moet ik beginnen met snijden?

  • 29 April 2014
  • 19 reacties
  • 1011 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik ben een meisje van 14 en zit in de derde klas. Ik heb nogal wat meegemaakt in mn leven: mn zus heeft autisme, mn ouders zijn gescheiden en in het afgelopen half jaar zijn er 4 familieleden van me overleden. Daarnaast ben ik best wel vaak heel erg ongelukkig, al sinds groep 7 begon ik zelfmoordgedachtes te krijgen. Mn vriendinnen weten van mn gedachtes en ze steunen me ook. Maar nu ben ik zo ongeloofelijk verdrietig dat ik weg wil lopen of zelfmoord wil plegen. Maar dat wil ik mijn ouders niet aandoen omdat ik weet hoe het voelt. Mn zus loopt nog altijd weg en ze heeft dit jaar al 2 zelfmoordpogingen gedaan, dus dat wil ik mijn ouders niet aandoen. Nu denk ik dus dat de beste oplossing is om mezelf te snijden. Ik heb het nog niet gedaan maar ik weet hoe ik het het makkelijkst kan doen. Ik ben alleen bang dat het geen nut heeft en alles dan erger wordt. Ik lees ook vaak dat mensen er verslaafd aan raken en dat wil ik niet! Ik wil niemand kwetsen maar ik wil toch mn verdriet kwijt! Help, ik weet het allemaal niet meer 😞

19 reacties

Jezelf pijnigen is natuurlijk nooit een oplossing..
Heb je dit al met iemand besproken, zoals je mentor, een vertrouwenspersoon of met de kindertelefoon zelf?

Sterkte!
Snijden kan een oplossing lijken. Voor veel mensen lucht het inderdaad wel even op maar wat denk je van de gevoelens? Die komen uiteindelijk weer terug. Uiteindelijk bereik je met snijden niets, enkel littekens, spijt, schaamte en een verslaving waar je weer vanaf moet komen.
Er zijn zoveel redenen waarom ik het af kan raden, denk aan je toekomst (al die littekens) en hoe ga je het ooit aan je kind uitleggen als je littekens op je armen hebt? Probeer er met mensen over te praten, hoe moeilijk dit ook is. Zoek afleiding. Ga met vrienden iets leuks doen of schrijf je gedachtes/gevoelens van je af.
Uiteindelijk wordt je situatie beter, en het enige wat je weg naar geluk dan nog in de weg staat, zijn die littekens.
Geloof me, het maakt meer kapot dan het oplost.
Alsjeblieft, begin er nooit aan...
MUZIEK MUZIEK EN MUZIEK

Zet muziek ik leef er in, speel gitaar drums piano what ever,
Lezen schrijven gedichten (ook een dagboek helpt, ben je je gedachten kwijt)

wees creatief zingen tekenen kleien what ever

MAAR NIET SNIJDEN!
ALSJEBLIEFT BEGIN ER NIET AAN WANT HET MAAKT ALLES ALLEEN MAAR ERGER ECHT WAAR DOE HET NIET!!!!!!

Dingen die je wel kunt doen zijn bijvoorbeeld:
-Muziek luisteren waar je vrolijk van wordt of die je troost, zodra je voelt dat het niet werk meteen andere muziek opzetten anders werkt het andersom
-Hardlopen (klinkt idioot maar het is zo)
-Zoek mensen op, ga met mensen praten of leuke dingen doen, met vriendinnen of familie
-Koop een boek en ga lezen
-Download series en ga die kijken
-Ga schrijven over wat je voelt, of verhalen, of iets anders, maakt niet uit wat
-Koekjes of cake bakken (doe ik ook de laatste tijd en dat helpt)
-Maak een lijst van dingen die je dit jaar wil doen (of deze week, of deze maand, maar schrijf realistische (haalbare) dingen op die je graag zou willen doen)
-Voer deze lijst uit
-Koop een schrift en plant daar ALLES in wat je zou willen. Je kunt er een complete eigen wereld in bouwen, of gewoon lijstjes maken, maar doe alsof dit JOUW geheime eigen schrift is en laat het aan niemand zien. (doe ik zelf ook). Je kunt er dingen in schrijven, tekenen, plakken en ik heb er zelf een kaft omheen gemaakt.
-Maak plannen waar je vrolijk van wordt
-Maak het huis schoon, of doe iets in de huishouding. Klinkt gek maar als ik wil snijden ga ik afwassen en stofzuigen.
-Ga buiten een rondje lopen
-Zoek een hobby of sport die je leuk lijkt en neem hier proeflessen in
-Ik weet niet of je een OV-kaart hebt, maar je kunt ook random naar een andere stad gaan met de trein en gewoon door die stad gaan lopen en ergens wat gaan eten
-Vertroetel een huisdier.
-Knuffel een vriendin

Maar alsjeblieft; BEGIN NIET MET SNIJDEN OF BRANDEN OF KRABBEN OF WAT DAN OOK!!!
Ik ben nu bijna twee maanden clean, en ik wil ook nogsteeds iedere dag dood, maar er is één ding dat ik continu denk en dat is "Waarom ben ik in hemelsnaam ooit begonnen met snijden??" Want het is een verslaving en ik denk er continu aan, ook na twee maanden niet snijden nog altijd. Dus alsjeblieft doe dat gewoon niet want er niet aan beginnen is zooooo ontzettend veel makkelijker dan ermee stoppen.

Heel veel liefs
xx
wow, bedankt voor jullie reacties! Ik zou vooral beginnen met een dagboek! En ik hou van zingen dus dat is dan ook wel een goede afleiding. Ontzettend bedankt, echt! Xx
Hey!
Snijden is echt niet de oplossing meid! Ik sneed mezelf ook, daar had ik later ontzettend spijt van.. Het begon met een aantal krassen op mijn been, maar later wordt dat erger.. Het leek voor mij te helpen, dacht ik, omdat de pijn van de krassen/sneeën mijn aandacht naar hen opeisten. Uiteindelijk zag ik in dat dit alles enkel in mijn hoofd zat en dat het helemaal niet hielp. De pijn komt na het snijden weer terug, maar dan dubbel zo erg, omdat de schaamte van het krassen erbij komt en het branderige gevoel ervan komt er ook bij..

Nu heb ik af en toe nog steeds de neiging om te krassen, maar dan zet ik vaak muziek aan, ik schrijf gedichten of ik schreeuw het uit.. Een dagboek helpt inderdaad ook erg. Ik heb zelf autisme, dus ik begrijp wel een beetje dat het voor jou ook moeilijk is om daarmee te leven..

Hopelijk heb je er wat aan.
Sterkte!! Het komt heus goed! Stay Strong, you're worth it!!

xx LI-EF
Sorry hoor, maar verwacht je echt dat mensen hier gaan antwoorden dat je jezelf wel moet gaan snijden?
NOOIT ERAAN BEGINNEN!
Nooit. echt niet doen!
Ik ben er ook mee begonnen en nu is het een soort verslaving, ja; je kan er echt verslaafd aan raken.
Je schiet er niets mee op, echt..
uhm nou nee gelukkig niet Hypnotized... Ik was alleen de weg kwijt en wilde mezelf geen pijn doen, ondanks de neigingen. Het is misschien wel een rare titel, maar dat was nu eenmaal mijn vraag 🙂
Ga jezelf nooit snijden. T is niet de oplossing zoals veel mensen denken. Ik snijd me ook omdat ik dacht dat t de dnige oplosing was. Ik weet dat ik het niet moet doen maar ik kan niet meer stoppen. Mijn vrienden weten t niet dus ik sta er helemaal alleen voor. Ik heb mijn hele rechterarm vol mrt littekens zitten en nee dat is niet fijn. De pijn voel ik niet meer maar het gevoel zit r wel. Ik voel me niet beter nu ik mezelf snij dus het heeft geen zin. Ik wil zelf graag dood. Mijn vrienden zijn niet eens echte vrienden en mn familie heeft kritiek op alles wat ik zeg, doe of leuk vind. Ik zit nu alleen op me kamer. En heb er net weer 3 strepen bij gemaakt. Dud alsjeblieft doe het voor mij en ga nooit snijden. Ik weet dat t heel stom klinkt als ik het zelf ook doe maar voor mij is het te laat. Jij bent nog niet begonnen en dan is het niet te laat om in te zien dat het niet nodig is.
Zoals de rest waarschijnlijk ook al heeft gezegd (ik had geen zin om de andere reacties te lezen) moet je er nooit mee beginnen, het maakt alleen maar je leven kapot, en ik heb er ervaring mee. Ik doe er nu alles aan om te stoppen omdat ik weet dat het mijn leven alleen maar meer heeft verpest. En misschien zie je nu even geen andere oplossingen meer maar die zijn er wel, je moet alleen de tijd nemem om ze te zoeken. En goed dat je je vriendinnen erover hebt vertelt zodat ze je kunnen steunen.
klinkt raar maar als ik boos ben luister ik veel metal of rock.
neemt de agressie op een aparte manier weg.
maar je kan je beter niet gaan snijden heb het zelf ook gedaan en heb er nu nogsteeds wat aan overgehouden.

-gtz (me)
NEE
niet aan beginnen op ten duur wordt t erg en gaat het je leven beheersen en kan je er niet meer mee stoppen. Eigenlijk maakt het alles alleen maar erger. Je voelt je een paar minuten goed en dan begint het allemaal weer opnieuw. Later moet je mensen gaan uitleggen hoe je aan al die littekens komt enzo. (eigenlijk is het best wel hypokriet dat ik dit zeg, maar begin maar gwn niet)
hey,

alsjeblieft niet aan beginnen! 
ik ben er bijna 2 jaar geleden aan begonnen en stoppen gaat bijna niet meer! 
Ik doe het nu bijna elke dag en wordt er steeds meer ongelukkig van.
en het klopt het is een soort verslaving omdat je gaat denken dat het de enige oplossing is, maar dat is het niet.
wees alsjeblieft wijs genoeg! zoek hulp, praat misschien met je mentor dat je neigingen hebt.
ik krijg op school ook veel hulp.. niet dat het mij helpt maar jou misschien wel!

veel sterkte en succes met alles

groetjes van mij!
Niet doen. Ga gewoon verder met je leven. Er komt vanzelf een tijd dat je je beter gaat voelen.

Probeer iets leuks te doen met je vriendinnen, ga afleiding zoeken. 


Nooit aan zelfmoord denken. Er zijn vast mensen die om je geven en die vinden het niet leuk als je zelfmoord zou plegen. Ga gewoon verder met je leven en zoek leuke ervaringen.
niet snijden, het is zwak en littekens zijn lelijk.
Eefje, ik had het zelfde probleem.
Mij hielp het om mijn gevoelens opzij te zetten, en alleen nog maar aan anderen denken; bijv. hoe zij zich voelen.
Denk aan je ouders. Hoe voelen zij zich wel niet in zo'n situatie.
Ik durf te wedden dat ze zo erg blij met je zijn.

Ik wilde ook zelfmoord plegen.
Maar toen begon ik na te denken over mijn toekomst.
Later wil ik een lieve man en 3 kinderen in een vrijstaand huis met een hond enz.
Als je iets kan dromen kan het uitkomen! Echt waar, dat beloof ik.
Kinderen zoals jij en ik en iedereen met een lastige jeugd leren ervan en worden betere ouders of zijn boos en nemen wraak op hun kinderen.
Het enige dat je kan doen is jezelf beloven de beste moeder ooit te worden; want je weet hoe het voelt.

In mijn downs hielp het om op school te focussen. Je ontsnapt dan even van de echte wereld en het is productief; ga nu naar 3 VWO. : )

Dream on en denk aan de toekomst. Word het kind waarvan je ouders trots zijn dat het hun kind is!

P.S. Je wil je kinderen later niet vertellen dat jij jezelf sneed denk ik..
Reputatie 2
Badge +17
Ik zou het niet doen! Is toch dom? In je eigen lichaam gaan snijden om verdriet te vergeten. Er zijn echt wel betere oplossingen hoor. 😉
Precies wat @TrustMe zei: doe het niet!
Wat als er iemand achterkomt met die (lit)tekens?

Veel suc9999

-hoihoiikbenhoidoei

Reageer