Meningen: aandacht met snijden

  • 4 January 2018
  • 10 reacties
  • 1114 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey,
Ik weet niet of dit buiten de regels is maar ik wil jullie mening horen als jullie willen:

Wat vinden jullie van mensen die aandacht trekken door zichzelf te beschadegingen?

Mijn mening(!):

Ik denk dat er verschillende vormen hiervan zijn. Er zijn mensen die het laten zien aan mensen als een soort schreeuw om hulp. Ze hopen dan dat mensen het zien en naar hun toe komen om er naar te vragen inplaats van anderssom. D. Ze weten dat het niet goed is wat ze doen, en dat ze hulp nodig hebben.
Er zijn natuurlijk ook mensen die het echt om aandacht doen. Maar ook dit vind ik een probleem. Je doet het nooit zomaar, denk ik. Als je mij een jaar geleden vroeg of ik mezelf pijn kon doen had ik dat niet gekunt.
Mensen die er heel open over zijn op internet vind ik iets anders. Ook deze mensen hebben hulp nodig maar het moet absoluut niet op internet gezet worden. Foto's en verhalen, dat doet echt wel iets bij mensen die het doen. Je komt op ideeen en gaat inzien dat het erger kan.
Maar ook dit kan anders werken denk ik.
Zo heb ik er wel hulp aan gevonden om dingen erover te lezen tot ik mijn eigen redenen wist.
Ik heb veel meningen gelezen en het ging eigenlijk alleen maar over het probleem snijden zelf. Maar ik denk dat op het moment dat je het doet dat het helemaal niet het probleem meer is. Niemand doet zich pijn voor de lol, denk ik toch. Ook vind ik het verschrikkelijk om te lezen dat mensen die doen aan zelfbescgadeging altijd iets te hebben te maken met zelfmoord. Tuurlijk kan dit maar dit is echt niet altijd het geval. Vaak zijn er hele andere redenen voor.

10 reacties

"Wat vinden jullie van mensen die aandacht trekken door zichzelf te beschadegingen?"

Werkelijk aandacht trekken met hoofdreden is absoluut absurd.
Mensen die zich nogal schaars kleden of iets van een trend doen bvb op het internet zijn op zich storend genoeg, maar bij snijden neem je de aandacht weg bij hen die het nodig hebben.
(Dan doel ik dus absoluut niet op hen die werkelijk een probleem hebben en hulp vereisen)

Ik heb nog niet gelezen over mensen die zich snijden als een noodroep.
Wel heb ik gelezen over zij die het zien als een oplossing, maar die bied slechts valse hoop.
In dat geval is het vergelijkbaar met andere verslavingen, destructief en meestal voorkombaar.

Of mis ik zo het punt in jouw vraag?
ik vind dat mensen zichzelf niet moeten gaan snijden om aandacht te trekken... Ik heb mezelf heel lang gesneden toen ik 13 was omdat mijn moeder depressief is. ik weet nog hoe vreselijk ik het vond als mensen uit mijn klas mijn littekens en wonden zagen. ik wou er dus absoluut geen aandacht mee. als ik er aandacht mee kreeg rende ik gelijk weg. Ik vind het een beetje zielig als je jezelf gaat snijden voor aandacht, ik bedoel, mensen doen het als ze hun leven/zichzelf haten, niet voor aandacht
@menspersoon,

Gelijk. Het lijkt alsof het merendeel het voor aandacht doet omdat dit dan bekend is, omdat degene er dus aandacht mee vraagt maar ik denk t tegendeel. Hierdoor word er dus ook tegen mensen die het niet voor aandacht doen vaak gezegd dat ze dat wel doen.
Maar ik hou me bij mn punt. Je doet het altijd met een reden, of je die zelf weet of niet. Dit kan een reden zijn om bij anderen te horen maar ook dan gaat t denk k niet helemaal goed.

@marin,

Wat ik al zei, sommige mensen doen het wel als n schreeuw om hulp. Laten het 'perongelijk' zien en hopen hierbij toch wel een beetje dat anderen het zien, niet voor aandacht maar voor hulp.
(Weet niet zeker) maar vaak word t daarna erger en dan wil je dat niet meer.
Ik zeg hierbij niet dat dit bij iedereen is maar t is mijn mening en heb hier wel eens over gelezen.

Groetjes.
Jezelf snijden voor welke rede dan ook betekent dat er een probleem is. Als je snijdt voor aandacht betekent dat dus waarschijnlijk dat je een aandacht tekort hebt. Dit snijden is net zo erg als elke andere rede.

Baaij
Zoals hierboven staat, jezelf snijden of pijn doen betekent dat er een probleem is. Om welke reden dan ook, moet er hulp voor komen. Ik vind snijden (eigenlijk alle vormen van automutilatie) voor alle redenen een verkeerde oplossing. Jezelf pijn doen is bij de ene reden niet erger dan bij de andere reden. Het is nooit de goede optie, er zijn vaak betere ‘oplossingen’ ook al is dat op sommige momenten lastig in te zien.
Dit is mijn mening hierover

Liefs
Hallo,
Mijn mening: ik vind het een beetje laf....als je jezelf gaat snijden omdat je aandacht wilt.......ik ben vroeger een soort van depressief geweest en wou mezelf gaan snijden maar zeker NIET voor aandacht!! Ik werd vroeger erg hard gepest en dat vond ik niet leuk...elke dag zat ik huilend in mn kamer, bang om naar school te gaan en wou mezelf verwonden. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan want, ik weet dat de pesters het daarvoor doen! PS een jaar later was het pestte gestopt..DIT WAS MIJN MENING!
Groetjes anoniempjuhh
hey
ik stoor me er altijd erg aan als je op internet van die post voorbij ziet komen als: voor elke like snij ik me een dag niet enzo. jezelf snijden voor aandacht is gewoon verkeerd. ik snij mezelf ook, ik wil er zo graag mee stoppen maar het lukt niet, ik snij eigenlijk omdat het voelt als emotionele pijn in physieke pijn om te zetten en als niemand mij straft dan moet ik het zelf doen. ik schaam me er erg voor en heb het ook nog nooit hard op durven zeggen, omdat ik zo vaak mensen heb horen zeggen, mensen die zichzelf snijden doen het alleen maar voor aandacht, ze doen het alleen maar om zielig gevonden te worden zodat mensen medelijden krijgen etc. en omdat ik niemand teleur wil stellen. maar ik denk dat niet alle mensen ( die het om aandacht doen) echt alleen maar aandacht willen, er moet toch ook ergens een probleem zijn zoiets als zich alleen voelen, je snijdt je toch niet zomaar?
fallen angel
ook mensen die het “alleen maar voor aandacht doen” hebben toch ergens een probleem, niemand snijd zonder reden, zelfs als je die reden zelf niet weet.

soms is er een reden van buitenaf die ervoor zorgt dat iemand zichzelf gaat snijden maar soms zit die reden in het hoofd, bij dit laatste spreek ik uit ervaring, sommige mensen hebben een soort “monster” gecreeerd in hun hoofd die regels voor je maakt. waar snijden onder kan vallen.

ik hoop dat mensen die aandacht willen iets anders gaan verzinnen om te doen ipv snijden want dankzij velen van hun worden de echte problemen niet meer serieus genomen
Hoi,

Ik vind het altijd jammer als iemand naar aanleiding van één berichtje of één geval de hele groep over één kam scheert. Ik denk dat de grote meerderheid van de mensen die snijdt of zich ooit heeft gesneden er alles aan doet om het te verbergen. Doordat mensen hun vooroordelen klaar hebben, wordt het voor die groep alleen maar lastiger om hulp te vragen. Daar kan ik echt boos om worden. Niet zomaar roepen als je ergens geen verstand van hebt.

Snijden is vaak een gevolg van emotionele problemen; problemen die niet zichtbaar zijn zoals een gebroken been, (sommige) spierziektes, missende ledematen, etc. Mensen zoeken gewoon naar een beetje begrip. Snijden kan een manier zijn om deze emotionele problemen zichtbaar te maken. Niet om zielig te doen, maar om erkenning te krijgen.

Kun je het ze echt kwalijk nemen dat ze dan aandacht zouden vragen? Weet je, mensen die snijden hebben ook gewoon aandacht nodig. Niet de vervelende aandacht die mensen ze geven en roepen dat ze het voor de aandacht doen. Iemand die ze helpt, aandacht om beter te worden...

Snijden is meestal een diep geheim en ik denk niet dat veel mensen het doen voor aandacht. Ik vind het jammer dat dat vooroordeel zo leeft.

Gr. Pin
Heyoo,

Ik vind dat het eraan ligt op wat voor een manier.
Als je het doet omdat je echt verdrietig of angstig of wat dan ook bent en daarom hulp nodig hebt en dus om 'aandacht' vraagt, omdat je dus hulp nodig hebt, vind ik dat 'normaal'. Tuurlijk is automutilatie niet normaal, en dat zeg ik niet om mensen die aan automutilatie doen voor gek te zetten of te beledigen, want ik doe het zelf namelijk ook.

Als je het doet, voor de grap of omdat je aandacht wil krijgen op een manier van dat je wilt dan iedereen het zielig voor je vind, vind ik dat niet normaal. Ik vind dat ook best laf, maar er is wel 1 ding dat ik moet zeggen. Dit is bij mij niet het geval, maar er zijn mensen die ook worden gepest of als aandachtsvrager worden benoemd, omdat ze aan automutilatie doen, terwijl ze niet om aandacht vragen op de manier dat de meeste mensen denken. Heel vaak is het zo dat zoiets verkeerd wordt opgevat door de mensen om die persoon heen die aan automutilatie doet. En dat vind ik echt heel zielig voor diegene die dan aan automutilatie doet, omdat diegene waarschijnlijk al veel pijn heeft en dan ook nog voor gek wordt gezet door de mensen om die persoon heen.
Okee dat was mijn mening.

Reageer