Vraag

moeheid, nergens plezier in, geen eetlust

  • 17 July 2021
  • 4 reacties
  • 124 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hoii allemaal,

Ik ben al een heel tijdje niet online geweest, maar ik kan niet meer. Ik ben zo ongeloofelijk moe de hele tijd. Sinds groep 8 heb ik dit al, maar toen had ik het niet zo erg. Nu ben ik drie jaar verder en ik heb het voor mijn idee ook 3x zo erg terug gekregen. Nergens kan ik meer plezier uithalen. Alles wat ik eerst leuk vond vind ik nu gwn vreselijk om te doen. En bij alles wat ik doe, word ik bekaf. Een maand geleden liep ik gerust 2 uur achter elkaar door de natuur, nu sta ik met een kwartiertje al op instorten. Als ik smorgens wakker word, heb ik het idee de hele nacht niet geslapen te hebben. Zo ontzettend moe dat ik dan ben.  Ik slaap snachts meestal redelijk, maar soms heb ik vreselijk last van nachtmerries. Meestal gaat dit over school. Ik heb ook het idee met niemand hierover te kunnen praten. Mijn ouders, met hen is de band ontzettend slecht, en verder... ik zou niet weten met wie ik hier nog meer over kan praten. 

Ik heb ook totaal geen eetlust meer. Ik eet heel af en toe. Soms gaan er ook dagen voorbij dat ik helemaal niks eet…

Ook zit ik altijd vreselijk in de stress. Dat heeft er miss  ook wel mee te maken, maar ik weet niet hoe ik er vanaf moet…

Ik voel me vaak ook zo vreselijk eenzaam. Vrienden heb ik niet, de band met mijn ouders is 9ntzettend slecht en op school kan ik ook totaal niet goed opschieten met mijn leraren. 

Sorry voor het storen, ik heb jullie liever dan over mijn  eigen problemen te praten, maar ik heb echt het idee elk moment in elkaar te kunnen storten. 

 

 


4 reacties

Badge

Beste Chocolatelover,

Om te beginnen hieronder misschien tips van een theorie die je misschien kunnen helpen:

  • Pauzeer. Gebruik pauzes tussen je activiteiten om te voorkomen dat de vermoeidheid hoog oploopt. Wissel inspanning af met ontspanning.
  •  Kijk vooruit en maak een plan. Daarmee heb je een beter idee wat je te wachten staat en voel je je minder ‘overvallen’. Hiermee kun je je plan altijd nog aanpassen aan spontane activiteiten, zonder dat je gestresst raakt.
  •  Doe één ding tegelijkertijd. Combineren kost energie.
  •  Ontspan. Door ontspanning verlaag je je stressniveau: dit is beter voor je gezondheid. Zoals je gewend was voor je hersenaandoening om je te ontspannen, kan nu te vermoeiend voor je zijn. Toch zijn er veel verschillende manieren om je te ontspannen, van wandelen tot een sportwedstrijd op tv kijken zonder geluid.
  •  Beweeg. Met beweging voel je je beter. Door je aandoening ben je wellicht beperkt, maar kijk wat er wél kan en vraag gerust professionele hulp.
  •  Goed slapen. Zorg voor een regelmatig dagnacht-ritme, zorg voor 45 minuten ontspanning voordat je gaat slapen. Verbeter de kwaliteit van je slaap door een gezonde leefstijl: gezonde voeding, genoeg beweging en geen alcohol of cafeïne voor het slapen gaan.
  •  Leg je situatie uit aan je omgeving. Vertel je omgeving dat je last hebt van vermoeidheid. Laat weten dat je meer rustmomenten nodig hebt. Zo kan je omgeving hier rekening mee houden.
  •  Vraag hulp uit je omgeving. Het is geen schande om hulp te vragen, er is immers veel veranderd. Als iets je niet lukt, zoek hulp en bewaar je energie voor leukere zaken. Hou er wel rekening mee dat anderen ook rustig ‘nee’ mogen zeggen. Ook zij moeten immers op hun energie letten.
  •  Aarzel niet om professionele hulp te vragen. Raadpleeg een arts, psycholoog of thuishulp voor het ondersteunen van je herstel. Wees niet bang om ook heel praktische steun te vragen voor de dagelijkse gang van zaken.

In het algemeen kan ik zeggen dat een slechte band met je omgeving en het hebben van stress, vermoeidheid kunnen laten toenemen. Wat ik wel kan en moet zeggen is dat je je hobby's niet mag opgeven, het zijn namelijk de dingen die jou jou maakt en die moeten ervoor zorgen dat je je fijn kan voelen gedurende die activiteiten. Door het niet meer doen van dingen krijg je te maken met onderbelasting: Soms gaan mensen minder doen om vermoeidheid te voorkomen. Daardoor gaat je lichamelijke conditie echter verder achteruit, waardoor je bij inspanning eerder moe wordt. Je raakt in een spiraal omlaag.

Eten werkt echter precies hetzelfde, je lichaam geeft vanzelf aan wanneer je genoeg hebt gedurende de maaltijden en dat mag en moet ook gerespecteerd worden. Je eet namelijk wat je nodig hebt. Bedenk op een dag (of turf eens) hoevaak je zin hebt in eten al is het een tussendoortje, snoepje, koekje, fruit of gewoon ochtend-, middag- of avondeten. Op die momenten zou ik dan ook daar gehoor aan geven (ik bedoel dan niet dat je de hele dag fruit, snoep en koek moet eten maar dat je iets pakt wat past bij dat tijdstip). 

Verder weten we natuurlijk niet waarom je in de stress zit, veel tieners lijken hier last van te hebben. Dit is verder niet erg maar daar kan een ijzersterke planning je misschien bij helpen mocht je dit nog niet doen.

Ik hoop dat je wat met de informatie kan :)

Met vriendelijke groet,

Kevin

 

Reputatie 3
Badge +2

Hi @chocolatelover , 

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

 

Sterkte & Groetjes, 

Hanne van De Kindertelefoon

Reputatie 3
Badge +1

over het moe zijn, ben je al een keertje langs de huisarts geweest. Het zou kunnen dat je lage broeddruk hebt, of dat je misschien een burnout hebt. Dit hoeft niet ernstig te zijn, maar misschien heeft de huisarts een oplossing.

 

Ja. In groep 8 ben ik geweest. Ik heb toen enkele keren bloed laten prikken, maar er kwam niks uit. 

 

Eten, probeer hier ook met anderen over te praten. Dit is eng, maar als je het met niemand deelt kan ook niemand jou helpen. Probeer een gezonde leefstijl aan te nemen, dit is natuurlijk niet van de ene op de andere dag: bouw dit op. Door het eten van fruit of groente en het sporten maakt je lichaam endorfine aan, dit klinkt heel saai allemaal maar het komt er op neer: endorfine is een gelukshormoon: dit maakt je dus blijer. Ook elke dag om dezelfde tijdsstippen eten zou helpen. 

Dit is makkelijker gezegd als gedaan. Als ikbbegin te eten heb ik het idee dat alles er gelijk weer uit ga komen. Alleen dan via de verkeerde weg. En jij zeg eigenlijk dat ik moet sporten maar daar heb ik ook echt geen energie voor.

 

Sorry, het lijkt nu net of ik je goede medeleven weg wil wuiven maar ik weet dat je het goed bedoeld en ik hoop dat je meer tips heb..  

Kf miss iemand anders? laat t dan ff weten als jawel 

 

hey!

weet dat je niet alleen bent, en het is goed dat je probeert help te zoeken.

over het moe zijn, ben je al een keertje langs de huisarts geweest. Het zou kunnen dat je lage broeddruk hebt, of dat je misschien een burnout hebt. Dit hoeft niet ernstig te zijn, maar misschien heeft de huisarts een oplossing. 

Ik heb ook een tijd lang last gehad van nachtmerries, vervelend. Het is moeilijk om erover te praten omdat anderen niet zullen begrijpen hoe het voor je is. Misschien is school een traumatische plek voor jou, waardoor het terug blijft komen in je nachtmerries. Dan is het belangrijker om jouw trauma van school te verwerken, dan de nachtmerries zelf. Aangezien de nachtmerries een gevolg is, probeer ook meer een ritme te krijgen en water te drinken voor het slapen (mediteren zou ook kunnen helpen, zoek maar op op youtube)

de band met je ouders. Het kan heel vervelend zijn als er thuis veel ruzie is. En daarom hoef je ook niet met je ouders te praten over je problemen, zoek een vertrouwingspersoon op school: neem een online psycholoog: of misschien wel een echte psycholoog. Praten over je problemen is al een groot onderdeel van de verwerking, het is veel lastiger als je er in je eentje mee struggelt. 

Eten, probeer hier ook met anderen over te praten. Dit is eng, maar als je het met niemand deelt kan ook niemand jou helpen. Probeer een gezonde leefstijl aan te nemen, dit is natuurlijk niet van de ene op de andere dag: bouw dit op. Door het eten van fruit of groente en het sporten maakt je lichaam endorfine aan, dit klinkt heel saai allemaal maar het komt er op neer: endorfine is een gelukshormoon: dit maakt je dus blijer. Ook elke dag om dezelfde tijdsstippen eten zou helpen. 

vrienden zul je vanzelf maken, iedereen kan vrienden maken iedereen. Probeer contact te leggen. Bijvoorbeeld: iemand anders zit alleen, je vraagt hey mag ik bij je zitten. en vraag dan over hun vakantie, school andere dingen: vertel wat over jezelf en heel belangrijk: op het einde zeg je: leuk om je een keer te spreken, hopelijk praten we snel weer. Zo zullen mensen jou onthouden. En de psychologische kant: het dragen van rood, rechtop lopen, glimlachen: dit straalt zelfvertrouwen uit waardoor mensen sneller vrienden zullen willen worden. maar dit kun je ook allemaal nazoeken op internet. 

stress is een gevolg op alle andere oorzaken. Mijn tip hiervoor is ook echt, zoek hulp. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

You got this: i love you.

Reageer