Beantwoord

Is mavo slecht?

  • 4 March 2019
  • 4 reacties
  • 1374 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyy, zoals de titel al zegt: ik schaam me voor mijn niveau. Ik zit in de 2e en doe mavo. Ik kan eind dit jaar de overstap maken naar havo, en wil dit hel graag. Toch weet ik dat het niet voor mij bestemd is, het zou net te hoog gegrepen voor mij zijn. Mijn 2 beste vriendinnen gaan wel naar de havo, en ze praten er de hele tijd over. Mijn broer zei dat het handiger is om baar havo te gaan want daar heb ik later wat meer aan (weet ik zelf ook wel) maar soms als we ruziemaken/discussiëren maakt hij opmerkingen over de mavo. Als we het dan over school hebben enzo dan zegt hij bijv. van “dat kan ik van jou niet zeggen” en daardoor ben ik al heel onzeker geworden over mijn niveau. Is mavo slecht??? Ik schaam me altijd om tegen vrienden en familie te zeggen dat ik mavo doe (mijn hele fam. doet havo en hoger) please help me
xxx

P.S. Sorry dat het zo’n lang verhaal is geworden.
P.P.S. Het is al beter dan Mn verhaal over mijn moeheid 🤓😉
icon

Beste antwoord door Anonymous 4 March 2019, 17:19

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi,

Nee, mavo is niet slecht. Iedereen heeft een andere intelligentie, een ander niveau en zijn/haar eigen kwaliteiten. Waar jij leren misschien wat moeilijker vindt, weet ik zeker dat jij iets hebt wat je heel goed kan, wat mensen op het VWO niet kunnen (i.h.a.).

Een docent bij mij op school legde het altijd zo uit:
Als we ons hoofd zien als een doos, is de doos van iemand op het VWO een grote doos. Er past veel kennis in en daarom vullen we die ook met zo veel mogelijk kennis. Iemand op de HAVO heeft een kleinere doos en iemand op MAVO een nog kleinere doos. Dat betekent niet dat ze slechter zijn of minder kunnen. De grote van de doos zegt namelijk niks over de inhoud van de doos. Het zegt niks over de kwaliteit. Het zegt alleen iets over de hoeveelheid. Op HAVO is een hogere werkdruk, meer en moeilijkere lesstof. Dat kan, want mensen op HAVO hebben een grotere doos, dus er past meer in. Hetzelfde geldt voor het VWO.

En nee, je zal waarschijnlijk geen universitaire studie doen, maar jij doet dan weer hele andere dingen. Dingen die ik met mijn VWO doos nooit zal doen. De mensen op MAVO zijn (i.h.a.) de mensen die onze huizen bouwen, ons brood bakken, onze wegen aanleggen, onze producten verkopen, onze haren knippen, onze kleding ontwerpen en ga zo maar door. Ik vind dat minstens zo belangrijk als mensen die in laboratoria staan en nadenken over vreemde dingen. Dat vult elkaar aan en zo zijn we een completere samenleving :)

Ook betekent een MAVO diploma niet meteen minder kansen op de arbeidsmarkt. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Zo kun je na MAVO alsnog HAVO doen. Ook kun je na een MBO studie een HBO studie doen. Die wegen zijn soms toegankelijker.

Wel weet ik dat het niet fijn is om stress te hebben op de middelbare school, omdat het niveau hoger is. Als je bereid bent om eraan te werken en om meer moeite te steken in je school dat de gemiddelde leerling, kun je je best doen om naar HAVO te gaan. Persoonlijk denk ik dat dat niet nodig is en dat je ook prima kansen hebt op een toekomst met MAVO. Het zijn alleen andere kansen dan een VWO'er heeft. Het zijn andere richtingen. Dat is niet beter of slechter.

En jij bent ook niet dom. Je bent een hartstikke intelligent wezen wat iedere dag de meest wonderbaarlijke dingen klaarspeelt. Je ademt, consumeert voedsel, beweegt en dat allemaal zonder erbij na te denken. Je fiets naar school, waarbij je balanceert op zo'n onmogelijk ding. Je bent sociaal, praat en communiceert. Mensen zijn enorm geavanceerd en complex. En of jij nu een IQ hebt van 135 of 96, dat maakt geen zak uit. Dat maakt jou niet minder speciaal :)

Gr. Pin
mavo is niet slecht. mijn ouders hebben allebei mavo gedaan en hebben nu een vwo baan allebei. het komt altijd wel goed en mavo is niet lager het is alleen een andere leerweg. ik doe zelf vwo maar voel mij niet hoger dan mavo ofzo. geloof wat meer in jezelf . je hoeft niet ongelukkig te zijn hierover daar wordt je zelf ook minder blij van.
Ik zou niet zeggen dat het ene niveau beter is dan het andere.
Zelf zou ik het alleen "slecht" noemen wanneer je bewust onderpresteert.
Als jij dus zelf weet dat je huidige niveau het beste is voor jou, dan is dat toch prima?

Zelf lijkt het mij wel aan te raden om toch havo te proberen.
Hoewel het misschien te hoog gegrepen kan zijn, kan het geen kwaad om het uit te proberen.
Daarnaast krijg je misschien later niet meer deze kans, dus dan moet je juist nu hetgeen doen dat jij graag wilt.
Hoi

Je schaamt je voor je niveau voor je familie. Ik ken dat gevoel. Dat deed ik ook.

Maar je hoeft dat niet te doen. Iedereen leert op zijn eigen manier. Iemand van gymnasium leert via boeken en iemand van praktijk niveau leer via het doen niet via de theorie. Dit woord altijd zo tegen mij gezegt.

Iedereen is echt goed zo als is.
Ik doe praktijk niveau en de rest van mijn familie heeft zo als bij jou havo of hoger gedaan.

Je hoeft je echt niet te schamen hoor!

Groetjes
Bella

Reageer