Meerdere personen met zm gedachten

  • 21 November 2020
  • 4 reacties
  • 94 Bekeken

Badge

Hi, ik ben een meisje van 12 jaar. Ik heb een aantal vrienden die me allemaal vertelde dat ze een einde aan leven willen maken. Dit is een onderwerp waar ik liever niet over praat, maar de kindertelefoon is altijd vol. Dus hier ben ik, hopend op een beetje advies. Zoals ik al zei hebben een aantal van mijn vriendinnen van me het erg moeilijk, en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb geprobeerd ze te vertellen dat het goed zou komen. Maar ik weet niet zeker of dat genoeg was. Een van mijn vriendinnen heeft zichzelf ook al bijna met een touw gewurgd, maar uiteindelijk heeft ze het niet gedaan.. ik ben echt bezorgt


4 reacties

Hey Blaster,

Wat een lastige situatie waar je nu in zit. Waarschijnlijk voel jij je verantwoordelijk voor je vriendinnen, kan dat kloppen? Wat ik dan zou willen zeggen is dat jij niet verantwoordelijk bent, als ze echt zelfmoord willen plegen dan doen ze dat wel. Dit klinkt misschien heel hard, maar dit is iets wat ik geleerd heb uit eigen ervaring..

Je kunt je vriendinnen doorverwijzen/vertellen over 113. Dat is een organisatie die er is voor mensen met zelfmoord gedachten of -neigingen. Je kunt met hun gratis en anoniem chatten of bellen, 24/7. Ook bieden zij een gratis en anonieme therapie aan. Je hebt dan ongeveer 8 sessies met een vaste psycholoog, je kunt de therapie doen via de chat, mail of bellen, net wat hun zelf het beste vinden. Het enige wat je nodig hebt is een mailadres om je te registreren en in te kunnen loggen. Ze hebben ook een zelfhulpcursus, daar zou je hun ook naar kunnen verwijzen.

Meer informatie staat op www.113.nl

Belangrijk is dat jij ook op jezelf let en je niet te veel laat meeslepen in hun emoties en gevoelens. Als jij er meezit, praat er dan ook over. Dat is echt heel belangrijk!

Ik begrijp dat het lastig is om erover te praten en dat je dat ook liever niet doet. Knap dat je hier je verhaal durft te delen! Jammer dat je nog niet een gesprek hebt kunnen voeren met de Kindertelefoon omdat het zo druk is. Ze zeggen dat het rond etenstijd weleens wat rustiger is, misschien kun je dat eens proberen?

Groetjes,
Simply Me

Badge

Het enige waar jij ze bij kan helpen is dat ze dit bijvoorbeeld vertellen aan hun ouders of iemand anders & dat ze de professionele hulp krijgen die ze nodig hebben. Het zijn individuele gedachtes en gevoelens waar jij zelf weinig invloed op kan hebben. Belangrijk voor jou is dat je zorgt dat je niet meegaat in hun negatieve spiraal. 

Hi betalend voor de tips, alleen mijn vriendinnen willen geen professionele hulp want ze vertrouwen die mensen niet. Ik zit al diep in de spiraal nu.

Het enige waar jij ze bij kan helpen is dat ze dit bijvoorbeeld vertellen aan hun ouders of iemand anders & dat ze de professionele hulp krijgen die ze nodig hebben. Het zijn individuele gedachtes en gevoelens waar jij zelf weinig invloed op kan hebben. Belangrijk voor jou is dat je zorgt dat je niet meegaat in hun negatieve spiraal. 

Kan je er met iemand over praten? Een volwassene, je ouders, de ouders van je vriendinnen, een broer of zus? Misschien kunnen zij jou en hun helpen 

Reageer