Kerstviering

  • 19 December 2019
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal!

Bij ons op school is er morgen kerstviering, volgens mij is dat op vrijwel elke school zo. Ik vind dat eigenlijk heel gek omdat het een openbare school is en bijna niemand is christelijk, ik denk zelfs dat er meer moslims op zitten. Beetje gek dus dat er wel een kerstviering is maar bijvoorbeeld geen suikerfeest. Ik merk dat ik me niet comfortabel voel bij alles wat met het christendom te maken heeft(ik discrimineer niet ofzo, vind mensen niet minder omdat ze ergens anders in geloven dan ik). Ik denk dat dit ook komt omdat ik op jongens val en de kerk heeft hier een nogal negatieve 'mening' over. Ik heb om deze redenen besloten om morgen niet te gaan.

Wat vinden jullie hiervan? 


5 reacties

hey

 

ik vind ook dat kerst feest niet perse hoeft. 

ik vond het altijd zwaar kut want ja we moesten dan eten waar docenten bij zijn. of waar de hele school bij is. waar ik niet geven kan van wege eetstoornis en prikkels…

 

ik vind het zelf ook veel te veel gedoe. een kerst boom, kerst liedjes en al dat gedoe.

ik vier het dit jaar helemaal niet meer. 

 

ik vind het goed dat je voor je zelf kiest! 

ik heb 2 jaar geleden bij de leerlingenraad (kan ook in die trant zijn) aan gegeven dat het niet verplicht moet zijn. en nu hebben ze bij mij de regeling gedaan voor de gene die stage hebben tijdens de kerst viering mag op stage blijven maar mag ook komen. dus ik ben gelukkig op stage. 

 

groetjes blue 

Hey REME4,

Ik denk dat je school met dat kerstfeest niets anders wil bereiken dan gezelligheid en iedereen samen brengen mbv  een feest dat de meesten vieren in Nederland en iedereen wel kent. De school is daar echt niet de enige in.

 

zo ben ik ook niet hetero, maar ik weet gewoon dat het “homofobe” gedeelte van kerst echt niet van toepassing is op dat feest van school. Je bent ook echt niet de enige daar, zeker weten dat er veel meer leerlingen in de kast zitten ofzo. 

 

Denk je dat je je over de meer serieuze kant van het Christendom wilt zetten om dan toch maar te genieten van een gezellig feest met je medeleerlingen?

 

Groetjes,

Pindakes

Hoi hoi 😊🖐.

Ik snap wel wat je bedoeld hoor.

Ik ben zelf christelijk opgevoed 😅😬.

Maaaaarrrrr....... ik val op meisjes en ik ben zelf ook een meisjes 🏳️‍🌈.

Ik ben nog niet uit de kast gekomen thuis en zo omdat me ouders dus gelovig zijn 😬😖.

En ik bang ben dat ze het niet acepteren 😕.

Dus ik snap wel wat je bedoeld 😕.

Ik kan je niet echt helpen dus maar je weet nu wel dat je niet de eenigste bent met deze gevoelens 💕.

Groetjes its me

 

Hallo REME4 :)

Ik neem niet aan dat jou school kerstmis gebruikt om LHBT'rs te verdrijven. Ik denk dat de school gewoon de insteek heeft gedaan van '’Leuk feestje'’ en dat ook homo's welkom zijn en niet slechter zijn dan ieder ander mens ongeacht geaardheid.

-Dr8gon99

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties!

Blue, fijn dat er bij jou nu andere regels gelden waardoor je niet meer hoeft te gaan omdat je je er niet prettig bij voelde. 

Pindakes en Dr8gon99, ik denk inderdaad niet dat mijn school hiermee probeert lgbtq+ leerlingen buiten te sluiten, het is een openbare school en er is een GSA, we vieren paarse vrijdag en er word ook vaak aandacht besteed aan het onderwerp tijdens de lessen. Ik weet ook zeker dat mijn school hier niet de enige in is, bij veel bedrijven zijn er speciale kerstacties en er is veel kerstcontent te zien op tv etc, hier heb ik niet zozeer een probleem mee omdat het hier gaat om commerciele organisaties die dit enkel doen om geld te verdienen. Mijn school daarentegen is niet commercieel en doet dit alleen maar om een 'leuke' (heb naderhand gehoord dat het heel erg kut was geweest) kerstviering te hebben. Aangezien de school dit betaald van belastingeld en er in Nederland scheiding van kerk en staat is vind ik dit heel gek. Maarja anyways jullie hebben gelijk dat het waarschijnlijk niet de bedoeling van de school was om mensen buiten te sluiten of iets maar ondanks dat ben ik het er nogsteeds niet helemaal mee eens.

Itsmeee, kan me echt niet voorstellen hoe het is om niet geaccepteerd te worden door je famillie. Onthoud dat je hen niets schuldig bent en dat het oke is om mensen uit je leven te weren als zij je niet accepteren voor wie je bent, ookal is het een famillielid. Dat wou ik ff zeggen. 

 

Groetjes! 

Reageer