoeld en af en toe nagedacht over waarom de hel er geslachten zijn en of er niet een derde kon bestaan (wat dus klopt). Toch twijfel ik heel erg of ik niet toch een androgyne of tomboy vrouw ben. Ik ben nu pas echt bezig met mijn gender sinds een jaar of misschien twee en ik voel niet heel veel lichaamsdysforie (hoewel dat dus wel iets sterker is geworden). Misschien speelt de puberteit ook een rol. Ik weet het allemaal niet. Het is één grote kom soep. Met genderpasta.

Ik vraag me af of er meer mensen hier zijn die in eenzelfde ‘situatie’ zitten en hierover willen praten? Misschien helpt dat om mezelf beter te begrijpen. Het kan zijn dat ik laat reageer want ik ben best verlegen. 😅

Btw, als je een term of iets anders uit dit bericht niet snapt mag je het gerust aan me vragen. :)

Groetjes, Trippel

73 reacties

‘Ik denk er al lang over na dat ik genderfluïde/genderfluid zou kunnen zijn, dus dat mijn gendergevoelens heel erg wisselen, maar dat vind ik niet fijn want ik wil gewoon een stabiel gender??’

Dat kan ik me voorstellen. Stabiel lijkt me prettig. Zelf overkomt het me af en toe dat ik me op een dag wat “vrouwelijker” voel, niet als een vrouw, maar simpelweg minder man en ook niet echt non-binair. Als ik dan wat minder mannelijk gekleed ben gebeurt het dat m’n gender doorheen de dag lijkt te wijzigen, waardoor ik na enkele uren erg spijt kan krijgen van de kledij die ik ‘s ochtends uitgekozen heb. Daarom draag ik momenteel vrijwel enkel gender neutraal ogende kledij. Ervaar jij bij momenten iets gelijkaardigs?

 

Je zou jezelf eventueel als non-binair met genderfluïde momenten kunnen labelen. Persoonlijk doe ik geen poging meer om mezelf te labelen. Voel je de noodzaak om jezelf te labelen, om je bijvoorbeeld zelfzekerder te voelen?

 

Best uniek dat je een droom had over een non-binaire kennis. Wat boeiend dat je onderbewustzijn deze gevoelens in dromen verwerkt. Droom je wel vaker over dingen waar je mee zit?

 

Gr. Kenshin

Hey,

 

Neem gerust de tijd om het je ouders te vertellen. Het is helemaal geen verplichting. Je moet het doen als het voor jou goed voelt.

 

Ik heb ook vaak dromen die over iets van m'n gender gaan. Ik ben daarna ook altijd druk in de weer met mijn gender in m'n hoofd. Ik denk dat dat alleen maar normaal is. Als je er zo veel mee bezig bent, is het logisch dat je brein dat in dromen verwerkt.

Was het voor jou een fijne droom?

 

Trippel:

Ik denk er al lang over na dat ik genderfluïde/genderfluid zou kunnen zijn, dus dat mijn gendergevoelens heel erg wisselen, maar dat vind ik niet fijn want ik wil gewoon een stabiel gender??

Niet om ook maar iets aan jouw constatering af te doen, want jij weet veel beter wat je voelt dan ik. Ik wil je alleen iets meegeven wat bij mij een rol heeft gespeeld en waar je zelf over na kan denken (als je dat wil, je kan het ook meteen weer vergeten).

Voor mij is denken dat ik wellicht non-binair ben een opstapje geweest naar alles onderzoeken aan mijn geslacht. Toen ik hier net mee begon, dacht ik dat ik echt geen man was, maar nu ik al die gevoelens toelaat en bekijk, ben ik daar niet meer zo zeker van.

Ik had veel dagen waarop ik veel meer bezig was met mijn gender dan op andere dagen. Dit interpreteerde ik als: Soms voel ik me kut om m'n gender, soms niet, misschien ben ik genderfluïde (of genderflux). Later kwam ik erachter dat het heel normaal is om de ene dag meer dysphoria te hebben dan de andere dag en dat geen of weinig dysphoria hebben niet betekent dat je dan wel '’tevreden'’ bent met je geboortegeslacht. 

Ofwel: ik ben niet genderfluïde. Ik heb soms gewoon meer en soms minder last van dysphoria.

 

Ik weet niet hoe dit precies bij jou zit. Als ik je bericht hierboven lees, dan herken ik mezelf erin uit die fase. Daarom deel ik dit. Ik wil hier echter niks mee zeggen en ook niet oordelen. Als jij het zo voelt, dan is het zo. Ik heb daar niks over te zeggen.

 

Gr. Pin

 

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

@Kenshin,

 

Ik denk dat ik ook wel een beetje ervaar wat je vertelt, als ik het begrijp. Dan doe ik een t-shirt aan dat een vrouwenmaat is en halverwege de dag voel ik me er ineens heel onprettig bij dat je vormen ziet enzo.

 

Ik vind het best wel fijn om mezelf een label te kunnen geven. Ik weet niet precies waarom eigenlijk. Als je dat niet wil, hoeft dat natuurlijk niet.

 

De laatste tijd droom ik best vaak over mijn gevoelens op dat moment, vroeger sloegen mijn dromen echt helemaal nergens op haha. Helaas zijn mijn dromen vaak niet zo vrolijk. Maar die droom van laatst was wel interessant ofzo. 

 

@Pin,

 

Ja, het was wel een fijne droom, als ik het me nog herinner.

 

Ik heb ook niet het idee dat ik man ben of dat ik dat ooit (volledig) ga zijn, maar aan de andere kant kan het later nog veranderen. 

 

Ik heb het afgelopen jaar een paar keer gehad dat ik een lichte paniekaanval kreeg als ik me opeens veel mannelijker voelde, alsof ik dysforie kreeg van mijn eigen gendergevoelens. Ik heb geen idee of dat ‘normaal’ is.

 

Groetjes, Trippel

Het is absoluut mogelijk om je prettig te voelen bij een label. Moest dit het geval zijn, hoop ik dat je spoedig een label vindt waar je je goed bij voelt. 

 

Persoonlijk ervaar ik paniek rond het idee transgender te kunnen zijn. Dit zou namelijk niet goed onthaald worden door mijn familie aan vaders kant. Daarbij wijzigen mijn gevoelens rond mijn gender regelmatig, waardoor de gedachte dat ik een week eerder nog een operatie of hormonenbehandeling wilde ondergaan, me afschrikt. 

 

Gr. Kenshin

Hey,

 

Trippel schreef:

Ik denk dat ik ook wel een beetje ervaar wat je vertelt, als ik het begrijp. Dan doe ik een t-shirt aan dat een vrouwenmaat is en halverwege de dag voel ik me er ineens heel onprettig bij dat je vormen ziet enzo.

Misschien iets heel anders, maar ik plan het binden heel vaak, omdat m'n lichaam er van moet herstellen enzo. Ik heb dan vaak dat ik me kut voel op bepaalde momenten of dat ik bind op een moment dat ik het minder nodig had ofzo. Het is soms jammer dat je op een bepaald moment waarop je opeens iets voelt, er niet altijd meteen iets aan kan veranderen. (Bv omdat je op school bent.)

 

Het kan zijn dat dysforie en het ontdekken van deze gevoelens allemaal nog wat nieuw en eng zijn. Ik denk dat het logisch is dat je in de stress kan schieten als je opeens allemaal dingen voelt die nieuw zijn, die je niet snapt, maar wel heel heftig voelen. Ik ben ook flink in de war geweest, nog steeds wel, maar de gevoelens zijn bekender.

 

Gr. Pin

 

halloi trippel

ik ben hier ook erg mee bezig probeer eens je kindertelefoon acc op non-binary te zetten heb het zelf ook gedaan en ookal is het anoniem gaf het me toch een soort boost gewoon een timpie

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

De paniek rondom mijn gender komt inderdaad waarschijnlijk omdat ik het nog niet gewend ben. De laatste tijd heb ik het gelukkig wel iets minder.

 

Ik draag nog steeds t-shirts onder een vest omdat ik het nog steeds snel warm heb. Ik dacht, ik draag nu wel weer dat ene t-shirt onder een vest, maar toen ik op school was kreeg ik het zo warm de hele tijd, dus moest ik dat vest uitdoen. Het lijkt alsof ik soms een soort lichte fysieke ‘pijn’ ervaar of dat mijn lichaam zich aan wilde passen maar lukte niet echt, en kreeg er ook hoofdpijn van (ook deels van de warmte, maar toch). Beetje vaag allemaal.

 

Ik zit nog steeds te denken hoe ik het aan mijn ouders moet vertellen. Mij lijkt het makkelijker om eerst tegen mijn moeder te zeggen dat ik sommige shirts niet fijn meer vind en dat ik ze liever wat breder heb (of misschien kan ze ze aanpassen?? :)). Dat ik er liever plat uitzie. Misschien ga ik dat doen. Ik heb alleen de hele tijd dat mijn keel geblokkeerd is.

 

Hoi anoniem_rosie,

 

Dat is een goed idee, ik zal het uitproberen. :)

 

Groetjes, Trippel

Indirecte hints geven rond je gender zou kunnen helpen. Geef dat van de shirts en het liever plat willen zijn, gerust aan. Eventueel kan dit tijdens de afwas of tijdens het koken. Als ik onder zo’n activiteiten een gesprek probeer te voeren, ben ik sneller geneigd om me open te stellen. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

Ik zal het proberen. 

 

Ik had laatst zo’n mooie kans. Ik was thuis met mijn moeder nadat ik had geholpen met het organiseren van Paarse Vrijdag op school. Ze weet dat ik zulke dingen doe, dus ik had haar daar toen net over verteld en opeens vraagt ze ‘En wat is jouw gender?’ *nog iets* en toen begon ze het lhbt+ alfabet op te noemen, best wel droog. En mijn slakkenbrein was nog aan het verwerken wat ze zei dus toen zei ik maar ‘Waarom vraag je dat opeens?’ En toen zei ze dat ik het niet hoefde te zeggen en dat was het. Ik had eigenlijk antwoord willen geven maar toen wist ik even niet hoe. Het klonk alsof ik net een random persoonlijkheidstest op het internet of iets dergelijks had gedaan en dat ze vroeg wat ik was. xD Half wou ik dat ik het toen over mijn gender had gezegd, maar aan de andere kant zeg ik het liever uit mezelf ofzo... 

Dit moest ik even kwijt. 

 

Groetjes, Trippel

hey 

 

misschien was die kans bij je moeder te makkelijk. ik zou als het zo iets zou zijn het ook niet vertellen. want dan moet je het voor je gevoel vertellen en niet omdat je er klaar voor bent. 

maar je zou wel bij je moeder kunnen terug komen op die vraag. 

 

en ik vind het knap dat je op zo'n moment het hele lhbt+ alfabet kan op noemen! 

 

groetjes blue

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

Ik bedoelde eigenlijk dat mijn moeder die termen op ging noemen.

Inderdaad, ik kan het beter vertellen als ik er klaar voor ben. 

 

Misschien ga ik eerst met mijn nieuwe psycholoog/therapeut erover praten voordat ik voor mijn ouders uit de kast kom. Ik zou nieuwe hulp krijgen omdat ik laatst de diagnose ASS heb gekregen, maar ze antwoorden niet op mijn mail dus daar moet ik nog even achteraan. Ik las laatst trouwens dat bij mensen met autisme die transgender zijn de gendergevoelens vaak later komen dan bij mensen zonder autisme. Dus misschien verklaart dat het een beetje bij mij. 

 

Ik heb wel aan mijn moeder gevraagd of zij misschien een paar t-shirts wat wijder kan maken. Helaas kan dat niet. :( En volgens mij had ze ook niet door waarom ik dat wilde of ze liet het niet merken.

Ik vind het zo jammer want ik vind ze zo leuk verder. Op zich kan ik wel een ander model van hetzelfde bestellen, maar dan moet ik mijn oude shirts kwijt en ze zijn bedrukt met iets waar niet superveel mensen die ik ken fan van zijn. En ik probeer zo min mogelijk kleding te kopen voor het milieu, maar zo gaat dat niet. 😂

 

Groetjes, Trippel

Goed dat je je voorneemt om met je nieuwe psycholoog/therapeut te praten. Vermoedelijk heeft die nuttige tips voor je. Eventueel kan je in bijzijn van deze uit de kast komen bij je ouders, als je dat prettiger lijkt. 

 

D’r zijn van die apps en sites waarop je tweedehands kleding kan (ver)kopen. Misschien biedt dat een tussenweg voor je milieubewuste levensstijl? In ieder geval goed dat je ecologisch probeert te leven. Zou een kleermaker de shirts eventueel wijder kunnen maken?

 

Gr. Kenshin

Heyy,

Ik ben een meisje van 14 en ik zit de laatste tijd met precies hetzelfde!

Ik voel me niet altijd  even fijn bij de hokjes man en vrouw, ik ben ook al bi dus het zou geen probleem moeten zijn om er wat over op te zoeken, maar toch is er vrij weinig info over te vinden(ook al zoek ik nog niet lang)

Maar een vriendin van mij is ook nonbinair maar we praten nog maar weinig met elkaar dus vind ik het raar om zomaar een vraag daarover aan haar te stellen.

Nu hoor ik ook heel veel over Jong en Out, daar heb ik dus ook geprobeerd een account aan te maken, maar letterlijk alle namen waren al bezet!

Maar dit was mijn verhaal nu eventjes!

Bye

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

@Kenshin,

 

Die kleermaker is een goed idee! Ik ga kijken of dat mogelijk is, en anders wordt het inderdaad tweedehands.

 

@Beauuutje,

 

Over de term non-binair is inderdaad relatief weinig te vinden, helaas, vooral in het Nederlands. Ik vind het erg jammer dat ee niet of nauwelijks over wordt gesproken op scholen. Ook als er meer rolmodellen in de media waren, was ik misschien eerder achter mijn genderidentiteit gekomen (en ik ben nog steeds aan het puzzelen).

 

Ik heb precies hetzelfde met een non-binaire vriend die ik ook niet veel meer spreek. Misschien kan je eerst gewoon een gesprekje starten en over iets anders beginnen, waarna je later over dat onderwerp begint? 🤔

 

Kan je bij je gewenste gebruikersnaam niet misschien een getal ofzoiets erachter plakken? Ik heb daar ook een account, maar ik durf om de één of andere reden niet echt contact met anderen te zoeken. 😂

 

Groetjes, Trippel

Hey,

ASS en genderdysforie komt inderdaad veel samen voor. Men weet nog niet hoe dit dan precies zit, maar een connectie is er waarschijnlijk wel ja. Heb zelf ook ASS.

Je kan zelf ook tweedehands kleding kopen. Dat is veel minder belastend voor het milieu.

Gr. Pin

Heyy Trippel,

Ik heb wel eens met haar gepraat over dit onderwerp toen ik nog meer met haar sprak, maar toen kapte ze het al heel snel af en zei ze dat ze ging stoppen met zich zelf in hokjes plaatsen. Dus Ik denk dat ik het maar hierbij laat en zelf wat uit ga puzzelen.

Bij Jong en Oud heb ik dingen geprobeerd als Beauuutje10294822920292865Beau, JeugdNOSJournaal en weet ik veel wat allemaal, maar zelfs bij dit zegt die al dat het al bezet is. Ook heb ik pas gelezen dat je je ID kaart moet laten zien, mijn ouders weten niet dat ik dit wil en als ze het weten gaan ze mij heel erg controleren, dus hier weten ze ook niet van

Reputatie 1
Badge +1

Hey Beautje,

 

Vreemd dat de site zegt dat al die gebruikersnamen al bezet zijn. Misschien kun je Jong en Out vragen hoe dit komt? Onderaan de hoofdpagina staat een emailadres en sociale media. 
 

Mijn ouders weten ook niet dat ik een account heb, maar je ID laten zien is niet heel ingewikkeld. Ik heb zelf een foto ervan gemaild naar de organisatie. 
 

Groetjes, Trippel

Heyy,

Goed idee, dat mailen! Had Ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

Xxx Beauutje

Reputatie 1
Badge +1

Hey, daar ben ik weer.

 

Er is iemand die ik laatst ergens heb leren kennen en die vroeg toen later of we in de vakantie iets konden doen ofzo. Ik denk dat hij ‘interesse’ in me heeft (beetje raar geformuleerd), want we hadden nog maar een paar korte, standaard gesprekken gehad. Ik schrok me dood (was niet te zien gelukkig) want zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt lol, maar ik zei is goed en toen hebben we telefoonnummers uitgewisseld.

 

Oké, ten eerste heb ik geen idee hoe dit werkt, moet ik al een gesprek beginnen in Whatsapp, wanneer spreken we af wanneer en wat we precies gaan doen, hoe hou ik een gesprek gaande als het zover is... Ik wil het niet vet ongemakkelijk voor hem maken. 

 

Ten tweede zit ik nog heel erg met mijn gender en geaardheid in de knoop. Het is aannemelijk dat die jongen mij ‘gewoon’ als meisje ziet en dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel. Mijn god, ik kan de rest niet eens uitleggen. Ik snap geen zak meer van mezelf. 

 

Ik denk ook waarschijnlijk veel te veel en te ver na. Ik word zo moe van mezelf.

 

Groetjes, Trippel

Hey Trippel

 

Iemand heeft ‘interesse’ in je. Da’s mooi :slight_smile:

 

Wat mij persoonlijk helpt, is om iemand allereerst als vriend te leren kennen. Op die manier hoef je niet te stressen over relationele zaken en dergelijke. Je spreekt deze jongen gewoon aan alsof deze een vriend is, wat het voor velen al een stuk eenvoudiger maakt. 

 

Als je deze jongen wat beter hebt leren kennen, zou je hem kunnen vertellen over je gender. Vermoedelijk weet je vroeg of laat namelijk hoe open-minded hij is rond gender, en zo niet, kan je hiernaar polsen in een gesprek. Ik kan me namelijk erg goed voorstellen hoe ongemakkelijk het is om als ‘meisje’ gezien te worden. 

 

Gr. Kenshin

Hey,

Ik denk dat je het initiatief best van deze jongen kan laten komen. Dan scheelt dat in ieder geval stress over het opstellen van een berichtje.

Ik snap heel goed wat je bedoelt met dat hij je als een vrouw ziet. Ik heb daar ook vaak last van, dat mensen me als vrouw zien.

In een situatie waarin iemand je misschien leukt vindt, kan ik me alleen maar voorstellen hoe ongemakkelijk dat moet voelen. Iemand valt op een beeld en uiterlijk van jou wat jij haat / niet prettig vindt / niet bent. Dat lijkt me ontzettend lastig.

Ik zou, net als Kenshin al zei, als je de behoefte voelt dit eerst vriendschappelijk opbouwen. Dan zie je later wel waar dit op uit gaat komen. Je kan het hem altijd vertellen als jullie close worden, maar ik denk dat zulke praktijken nog lang niet aan de orde zijn. Probeer daarom om je er geen zorgen om te maken. Je weet niet wat de toekomst in petto heeft, misschien hoef je nooit met dat "horrorscenario" te dealen.

Ik weet dat dit veel makkelijker gezegd is dan gedaan, toch wou ik het graag meegeven.

Gr. Pin

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

Ik had jullie berichten al gelezen, maar was vergeten om te reageren. Bedankt voor jullie antwoord. :)

 

We hebben nu wat afgesproken over wanneer en wat we gaan doen (hij stuurde als eerste een berichtje). Ik voel me ondertussen ook niet meer gestresst gelukkig, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ik heb er nu ook best wel zin in. Al zal ik waarschijnlijk heel zenuwachtig worden als het bijna zover is, maar daar is niks aan te doen. Gewoon rustig aan doen.

 

Ik denk dat ik een lijstje ga maken met wat ik allemaal kan zeggen of vragen op die dag, misschien helpt dat. 😂

 

Groetjes, Trippel

Hey,

Wel fijn dat je je inmiddels al minder gestresst voelt en ook al wel wat meer op je gemak bij hem :)

Het wordt vast leuk wanneer jullie afspreken!

Gr. Pin

Hoi

 

Dit is random, maar ik kwam net deze video tegen. De video gaat over het identificeren als non-binary. Verder zou de Youtuber zelf, Ash Hardell, je misschien kunnen inspireren. 

 

Gr. Kenshin

Reputatie 1
Badge +1

Hey,

 

Ash ken ik ja! Die maakt erg leuke en nuttige video’s. 
 

De afspraak ging trouwens goed! Naar mijn idee hebben we niet heel veel gemeen, maar het was wel gezellig en we gaan waarschijnlijk nog een keer iets doen. Hoop alleen dat we nog genoeg gespreksstof hebben. 🤔
 

Groetjes, Trippel

Reageer