Vraag

Littekens snijden verbergen

  • 17 February 2019
  • 10 reacties
  • 310 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

ik zit met een probleem.
ik snij mezelf al lang, en ik heb zeker geprobeerd te stoppen. Echter haalde ik de 2 weken nog niet eens.
maar daar gaat mijn topic niet over..

ik sneed mezelf eerst in mijn polsen, maar dit begon te erg op te vallen dus ik koos voor een minder opvallende plek. Mijn benen.
Met school doe ik niet mee aan gym door gronische ziekte, dus hier heb geen last van confrontaties.
en nu het herfst/winter was droeg ik lange broeken en kwam ik nog prima onder zwemmen uit.

maar straks is het zomer. En ja, dan draag je korte broeken. En dan kom ik ook niet gemakkelijk onder zwemmen uit.

Heeft iemand alsjeblieft tips hoe ik het kan verbergen, of een plek waar ik beter kan snijden zonder dat het opvalt?

btw: ik weet zelf ook we dat ik moet stoppen, maar het lukt me gewoon niet. Nóg niet.

xx A

10 reacties

hii
Ben je een meisje en misschien moet je eerlijk zeggen
Hey!

wat heftig dit! Heb je er toevallig al met iemand over gepraat? En zo niet zou je die stap willen of durven nemen? Bij mij heeft dat enorm eholpen maar dat doet er nu even niet toe.

als je een meisje bent kan je van die wat langere zwembroekjes kopsn die jongens ook hebben. Hierdoor zullen je littekens niet echt opvallen en gaan er ook geen vragen naar komen. Ook is het slim om anders met wat foundation het in te smeren als je in de zon gaat liggen en niet gaat zwemmen. Hierdoor zal je je littekens kunnd verbergen

het is zeker niet dat ik zeg dat je je littekens MOET Verbergen of dat het goed is dat je snijdt want dat is het zeker niet!
ik hoop dat je hier wat aan hebt

xx
day
Hey @koolmeesje,

ja ik ben een meisje,
ik zou het graag eerlijk zeggen, alleen in mijn geval denk ik dat ik daardoor te veel verlies.
Ik heb niet zon goede band met mijn moeder (nooit gehad, ze begrijpt me niet goed en trekt de rest altijd voor)
en met mijn vader (had ik een hele close band maar zijn gedrag de laatste 2 jaar heeft alles veranderd).

daarom vind ik het lastig om er over te praten. Het voelt gewoon alsof het iedereen tegen mij is in dit huis. En ik wil dan ook niets liever dan uit huis gaan. Alleen daar moet ik nog 4 jaar mee wachten. (Ben nu 14).

verder gaat het ook op school slecht, en dat komt niet doordat ik het moeilijk vind. Want dat vind ik niet.
het komt doordat ik te veel aan mijn hoofd heb en me niet meer kan concentreren op de les en thuis bij mijn huiswerk. Dit alles heeft te maken met (hoogstwaarschijnlijk een depressie) en nog wat naaste redenen.

ik denk dat mijn ouders dan maatregelen gaat nemen (als ik het vertel) zoals het verbieden nog naar mijn lease paard te mogen. Mijn vader heeft mij ook gezegd dat als het op school slecht blijft gaan ik hem ook verlies. Die klootzak..

mijn paard en de mensen die daar nog meer lopen op stal, betekenen alles voor mij. Vooral de eigenaar, ‘Jacob. Hij had vroeger hetzelfde soort probleem als ik en kan me daardoor goed helpen.

Dus ik weet gewoon niet of het een goed idee is om te praten...
@Dayy
Hey!
*hey
wat heftig dit! Heb je er toevallig al met iemand over gepraat? En zo niet zou je die stap willen of durven nemen? Bij mij heeft dat enorm eholpen maar dat doet er nu even niet toe.*nee ik heb er nog niet over gepraat. Ik zou het wel willen maar zoals je leest in mijn eerdere reactie op koolmeesje zijn mijn ouders geen echte optie. En mijn mentor op school,? Ja hier heb ik over gedacht. Maar of het een echte oplossing is? Ik betwijfel het.. want waar ik vooral mee zit heeft ook te maken met mijn zus, en mijn mentor geeft mijn zus ook les. Daardoor vind ik dat vrij lastig, omdat het vrij heftig is. En daarnaast heeft een meisje uit mijn klas die ook snijd, ook naar hem toe gegaan. En mijn mentor heeft zonder pardon haar ouders gebeld. Kijk als dit gebeurt..
als je een meisje bent kan je van die wat langere zwembroekjes kopsn die jongens ook hebben. Hierdoor zullen je littekens niet echt opvallen en gaan er ook geen vragen naar komen. Ook is het slim om anders met wat foundation het in te smeren als je in de zon gaat liggen en niet gaat zwemmen. Hierdoor zal je je littekens kunnd verbergen*hmm die is wel slim, alleen ik snijd niet alleen boven in mijn been maar ook vooral onder. Van halverwege mijn onderbeen tot mijn enkels. De foundation wil ik nog wel gaan proberen, dankjewel.
het is zeker niet dat ik zeg dat je je littekens MOET Verbergen of dat het goed is dat je snijdt want dat is het zeker niet!*nee dat weet ik..
ik hoop dat je hier wat aan hebt* zeker, dankjewel voor je reactie💖xx
day
Hai hai!

wat vervelend dat je niet naar je mentor durft!
ik ben gedwongen naar mijn mentor gestuurd maar dat verhaal kan je lezen in mijn laatste topic. Ik zou je dat zeker aanraden en met je mentor bespreken dat alles wat je zegt tussen jullie blijft!

mocht je dit niet durven of dit werkt niet kijk dan of een psycholoog ofzo kan werken. Ik weet dat dat heel heftig klinkt maar die persoon heeft een geheimhoudingsplicht dus daar kan je alles kwijt!!

succes en hou me op de hoogte meid!!
xx
Hey @Dayy ik heb zojuist je laatste topic gelezen. Jeetje wat een verhaal zeg. Ik hoop dat het beter met je gaat.

Ja ik zal proberen dat te overlegge net mijn mentor.
Maar ik vind het vrij eng om met hem alleen te zijn. Niet dat hij een pedo is, maar mijn mentor in de 1e klas (zit nu in de 2e) was dat absoluut wel. Letterlijk de hele school zij dat. En hij had het vooral gemunt op mij. Vandaar dat ik nogal ongemakkelijk word als ik alleen moet praten met een mannelijk persoon.
Verder neem ik liever geen vriendin ofzo mee omdat ik veel dingen zelfs niet aan haar heb verteld en ik haar daar niet mee wil kwetsen.
Het is immers nooit mijn bedoeling geweest mijn echte verhaal te delen.

Bovendien is het vrrtrouwens persoon bij mij op school *bevriend* met mijn moeder. Dat maakt het voor mij ook lastig om te praten over mijn thuissituatie. Omdat hij alleen de goede kant van mijn ouders ziet..

Ik moet mijn ouders nog steeds vertellen hoe slecht het eigenlijk gaat als ik naar een psycoloog zou gaan. Dit wil ik het liefst zoveel mogelijk vermijden.

Toch erg bedankt..
Ik zal je zeker op de hoogste blijven houden.
Xx A💟
Hey,
Voor mij heeft litteken crème best goed geholpen. De littekens zijn echt een stuk minder zichtbaar. Dus misschien kun je dat proberen?
Er is eigenlijk geen "goede" plek om je te snijden. Het beste is gewoon om te stoppen.
Ik weet hoe moeilijk het is, maar dit is ook echt geen goede optie.
Is er iemand anders waar je goed mee kan praten?
Ik kan ook totaal niet goed met mijn ouders overweg, dus ik ging altijd naar mijn mentor.
Misschien is er bij jou op school ook iemand de je kan vertrouwen?

Xxjee
Hey @Xxjee,
bedankt voor je reactie..
ik zal de crème proberen, waar koop je dat? En hoe duur is het? Ik moet het zelf kopen omdat mijn ouders het niet weten. Oja, en welk merk gebruik jij?

Ik weet dat ik moet stoppen, maar het lukt me nog niet. Omdat ik nog geen andere manier heb gevonden om met pijn en trauma om te gaan.
En ja, iedereen zegt dat ik moet gaan praten, maar dan moet ik eerst het juiste persoon vinden. En dat is nog lastiger dan alles eruit gooien..

dus nee, ik heb nog niemand waarmee ik mijn problemen bespreek.


nogmaals bedankt voor je reactie, dat helpt me enorm,
xx A💖
Hee,
Ik gebruik de littekencreme van de kruidvat. Die is niet zo heel duur. (Ik heb m ook stiekem gekocht haha)
Er zijn ook wel duurdere merken, miss dat ze wat beter werken. Maar deze werkt ook wel redelijk.

Miss helpt het om je gevoelens op te schrijven?? Pak gewoon een schrift oid en schrijf op wat je voelt, waar je mee zit. Dat kan echt opluchten!!

Zoek afleiding, ga iets doen wat je leuk vind zodat je niet kan nadenken. Stop je emoties daarin, maak/luister muziek, ga sporten. Als het maar helpt
Ik hoop dat je wat met deze tips kan.

Liefs,
Xxjee
Hoi,

Een goede plek om te snijden? In een aardappel? Boterham? Appeltaart? Maar nee, niet op je lichaam.

Ja I know, het zijn de bacis zinnetjes, niet snijden, bla bla, maar misschien helpt het wel als 100 mensen het zeggen? Wie weet, you can always try.

Je hebt, zoals ik het zie, een aantal optie m.b.t. je wonden verbergen en zwemmen.

1) Niet zwemmen
2) Zwemmen in een lange broek (eventueel zo'n zwempak)
3) Je wonden "gewoon laten zien
4) Stoppen met snijden 👀 (I get it dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar hij hoort wel bij de opties. Al lost het je litteken probleem ook niet helemaal op.)

Foundation is een tijdelijke optie (en je moet droog zijn vgm) en littekencrème is ook niet echt het ding... Ik denk dat je moet overwegen om ooit je littekens aan de wereld te laten zien. Ik heb me van de winter (het is nog winter, maar ok) weer gesneden. Ik weet dat ik van de zomer ze moet laten zien. Nu moet ik er niet aan denken en dat is ook niet erg. Al voel ik me wel steeds beter over dat. Het is prima als je er tijd voor nodig hebt. Realiseer je alleen wel, dat je het niet voor eeuwig kan blijven verbergen als je wil zwemmen e.d.

Verder raad ik je ook aan om met iemand te gaan praten. Dit hoeft niet per se op school, als je je daar oncomfortabel voelt. Je kan bijvoorbeeld ook naar een vriend(in) gaan, je huisarts of andere familie.

Praten is wel eng, maar het is echt fijn. Delen hoe je je voelt, daardoor voel je je minder alleen. Gesteund. Dat kan je echt helpen!

Ik zou echt overwegen om het met iemand te delen.

Gr. Pin

Reageer