mijn vriendin snijdt zich en ik weet niet wat ik moet doen!


  • Anonymous
  • 0 reacties
hallo allemaal.
Ik heb jullie hulp hard nodig.
Sinds een paar weken weten ik en mijn beste vriendin dat onze vriendin zichzelf snijdt. We weten niet wat we moeten doen en we durvem er niet over te beginnen tegen haar. Ze is erg gesloten en
verteld haar geheimen nooit aan iemand dus niemand weet wat er
is, zelfs haar allerbeste vriendin niet. Ik voel me zo rot want ik wil niet dat ze gaat...
Wat moet ik doen om haar te laten stoppen ??
ik wilde weten hoe erg ze zich voelde dat ze zo ver kwam en ik sneed mezelf en nu weet ik hoe erg ze zich voelt want het deed echt pijn.
Wat kan ik het beste doen om haar te laten stoppen..

10 reacties

Misschien moet je er met haar over praten. Dan kunnen jullie samen jezelf snijden. Misschien voelt ze zich dan niet zo alleen.
@Miu
Misschien niet voor de topic starter, maar misschien wel voor anderen die het topic nalezen en hetzelfde probleem hebben.
Ik hoop dat iedereen door heeft dat dit van 3 jaar geleden is en dat de persoon die dit geschreven heeft waarschijnlijk hier niks aan heeft
Ik raad aan om met die vriendin in gesprek te gaan en te zeggen dat je je zorgen maakt en dat je graag iets voor haar wilt doen als er iets is, zodat ze weet dat ze altijd bij jullie terecht kan als er iets is en hopelijk zegt ze dan wat er is.

Heel veel succes
groetjes pinkie
Hey kortingscode,
je weet niet eens wat er met die vriendin is waarom ze snijd, als iemand snijd is het geen reden iemand te dumpen. denk volgende keer eens na voor je iets zegt. De meeste mensen die zichzelf snijden doen het echt niet voor de aandacht!!
Hai,

Moeilijke situatie zo... Ik snap goed hoe je je voelt, mijn ex vriendje sneed zichzelf en daar kwam ik achter. Ik begreep niet waarom hij dat deed en toen heb ik het zelf ook eens geprobeerd, dus ik snap waarom je dat deed. Waarschijnlijk (hopelijk) voelde je niet hetzelfde als wat zij voelt wanneer ze snijdt; jij voelt pijn, zij waarschijnlijk iets dat lijkt op een enorme opluchting. Ik hoop dat jij nooit zo ver komt, want het is een enorm zware weg om er weer vanaf te komen. Doe dat dus alsjeblieft niet meer!!!!

Je vriendin is erg gesloten en bespreekt haar gevoelens en problemen niet met anderen, daardoor gaat het dus mis. Ze moet het namelijk tóch ergens kwijt. 
Het lijkt me handig als jij (of een van je andere vriendinnen) een keer afspreekt met haar, gewoon om gezellig te doen ofzo. Inderdaad belangrijk dat jullie dan alleen zijn en een beetje in een lekker comfortabele omgeving. 
Vraag haar hoe het met haar gaat, en als zij dan zegt dat alles helemaal goed is kan jij vertellen dat je dat je denkt dat dat niet zo is, en dat je je zorgen maakt om haar. En dan kan je misschien ook beginnen over het snijden. 
Ze kan blij zijn dat het eruit is, ze kan huilen, ze kan ook boos worden en dreigen dat ze je wat aan doet als je het doorvertelt. Verzeker haar er ook meteen van dat je het niet door zal vertellen, en doe dat ook niet. Voordat je begint over hulp en oplossingen en dergelijke; laat haar praten. Waarschijnlijk heeft ze alles al heel erg lang opgekropt en moet er een hoop verdriet uit, dus steun haar en vraag door over het hoe en waarom en kom achter die problemen. 
Wees een tijd (een maand, langer?) gewoon een luisterend oor voor haar. Verplicht haar niet te stoppen, vraag wel steeds waarom, dus als ze weer eens snijdt, vraag dan waardoor ze zich wilde snijden. Wat maakt ze mee waardoor ze zo ver komt?

Kortom;
-Wees een luisterend oor
-Bied haar nu nog even geen oplossingen, totdat ze daar naar vraagt
-Zeg dat je alles voor haar zou willen doen om haar te helpen (en meen dat ook)
-Wacht niet tot zij erover begint, want dat doet ze niet. Ook niet als jullie er al over hebben gepraat straks.
-Steun haar
-Doe wat je moet doen.


Dit is vooral waar ik een heleboel aan heb gehad, toen mijn vriendin erachter kwam dat ik sneed wist ze niet hoe ze ermee om moest gaan dus werd ze boos en zei ze dat als ik nog een keer zou snijden, ze mijn vriendin niet meer was. Dat is de grootste angst die ik had, ik kon namelijk niet stoppen. Gelukkig snapt ze dat nu beter en is ze nooit bij me weggegaan. Maar ik weet wel heel goed hoe hulp dus níét moet. 
Hoe het wel moet weet ik ook, want ik heb ook een goede band met een leraar, en tijdens een van onze gesprekken heeft hij het er gewoon uit getrokken, mijn verhaal. Ik wist dat hij het al heel lang door had, maar ik kon er gewoon niet over praten. Hij heeft het nooit aan iemand verteld, heeft me ook nooit verplicht om hulp te zoeken, maar hij luisterde wel naar me en hielp me zo goed als hij kon. En daar heb ik heel erg veel aan gehad :)

Hopelijk heb je wat aan deze lange lap tekst. 

Heel veel succes!!!
Hoi!

Tja, dat is een enorm lastige situatie. Je geeft aan dat jullie 3 het weten. Spreek een keer af op een veilige plek, zoals op je kamer. Vertel dat je weet dat ze zichzelf snijdt en dat je graag wil helpen om oplossingen te vinden. Ze zal gaan huilen, zorg dat je haar troost en dat zij het gevoel krijgt dat ze veilig is bij jou. Als dat eenmaal is gelukt kan je langzamerhand gaan beginnen met oplossingen bedenken en bespreken met haar.


Enorm veel succes!
Heee !
Waarom durf je er niet met haar over te praten? Oke, ik snap dat het moeilijk is, maar het is beter als je het wel probeert..
Ze vindt het vast moeilijk om er over te praten (en jij ook), maar ze wil het vast ook wel aan iemand kwijt.
Laat zien dat je echt geinteresseerd bent en laat je ondertussen niet afleiden door andere dingen. Dat is voor haar ook niet leuk.
Als ze er niet over wil praten kan je haar vragen waarom niet, maar ga er niet te lang over door. Dan wordt ze waarschijnlijk toch boos.
Als ze het voor haar zelf wil houden kan dat, maar zeg dat je er altijd voor haar bent als ze het je wil vertellen. Misschien bedenkt ze zich nog wel.
Ga het niet aan volwassenen vertellen als zij dat niet wil, dat zou je zelf toch ook niet willen, dat iemand je verlinkt? Pas als je denkt dat het echt heel erg uit de hand loopt, kan je dat doen, maar dat moet je zelf weten. En dan het liefst aan een leraar of een lerares en niet aan haar ouders :S
Ik hoop dat je toch met haar gaat praten.. Is wel beter. Waarom ga je jezelf ook snijden? Dan gaan anderen (die erachter komen) zich ook zorgen om jou maken. Ik snap wel dat je het doet hoor, maar ik zou er als ik jou was niet mee doorgaan. Het is echt heel moeilijk om te stoppen.
Misschien kun je het Butterfly project aan je vriendin voorstellen. Kijk maar eens op deze site : http://www.proud2bme.nl/Proud2Live/The_butterfly_project.
Daar staat hoe het moet en daar staan ook de regels. Ik wens je veel succes.
Groetjes mij :)

Reageer