Littekens


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey allemaal,

Ik heb me zelf een paar keer gesneden en daar heb ik heel veel spijt van. Het begon met licht krasjes die snel weggingen maar de laatste paar keer kwam er wel bloed uit. Heel weinig echt maar een beetje. Ik ben 2 weken geleden gestopt maar zie nu wel allemaal soort van littekens, als in een iets donkere kleur als de rest van mijn huid. Weet iemand of dit vanzelf wegkan gaan of het altijd zo zal blijven?

13 reacties

Hoi!

Je lichaam kan voor een groot deel wonden genezen. Als de wonden te diep of het weefsel te beschadigd is, kunnen littekens ontstaan. Deze kunnen vervagen met de tijd, maar sommigen blijf je zien.

Er bestaan littekenverminderende zalfjes. Lippenbalsem schijnt ook te helpen. Deze gebruik je best alleen op wonden die al goed dichtgegaan zijn, niet op recente wonden. Bij die lippenbalsem is het belangrijk dat je een schone lippenbalsem voor je wonden hebt, dus niet dezelfde gebruiken als voor je lippen.

Die littekens zitten er nu, meer maak ik me zorgen om het snijden zelf. Snijden is een verslaving, en net als bij andere verslavingen, geraak je er moeilijk vanaf. Je hebt spijt van het snijden, dat is goed. Het kan nuttig zijn na te gaan in welke situaties je de neiging hebt om te snijden. Als je dat weet, kun je manieren zoeken om op een andere manier met die situaties om te gaan.

Groetjes
x
Hoi,

Als je niet diep hebt gesneden, zullen je littekens gelukkig meevallen. De kans is groot dat ze dus nog weggaan. Dit kan snel zijn, maar het kan ook een jaar duren.

Ik hoop dat dit een extra stimulans is om te stoppen met snijden. Waarom snijd je jezelf? Heb je dit tegen iemand verteld? Snijden is altijd een gevolg van een ander probleem, dus zolang je dat probleem niet oplost, is er een reële kans dat je terugvalt in het snijden. Het is zaak om dat te voorkomen, want voor je het weet ben je verslaafd en dan wordt stoppen een stuk lastiger.

Gr. Pin
- Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon -

@ Pin
Dankje wel, ik denk wel dat ze dan nog weggaan het enige wat je ziet is een iets donkerdere huidskleur op het moment. Niet veel mensen weten het alleen 2 vriendinnen waarvan 1 depressief is daarvan is het denk ik ook gekomen. Ik zij altijd tegen haar dat ze het niet moest doen maar toen begon ik zelf ook ik wil niet dat zij het doet want zij doet het heel erg diep enzo, dus ben ik gestopt. Ook voel ik me nu voor de rest weer goed in tegenstelling tot een paar maanden geleden.
Littekens zijn zegmaar nieuwe huid. Daarom hebben ze een andere kleur. Als het erg diep is, duurt het dus langer voor die huid is vervangen. Als het een oppervlakkig litteken is, gaat dat dus sneller. Ik denk dat dat bij jou wel zo is.

Iemand in je omgeving hebben die depressief is, is ook lastig. Je kan zelf meegesleurd worden in de negatieve vibes en je kunt getriggerd worden. Je kunt er eens met je vriendin over praten en dan kunnen jullie afspreken het er minder over te hebben. Dat is wellicht goed voor jullie allebei.

Wel fijn dat je je beter voelt vergeleken met een paar maanden terug! :)

Gr. Pin
Hey,
Heftig verhaal. Hoe komt het eigenlijk dat jou vriendin depressief is? En waarom heeft het zoveel invloed op je gehad? Ik heb mezelf oook gensneden en een groepje mensen weten het. Mijn verhaal lijkt op jou verhaal. Ik hoop niet dat je het over mij hebt... 🙂
Toevoeging:
Ik vind het heel erg knap van je dat je bent gestopt. En lief dat je aan je vriendin denkt die hetzelfde ondergaat. Moet heftige periode(s) zijn geweest voor allebei. Veel sterkte!
X

Het is heel erg knap van je dat je bent gestopt en ik ben daarom als buitenstaander trots op jou dat je dit kan en hopelijk houd je het vol. Ik weeet hoe moeilijk het moet zijn (geweest)

Liefs,
X
Hey,

wat erg dat je jezelf hebt gesneden en wat goed dat je er spijt van hebt! Het ligt eraan, zijn je wonden te diep, dan blijft er meestal wel een litteken achter, maar die kan je behandelen met littekenzalf, en als de wonden niet te diep zijn gaat het litteken weg na een tijdje, of na een paar jaar. Het ligt er dus heel erg aan.

Groetjes en succes!
Hey,

wat erg dat je jezelf hebt gesneden en wat goed dat je er spijt van hebt! Het ligt eraan, zijn je wonden te diep, dan blijft er meestal wel een litteken achter, maar die kan je behandelen met littekenzalf, en als de wonden niet te diep zijn gaat het litteken weg na een tijdje, of na een paar jaar. Het ligt er dus heel erg aan.

Groetjes en succes!


_-----> Littekencreme is onzin. Heb het geprobeerd, schijint heel even te werken en dan niet meer
Littekencrème verzorgt in ieder geval je huid, dus het kan geen kwaad. Het is wellicht het proberen waard.
Ja, tuurlijk is het het proberen waard! Hopelijk heeft het zo zijn bedoelde effecten.
Voor mij heeft littekencrème niks gedaan, maar als de sneeën/krasjes niet heel diep waren zijn de littekens binnen een jaar zo vervaagd dat ze alleen nog maar voor jezelf te zien(omdat je weet waar ze zitten).
Van littekencrème zal waarschijnlijk niet alles weggaan, het ligt er wel aan hoe diep het is natuurlijk, en aangezien je zegt dat ze niet heek diep zijn bestaat de kans er, maar het kan natuurlijk niet kwaad.
Ook olie schijnt te werken.
Dit schiet me ineens te binnen: arganolie schijnt heel gezond te zijn. Het verzorgt je huid en kan het vervagen van de littekens bevorderen. Het is een natuurlijk product. Misschien werkt dat wel voor jou?

Reageer