Vraag

Mijn beste vriendin wil niet meer leven

  • 25 March 2019
  • 3 reacties
  • 119 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoii,
mijn aller beste vriendin heeft verteld dat ze niet meer wil leven. Ik mag het tegen niemand zeggen, maar ik wil haar wel heel graag helpen ( ookal vind ze dat zelf niet nodig).
Weet iemand wat ik moet doen want ik wil haar niet kwijt maar als ik het tegen iemand zeg wil ze misschien geen vriendinnen meer zijn omdat ikde belofte dan heb verbroken... maar als ik niks doe is het misschien ook te laat...

heeft iemand een idee wat ik kan doen?

3 reacties

hoi Anaa

je beste vriendin wilt er een eind aan maken. en heeft dat in vertrouwen aan je vertelt.
in mijn ogen heb je 4 keuzes

1. is haar helpen zonder iemand om hulp te vragen. maar daar ga jij waarschijnlijk ook mentaal van kapot

2. ga samen met haar naar iemand toe op school. en psychologe, vertrouwens persoon of je mentor.

3. je gaat zelf. maar dan krijgen jullie ruzie. maar als jullie band zo goed is zijn jullie kort daarna weer beste vriendinnen.

4. je dwingt haar maar dat zou zij het minst waarderen.

ik zou persoonlijk samen naar iemand toe gaan. ik heb dat in totaal 3x gedaan.
voor mijn beste vriendin. voor mijn beste vriend. en samen met mijn beste vriend voor mij. bij mijn zijn alleen de vriendschappen er beter op geworden. maar je moet doen wat jij zelf het beste vind

groetjes
Bella
Hey,
weet je ook waarom ze niet meer wil leven? Als de oorzaak iets is dat je zou kunnen veranderen, zoals als school de reden is, als het te zwaar voor dr is kan je misschien met haar kijken of ze een niveau kan zakken, of naar een andere school kan gaan, of huiswerk begeleiding kan krijgen, etc. Je kan ook stiekem naar haar ouders gaan. Je hoeft niet te vertellen dat je briendin niet meer wil leven, maar dat ze niet lekker in haar vel zit. Dan kunnen haar ouders met haar praten, en misschien vertelt je vriendin dan wel uit haar zelf aan haar ouders dat ze niet meer wil leven. Je zou ook kunnen aanbieden om samen in therapie te gaan als vriendinnen, als ze het niet in haar eentje wil. Het kan bij de eerste lijns psycholoog, gewoon 1 keer in de 2 weken ongeveer een gesprekje, en de psycholoog kan haar vast heel goed helpen.
Als niks helpt of kan, kan jij er ook niks aan doen. Je kan blijven checken of ze niet actief suicidaal wordt, maar jij bent zelf nog jong, je hebt vast je eigen problemen en je hoeft niet ten onder te gaan aan die van haar. Ik snap dat je om haar geeft, maar als je zelf ongelukkig wordt kan je haar ook niet gelukkig maken. Ik zou haar wel vertellen dat het je onder druk zet, dat jij de enige bent die het weet, als dat waar is, misschien vertelt ze het dan aan nog iemand en is dat beter voor jou.

veel succes nog, en zorg vooral goed voor jezelf. Je bent niet verantwoordelijk voor haar, hoe veel je ook om haar geeft.
kweenie
Hoi,

Wat heftig dat je vriendin dit heeft gezegd! Dat lijkt me best wel moeilijk om te horen!

Als ik jou was zou ik niet achter haar rug om hulp inschakelen. Ik zou met haar gaan praten, dat je het heftig vindt en dat je vindt dat ze met iemand moet praten. Bied aan om met haar mee te gaan, geef een voorstel wie ze kan benaderen (ouders, huisarts, mentor, docent(e), vertrouwenspersoon).

Als ze dit blijft weigeren, kun je haar wel vertellen dat je het met iemand gaat delen, maar ik hoop niet dat het zo ver komt.

Vraag aan haar wat zij nu van je verwacht. Dat je haar graag wil helpen, maar niet weet hoe je dit moet doen. Ze heeft het je waarschijnlijk met een reden verteld. Waarschijnlijk hoopte ze op iets. Vraag haar wat dat is en hoe je haar kan helpen.

En als belangrijkste: wees er gewoon voor haar. Vraag soms ff hoe het gaat, zorg dat ze weet dat ze bij jou terecht kan,

Verder, denk ook aan jezelf. Als jij dit geheim blijft dragen en je merkt dat je er last van hebt, is het goed om afstand te nemen. Het is niet de bedoeling dat deze situatie jou kapot gaat maken. Je kan haar ook niet helpen als het slecht met jou gaat!

Gr. Pin

Reageer