Vraag

mijn vriendin snijdt zich en ik weet niet meer wat te doen

  • 12 November 2020
  • 3 reacties
  • 110 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Mijn vriendin snijdt zich en zegt vaak dat ze zelfmoord wilt plegen. Ze probeert het ook affentoe door bijvoorbeeld een overdosis aan slaappillen te nemen. En ik zeg er ook wat van als ik merk dat ze weer bezig is, maar ze luistert niet naar me.  En al wil ik naar der ouders stappen dreigt ze onmiddellijk zelfmoord te plegen. Ik ben bang dat ze ooit de keuze maakt om zelfmoord te plegen. Heeft iemand tips voor mij wat ik nu het beste kan doen.


3 reacties

Heyy

Weet je waarom ze zich zo slecht voelt? Je kunt altijd met haar praten, maarja, dan moet zei dat ook willen natuurlijk. Stel haar eens voor om langs de huisarts te gaan en er daar eens over te praten. Die kan dan eventueel helpen met doorverwijzen etc. Je kunt haar ook voorstellen om er op school met een leerkracht/mentor over te praten. Misschien helpt het voor haar om te tekenen, schrijven(gedichten of brieven etc.) Je kunt haar een beetje helpen zoeken naar een goeie manier om haar gedachten te verzetten/ haar emoties uiten.

Succes!

 

Hey,

Wat erg voor je vriendin dat ze zich zo rot voelt! Ik snap dat jij hier ook heel erg mee zit, want het is natuurlijk niet niks om mee te dealen. Ik heb mezelf tot een jaar terug ook een hele tijd gesneden, dus ik snap je vriendin wel. Ik vond het ook echt niet fijn om erover te praten namelijk, hoe graag mijn vriendinnen dat ook wilde. Uiteindelijk heeft een vriendin van mij me zo ver gekregen om een gesprek met haar (via Whatsapp) erover te voeren, en uiteindelijk luchtte dat voor mij echt heel erg op omdat ik toen het gevoel had (en nog steeds heb) dat ik er niet alleen voor sta. Dat is dus ook wat ik jouw nu ga aanraden:

Probeer een gesprek met haar aan te gaan. Realiseer je wel van te voren dat voor je vriendin zo’n gesprek erg confronterend is, en dat het dus misschien fijner voor haar is om het over de app te doen. Ik zou het ook, hoe moeilijk het is, het een beetje luchtig proberen te houden. Vraag haar dus niet het hemd van het lijf over van alles, maar begin klein. Vraag bijvoorbeeld eerst hoe ze zich nou echt voelt, en waar ze mee zit. Ik raad je ook uit mijn eigen ervaringen aan om zo min mogelijk te benadrukken dat ze zichzelf beschadigd, omdat je haar dan telkens weer blijft confronteren met het feit dat ze dat doet. Je zou er op die manier haar ook het gevoel mee kunnen geven dat je je alleen maar zorgen maakt over het beschadigen, en niet over de reden daarvan. Verder raad ik je heel erg aan om zo vaak mogelijk te benadrukken dat ze er niet alleen voor staat en dat je er voor haar bent.

Als dit allemaal echt niet werkt en ze niet met je wilt appen of praten, dan heb ik nog 1 tip voor je: Stuur het muzieknummer ‘Friend, Please’ van 21 Pilots naar haar door. Dit nummer gaat namelijk over suicide, en benadrukt het feit dat je er niet alleen voor staat zonder het letterlijk te zeggen. Dit nummer heeft op mij toen veel indruk gemaakt.

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes

 
(onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon)

heyyy

wat erg dit allemaal. ik zou met haar gaan praten en misschien zit er wel heel wat anders achter. vertel dat ze hier altijd anoniem kan chatten,

 

liefs nyny

Reageer